Miksi miehiä kehotetaan usein ottamaan päiväunia naisten häärätessä ruoan jälkeen tiskien parissa?
Mistä tämä tapa on saanut alkunsa ja miksi se on yhä monessa paikassa voimissaan?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kulta pieni, miehet kun ei osaa tiskata! Ne on sellaisia töppö-kouria, ei ne mitään kotitöitä osaa. Sotkevat vaan. Naiset meillä on aina kaiken tehneet, hakanneet halot, heinätyöt ja remontit. Just äsken maalasin yksin navetan katon eikä menny ku kolme vuorokautta ympäriinsä, mutta sainpahan tehtyä.
Mitä etuja parisuhde elämääsi tuo?
Et hoksannut pointtia, tosikko. Kaikki ole juuri niin kuin kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kulta pieni, miehet kun ei osaa tiskata! Ne on sellaisia töppö-kouria, ei ne mitään kotitöitä osaa. Sotkevat vaan. Naiset meillä on aina kaiken tehneet, hakanneet halot, heinätyöt ja remontit. Just äsken maalasin yksin navetan katon eikä menny ku kolme vuorokautta ympäriinsä, mutta sainpahan tehtyä.
Mitä etuja parisuhde elämääsi tuo?
Et hoksannut pointtia, tosikko. Kaikki ole juuri niin kuin kirjoitettu.
Sori! Meillä äiti hoiti yleensä melkein kaiken. Päätti sitten lopulta ulkoistamaan isäni pois kuviosta.
Itse tiedän yhden tuollaisen perheen. ’Oikealla’ maaseudulla syvällä Itä-Suomessa.
Perheen reilu parikymppinen tytär astumassa nyt maitotilan saappaisiin miehensä kanssa.
Onneksi on talon tytär, miniä ei tuota kestäisi. Toivon ja odotan, tytär muuttaa jotain.
Äitinsä on ylpeä ahkeruudestaan; hoitaa talon työt sisällä ja ulkona. Maalaa ulkorakennukset, lypsää jne
Isä(ntä) ja isoisä astelee jalkineet jalassa sisälle vastapestyille lattioille. Ym.
Uhh huh.
TT
En ole kuullutkaan tuollaisesta tavasta.
Vierailija kirjoitti:
En kaupunkilaisena minäkään. Nyt sitten istun toisinaan olohuoneessa kahdestaan tämän suvun isoäidin kanssa juttelemassa, samalla kun talon emäntä häärää ja miehet nukkuvat. Yhä tuntuu vuosien jälkeenkin kummalliselta tällainen tapa seurustella.
Minä joskus käsken miehen sohvalle lepäämään jos haluan tehdä jonkun jutun rauhassa.
Mies kun hermostuu käytännön tehtävien kanssa ja on silloin hyvin rasittavaa seuraa.
Tiskaamiset meillä kuitenkin mies hoitaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaupunkilaisena minäkään. Nyt sitten istun toisinaan olohuoneessa kahdestaan tämän suvun isoäidin kanssa juttelemassa, samalla kun talon emäntä häärää ja miehet nukkuvat. Yhä tuntuu vuosien jälkeenkin kummalliselta tällainen tapa seurustella.
Minä olen maalta kotoisin, mutta mun vanhemmat oli molemmat duunareita, ja isä vielä hoiti töiden jälkeen ennen eu-aikaa elukoita ja peltoja. Mutta kyllä hänkin jossain kohtaa joskus otti pienet tupluurit että taas jaksoi painaa.
Ei mun vanhempien tai mun parisuhteessa tai kenenkään joita tunnen tarpeeksi hyvin, koskaan kukaan kontrolloi sitä että kuka menee päikkäreille tai kuka ei, kaikki menee jos ehtii ja sille tarvetta huomaa.
Meillä molemmat ottaa päikkäreitä, mutta ei toki kumpikaan vieraiden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä tapa on saanut alkunsa ja miksi se on yhä monessa paikassa voimissaan?
Tarkoititko viestisi 1920-luvun av-palstalle, vai asutko Amerikassa tai jossakin muualla ulkomailla?
Suomessa en ole havainnut tuolaista enää tällä vuosisadalla sen jälkeen kun äitini kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini vielä saattoi tehdä noin (oli syntynyt 1800-luvun puolella). Maalla oli työt jaettu miesten töihin ja naisten töihin, olisihan se ollut mukavaa että kaikki olisivat voineet ottaa ruokaperäiset, mutta jonkun oli pöytä raivattava ja tiskattava ja se nyt vain kuului naisten töihin.
Miksi tällaiset tavat siirtyvät suvussa niin pitkään ja aivan erilaisiin olosuhteisiin?
Siksi, kun miehet eivät halua luopua saavutetuista eduista ja naiset yrittävät olla kovasti mieliksi miehelle ja toimivat niin kuin heidän äitinsä aikoinaan. Kierre ei katkea ennen kuin jollekin sattuu niin häijy akka, että meneekin itse päiväunille, tai töihin sen jälkeen kun on ruokkinut miehen ja jättää hänet siivoamaan keittiötä ja hoitamaan lapsia.
Mies ei osaa tiskata. Tarjoaa aina. Komennan pois. Camping alueellaa poikkeuksetta tiskaavat miehet ja minä.