Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö eläkeikää varten säästää?

Vierailija
22.07.2018 |

Eikö eläkkeellä saa eläkettä (vähintään jotain kansaneläkettä, vaikka sitä ei itse olisi työllä edes ansainnut)? Miksi siis monet säästävät eläkettä varten? Eikö eläke ole vähintään suunnilleen sen verran, että se kattaa pakolliset kulut, eli asumisen, ruuan, laskut ja lääkkeet? Millaisia summia teillä on tavoitteena säästää eläkkeelle?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömänä olen kusessa. En voi säästää koska sitten en saa toimeentulotukea. Haluaisin pistää edes 50€ kuussa syrjään mutta en voi.

Enkä usko että enää työllistyn. Olen vasta 35, mutta ollut jo 4 vuotta työttömänä. Leima otsaan on jo lyöty.

Tsemppiä!

Tiedän tunteen ja tuo on hirveää, kun oikeasti luulee, ettei enää työllisty. Silti se onni kävi minulle, ja voi käydä sinullekin. Se ei välttämättä ole juuri sitä työtä, mistä olet haaveillut, mutta kaikki kivet kannattaa kääntää. Seuraa uutisia, kun jonnekin tulee uusi yritys, jokin yritys laajentaa, rakennetaan tehtaita, jollain toimialalla menee hyvin jne. Ja hakeudu sinne päin edes johonkin työhön, mitä voisit tehdä.

Talous on jo pikkuisen piristynyt ja piristyy edelleen, vaikkakin hitaasti. Kun yksi työllistyy, hän käyttää enemmän hyödykkeitä ja työllistää siinä samalla muita, joilla on taas vara vähän kuluttaa ja sijoittaa, mikä taas työllistävät muita... Positiivisen kierteen alkuun on päästy, ja sinunkin mahdollisuutesi saada edes jonkinlaisia töitä ovat kasvaneet.

Onnea työnhakuun!

Vierailija
62/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä. En usko että olen enää elossa silloin, niin sairas jo nyt.

Jos sinun sairautesi pahenevat tulevina vuosina, niin voit joutua työkyvyttömäksi. Mikäli olet nyt töissä, niin kyllä työnantajakin sen huomaa. Ne, joilla työkyky on alentunut, ovat irtisanottavien listan kärjessä. Sairaana uuden työn saaminen on hyvin haastavaa eikä eläkkeellekään välttämättä pääse. Ja jos pääseekin, niin ne tulevat työttömyysvuodet tekevät ison pudotuksen eläkkeen määrään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömänä olen kusessa. En voi säästää koska sitten en saa toimeentulotukea. Haluaisin pistää edes 50€ kuussa syrjään mutta en voi.

Enkä usko että enää työllistyn. Olen vasta 35, mutta ollut jo 4 vuotta työttömänä. Leima otsaan on jo lyöty.

Tunnen hyvin tämän tilanteen. Kusessa todella olet. Kela tutkii tilit tarkasti. Olen itse ollut sekä etuuskäsittelijänä sossussa ja myös toimeentulotuella. Kela on vain epäinhimillinen laskukone. Sossulla oli vielä sosiaaliturva myös mielessä.

Nyt tulee vähän moraaliton ohje, mutta tunnut olevan vakavalla mielellä. Hanki S-kaupan jäsenyys ja siihen tili. Jos on jo, niin hommaa samaan jäsenyyteen toinen tili. Hoida raha-asiasi normaalisti. Sitten talletat kaupan kassalla joka kuukausi 50 euroa KÄTEISELLÄ tälle salatilille. Älä tee koskaan tilisiirtoja virallisen tilin ja salatilin välillä. Näin saat sen toivomasi pienen säästökertymän. Vähän laitontahan tämä on mutta melko pientä verrattuna suuryritysten ja pankkien miljardiveroparatiiseihin.

