Miksi miehiä kehotetaan usein ottamaan päiväunia naisten häärätessä ruoan jälkeen tiskien parissa?
Mistä tämä tapa on saanut alkunsa ja miksi se on yhä monessa paikassa voimissaan?
Kommentit (31)
No muutenhan on vaara joutua tiskaamaan.
M
Ei tuota tapaa ole enää kuin kaupunkilaisilla, jotka kesällä ryhtyvät leikkimään vanhoja kotimaisia elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Se on leppoisaa makoilla sohvalla ja katsella naista työn touhussa :)
M46
Mutta tutkimusten mukaanhan naisilla on monimutkaisemmat aivot ja he tarvitsevat vuorokaudessa tunnin enemmän unta kuin miehet. Eikö silloin olisi luontevampaa komentaa naiset nukkumaan päiväunia ja miehet tiskaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota tapaa ole enää kuin kaupunkilaisilla, jotka kesällä ryhtyvät leikkimään vanhoja kotimaisia elokuvia.
Ei pidä paikkaansa. Eräässä kyläpaikassa näin on ympäri vuoden. Oudon oloista, kun osa seurueesta vain katoaa kesken kaiken muualle.
USEIN OTTAMAAN PÄIVÄUNIA? Missä todellisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
USEIN OTTAMAAN PÄIVÄUNIA? Missä todellisuudessa?
Kaupungissa elävien ihmisten todellisuudessa 2010-luvun Etelä-Suomessa. Tosin sukujuuret ovat tällä perheellä maaseudulla.
Jottei ne pyöris jaloissa koko ajan
Siksi koska mies kokkasi ruuan ja kaitsi samalla lapsia, kun olin joogassa/kylässä tms. Minä sit tiskaan. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Jottei ne pyöris jaloissa koko ajan
Mutta miehethän voisi laittaa hoitamaan ne tiskit ihan keskenään. Olen kaupunkilaisesta suvusta ja tämä tapa on minusta erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska mies kokkasi ruuan ja kaitsi samalla lapsia, kun olin joogassa/kylässä tms. Minä sit tiskaan. Näin meillä.
Ymmärrän tämän, mutta tuntemassani perheessä miehet eivät yleensä kokkaa.
Siksi kun naisen paikka on hellan ja tiskialtaan ääressä
paitsi silloin kun hän tyydyttää miehen seksuaaliset tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun naisen paikka on hellan ja tiskialtaan ääressä
paitsi silloin kun hän tyydyttää miehen seksuaaliset tarpeet.
Ymmärrän että tämä on joidenkin miesten mieleen, mutta miksi jotkut naiset haluavat ylläpitää tällaista järjestystä? Sitä en oikein käsitä.
Voi kulta pieni, miehet kun ei osaa tiskata! Ne on sellaisia töppö-kouria, ei ne mitään kotitöitä osaa. Sotkevat vaan. Naiset meillä on aina kaiken tehneet, hakanneet halot, heinätyöt ja remontit. Just äsken maalasin yksin navetan katon eikä menny ku kolme vuorokautta ympäriinsä, mutta sainpahan tehtyä.
Meillä näin. Johtuu siitä että mies on kokannut aterian. Se joka on saanut ruoan nenän eteensä valmiina hoitaa tiskien pois laiton.
Vierailija kirjoitti:
Voi kulta pieni, miehet kun ei osaa tiskata! Ne on sellaisia töppö-kouria, ei ne mitään kotitöitä osaa. Sotkevat vaan. Naiset meillä on aina kaiken tehneet, hakanneet halot, heinätyöt ja remontit. Just äsken maalasin yksin navetan katon eikä menny ku kolme vuorokautta ympäriinsä, mutta sainpahan tehtyä.
Mitä etuja parisuhde elämääsi tuo?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä tapa on saanut alkunsa ja miksi se on yhä monessa paikassa voimissaan?
Isoäitini vielä saattoi tehdä noin (oli syntynyt 1800-luvun puolella). Maalla oli työt jaettu miesten töihin ja naisten töihin, olisihan se ollut mukavaa että kaikki olisivat voineet ottaa ruokaperäiset, mutta jonkun oli pöytä raivattava ja tiskattava ja se nyt vain kuului naisten töihin.
Nainen on luotu maailmaan palvelemaan miestään ja synnyttämään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini vielä saattoi tehdä noin (oli syntynyt 1800-luvun puolella). Maalla oli työt jaettu miesten töihin ja naisten töihin, olisihan se ollut mukavaa että kaikki olisivat voineet ottaa ruokaperäiset, mutta jonkun oli pöytä raivattava ja tiskattava ja se nyt vain kuului naisten töihin.
Miksi tällaiset tavat siirtyvät suvussa niin pitkään ja aivan erilaisiin olosuhteisiin?
Se on leppoisaa makoilla sohvalla ja katsella naista työn touhussa :)
M46