Olen 24-vuotias nuori nainen, joka on vaimo ja kahden lapsen äiti. Suorastaan naurattaa suurin osa nuorista aikuisista :D
Niin. Olen siis naimisissa maailman ihanimman miehen kanssa ja meillä on myös kaksi maailman ihaninta lasta. Suorastaan naurattaa suurin osa nykyisistä nuorista aikuisista, joille perhe-elämä on kauhistus ja halutaan jatkaa sitä päämäärätöntä lapsetonta elämää loputtomiin.
Monet näistä sanovat, etteivät halua lapsia, koska haluavat ensin nähdä maailmaa. Voin sanoa, että on kyllä käsittämättömän tylsää ja pinnallista sellainen. Olen kyllä itse käynyt mieheni kanssa aiemmin jokusen kerran ulkomailla, mutta eipä ne loppujen lopuksi kovin kummoisia kokemuksia olleet. Matkustelu on myös maailman kannalta erittäin haitallista. Se saastuttaa ja tuhoaa luonnonvaroja. Turismi on myös erittäin haitallista, sillä turismi tuhoaa monia kohteita, turistit roskaavat ja sotkevat ja turismi on tuhonnut myös monia kulttuureita. Lähinnä tulee tuosta monien matkustelusta mieleen, että ikään kuin pakenevat jotain ja eivät ole sinut itsensä kanssa. Onko se sitten yksinäisyyttä vai mitä?
Samaan kategoriaan voi laittaa myös näiden nuorten aikuisten loputtoman bilettämisen. Aina vain puhutaan bilettämisestä bilettämisen perään. Mitä siitä loppujen lopuksi edes saa? Sekin vaikuttaa vain joltain pakenemiselta ja itsensä etsimiseltä. Sitten on myös näitä vaihtuvia kumppaneita ja bylsitään miltei jokaisen kanssa. Se kyllä osoittaa, ettei näillä henkilöillä ole ollenkaan pitkäjänteisyyttä ja sitoutumiskykyä.
Mutta perhe-elämä omien lapsien ja miehen kanssa on jotain sellaista, jota en vaihtaisi mihinkään. Lapseton ei voi todellakaan ymmärtää, kuinka ihanaa on seurata omien lasten kasvua ja kehittymistä. Lapsten ansiosta näkee ja kokee sellaisia asioita, joita ei koskaan muuten kokisi. Lapsilta saa myös sellaista rakkautta jota ei voi koskaan keneltäkään toiselta saada. Ei edes omalta puolisolta.
Mut hei, jatkakaa toki ihmeessä sitä päämäärätöntä ja pinnallista elämäänne vailla mitään tarkoitusta. Se tulee kyllä vielä kostautumaan jossain vaiheessa. Huomaatte nimittäin joskus vanhemmalla iällä olevanne todella yksin, eikä sitä yksinäisyyttä poista mikään matkustelu tai biletys. Se yksinäisyys kun tulee teidän mukaanne, menitte minne tahansa.
Kommentit (244)
Ap, millainen koulutus ja työura sulla ja miehelläsi on? Onko teillä kummallakaan korkeakoulututkintoa?
Jää yksin? Entäs ne vanhainkotiasukit joita ei lapsensa käy koskaan katsomassa? Yksi mies olisi siitä perheen perustamisesta täysin päinvastaista mieltä - siis kokemuksesta puhuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en kommentoi tätä selvästi provoa aloitusta, mutta pakko huomauttaa: siis matkailu saastuttaa, mutta lasten teko ei kuormita maapalloa? Mitä just luin?
Lasten hankkiminen on saatuttavin ja itsekkäin teko, minkä ihminen voi eläessään tehdä. Tätä perheelliset eivät halua kuulla.
Ei ole. Jos tekee kaksi lasta tai vähemmän niin ei tule edes lisänneeksi maapallon väkimäärää yhtään vaan pelkästään täyttäneeksi replacement raten melkein kokonaan (jos tekee kaksi) tai melkein puolittain (jos tekee vain yhden).
Vasta jos tekee 3 muksua tai enemmän niin tulee lisänneeksi väestönkasvua. Jota ei Suomessa kyllä tapahdukaan.
Mummo-maalta 45 kirjoitti:
nainen on luotu synnyttämään lapsia nuoria , tyhmä sellainen joko menee yliopistolel opiskelemaan jotain idioottitutkintoa kun sillä aikaa voisi tehdä monta lasta ja olla kotiäitinä ja onnellinen
Mies on luotu siittämään lapsia nuorena, tyhmä sellainen joka menee yliopistolle opiskelemaan jotain idioottitutkintoa kun sillä aikaa voisi tehdä monta lasta ja olla koti-isänä ja onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, millainen koulutus ja työura sulla ja miehelläsi on? Onko teillä kummallakaan korkeakoulututkintoa?
Korkeakoulututkintoko nykyään kuuluu kaikilla olla?
"Matkustelu saastuttaa ja tuhoaa luonnonvaroja."
Voi kuule, mikäköhän se kaikkein eniten kuluttaa luonnonvaroja? Katsopa tuo grafiikka tuon jutun puolivälistä suunnilleen. Siellä yksi tekijä erottuu aivan omassa kastissaan. On suorastaan valtava jättiläinen yhteenkään toiseen tekijään verrattuna. Siinä on sitä kuvaava ympyrä tuossa grafiikassa paljon suurempi, kuin kaikki muut ympyrät yhteensä.
https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-clima…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Olen siis naimisissa maailman ihanimman miehen kanssa ja meillä on myös kaksi maailman ihaninta lasta.
Palataan 5 vuoden päästä, kun olette eronneet.
Hormonihäiriöstähän siinä suhteen alussa on kyse - ihan tieteellisesti tutkittuna.
Joo huomaa kyllä ettei sua ole älyllä ja erilaisten näkökulmien ajattelulla pilattu. Itse olen 25 nainen, sinkku, haluan opiskella, en biletä enkä ikinä ole bilettänyt (OHO OMPA OUTOA- kuinka moni ahdasmielinen yllättyisi tästä etten ole ikinä ollut bilehile, olen introvertti ja pidän pienistä piireistä ja rauhallisuudesta). Rakastan uuden oppimista ja opiskelua, rakastan tietoa, elämää. Lapsille ei ole tilaa elämässäni eikä tulekaan olemaan. :) Keskityn itseeni ja siihen miten MINÄ voin auttaa itseäni, muita ja tätä yhteiskuntaa.
Vaikutat itse hyvin ahdasmieliseltä eikä varmasti elämäsi ole mitenkään helppoa ollut ja olekkaan jos noin negatiivisesti ajattelet muista. Hohhoijaa huono aloitus sulta. Mene muualle päteämään sun "vain mun näköinen elämä on oikea elämä ja muiden on täyttä paskaa" filosofiaa.
Kiva että teit kakaroita ja veronmaksajia muuten, tässä sulle palkinto *taputus päälaelle*
Ihanko tosissaan jotkut väittävät että ei voi enää matkustaa kun on tehnyt lapsia? :D Uskon kyllä että joitakin ei houkuta lasten teko jos ajattelee että eläminen pitää lopettaa siihen paikkaan
Vierailija kirjoitti:
Ap on harvinaisen fiksu nuori nainen. Oletko uskovainen?
Ajattelin että olet jo pelkästään siksikin että suurin osa vihaa kertomaasi. Mitään luonnollista ja tasapainosta ei saisi tässä maailmassa enää olla.
Siunausta perheellesi!
Uskovaisuus ei kyllä liity tähän mitenkään, mistä tuon oikein vetäisit? AP:ta karsastetaan ihan vain siksi, että hänen tekstinsä huokuu suvaitsevattomuutta. Tosiuskova tietäisi, että on vain yksi, joka voi tuomita jos on tuomitakseen ja se ei ole yksikään ihminen vaan Jumala. t. uskova, vapaaehtoisesti lapseton, naimisissa oleva nainen 26 v., ei "bilettäjä" jos sillä nyt on jotain merkitystä ihmisarvoni kannalta, minusta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Olen siis naimisissa maailman ihanimman miehen kanssa ja meillä on myös kaksi maailman ihaninta lasta.
Palataan 5 vuoden päästä, kun olette eronneet.
Onpas tää ketju täynnä katkeria ihmisiä, jotka toivoo ap:lle pahoja asioita ja mukamas tietää mitä tulee tapahtumaan 5 tai 20 vuoden päästä. Kaikille ei käy niin kuin teille/sukulaisellenne/kavereillenne kävi.
Itse sain lapset 22 ja 25-vuotiaana. Se oli ihanaa aikaa mutta huomasin kolmikymppisenä että moni asia olisi ollut helpompaa jos olisin saanut lapset myöhemmin. Kaduttikin vaikka en mistään hinnasta olisi luopunut lapsistani.
Nyt lapset nuoria aikuisia ja muuttaneet pois kotoa.
Jos olisin ajatellut asioita tarkemmin silloin aikanaan niin olisin valinnut toisin.
Mutta luulo siitä, ettå se mitå itse tekee on ainoa oikea tapa elää, on yksinkertaisen ihmisen merkki.
Lisäksi lasten tekeminen on suurimmalle osalle ihmisistå hyvin helppoa eli harrastamalla seksiä vähän niin kuin eläimet eli silläkään en kyllä itseäni korottaisi.
Vanhemmuus ei tee sinusta muita parempaa eikä viisaampaa.
Kyllä olisi ollut vaikea lähteä vaihto-opiskelemaan ja löytämään todellista itseään, jos olisi aiempaan väkivaltaiseen parisuhteeseen, oman keskivaikean masennuksen päälle pyöräyttänyt kakaran tai pari.
Nyt olen vaille 30-vuotias ja onnellinen, olen saanut todella paljon elämältäni. Minulla on ihana avopuoliso ja lapsia tulee sitten kun tulee, vielä ei kuitenkaan ole kiirettä.
Itse en koe itseäni sen paremmaksi kuin muut, mutta toki joskus harmittelen niiden puolesta, jotka eivät ole päässeet tekemään ja kokemaan aikaisen perheen perustamisen vuoksi. Tosin heillä on sitten elämässään erilaista rikkautta. :)
Tämä on kääntynyt päinvastaiseksi kuin vielä omassa nuoruudessani. Nykyään aloitus kuulostaa useimmista absurdilta. Itsestäni kuulostaa nostalgiselta, että joku ajattelisi näinkin päin. Vielä joskus 80-luvulla sai kuulla ihmettelyä, jos tuossa iässä ei ollut vielä vakiintunut ja selkeitä suunnitelmia tulevaisuudelle. Nykyään sellainen tuntuu olevan lähes kiellettyä, lisääntymisestä puhumattakaan.
Keevti kondom! = Käytä kumia!
Vierailija kirjoitti:
"Omasta halustaan lapsettomia on vaan nyt vaikeampi ymmärtää. Toivottavasti eivät katkeroidu myöhemmin..."
Sinun logiikallasi voidaan sanoa, että lapsia haluavia ja tekeviä on vaan nyt vaikeampi ymmärtää. Toivottavasti eivät katkeroidu myöhemmin.
Miksi ihmeessä ihminen, joka on tehnyt OMAN halunsa mukaiset valinnat, katkeroituisi? Jos joku ei halua lapsia, millä logiikalla hän katkeroituisi, kun on saanut haluamansa = ei lapsia?
Etkö ymmärrä eroa valitun ja tahattoman lapsettomuuden välillä? Tahattomasti lapseton voikin katkeroitua kun ei ole saanut haluamiaan lapsia, siis haluamiaan. Mutta lapsia haluamaton kun ei niitä lapsia halua, niin hän sitten katkeroituisi kun ei saanut lapsia, joita ei edes halunnut. Selvä :DDDDDD
Veit sanat suustani. Pohjimmillaan tällaisen "sinusta tulee vanhana katkera kun et nyt halua lapsia" -väitteen takana ymmärtämättömyys sitä kohtaan että ihmiset oikeasti haluavat elämiltään eri asioita. Kaikilla naisilla pitäisi muka olla sisällään alitajuinen intohimo lapsiperhearkeen ja kotiäitiyteen, sitä sitten julmasti paetaan ja tukahdutetaan opiskelemalla, harrastamalla, matkustelemalla tai tekemällä muuten vain mitä tahansa muuta paitsi perheeseen liittyviä asioita. Lopulta jokaisen pitäisi myöntää tämä intohimo ja saada lapsia tai muuten katkeroituu ikuisiksi ajoiksi. Eikö se vasta tekisikin ihmisestä katkeran että tekisi juuri päin vastoin kuin itse haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku tulee selittämään, kuinka hän antaa lapsilleen mahdollisuuden elää omaa elämäänsä ja he saavat tehdä mitä haluavat ja ei häntä tarvitse tulla katsomaan ja blaablaa. Tällaisen muistan jostakin aikaisemmasta keskustelusta, joka oli kyllä toooooodella omituista kun ensin mouhottiin, kuinka veloja ei käy kukaan katsomassa vanhana ja kuinka sitten vanhana ainakin kaduttaa kun muilla lapsia ramppaa käymässä aamusta iltaan. Että siis ensin lapsia tehdään siksi, että ne tulisivat vanhana katsomaan (koska siitähän velat jää paitsi ja sitten kaduttaa), mutta sitten yhtäkkiä ei sillä olekaan mitään väliä vaikka eivät tule, koska sehän on heidän asiansa eikä niitä siksi ole tehty vaan omaa elämäänsä varten.
Olisi oikein mukavaa, jos voitaisiin säilyttää edes jonkinlainen logiikka ja järki siinä kapeakatseisessa kuvitelmavouhotuksessa.
Luuletko sen olevan yksi ja sama ihminen, joka näitä keskusteluja käy? Että kaikki joilla on lapsia ajattelevat samalla tavalla?
Olen sinua jonkin verran vanhempi, lastenhoitaja ammatiltani. Tulisin hulluksi, jos tässä töiden jälkeen pitäisi vaihdella omalle lapselle vaippoja ja leikkiä vielä päiväkotitätiä lisää seuraavat 8 tuntia. Oon ikionnellinen, että pääsin kesällä reissaamaan Kiinaan ja ympäri Suomea. Se on tällä hetkellä elämässäni eräs tärkeimpiä asioita, nähdä ulkomaita ja päästä SUomen ulkopuolelle. Voisin vallan hyvin lähteä joka kuukausi jonnekin reissuun, jos vain rahat riittäisi ja voisi ottaa lomaa. :D Toki mulle omat rutiinit ja parisuhde ovat tärkeitä, mutta otan mielellään pienen koiran kainaloon ja lenkille. En ole koskaan potenut vauvakuumetta, lähinnä vauvojen naamat töiden jälkeen aiheuttavat pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kääntynyt päinvastaiseksi kuin vielä omassa nuoruudessani. Nykyään aloitus kuulostaa useimmista absurdilta. Itsestäni kuulostaa nostalgiselta, että joku ajattelisi näinkin päin. Vielä joskus 80-luvulla sai kuulla ihmettelyä, jos tuossa iässä ei ollut vielä vakiintunut ja selkeitä suunnitelmia tulevaisuudelle. Nykyään sellainen tuntuu olevan lähes kiellettyä, lisääntymisestä puhumattakaan.
Silloin mentiin kaksikymppisinä vakituisiin kokopäivätöihin,suunnittelu saattoi olla helpompaa.
Ap on harvinaisen fiksu nuori nainen. Oletko uskovainen?
Ajattelin että olet jo pelkästään siksikin että suurin osa vihaa kertomaasi. Mitään luonnollista ja tasapainosta ei saisi tässä maailmassa enää olla.
Siunausta perheellesi!