Jättäisittekö 10- ja 8-vuotiaat viikoksi keskenään?
Pitäisi saada kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ja nyt olisi edullinen viikko tarjolla elokuun alkuun Rodoksella.
Lapset ovat fiksuja ja itsenäisiä. Kännyköitä käyttävät ahkerasti. Itse asiassa varattiin jo matka. Miehen sisko alkoi kauhistella. Mutta yksi viikko. Miksi isot lapset ei pärjäisi.
Kommentit (59)
Ap on selvästi trolli, mutta oikeasti ajat on muuttuneet. 70-luvulla varsinkin lapsia ei juuri vahdittu, kun oli vapaa kasvatus. Itsekin saatoin olla 12-vuotiaana yksin mökillä. Nykyään se katsottaisiin heitteillejätöksi.
Se on heittellejättö, varsinkin kun jotakin pahaa tapahtuu ja ollaan poliisin kassa tekemisissä. Minä en jättäisi edes 15-vuotiasta kokonaan yksin. Lapset pitää ottaa AINA matkalle mukaan. Kahdenkeskistä aikaa on aina, jos sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä sitten olette jättäneet lapsia keskenään? Kyllä nämä meidän tytöt ovat selvinneet kesäkuunkin ja heinäkuun alun, kun oltiin miehen kanssa kumpikin töissä. Keskenäänhän lapset joutuu silloinkin päivät olemaan. Hyvin sujui.
Ap
Mut ootte kuitenkin työpäivän jälkeen tulleet kotiin? Pikkasen eri asia lasten olla yöt ilman aikuista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono trolli mutta ei, 10- ja 8-v. lasten jättäminen keskenään viikoksi EI ole sallittua, on lasten heitteillejättöä ja johtaisi kiireelliseen huostaanottoon. Tyhmä nyt edes kysellä tällaista mutta kai joku tästäkin jotain hupia saa.
Onko tuo muka määrätty jossain laissa? Riippuu ehkä lapsista, kuinka kypsiä ovat. Onhan tässä ketjussakin ollut jo useampi, jotka ovat onnistuneet kasvamaan terveiksi aikuisiksi, vaikka ovatkin saaneet olla yksin pidempiäkin aikoja lapsena.
Kyllä on olemassa lastensuojelulaki, joka sanoo, ettei alle 12 vuotiasta saa jättää kotiin vanhempien höpöhöpölomien ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä sitten olette jättäneet lapsia keskenään? Kyllä nämä meidän tytöt ovat selvinneet kesäkuunkin ja heinäkuun alun, kun oltiin miehen kanssa kumpikin töissä. Keskenäänhän lapset joutuu silloinkin päivät olemaan. Hyvin sujui.
Ap
Mä nyt puutun tähän trollin osaan.. Lapset on koko ajan itekseen? Kesäkuun ja heinäkuun alunkin ja nyt vielä sitten viikko elokuussa? Ettekö lomaile ollenkaan lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono trolli mutta ei, 10- ja 8-v. lasten jättäminen keskenään viikoksi EI ole sallittua, on lasten heitteillejättöä ja johtaisi kiireelliseen huostaanottoon. Tyhmä nyt edes kysellä tällaista mutta kai joku tästäkin jotain hupia saa.
Onko tuo muka määrätty jossain laissa? Riippuu ehkä lapsista, kuinka kypsiä ovat. Onhan tässä ketjussakin ollut jo useampi, jotka ovat onnistuneet kasvamaan terveiksi aikuisiksi, vaikka ovatkin saaneet olla yksin pidempiäkin aikoja lapsena.
Kyllä on olemassa lastensuojelulaki, joka sanoo, ettei alle 12 vuotiasta saa jättää kotiin vanhempien höpöhöpölomien ajaksi.
Lastensuojelulaissa ei ole yhtään mitään ikärajoja eikä syitä, jotka kelpaavat tai eivät kelpaa. Nää keskustelut on aina täynnä typeriä "asiantuntijoita". Ääliöt.
Jos teillä asuu joku sukulainen tai ystävä joka voi lapsia käydä katsomassa välillä niin eiköhän he selviydy. Vara-avain naapurille tai ulos jemmaan niin eivät jää ulos. Itse vietetty kyllä paljon aikaa yksin kotona jo 7-vuotiaana, mummo asui lähellä, mutta en siellä edes käynyt kun selvisin hyvin itsekin. Jos olette kasvattaneet fiksuja itsenäisiä ja osaavia lapsia niin ei hätää. Mutta jos olette kuin melkein kaikki muut vanhemmat jotka paasaavat lapsiaan niin etteivät osaa edes itse mikroruokaa lämmittää ennen kuin täyttävät 20 niin älkää nyt yksin jättäkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulaissa ei ole yhtään mitään ikärajoja eikä syitä, jotka kelpaavat tai eivät kelpaa. Nää keskustelut on aina täynnä typeriä "asiantuntijoita". Ääliöt.
Kyllä siellä on tuo 12 vuoden ikä mainittu, tietenkin tuo loppu oli vitsi, jota ei tyhmemmät tajua.
Pakkohan sun on tietää, ettei ole ok jättää tuon ikäisiä lapsia keskenään kotiin, miksi muuten kyselisit. Mielestäni 15-16v. Voi olla yksin kotona viikkojakin, mutta silloinkaan pikkusisaruksen jättäminen nuoren vastuulle ei ole ok. Miehesi ei taida olla lastesi isä, koska yleensä tuon ikäiset lapset otetaan perhematkalle mukaan, eikä harrasteta mitään kahdenkeskisiä kuhertelumatkoja ”lapsivapaana” ja jätetä lapsia heitteille. Kannattaa hankkia lastenhoitaja/sukulainen koko ajaksi teille (kallista hupia, mutta lasten turvallisuus pitää ottaa huomioon, mitä vain voi sattua viikon aikana) tai toinen vaihtoehto on perua matka. Et taida muutenkaan olla kovin kypsä äiti lapsillesi.
Siltä varalta, että ap olisi tosissaan:
Tiedän tapauksen, jossa samanikäiset lapset jäivät keskenään kotiin äidin lomaillessa uuden miehen kanssa. Heistä tehtiin lastensuojeluilmoitus. Tiedän tämän ihan faktana. Lisäksi korostan, että vaikka kyseisen äidin mielestä lapset pärjäsivät erinomaisesti, olihan lähin täysi-ikäinen 30 km päässä ja olisi voinut tulla hätiin, jos olisi ollut jokin kriisi, niin oli surullista nähdä nämä lapset likaisina, samoissa vaatteissa, nälkäisinä ja esim. vääränlaisissa vaatteissa (helteellä päällä talvisaappaat ja toppatakki). Äidin mielestä vanhempi lapsista oli vain vähän jälkeenjäänyt eikä siksi osannut pukeutua sään mukaisesti mutta että muuten kyllä pärjäsivät hyvin.
Kuka sen ilmoituksen tekee? Naapurit, kaupan kassa, kavereiden vanhemmat, terveskeskus, poliisi tai jokin muu viranomaistaho. Ongelmia kun voi tulla, ja lapset ehkä joutuvat hakemaan siihen apua. Leipää leikatessa veitsi osuukin sormeen. Palohälytin soi eikä lopeta. Kaverit kertovat omille vanhemmilleen. Kouluaikoina opettajat kuulevat monenlaista tarinaa. Ja mitä jos lapset ovat niin peloissaan, että vaikkapa soittavat sille tädillensä tai lähinaapuriin itkien, että täällä ukkostaa ja salamoi ja murtovarkaitakin on ikkunan takana?
En haluaisi uskoa, että ap olisi noin tyhmä ja oikeasti kelvoton vanhempi, mutta koska tiedän tämän yhden tapauksen, niin uskon, että tällaisia ihmisiä on enemmänkin. He eivät tajua, että lapset eivät ajattele niin kuin aikuiset. Näin ei tee edes teinit. Ihan tieteellisten tutkimusten mukaan jopa 18-20-vuotiaat nuoret aikuiset eivät vielä hahmota liikenteessä kaikkia vaaratilanteita eivätkä osaa ennakoida kaikkia valintojensa seurauksia realistisesti.
Kyllä minunkin lapsuudessani olin yökylässä kaverilla, kun tämän vanhemmat olivat poissa yhden yön. Mutta kaverilla oli 17-vuotias isosisko, ja vanhempani tiesivät tilanteen. Ja me olimme jo 14-vuotiaita. Ekan kerran olin viikonlopun vuotta vanhemman siskoni kanssa, kun olin 15-vuotias. Hyvin meni mutta en laittaisi teiniäkään olemaan yksin kotona viikkoa. Se ei vain ole reilua. Yö siellä ja toinen täällä on teini-ikäiselle ok, jos hän itse on sitä mieltä, mutta ei pitkiä aikoja eikä ala-asteikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Ap on selvästi trolli, mutta oikeasti ajat on muuttuneet. 70-luvulla varsinkin lapsia ei juuri vahdittu, kun oli vapaa kasvatus. Itsekin saatoin olla 12-vuotiaana yksin mökillä. Nykyään se katsottaisiin heitteillejätöksi.
Olen ollut lapsi 70-luvulla ja ikinä ei ole jätetty yksin ilman aikuista edes viikonlopuksi. Vielä 80 -luvulla, kun olimme siskon kanssa teinejä meille tuli mummo, kun vanhemmat lähti lomalle viikoksi. Tästä ei meillä edes neuvoteltu.
Ap on trolli. Siis edes minua, varsin laiminlyötyä 80-luvun lasta ei jätetty yöksi yksin alle 12-vuotiaana, eikä yli yhdeksi yöksi silloinkaan.
Ja vastauksena kysymykseen: ei, ei missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ja nyt olisi edullinen viikko tarjolla elokuun alkuun Rodoksella.
Lapset ovat fiksuja ja itsenäisiä. Kännyköitä käyttävät ahkerasti. Itse asiassa varattiin jo matka. Miehen sisko alkoi kauhistella. Mutta yksi viikko. Miksi isot lapset ei pärjäisi.
Lasu ja äkkiä!!!
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisiä usein täytyy vielä ohjata paljon esim milloin/mitä täytyy syödä, mennä nukkumaan, muistaa ottaa avain ulos mennessä yms. Entä jos kotona sattuu jotain teidän poissa ollessa, lapset joutuisivat itse tilanteen hoitamaan? EHKÄ yhdeksi yöksi jättäisin jos itse olisin sellaisen matkan päässä että tarvittaessa voi palata kotiin.
Miltä tuntuu lapsista se, että vanhemmat lähtevät lomamatkalle ja he jäävät keskenään kotiin, eivätkä mene esim. mummolaan?
Vaikka olisi provo niin monilla vanhemmulla olisi mietittävää.
Ei mun kymmenvuotiasta tarvitse ohjata noin. Osaisi pitää huolta pienemmästäkin.
Avuttomuus on lisääntynyt ylihuolehtimisen seurauksena.
Mutta silti en tietenkään jättäisi ja se olisi aivan edesvastuutonta. Ihmetyttää kuitenkin nämä kymmenvuotiaat nykyään, jotka "ei osaa syödä oikeaan aikaan" :D
Eikö ne tunne nälkää? Sekin pitää vanhempien kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt te huostaanotolla uhkaavat, kuka sen ilmoituksen tekisi? Lapsetko, jotka ovat ajatuksesta ihan iloisia? Miehen siskolle ei asiaa tämän enempää mainostettaisi. Eikä tämä olisi kuin yksi viikko ja ruokaa kaapit täynnä ja herkkuja kanssa. Mikä teitä tuossa ahdistaa.
Ap
No esimerkiksi:
-Hukkuminen
-tulipalot
-muut onnettomuudet (esim pyörällä kaatuminen)
-hyväksikäytön kohteeksi joutuminen ( on tyyppejä, jotka oikein kyttäävät tällaista mahdollisuutta)
-ulos lukkiutuminen
-itsensä polttaminen auringossa
-itsensä polttaminen ruokaa laittaessa
-muiden lasten kiusaamisen kohteeksi joutuminen, ei kykyä selvittää asiaa
-pelkääminen yksin yöllä, ei aikuista johon turvautua (mun isä lähti yöllä töihin kun olin 10-12v ja jätti meidät nukkumaan, heräsin usein enkä uskaltanut nukahtaa ennen kuin hän tuli takaisin)
-ylipäätään riittämätön henkinen turva
Ja te jotka pärjäsitte hienosti 70-luvulla yksin tuossa iässä, eihän noita kauheuksia kovin todennäköisesti tapahdu, mutta kuka ottaa tuollaisia riskejä omien lastensa kustannuksella? Ei mitään tolkkua!
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli. Siis edes minua, varsin laiminlyötyä 80-luvun lasta ei jätetty yöksi yksin alle 12-vuotiaana, eikä yli yhdeksi yöksi silloinkaan.
Kyllä minä olin yksin useinkin 9-10-vuotiaasta lähtien 80-luvun alkupuolella Ja minua ei laiminlyöty mitenkään.
Ei mua haitannut yhtään, päinvastoin.
Miten se laiminlyönti kohdallasi siis ilmeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olin yksin useinkin 9-10-vuotiaasta lähtien 80-luvun alkupuolella Ja minua ei laiminlyöty mitenkään.
Ei mua haitannut yhtään, päinvastoin.
Miten se laiminlyönti kohdallasi siis ilmeni?
Siis esimerkiksi asioistani (hammaslääkäri, lääkäri, bussilippu (jolla kuljin kouluun), missä olin ja kuljin) ei huolehdittu lainkaan. Silti ei jätetty noin pienenä yksin edes yhdeksi yöksi.
Olit yksin siis kuinka kauan? Viikon? Ilman mitään aikuiskontaktia lähellä?
Pedofiileille kyläpaikka tiedossa...