Olen työtön ja olen viettänyt koko viikon marjametsässä
Maanantaiaamuna lähdin ja asuin koko viikon maastossa. Nukuin teltassa ja valmistin ruokani Trangia-kopiossa. Kaikki meni oikein hyvin, tosin täytyy tunnustaa että tämä päivä oli vähän työläs kun satoi vettä.
Keräsin helposti joka päivä ne 3-5 ämpärillistä mustikoita. Se tarkoittaa sitä että sain koko viikon aikana vähintään 400 euroa puhtaana käteen! Tietysti marjojen kuljetus ostajalle oli luku sinällään. Onneksi puoliso tuli joka päivä bussilla sopivalle pysäkille ja kerran leirilleni noutamaan saavin.
Tällähän saa paremmin rahaa kun jotkut omasta päivätyöstä eikä tämä ole kun alkusoittoa! Näillä näkymin vietän marjametsässä kaiken mahdollisen ajan syksyyn asti.
Kommentit (48)
Marjametsä olisi kiva nimi ravintolalle.
Tästähän löytyy kirjoituksia: Olit metsässä ansaitsemassa eli et ollut noina päivinä työmarkkinoiden käytettävissä.
Ministeriö linjasi: Tämä yleinen harrastus voi viedä oikeuden työttömyysturvaan
Olennaista on, että marjanpoiminnalta jäisi teoriassa aikaa myös palkkatyölle – oli sitä tarjolla tai ei.
13:01 (13:06)
Menkää työttömät marjametsään, siellä sitä rahaa kasvaa, kuuluu keskustelupalstojen vakiovinkki.
Neuvon noudattaminen voi koitua työttömän vahingoksi, sillä liiallinen marjastus tai sienestys saattaa johtaa työttömyysetuuden menetykseen.
– Jos työmäärä on niin suuri, että kokoaikaisen palkkatyön vastaanottaminen ohelle olisi mahdotonta, silloin henkilön työllistyminen on päätoimista eikä työttömyysturvaan ole oikeutta, vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä selventää.
Piditkö leiriä samassa paikassa koko viikon vai siirryitkö välillä? Hienoa jos homma toiminut noin hyvin! Ja ilman autoakin vielä!!
Itse olen lomalla ja saatiin marjoja mekin. Oli kyllä kuuma mutta ajatus sitten maistuvista marjoista sai jatkamaan.
Kotimaiset marjat ovat hyvänmakuisia.
Kyllä varmaan puhut skeidaa .Itse seuraneena metsissä nyt todella huonosti mustikkaa.
Hienoo! Onko kauppa-autotoiminta myös aloitettu? Entä osa elimistä luovutettu?
Syksyllä sitten perustat marjarahoilla mini-cittarin.
Sä voisit yöaikaan kerätä tyhjiä pulloja. Syksyllä kerkeää sitten nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sä voisit yöaikaan kerätä tyhjiä pulloja. Syksyllä kerkeää sitten nukkumaan.
Pantista on maksettava vero, eli ei käy.
No en nyt oikein usko. Eikö olisi ollut kätevämpää tulla illalla bussilla kotiin marjojen kanssa, hoitaa huolto toimet ja nukkua omassa sängyssä ja aamulla takaisin metsään? Minä en nimittäin edes haluaisi ostaa marjoja tyypiltä, joka on elänyt viikon metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan puhut skeidaa .Itse seuraneena metsissä nyt todella huonosti mustikkaa.
Tuossa meidän lähimetsässä on tavallisesti aika hyvin mustikkaa ja siitä saa aika helposti pari ämpärillistä, nyt joku hullu rääpäle siellä täällä. En viitsinyt poimia edes mukillist mustikkamaitoa varten.
Vierailija kirjoitti:
No en nyt oikein usko. Eikö olisi ollut kätevämpää tulla illalla bussilla kotiin marjojen kanssa, hoitaa huolto toimet ja nukkua omassa sängyssä ja aamulla takaisin metsään? Minä en nimittäin edes haluaisi ostaa marjoja tyypiltä, joka on elänyt viikon metsässä.
Ja menet metsään bussivuorojen mukaan, sensijaan että puoliso tulee pysäkiltä hakemaan saavin ja itse pääsee samalla jatkamaan? Ei kiitos.
Ne marjat on ollut siellä metsässä niin paljon kauemmin kun minä että en ymmärrä miksi kukaan jättäisi ostamatta sen takia :D
Vierailija kirjoitti:
Tästähän löytyy kirjoituksia: Olit metsässä ansaitsemassa eli et ollut noina päivinä työmarkkinoiden käytettävissä.
Ministeriö linjasi: Tämä yleinen harrastus voi viedä oikeuden työttömyysturvaan
Olennaista on, että marjanpoiminnalta jäisi teoriassa aikaa myös palkkatyölle – oli sitä tarjolla tai ei.
13:01 (13:06)
Menkää työttömät marjametsään, siellä sitä rahaa kasvaa, kuuluu keskustelupalstojen vakiovinkki.
Neuvon noudattaminen voi koitua työttömän vahingoksi, sillä liiallinen marjastus tai sienestys saattaa johtaa työttömyysetuuden menetykseen.
– Jos työmäärä on niin suuri, että kokoaikaisen palkkatyön vastaanottaminen ohelle olisi mahdotonta, silloin henkilön työllistyminen on päätoimista eikä työttömyysturvaan ole oikeutta, vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä selventää.
Tuostahan pitää jäädä kiinni ensin. Toivotan TE-toimiston virkailijoille onnea ja menestystä kun ne rypee metsät ja männynjuuret etsimässä marjastavia työttömiä :D
Vierailija kirjoitti:
Piditkö leiriä samassa paikassa koko viikon vai siirryitkö välillä? Hienoa jos homma toiminut noin hyvin! Ja ilman autoakin vielä!!
Siirsin telttani kaksi kertaa viikon aikana. Toki kävelyä tuli kymmeniä ellei yli 100 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko meni Offia?
Ei mitään. Hankin kunnolliset metsävaatteet niin ei tarvitse offia.
Jos on totta niin hienoa. Tosin vähän kuuma siellä lienee..? Tsempit sulle!