Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähtöpassit pitkäaikaisesta määräaikaisesta työsuhteesta

Vierailija
23.07.2018 |

Pakko purkaa tunteita jonnekin. Olin samalla työnantajalla määräaikaisena noin 10 vuotta ja sopimukset ovat aina jatkuneet 1-3 kuukauden pätkissä. Välissä en ollut päivääkään työtön vaan sopimukset jatkuivat siitä, mihin edellinen loppui.

Nyt jäin kesän alussa työttömäksi. Olen kyllä nämä kaikki vuodet elänyt töiden loppumisen pelossa, mutta aina on sanottu, että kyllä töitä varmasti riittää ja että olisin seuraavaksi vakinaistettavien joukossa.

Nyt sitten yhtäkkiä olen työtön. Tämä tuli aivan yllätyksenä. Inhoan itseäni, koska tuhlasin elämästäni 10 vuotta tuollaisessa paikassa jaksaen näitä ikuisia pätkäsopimuksia. En saanut lähtiessäni edes mitään kiitosta näistä vuosista tai hyvän jatkon toivotteluja. Pomolla oli "potkut" antaessaan niin kiire, ettei hän edes ehtinyt jutella mitään. En saanut mitään selitystä. Hän lähti kauhealla kiireellä edes heitä sanomatta.

Siellä kuitenkin on jatkuvasti pulaa työntekijöistä ja tuöntekijöitä on vaikea saada. Kyseessä on julkinen naisvaltainen ala ja pomot jatkuvasti ihmettelevät, miksi ala ei houkuttele nuoria. En ole ensimmäinen, jolle on käynyt näin. Osa taas on itse tajunnut vaihtaa parempaan työpaikkaan ajoissa.

Mielestäni olen ollut aina ahkera ja tunnollinen työntekijä. Työpaikoilla minusta on pidetty ja olen saanut hyvää palautetta. Lähiesimiehet ovat aina yrittäneet puhua puolestani pomoille ja ovat toivoneet jatkoa minulle.

No, ei auta valittaa. Oli vaan pakko saada purkaa ajatuksiaan jonnekin. Harmittaa, kun kävi näin.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on käyty mielenkiintoista keskustelua. En osaa ottaa kantaa noihin äitiyslomansijaisuustapauksiin. Ymmärtäisin kyllä tilanteeni, jos olisi selkeä syy. Juurikin vaikka tuollainen äitiysloma, jolloin tiedän meneväni tekemään jotain tiettyä ajanjaksoa toisen sijaiseksi. En minä sitten valittaisi, kun olisin jo alunperin ollut tietoinen, että tämä päättyy tiettynä päivänä. Asia olisi sillä selvä ja tietäisin alkaa etsiä uutta työpaikkaa.

Mutta nyt nämä ovat tällaisia epämääräisiä pätkiä. Jatkoa luvataan ja aina sanotaan, että työntekijöistä on pulaa. Jopa eläkeläisiä joudutaan pyytämään töihin. Sillä tavalla en koskaan pelännyt jatkoni puolesta. Nyt sitten yhtäkkiä kävi näin ja kukaan ei edes kertonyt syytä. Jos minä olisin työnantaja, niin kyllä itselleni tulisi mieleen edes toivottaa työntekijälle hyvää jatkoa. Nyt ei tullut mitään kiitosta näistä vuosista. Tunnen itseni turhaksi ihmiseksi. Ihan kuin olisin ollut hyödytön kaikki nämä vuodet.

Ap.

Juu, ei tuossa sinun tapauksessasi ole ollenkaan kyse mistään tällaisesta, kuin esim minä olen tässä ketjussa noista vanhempainvapaiden peräkkäisyyksistä selittänyt. Jos sinulla on siellä perusteena jotain kysynnän vakiintumattomuutta tms, niin sinulla on yhtä idiootti työnantaja kuin minullakin oli. Hän luuli, että voi vain laittaa jonkun yleisesti käytetyn perusteen ilman mitään totuuspohjaa. Otin hänen kanssaan muutaman kerran yhteen asian tiimoilta ja ilmeisesti hänen esimiehensä kertoi minun olevan oikeassa, kun kävin hänelle vähän lukemassa lakia eikä tullutkaan enää vastaväitteitä. 

Vierailija
82/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on käyty mielenkiintoista keskustelua. En osaa ottaa kantaa noihin äitiyslomansijaisuustapauksiin. Ymmärtäisin kyllä tilanteeni, jos olisi selkeä syy. Juurikin vaikka tuollainen äitiysloma, jolloin tiedän meneväni tekemään jotain tiettyä ajanjaksoa toisen sijaiseksi. En minä sitten valittaisi, kun olisin jo alunperin ollut tietoinen, että tämä päättyy tiettynä päivänä. Asia olisi sillä selvä ja tietäisin alkaa etsiä uutta työpaikkaa.

Mutta nyt nämä ovat tällaisia epämääräisiä pätkiä. Jatkoa luvataan ja aina sanotaan, että työntekijöistä on pulaa. Jopa eläkeläisiä joudutaan pyytämään töihin. Sillä tavalla en koskaan pelännyt jatkoni puolesta. Nyt sitten yhtäkkiä kävi näin ja kukaan ei edes kertonyt syytä. Jos minä olisin työnantaja, niin kyllä itselleni tulisi mieleen edes toivottaa työntekijälle hyvää jatkoa. Nyt ei tullut mitään kiitosta näistä vuosista. Tunnen itseni turhaksi ihmiseksi. Ihan kuin olisin ollut hyödytön kaikki nämä vuodet.

Ap.

Tämä on just se pointti! On aivan eri asia jos määräaikaisuudelle on joku syy, esim. juuri äitiysloman sijaistaminen ja se on kerrottu sijaiselle. Mutta tuollainen että luvataan varma jatko työlle ja puolisokeakin näkee että työntekijöistä hirveä pula ja silti ketjutetaan, jopa vuosia. Olen ollut juuri tällaisessa työssäsuhteessa hoitoalalla. Törkeää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mainita nimeltä ainakin yhden entisen työkaverin, joka oli vakinaistettu nimenomaan siksi, että määräaikaisuuksille ei ollut perusteita. Naisvaltaisilla aloilla yleensä perhevapaasijaisuuksia ja muita määräaikaisuusperusteita riittää.

Vierailija
84/89 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otitko yhteyttä liittoon?

Vierailija
85/89 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisen työsopimuksen kestolla ei ole ylärajaa. Kymmenenkin vuoden pesti on mahdollinen, mutta viiden vuoden jälkeen työntekijää koskee irtisanomisaika.

Ei ole, kunhan määräaikaisuudelle on peruste. Onko "sijaisuus " enää pätevä peruste, jos työ on sellaista, että sijaisia tarvitaan jatkuvasti?

Vierailija
86/89 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet luultavasti huono työntekijä kun noin on roikutettu ja sitten lempattu. Kyllä hyvistä pidetään kiinni.

Jaaha. Taisi pomo löytyä. Tutiseeko puntti?

Vierailija
87/89 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se vakinaistaminen olisi muuttanut? Ihan yhtälailla siitä voi saada potkut. Itse olin vakituisena 13 vuotta, sitten vaan yksi kaunis päivä potkaistiin ulos.

Vierailija
88/89 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olit määräaikaisena 10-vuotta?? Etkö kertaakaan osannut vaatia vakituista ?

Minäkin ihmettelin tuota asiaa aikaisemmin, kunnes se napsahti omalle kohdalle. En löytänyt muuta työtä kuin määräaikaisen, se jatkui seuraavalla määräaikaisuudella samassa paikassa jne., vuosien ajan. Vaikka aiemmin olin ajatellut että ihan periaatteesta en moiseen lainvastaiseen paskaan suostuisi. Koko ajan hain myös muualle, mutta en päässyt. Sitten tuli se kerta kun sopimusta ei enää jatkettu.

Ja kyllä, arvasitte oikein, julkisen sektorin naisvaltainen työpaikka.

Vierailija
89/89 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaan sitten kuvitella millaisella asenteella nämä teidän pätkätyöntekijät työtään tekevät. Itse en todellakaan sitoutuisi tuollaiseen työnantajaan enkä antaisi parasta osaamistani työssäni. 

Minä kyllä annoin niin parhaan osaamiseni kuin työnantajalle vain kelpasi (kaikelle osaamiselleni ei ollut käyttöä), myös opiskelin uusia taitoja joita saatoin työssä hyödyntää. Itse asiassa onnistuin hankkimaan pätkien myötä sellaista erikoisosaamista, jolla olen nyt päässyt työhaastatteluihin, joskaan vielä ei ole tärpännyt. Ja siksikin tein parhaani kun työ oli oikeasti mielenkiintoista ja asiakkaat enimmät mukavia, ihan ilokseen heitä palveli.

Mutta sitoutunut, sitä en voi sanoa tuolla olleeni. Koko ajan pyrin muualle.