Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö eläkeikää varten säästää?

Vierailija
22.07.2018 |

Eikö eläkkeellä saa eläkettä (vähintään jotain kansaneläkettä, vaikka sitä ei itse olisi työllä edes ansainnut)? Miksi siis monet säästävät eläkettä varten? Eikö eläke ole vähintään suunnilleen sen verran, että se kattaa pakolliset kulut, eli asumisen, ruuan, laskut ja lääkkeet? Millaisia summia teillä on tavoitteena säästää eläkkeelle?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa työikäisenä ostaa oma asunto. - Itse olen ajatellut, että jos jään leskeksi vanhuksena, ostan joka kk vitamiinipilleripurkin ja syön vain riisiä + jotain halpaa - ja säästän. :)

Vierailija
42/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni vinkki heille, jotka tahtovat eläkkeelle jäädessään omistaa pesämunan:

Jos vuosittainen tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 5 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 20 vuotta, sijoittamalla saa kokoon lähes 41 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 24 000 €.

Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 9 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 20 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 64 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 24 000 €.

Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 5 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 40 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 148 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 48 000 €.

Jos tuottoprosentti kaupankäyntikulujen jälkeen on 9 %, kuukausittainen sijoitettava summa 100 € ja sijoitusaika 40 vuotta, sijoittamalla saa kokoon 422 000 €, kun säästämällä olisi kertynyt vain 48 000 €.

Hajauttaminen erilaisiin osakkeisiin/sijoituskohteisiin kannattaa muistaa. Kun sijoitusaika on pitkä, tulee myös ajallista hajautusta. Kaupankäyntikulut vaihtelevat paljon pankeittain/palveluittain, ja niillä on suuri merkitys - eli valitse palveluntarjoaja huolella. Ja perehdy sijoittamisen perusteisiin ennen aloittamista, ei se vaikeaa ole!

Sijoittamalla voi myös menettää ihan kaiken. Joten kerroppa nyt hyvät sijoituskohteet, niin että nuo esimerkit toteutuu. Kiitos jo etukäteen!

Meteoriittikin voi tipahtaa niskaan. Siksikö pitää kaikkien elää kuin viimeistä päivää pommisuojassa?

Voi toki menettää kaiken, eikä se ole mahdottoman epätodennäköistäkään, jos ostaa kerralla koko säästöillä yhtä tai paria sijoituskohdetta. Hajauttamalla todennäköisyys kaiken menettämiselle on kuitenkin äärettömän epätodennäköistä.

Keskimäärän osakkeet ovat pitkällä aikavälillä tuottaneet n. 8 % vuodessa.

Mitä enemmän hajauttaa, sitä lähempänä tuotto on osakemarkkinoiden keskimääräistä tuottoa. Se toki vaihtelee vuosittain, mutta olisi aika kummallista, jos yritykset eivät keskimäärin pitkällä aikavälillä tekisi tuottoa. Mietipä nyt, millaisia katastrofeja ja sotia maailmassa on ollut. Silti monet yritykset ovat selvinneet niistä. Silti osakkeisiin sijoittaminen on kannattanut.

Mikään ei estä sijoittamasta muuallekin kuin Helsingin pörssiin, jos tahtoo laajempaa hajauttamista. Tai jos ei ole kykyä/aikaa ottaa selvää ulkomaisista yrityksistä, voi tehdä kotimaiset sijoitukset itse ja sijoittaa ulkomaisiin yrityksiin sopivien rahastojen kautta (valinnassa kannattaa ottaa huomioon erityisesti rahaston palkkiorakenne).

Markkinoilla on välillä kuplia ja muuta myllerrystä, mutta sijoittamalla eri aikoina ne eivät niin paljon haittaa. Välillä tulee ostettua ylihintaista ja välillä alihintaista sijoituskohdetta, mutta keskimäärin homma mitä todennäköisimmin menee ihan hyvin.

Elämässä on riskejä, mutta järkeä käyttämällä ja todennäköisyyslaskentaa hyödyntämällä niitä voi minimoida. Voi toki tehdä niinkin, että säästää osan ja sijoittaa osan. Tuotot jäävät matalammiksi, samoin kuin riskitkin. Jokainen määrittelee itse, paljonko on valmis ottamaan riskiä.

Säästäminen on kuitenkin mielestäni suositeltavampaa silloin, kun vaikkapa tietää, että muutaman vuoden päästä tarvitsee rahat asiaan X ja täsmälleen tietty summa pitää olla kasassa. Sijoittaminen on suositeltavampaa silloin, kun kyseessä on pidempi aika käytettävissä.

En missään tapauksessa halveksi säästämistä, se on useimmiten paljon tuottavampaa kuin vaikkapa lottoaminen! Kannustan kuitenkin ihmisiä harkitsemaan sijoittamista - kaikella rakkaudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle säästäminen on elämäntapa. Nautin budjettien suunnittelusta ja kulujen pienentämisestä. Tavoitteeni on vanhetessa tehdä osa-aikaisesti jotain leppoisaa ja miellyttävää työtä, joka ei rasita liikaa. En haaveile miljoonista, mutta velaton asunnon omistaja haluan olla.

Vierailija
44/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen eläke? Eläkeikäni on 70v. Säästän sen vuoksi, että voin lopettaa työnteon viimeistään kuuskymppisenä.

Vierailija
45/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, säästettävä on eläkeikää varten. Moni on melko pienesti palkatussa, sellaisessa ihan tavallisessa työssä: opettaja, kaupan kassa, varastomies, huoltomies, lastenhoitaja jne. Vaikka tekisi täyden työvuosien rupeaman, niin eläke todellakin on vain 1000-1300 euroa brutto kuukaudessa.

Vanhemmiten valitettavasti menot kasvavat. Tulee kaihileikkausta, lääkekuluja, ehkä palveluasunnon maksutkin ja ihanat lapsenlapset, joille haluaa jotakin lahjoittaa.

Köyhä saa kaikki mainitut kulut yhteiskunnan piikkiin, pl. lastenlapset. Joten ei hätää.

Itse en halua anoa korvauksia ja levitellä elämääni joka kuukausi toisten eteen. En myöskään usko, että tuet säilyvät ennallaan enkä halua olla huolissaan siitä, saanko jonkin hankkimiseen tukea vai en. Vaikka eläke on pieni, niin saan päättää sen käytöstä ihan itse.

Vierailija
46/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, säästettävä on eläkeikää varten. Moni on melko pienesti palkatussa, sellaisessa ihan tavallisessa työssä: opettaja, kaupan kassa, varastomies, huoltomies, lastenhoitaja jne. Vaikka tekisi täyden työvuosien rupeaman, niin eläke todellakin on vain 1000-1300 euroa brutto kuukaudessa.

Vanhemmiten valitettavasti menot kasvavat. Tulee kaihileikkausta, lääkekuluja, ehkä palveluasunnon maksutkin ja ihanat lapsenlapset, joille haluaa jotakin lahjoittaa.

Köyhä saa kaikki mainitut kulut yhteiskunnan piikkiin, pl. lastenlapset. Joten ei hätää.

Itse en halua anoa korvauksia ja levitellä elämääni joka kuukausi toisten eteen. En myöskään usko, että tuet säilyvät ennallaan enkä halua olla huolissaan siitä, saanko jonkin hankkimiseen tukea vai en. Vaikka eläke on pieni, niin saan päättää sen käytöstä ihan itse.

Mua ei haittaa. Olen ikäni tehnyt töitä, eläke jää silti 1000€ bruttoon, joten otan kaiken irti yhteiskunnalta mitä saan.

Vierailija
47/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja eläkkeen pienuus oli yllätys, vaikka työuraa takana n.43 vuotta, ilman poissaoloja ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka oli 2800-4300€/kk

niin saan ekäkettä reilut 1300€/kk käteen.

Liian "lyhyt työura"? Isäni jäi eläkkeelle 65- vuotiaana. Töissä on ollut 15- vuotiaasta, mutta en muista, minkä ikäisestä se eläke on alkanut juoksemaan siihen aikaan. Palkka koko työuran 1800-2300, saa käteen 1400 euroa. Palkka siis kuitenkin ollut reilusti alempi kuin sinulla, ei säästöjä.

Vierailija
48/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkoon: kannattaa jos niin haluaa, kunhan varautuu siihen että joudut joka tapauksessa käyttämään nuo säästöt kauan ennen eläkkeelle jäämistäsi omiin hoitokuluihisi. Suomessa mennään koko ajan siihen suuntaan miten muissakin maissa, eli jos omaisuutta löytyy sen joutuu käyttämään ennen kuin saa yhteiskunnalta tukea. Ja yhä useampi sairastuu vakavasti ennen eläkeikääkään.

Vain kaikista köyhimpiä vailla mitään omaisuutta tullaan auttamaan kuten esim. USA:ssa, jossa kaikista köyhimmille on edes jotain apumuotoja.

Vierailija
49/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Jo nyt on esim nivelrikon hoitoon hoitomuotoja, joita ei saa kuin yksityiseltä ja joista ei saa lainkaan Kela -korvauksia eli on maksettava kokonaan itse. Näihin hoitoihin ei saa toimeentulotukeakaan eli ilman jää, jos ei ole varaa maksaa itse.

Vierailija
50/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Jo nyt on esim nivelrikon hoitoon hoitomuotoja, joita ei saa kuin yksityiseltä ja joista ei saa lainkaan Kela -korvauksia eli on maksettava kokonaan itse. Näihin hoitoihin ei saa toimeentulotukeakaan eli ilman jää, jos ei ole varaa maksaa itse.

Sitten jää hoitamatta, ei mahda mitään.

Vierailija
51/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö eläkkeellä saa eläkettä (vähintään jotain kansaneläkettä, vaikka sitä ei itse olisi työllä edes ansainnut)? Miksi siis monet säästävät eläkettä varten? Eikö eläke ole vähintään suunnilleen sen verran, että se kattaa pakolliset kulut, eli asumisen, ruuan, laskut ja lääkkeet? Millaisia summia teillä on tavoitteena säästää eläkkeelle?

Vaikkei käärinliinoissa ole taskuja, voi eläkkeellä tarvita varoja moneen asiaan. Vapaa-aikaa on enemmän jolloin kuluttaa. Lisäksi voi tarvita maksullisia hoivapalveluita yhteiskunnan tarjoamien lisäksi.

Tavoite on miljoona. Nyt ollaan yli puolenvälin, joten tavoite mitä todennäköisimmin täyttyy. Itse asiassa tulevat perinnöt mukaanlukien tavoite on jo täynnä.

Pikkuhiljaa voi alkaa kuluttamaan enemmän. Parempi auto, remonttia kotona, kalliimpia lomamatkoja jne...

Vierailija
52/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestävyysvaje = työssä käymättömiä on liikaa suhteessa työssä käyviin. Eläkerahat eivät kasva puussa, vaan ne ovat kiinni eläkeyhtiöiden sijoituksissa, joiden arvot saattavat muuttua. Vaikka tällä hetkellä eläkeläiset saavat eläkkeensä, niin ei välttämättä tulevaisuudessa ole.

Kestävyysvaje = eläkeläisiä liikaa työikäisiin nähden. Työttömiä on aina tietty osuus työikäisistä ja tulee aina olemaan. Työttömien osuus ei ole tällä hetkellä mitenkään merkittävä, eläkeläisiä taas on enemmän kuin koskaan aiemmin.

Nykyiset eläkeläiset syövät tulevien eläkeläisten eläkkeet.

Vierailija
53/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Tulevat perinnöt takaavat minulle eläkkeellä ollessani hyvän toimeentulon.

Vierailija
54/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja eläkkeen pienuus oli yllätys, vaikka työuraa takana n.43 vuotta, ilman poissaoloja ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka oli 2800-4300€/kk

niin saan ekäkettä reilut 1300€/kk käteen.

Liian "lyhyt työura"? Isäni jäi eläkkeelle 65- vuotiaana. Töissä on ollut 15- vuotiaasta, mutta en muista, minkä ikäisestä se eläke on alkanut juoksemaan siihen aikaan. Palkka koko työuran 1800-2300, saa käteen 1400 euroa. Palkka siis kuitenkin ollut reilusti alempi kuin sinulla, ei säästöjä.

Isälläsi eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta. Tuo raja poistui vasta muutama vuosi sitten, itsekin menetin siinä muutaman vuoden. Harmi, sillä 25-vuotiaana alkoi monen vuoden työttömyys- ja pätkätyöputki.

Vierailija
55/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos taas on säästänyt rahaa, ei tarvitse kärvistellä kivuissa vaan voi hankkia noita hoitoja.

Vierailija
56/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö eläkeikää varten säästää?

Mikään pakkohan täällä ei ole muuta kuin kuolla sitten joskus kerran.

Pienilläkin tuloilla voi toki selvitä oikealla asenteella, mutta kyllä vain omista tutuista vanhuksista vaikuttavat onnellisemmilta he, joilla on varaa muuhunkin kuin ihan minimiin. Vaikka jossain elämäntilanteessa olisikin selvinnyt todella vähällä, elintason laskeminen aikaisemmasta tulotasosta on rankempaa, kun tietää, että parempia aikoja ei ole enää edessä ja varallisuuden/tulojen eteen ei enää pysty tekemään juuri mitään.

Eniten vähävaraisuus tietenkin satuttaa sairaimpia, jotka tarvitsisivat/tahtoisivat enemmän apua kuin mitä heille valtion puolesta annetaan.

Jos säilyy terveenä, kysymys pienillä tuloilla pärjäämisessä on enemmän asenteesta kiinni.

Vierailija
57/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisillä eläkeläisillä eläkeura usein 40 vuotta, työura 30.

Vierailija
58/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mahda siinä vaiheessa enää mitään, mutta MAHTAISI, JOS OLISI SÄÄSTÄNYT tai sijoittanut. Tuollaiset valinnat tehdään siis jo kauan ennen eläkeikää. Suosittelen lämpimästi säästämään/sijoittamaan.

Vierailija
59/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä. Tulevat perinnöt takaavat minulle eläkkeellä ollessani hyvän toimeentulon.

Mikään ei takaa, että mitään perittävää jäisi jäljelle. Ei kannata laskea kaikkea pelkästään sen varaan.

Vierailija
60/71 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. En usko että olen enää elossa silloin, niin sairas jo nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi