Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä kuoli ja luulin

Vierailija
22.07.2018 |

että hältä jäisi vähän perintöä. Mutta äiti rikkaampana vetosi oikeuteensa antaa meille lapsille tasinkoa.
Veroja joudutaan kuitenkin maksamaan ja tämä osa mikä "saadaan" riittää nippa nappa.
Että semmonen äiti, kiiti vaan.

Kommentit (359)

Vierailija
281/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintökaaren muutosta valmistelleen toimikunnan mietinnössä kirjoitetaan mm. näin: "Lakiosajärjestelmän säilyttämiselle on yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten vuoksi entistä vähemmän oikeuspoliittisia perusteita."

Lesken asemaa ehdotetaan muutettavaksi mm. niin, että leski saisi yhteisesti omistettuun asuntoon täyden omistajuuden.

Ei tule onnistumaan. Hyvissä ajoin talo lihoiksi ja oma osuus lapsille. Sitten vuokralle asumaan. Kas näin. Vai pitäisi vielä oma osuus lahjoittaa leskelle, joka sitten myisi talon ja muuttaisi uuden siipan kanssa Espanjaan hummaamaan mun rahat. Ei käy, monilla se talo on juuri suurin ja ainoa omaisuus.

Minun vanhempani rakensivat talon yhdessä hartiapankilla. Kyllä se on heidän kotinsa, jolle saavat tehdä ihan mitä haluavat. Ja kun toinen heistä kuolee, on talo ilman muuta toisen heistä. Ei me lapset olla pantu tikkua ristiin talon vuoksi, meillä on omat talot puolisoittemme kanssa.

Vierailija
282/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintökaaren muutosta valmistelleen toimikunnan mietinnössä kirjoitetaan mm. näin: "Lakiosajärjestelmän säilyttämiselle on yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten vuoksi entistä vähemmän oikeuspoliittisia perusteita."

Lesken asemaa ehdotetaan muutettavaksi mm. niin, että leski saisi yhteisesti omistettuun asuntoon täyden omistajuuden.

Ei tule onnistumaan. Hyvissä ajoin talo lihoiksi ja oma osuus lapsille. Sitten vuokralle asumaan. Kas näin. Vai pitäisi vielä oma osuus lahjoittaa leskelle, joka sitten myisi talon ja muuttaisi uuden siipan kanssa Espanjaan hummaamaan mun rahat. Ei käy, monilla se talo on juuri suurin ja ainoa omaisuus.

Minun vanhempani rakensivat talon yhdessä hartiapankilla. Kyllä se on heidän kotinsa, jolle saavat tehdä ihan mitä haluavat. Ja kun toinen heistä kuolee, on talo ilman muuta toisen heistä. Ei me lapset olla pantu tikkua ristiin talon vuoksi, meillä on omat talot puolisoittemme kanssa.

Teillä noin, meillä ei. Minä päätän työlläni maksetusta omaisuudestani itse, siitä ei päätä laki tai muut kylänmiehet. Jos sun ainoa omaisuus on talo/asunto, teet siis käytännössä lapsesi perinnöttömiksi. Hieno vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä noin, meillä ei. Minä päätän työlläni maksetusta omaisuudestani itse, siitä ei päätä laki tai muut kylänmiehet. Jos sun ainoa omaisuus on talo/asunto, teet siis käytännössä lapsesi perinnöttömiksi. Hieno vanhempi.

Miten niin perinnöttämäksi? Kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet, saavat lapset perintönsä.  Minä en tunne yhtään vanhempieni ikäistä ihmistä, joka olisi puolisonsa kuoleman jälkeen hassannut kaiken omaisuutensa. Päinvastoin ovat säästäneet vieläkin ja tinkineet omista menoistaan, vaikka lapset ovat kehoittaneet käyttämään varoja palveluihin, matkusteluun jne.

Vierailija
284/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin perinnöttämäksi? Kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet, saavat lapset perintönsä.  Minä en tunne yhtään vanhempieni ikäistä ihmistä, joka olisi puolisonsa kuoleman jälkeen hassannut kaiken omaisuutensa. Päinvastoin ovat säästäneet vieläkin ja tinkineet omista menoistaan, vaikka lapset ovat kehoittaneet käyttämään varoja palveluihin, matkusteluun jne.