Vierailija
64/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, säästettävä on eläkeikää varten. Moni on melko pienesti palkatussa, sellaisessa ihan tavallisessa työssä: opettaja, kaupan kassa, varastomies, huoltomies, lastenhoitaja jne. Vaikka tekisi täyden työvuosien rupeaman, niin eläke todellakin on vain 1000-1300 euroa brutto kuukaudessa.

Vanhemmiten valitettavasti menot kasvavat. Tulee kaihileikkausta, lääkekuluja, ehkä palveluasunnon maksutkin ja ihanat lapsenlapset, joille haluaa jotakin lahjoittaa.

Köyhä saa kaikki mainitut kulut yhteiskunnan piikkiin, pl. lastenlapset. Joten ei hätää.

Ei saa. Jo nyt on esim nivelrikon hoitoon hoitomuotoja, joita ei saa kuin yksityiseltä ja joista ei saa lainkaan Kela -korvauksia eli on maksettava kokonaan itse. Näihin hoitoihin ei saa toimeentulotukeakaan eli ilman jää, jos ei ole varaa maksaa itse.

Sitten jää hoitamatta, ei mahda mitään.

Niinpä. Jos taas on säästänyt rahaa, ei tarvitse kärvistellä kivuissa vaan voi hankkia noita hoitoja.

Työttömyyskorvauksestako säästän?

Vierailija
65/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, säästettävä on eläkeikää varten. Moni on melko pienesti palkatussa, sellaisessa ihan tavallisessa työssä: opettaja, kaupan kassa, varastomies, huoltomies, lastenhoitaja jne. Vaikka tekisi täyden työvuosien rupeaman, niin eläke todellakin on vain 1000-1300 euroa brutto kuukaudessa.

Vanhemmiten valitettavasti menot kasvavat. Tulee kaihileikkausta, lääkekuluja, ehkä palveluasunnon maksutkin ja ihanat lapsenlapset, joille haluaa jotakin lahjoittaa.

Köyhä saa kaikki mainitut kulut yhteiskunnan piikkiin, pl. lastenlapset. Joten ei hätää.

Ei saa. Jo nyt on esim nivelrikon hoitoon hoitomuotoja, joita ei saa kuin yksityiseltä ja joista ei saa lainkaan Kela -korvauksia eli on maksettava kokonaan itse. Näihin hoitoihin ei saa toimeentulotukeakaan eli ilman jää, jos ei ole varaa maksaa itse.

Sitten jää hoitamatta, ei mahda mitään.

Niinpä. Jos taas on säästänyt rahaa, ei tarvitse kärvistellä kivuissa vaan voi hankkia noita hoitoja.

Työttömyyskorvauksestako säästän?

Ei tuossa puhuttu mitään työttömistä vaan ihan työssäkäyvistä (mainittiin mm opettaja, kaupan kassa, huoltomies, varastomies, lastenhoitaja), joiden pienestä palkastaan huolimatta kannattaa säästää eläkepäiviä varten juuri siksi, että iän myötä tuppaa tulemaan kaikenlaista kremppaa ja palveluntarvetta. Ja päinvastoin kuin yksi kommentoijista väitti, yhteiskunta ei todellakaan kustanna köyhille kaikkea. 

Vierailija
66/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä. Tulevat perinnöt takaavat minulle eläkkeellä ollessani hyvän toimeentulon.

Näin minäkin ajattelin jossain vaiheessa mutta sitten kun vanhemmat kuolivat, olin itse 60 v,  niin luovuinkin perinnöstä ja se meni 30+ v lapsilleni. Kumpikin sai perheineen ostettua omakotitalon. Jotenkin nyt kun on omaa omaisuutta hankittuna ja työssä vielä niin tuntuu, että minä tässä minä enää tarvin. Tulen ihan hyvin toimeen ja pystyn tekemään kaikkea mitä haluan. Ainoa on, jos sairastuu niin että joutuu jäämään töistä pois ennen eläkeikää. Mutta mulla on pääomatulojakin kuitenkin.

Vierailija
67/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää säästää ja ajoissa. Itselläni oli hyvät tulot 25-50 vuotiaana (vuosina 1985-2010). Siihen aikaa it-hommista maksettiin tarpeeksi - noin 5000 e/kk. Lisäksi kaksi kertaa noin 80000 e optiotulot. Lisäksi omaa yritystoimintaa. 200 neliön omakotitalo, kaksi hyvää autoa ja kaikkea hupia sai. Olisinpa silloin tajunnut...

Finanssikriisi 2008 alkoi muuttaa kaikkea. Työilmapiiri kiristyi. Ei enää juhlia. Potkut noin 2010. Avioero ja lusikat jakoon. Varallisuutta jäi Vantaalaisen kerrostalokolmion ja keskihintaisen auton verran ja vähän rahaa. Alkoi silpputyövaihe huonoilla palkoilla. Työttömyyttä, asumistukea ja toimeentulotukea.

Eläkekertymä on nyt vain 1800e/kk ja sekin oli jo laskenut elinikäodotteen mukaan. Ei säästöjä. Säästämällä ja sijoittamalla olisi kevyesti 200000e.

Nyt ikää 59. Aikaa ei ole paljoa vaurastua. Nyt aloitin taas yrityksen ja toivottavasti viiden vuoden kuluttua olisi jotain taas kasassa. Säästöksi lasken toki velattoman 70 neliötä Vantaalla. On halvempiakin paikkoja asua.

Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta menneisyyden virheet on helppo tunnistaa...

Vierailija
68/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä vikaa on tuossa 1800 eurossa? Sehän on rutkasti enemmän kuin muilla eläkeläisillä keskimäärin? Ongelma taitaa olla mukavuudenhalussasi.

Vierailija
69/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet aika naiivisti. Tänään luin juuri päivän lehdestä, että suurin osa maksuongelmaisista on vasta eläkkeelle jääneitä. Kulutustottumukset ovat ennallaan, vaikka tuot ovat tippuneet. Moni eläkeläinen on hyvin pienituloinen.

Miten tämä vastasi ap:n kysymykseen? Jos kerran ihminen on heti maksuongelmissa eläkkeelle jäätyään, koska ei osaa sopeuttaa menojaan tuloihinsa, niin tuskin säästäminenkään olisi häneltä onnistunut. Jos olisi onnistunut, niin silloinhan hän ei olisi maksuongelmainen heti työn loputtua.

Joillekin nyt vaan ei riitä mitkään rahat.

Vierailija
70/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse ainakin muutan tropiikkiin 18 vuotiaan koralaistytön kanssa sitten kun vaimo kupsahtaa joten pitää olla pätäkkää

Onnea sinulle ja koralilaiselle!

Toivotaan, että pysyt terveenä kokkaamastani ruoasta huolimatta.

vaimo

Vierailija
71/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä vikaa on tuossa 1800 eurossa? Sehän on rutkasti enemmän kuin muilla eläkeläisillä keskimäärin? Ongelma taitaa olla mukavuudenhalussasi.

Ei 1800 euron tai toisin sanoen käteen saatavan noin 1440 euron eläkkeessä ole vikaa. Se on toki paljon enemmin kuin nykyään saamani toimeentulotuki (perustoimeentulotuki on noin 480 euroa joka pitää riittää peruselämiseen) lisäksi asumistukea noin 250 euroa. Jos saan starttirahaa yritykseen niin sitten ero ei ole kuin muutama satanen.

Mutta kun tämän ketjun aihe oli, että kannattaako säästää... Jos olisin säästänyt aikanaan niin nyt voisin tehdä mitä vaan eikä olla Kelan ja Te-toimiston arvonnan kohteena...

On epärehellistä puhua vain eläkkeestä. Pientä eläkettä saavat ovat usein oikeutettuja sekä asumistukeen ja toimeentulotukeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi