Pitääkö eläkeikää varten säästää?
Eikö eläkkeellä saa eläkettä (vähintään jotain kansaneläkettä, vaikka sitä ei itse olisi työllä edes ansainnut)? Miksi siis monet säästävät eläkettä varten? Eikö eläke ole vähintään suunnilleen sen verran, että se kattaa pakolliset kulut, eli asumisen, ruuan, laskut ja lääkkeet? Millaisia summia teillä on tavoitteena säästää eläkkeelle?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kestävyysvaje = työssä käymättömiä on liikaa suhteessa työssä käyviin. Eläkerahat eivät kasva puussa, vaan ne ovat kiinni eläkeyhtiöiden sijoituksissa, joiden arvot saattavat muuttua. Vaikka tällä hetkellä eläkeläiset saavat eläkkeensä, niin ei välttämättä tulevaisuudessa ole.
No eipä kyllä niitä säästöjäkään siinä vaiheessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja eläkkeen pienuus oli yllätys, vaikka työuraa takana n.43 vuotta, ilman poissaoloja ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka oli 2800-4300€/kk
niin saan ekäkettä reilut 1300€/kk käteen.Miten se voi olla yllätys kun eläkelaitosten sivuilla on laskureita, joilla voi laskea oman henkilökohtaisen eläkkeensä eri vaihtoehdoilla? Mulla on tällä hetkellä eläkettä ansaittuna n. 1700 € bruttona ja vielä kymmenen vuotta töissä suunnitelmana, jos terveenä pysyy. Brutto tulee olemaan jotain 2600-2700 ja ihmettelen miten sillä pärjää koska eläkkeen verotus on kovempaa kuin palkan. Kulutusta pitää pienentää, tosin silloin ei ole asuntovelkaa.
Oletko huomioinut, että eläkkeestä ei sentään makseta niitä sivukuluja, jotka voivat olla jopa n. 7-9 prosenttiyksikköä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö eläkkeellä saa eläkettä (vähintään jotain kansaneläkettä, vaikka sitä ei itse olisi työllä edes ansainnut)? Miksi siis monet säästävät eläkettä varten? Eikö eläke ole vähintään suunnilleen sen verran, että se kattaa pakolliset kulut, eli asumisen, ruuan, laskut ja lääkkeet? Millaisia summia teillä on tavoitteena säästää eläkkeelle?
No jos yhtään käyttäisit päätäsi tajuaisit ettei se kata pakollisia kuluja.
Onko näin että mieluummin elät nyt kuin heinäsirkka ja kitkuttelet eläkkeellä nippanappa hengissä pysyen ilman rahaa harrastuksiin ja toivoen ettei kaikki raha menis lääkkeisiin vaiko säästät nyt hieman vuosien mittaan ja sijoitat ne säästöt tuottavasti niin että eläkkeellä sulla on myös mahis elää eikä vaan pysyä hengissä mitään maksullista tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
775,27e on vähimmäiseläke. Miten on, pärjäisitkö?
Pystyn tarvittaessa sopeutumaan mainiosti matalaan elintasoon. Jos tuosta kuuluu maksaa asuminen, laskut ja ruoka, niin pärjäisin. Sen sijaan jos sairastun niin, että tarvitsen vakituisesti kalliita lääkkeitä, niin sitten en. Mutta eikö lääkkeisiin saa ainakin nykyään vielä korvausta Kelalta?
Lääkekatto on noin 600 euroa vuodessa, sen jälkeen lääkkeistä täytyy maksaa vain 2,5 euroa per ostokerta. Kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan kartuta maksukattoa. Minulla on lääkemenot noin tonnin vuodessa, kun yksi lääke pitää maksaa itse kokonaan.
Sairastumisen lisäksi tulee helposti polimaksuja ja osastohoitomaksuja, niissä on oma maksukatto. Sairaana ei pysty tekemään kaikkea, joten jos ei kykene kauppaan tai siivoamaan, pitää ostaa palveluja. Eläke ei edes nouse samaa tahtia mitä hinnat nousevat, joten vuosi vuodelta samalla rahalla saa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja eläkkeen pienuus oli yllätys, vaikka työuraa takana n.43 vuotta, ilman poissaoloja ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka oli 2800-4300€/kk
niin saan ekäkettä reilut 1300€/kk käteen.Miten se voi olla yllätys kun eläkelaitosten sivuilla on laskureita, joilla voi laskea oman henkilökohtaisen eläkkeensä eri vaihtoehdoilla? Mulla on tällä hetkellä eläkettä ansaittuna n. 1700 € bruttona ja vielä kymmenen vuotta töissä suunnitelmana, jos terveenä pysyy. Brutto tulee olemaan jotain 2600-2700 ja ihmettelen miten sillä pärjää koska eläkkeen verotus on kovempaa kuin palkan. Kulutusta pitää pienentää, tosin silloin ei ole asuntovelkaa.
Oletko huomioinut, että eläkkeestä ei sentään makseta niitä sivukuluja, jotka voivat olla jopa n. 7-9 prosenttiyksikköä.
Oletko sinä huomannut että eläkeläisten verotus on kireämpää kuin työssäkäyvien?
Eipä ole mistä säästää, joten toimeentulotukeen vaan kaikki lääkkeet ja lääkärikulut.
Mä säästän sitä varten että voin siirtyä tekemään lyhyempää työviikkoa.
Olen ollut nuoresta asti työkyvyttömyyseläkkeellä, nyt jo 30 v.Ihan hyvin on rahat riittäneet. Elämäntapani on aina ollut ekologinen ja melko säästäväinen. En ole materialisti, vaan keskittynyt elämään henkisesti tyydyttävää elämää.
Joku kommentoi, että pitää olla rahaa harrastaa, mutta juuri tämmöiset asiat ovat elämäntyylistä ja arvoista kiinni. Parhaat elämykset ovat ilmaisia.
Sijoitan pari sataa joka kuukausi (työuraa toivottavasti n. 40 v. jäljellä), jotta minulla olisi edes pienet pääomatulot eläkkeelle jäädessäni. Jonkun mielestä voi olla typerää, etten laita kaikkea ASP-tilille, minkä voisin, mutta:
- en luota täydellisesti siihen, että nyt luvatut eläkkeet varmasti maksetaan, vaikka todennäköistä onkin, että jonkinlaista eläkettä saan
- eläminen kädestä suuhun on todella stressaavaa minun kaltaiselleni turvallisuushakuiselle ihmiselle
- tällä hetkellä tuloista on helppo säästää eli kuluni ovat todella pienet
- toivon saavani vanhuksena hieman parempaa hoitoa ja palvelua, kuin mikä on valtion tarjoama minimi
- ylipäätään on turvallisempi olla ja parempi olo, kun tiedän, että on pieni hätävara olemassa, jos elämässä jotain katastrofaalista tapahtuu. Vaikka toki parhaani teenkin, että nuo sijoitukset säilyvät eläkeikään saakka.
Pitkäaikaistyöttömänä olen kusessa. En voi säästää koska sitten en saa toimeentulotukea. Haluaisin pistää edes 50€ kuussa syrjään mutta en voi.
Enkä usko että enää työllistyn. Olen vasta 35, mutta ollut jo 4 vuotta työttömänä. Leima otsaan on jo lyöty.
Olen ollut töissä 24- vuotiaasta jolloin valmistuin yliopistosta. Nyt 38v. Yksi lapsi eli sellainen tauko töistä. Palkka 3200 bruttona ja jos olen täysin tauotta töissä 66,5 v niin eläke on alle 1800 josta tietty verot pois. Eli onhan tuo aika pieni jos tällä koulutuksella on töissä yli 40v... mutta Joo, uskon minäkin ettei mitään eläkejärjestelmä ole kun olen tuon 66,5v... Eli säästän rahaa.
Pieni vinkki heille, jotka tahtovat eläkkeelle jäädessään omistaa pesämunan:
Jos vuosittainen tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 5 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 20 vuotta, sijoittamalla saa kokoon lähes 41 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 24 000 €.
Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 9 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 20 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 64 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 24 000 €.
Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 5 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 40 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 148 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 48 000 €.
Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 9 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 40 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 422 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 48 000 €.
Hajauttaminen erilaisiin osakkeisiin/sijoituskohteisiin kannattaa muistaa. Kun sijoitusaika on pitkä, tulee myös ajallista hajautusta. Kaupankäyntikulut vaihtelevat paljon pankeittain/palveluittain, ja niillä on suuri merkitys - eli valitse palveluntarjoaja huolella. Ja perehdy sijoittamisen perusteisiin ennen aloittamista, ei se vaikeaa ole!
Ja noissa esimerkeissä on siis ajateltu niin, että tuon sijoitusajan aikaiset tuotot (osingot) sijoitetaan edelleen.
t.33
Vierailija kirjoitti:
niin saan ekäkettä reilut 1300€/kk käteen.
Sama tilanne tulossa. Juuri nyt maksan veroja ja sivukuluja (sitä eläkettäkin) palkasta 36% verran, vaikka palkka on alle suomalaisen keskitason. Moni nuorempi yllättyy kuullessaan, että meiltä viisikymppisiltä otetaan isompi osa palkasta eläkemaksuihin kuin heiltä nuoremmilta. Tulossa on vastaavanlainen noin 1300 e/kk työeläke, siihen päälle omista säästöistä/sijoituksista noin 1000 e/kk lisää. Kumma juttu, että laittamalla joka kuukausi sivuun saman verran kuin "pakkosäästää" eläkettä saa paljon paremman tuoton rahoillee.
Kyllä, säästettävä on eläkeikää varten. Moni on melko pienesti palkatussa, sellaisessa ihan tavallisessa työssä: opettaja, kaupan kassa, varastomies, huoltomies, lastenhoitaja jne. Vaikka tekisi täyden työvuosien rupeaman, niin eläke todellakin on vain 1000-1300 euroa brutto kuukaudessa.
Vanhemmiten valitettavasti menot kasvavat. Tulee kaihileikkausta, lääkekuluja, ehkä palveluasunnon maksutkin ja ihanat lapsenlapset, joille haluaa jotakin lahjoittaa.
Ja lisäyksenä: Veroja tarvii maksaa vasta, kun myy jotain/realisoi tuottoja/arvonnousuja. Osingoista tosin yksityissijoittajalta menee verot silloin, kun niitä saa.
Ja kannattaa muistaa, että säästöjen reaaliarvo laskee inflaation myötä. Sijoittamalla sitä voi kompensoida ja saa reaaliarvon yleensä nousemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, säästettävä on eläkeikää varten. Moni on melko pienesti palkatussa, sellaisessa ihan tavallisessa työssä: opettaja, kaupan kassa, varastomies, huoltomies, lastenhoitaja jne. Vaikka tekisi täyden työvuosien rupeaman, niin eläke todellakin on vain 1000-1300 euroa brutto kuukaudessa.
Vanhemmiten valitettavasti menot kasvavat. Tulee kaihileikkausta, lääkekuluja, ehkä palveluasunnon maksutkin ja ihanat lapsenlapset, joille haluaa jotakin lahjoittaa.
Köyhä saa kaikki mainitut kulut yhteiskunnan piikkiin, pl. lastenlapset. Joten ei hätää.
Vierailija kirjoitti:
Pieni vinkki heille, jotka tahtovat eläkkeelle jäädessään omistaa pesämunan:
Jos vuosittainen tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 5 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 20 vuotta, sijoittamalla saa kokoon lähes 41 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 24 000 €.
Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 9 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 20 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 64 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 24 000 €.
Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 5 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 40 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 148 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 48 000 €.
Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 9 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 40 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 422 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 48 000 €.
Hajauttaminen erilaisiin osakkeisiin/sijoituskohteisiin kannattaa muistaa. Kun sijoitusaika on pitkä, tulee myös ajallista hajautusta. Kaupankäyntikulut vaihtelevat paljon pankeittain/palveluittain, ja niillä on suuri merkitys - eli valitse palveluntarjoaja huolella. Ja perehdy sijoittamisen perusteisiin ennen aloittamista, ei se vaikeaa ole!
Sijoittamalla voi myös menettää ihan kaiken. Joten kerroppa nyt hyvät sijoituskohteet, niin että nuo esimerkit toteutuu. Kiitos jo etukäteen!
Aion kerätä sellaisen rasvavaraston, että pystyn vaikka vuoden paastoamaan.
Kyllä tarvitsee säästää eläkkeelle jäämistä varten.
Se hyvinvointiyhteiskunta kun oli vielä 1980-luvulla olemassa on taakse jäänyttä elämää.
Jos työttömyysaika opiskeluvuodet on vain jakso elämää.se aika kun olet siinä iässä kun päivätyösi tehty ja siirryt eläkkeelle,onkin sitten elinajastasi riippuen suhteellisen lyhyt tai todella pitkä.ja sillä on todella paljon merkitystä miten viimeiset elinvuotesi vietät,nautitko taloudellisesta riippumattomuudesta vai elätkö kenties sosiaalitukien varassa.sosiaalitukien joita ei ehkä nykymuotoisena tunneta.