Kun leski myy talon ja laittaa pennit sileäksi, ei ole mitään mitä jäädä perinnöksi jos talo/asunto on ainoa omaisuus. Minäpä tunnen ja vielä lähisuvusta. Leskiin ei ole luottamista, ei miehiin eikä naisiin. Käytös muuttuu radikaalisti heti leskeydyttyä. Siksipä teen miten parhaaksi näen, siihen ei onneksi muilla ole mitään sanomista.

Vierailija
285/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisaret ei suostu myymään mökkiä.

Huoh. Yli 200 viestiä ja nyt tulee ensimmäisen kerran ilmi että tässä on mukana joku mökkikin??? Tähän asti on AP puhunut vain asunnosta ja säästöistä. AP on selvästi joko trolli tai jotenkin vajaa. Ei muuten ymmärrä miten tuollainen älytön höpöttäminen on edes mahdollista.

Just.

Eli yhteistä on ollut asunto ja mökki. On päätetty että omaisuus jaetaan nnin että leskelle jää asunto ja lapset perivät mökin. Tästä on ilmeisesti pantu nimi paperiin. Nyt ei sisarukset halua myydä mökkiä, että ap saisi ryypätä rahansa.

No ne voivat ostaa ap:n ulos, tai ap vaatii että mökki on myytävä.

Mitä härkkimistä tää on? ap. on jo pariinkin kertaan kertonut että mitään mökkiä heillä ei ole koskaan ollutkaan, voisitko ystävällisesti lopettaa. Pysytään asialinjalla.

Vierailija
286/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä, jos leski vaikka käyttäisi perinnöksi saamansa rahat? Lapsilla on oma elämänsä, heillä on paljon enemmän omaisuutta kuin mitä vanhemmilla, joilla on vain se talo ja saarimökki, kaikki itse rakennettua ja 40-vuotinen yhteistalous toinen toistaan auttaen.

Ihan saavat itse päättää, miten rahansa käyttävät. Ja lasten vaatimuksesta ovat tehneet keskinäisen omistusoikeustestamentin. Yksi lapsista on juristi, jonka mukaan vanhemmat avioparit tekevät juuri näin halutessaan turvata puolisonsa elämän kuoleman jälkeen. Hallintaoikeustestamentista tulee vain huolia ja perintöveroja, ilman, että perilliset saavat omaisuutta omistukseensa. Siksi nykyään laaditaan pääsääntöisesti omistusoikeustestamentti.

Vierailija
287/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä missä minä asun, niin puoliso perii, lapset eivät. Sitten vasta perivät, kun toinenkin vanhempi kuolee.

Näin se on lähes kaikkialla. Suomi ja Ruotsi ovat poikkeuksia. Uusi perintökaari on ollut valmistelussa jo pitkään. Lesken asema kohentuu ja testamentista tulee pakollinen.

Vierailija
288/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä missä minä asun, niin puoliso perii, lapset eivät. Sitten vasta perivät, kun toinenkin vanhempi kuolee.

Näin se on lähes kaikkialla. Suomi ja Ruotsi ovat poikkeuksia. Uusi perintökaari on ollut valmistelussa jo pitkään. Lesken asema kohentuu ja testamentista tulee pakollinen.

Onneksi nämä on pelkästään järjestelykysymyksiä ja perintö jakautuu entiseen malliin.

Vierailija
289/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perinnöt menevät uusperheissä? Niitähän on Suomessakin jo paljon. Leski ei välttämättä ole lasten vanhempi ja vainajalla voi olla lapsia useamman ex-puolison kanssa. Siin kenen kuollessa lapset perivät? Biologisen vanhemman vai äiti/isäpuolen? Entä eronneet tai sinkut? Perivätkö lapset heidät?

Vierailija
290/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on väliä, jos leski vaikka käyttäisi perinnöksi saamansa rahat? Lapsilla on oma elämänsä, heillä on paljon enemmän omaisuutta kuin mitä vanhemmilla, joilla on vain se talo ja saarimökki, kaikki itse rakennettua ja 40-vuotinen yhteistalous toinen toistaan auttaen.

Ihan saavat itse päättää, miten rahansa käyttävät. Ja lasten vaatimuksesta ovat tehneet keskinäisen omistusoikeustestamentin. Yksi lapsista on juristi, jonka mukaan vanhemmat avioparit tekevät juuri näin halutessaan turvata puolisonsa elämän kuoleman jälkeen. Hallintaoikeustestamentista tulee vain huolia ja perintöveroja, ilman, että perilliset saavat omaisuutta omistukseensa. Siksi nykyään laaditaan pääsääntöisesti omistusoikeustestamentti.

Meinaat että kaikilla on noin? Tehkää mitä haluatte, toisten asioista ette onneksi voi päättää. Ahneita leskiä nyt ahdistaa kun kaikki ei tulekaan kuin manulle illallinen vaikka sen varaan on jo laskettu.

Vierailija
291/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tarvitse muuttaa, näin se vain meni meilläkin.

Vierailija
292/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin on paljon vähemmän omaisuutta kuin vanhemmillamme.

Vierailija
293/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perinnöt menevät uusperheissä? Niitähän on Suomessakin jo paljon. Leski ei välttämättä ole lasten vanhempi ja vainajalla voi olla lapsia useamman ex-puolison kanssa. Siin kenen kuollessa lapset perivät? Biologisen vanhemman vai äiti/isäpuolen? Entä eronneet tai sinkut? Perivätkö lapset heidät?

Pelkkää sotkua.

Vierailija
294/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneita leskiä? Mitä se kertoo kirjoittajasta, jos hän ajattelee vanhemmistaan näin? Kun hoitaa kymmenen vuotta Alzheimerin tautia sairastanutta puolisoaan lähes viimeiseen asti kotona, niin vaikka saakin perintönä testamentin mukaan asunnon, niin ahneeksi ei voi tuotakaan leskeä sanoa. Ja tällaisia useimmat lesket ovat - puolisonsa omaishoitajia vuosikaudet.

Vierailija
295/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tämmöistä ehdottaa, nimet esiin! Yhteiskunta on viime vuosina mennyt enemmänkin siihen suuntaan, että puolisot vaihtuu, lapset pysyy.

Tietysti joissain tapauksissa lesken aseman turvaaminen esim. testamentilla voi olla kohtuullista, mutta ei siitä mitään yleistä sääntöä voi vetää.

Vierailija
296/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneita leskiä? Mitä se kertoo kirjoittajasta, jos hän ajattelee vanhemmistaan näin? Kun hoitaa kymmenen vuotta Alzheimerin tautia sairastanutta puolisoaan lähes viimeiseen asti kotona, niin vaikka saakin perintönä testamentin mukaan asunnon, niin ahneeksi ei voi tuotakaan leskeä sanoa. Ja tällaisia useimmat lesket ovat - puolisonsa omaishoitajia vuosikaudet.

Ei tuo niin yleistä oo.

Kaikki eivät hoida edes puolisoaan.

Vierailija
297/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tämmöistä ehdottaa, nimet esiin! Yhteiskunta on viime vuosina mennyt enemmänkin siihen suuntaan, että puolisot vaihtuu, lapset pysyy.

Tietysti joissain tapauksissa lesken aseman turvaaminen esim. testamentilla voi olla kohtuullista, mutta ei siitä mitään yleistä sääntöä voi vetää.

Varmaan jossain EU:ssa, jossa on paljon katolilaisia eli ei avioeroja ja uusperheitä, joku saanut taas kuningasajatuksen.

Vierailija
298/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää sotkua.

No näin voi kuvitella, että sotkua tulee, mutta miten perintö menee? Miksi ihmeessä Suomessa lesken asemaa halutaan vahvistaa, kun ero- ja uusperheitä on jo paljon? Leski voi olla isän vaimo numero 3, joka on 30-vuotta kuollutta nuorempi ja hummaa rahat uuden rakastajan kanssa. Vai saavatko lapset perinnön lesken kuoltua josku 50 v kuluttua vai oman biologisen äitinsä kuoltua. Entä jos äidilläkin on uusi mies, joka leskeydyttyään perii kaiken? Siis uusperheiden lapsille ei jää kuin perintösotkut? Parhaassa asemassa tässä ovat uuden liiton yhteiset lapset, koska heidän vanhempansa perivät toisensa.

Vierailija
299/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo niin yleistä oo.

Kaikki eivät hoida edes puolisoaan.

Toiset ottaa eron eläkeiässä eli se siitä omaishoitajuudesta.

Vierailija
300/359 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyy tästä juristit. Monet käyvät tekemässä vedenpitävän testamentin lakihain luona, jotta saa omaisuutensa jakoon kuoltuaan miten haluaa. Se maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan