Olen työtön ja olen viettänyt koko viikon marjametsässä
Maanantaiaamuna lähdin ja asuin koko viikon maastossa. Nukuin teltassa ja valmistin ruokani Trangia-kopiossa. Kaikki meni oikein hyvin, tosin täytyy tunnustaa että tämä päivä oli vähän työläs kun satoi vettä.
Keräsin helposti joka päivä ne 3-5 ämpärillistä mustikoita. Se tarkoittaa sitä että sain koko viikon aikana vähintään 400 euroa puhtaana käteen! Tietysti marjojen kuljetus ostajalle oli luku sinällään. Onneksi puoliso tuli joka päivä bussilla sopivalle pysäkille ja kerran leirilleni noutamaan saavin.
Tällähän saa paremmin rahaa kun jotkut omasta päivätyöstä eikä tämä ole kun alkusoittoa! Näillä näkymin vietän marjametsässä kaiken mahdollisen ajan syksyyn asti.
Kommentit (48)
Olen 57vuotias, työtön nainen. Olen asunut metsässä, teltassa, toukokuusta lähtien. Ollut upea kesä. Pelkään talvea, kylmää ja pimeää. Muuten elämäni paras kesä. 😊😚😫
Vierailija kirjoitti:
Paljonko meni Offia?
Nyt ei taida olla paljon hyttysiä. Etelässä ainakaan. Mutta en ihan usko, että kun ensin kerää marjoja päivän, niin jaksaa saavin viedä bussille. Itse ainakin jouduin aika kulkemaan pitkiä matkoja keräämässä. Missä marjat on kypsiä?
Missähän mettässä on mustikkaa? Tai missäpäin suomea? Mäkin yritin mun luottometsää tutkia ja mustikoita ei ollut kuin yksittäisiä onnettomia. Viime kesänä sai istahtaa puskaan ja ämpäri täyttyi vauhdilla.
Paljonko muistikoista saa myydessä?
Vierailija kirjoitti:
Miten puhelimessa riitti akku?
Esimerkiksi aurinkokennolla.
Vierailija kirjoitti:
1.35€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Missähän mettässä on mustikkaa? Tai missäpäin suomea? Mäkin yritin mun luottometsää tutkia ja mustikoita ei ollut kuin yksittäisiä onnettomia. Viime kesänä sai istahtaa puskaan ja ämpäri täyttyi vauhdilla.
Etelässä ja pitää suunnata syvemmälle metsään, vähintään ehkä viiden kilometrin päähän lähimmästä isommasta tiestä.
Vierailija kirjoitti:
Puhdistetuista saa tänä vuonna noin 4€/kg, eli ämpärillisestä noin 24€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelässä ja pitää suunnata syvemmälle metsään, vähintään ehkä viiden kilometrin päähän lähimmästä isommasta tiestä.
Etelässä ei edes ole sellaisia paikkoja :) Eikä niitä ole kaukana tiestä yhtään sen enempää kuin teiden lähelläkään. Ihmisillä on vaan sellainen ajatus, että parhaat marjapaikat on jossain kaukana ja hankalassa paikassa, vähän niin kuin joku piilotettu ja unohdettu aarre :) Appiukon pitää aina painella johonkin takakorpeen poimimaan marjoja ja anoppi jää sillä aikaa poimimaan auton ympäriltä ja arvatkaa kummalla on enemmän marjoja kotiin vietäväksi? Anompilla tietysti, kun on poiminut senkin ajan kun toinen kävelee kilomertitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko meni Offia?
Ei mitään. Hankin kunnolliset metsävaatteet niin ei tarvitse offia.
Työttömällä on siis hyvin rahaa hankintoihin?
Onko vaimokin työtön kun on aikaa kuskailla ukon marjoja. Varmaan toi myös kanistereilla vettä samalla?
Vierailija kirjoitti:
Tästähän löytyy kirjoituksia: Olit metsässä ansaitsemassa eli et ollut noina päivinä työmarkkinoiden käytettävissä.
Ministeriö linjasi: Tämä yleinen harrastus voi viedä oikeuden työttömyysturvaan
Olennaista on, että marjanpoiminnalta jäisi teoriassa aikaa myös palkkatyölle – oli sitä tarjolla tai ei.
13:01 (13:06)
Menkää työttömät marjametsään, siellä sitä rahaa kasvaa, kuuluu keskustelupalstojen vakiovinkki.
Neuvon noudattaminen voi koitua työttömän vahingoksi, sillä liiallinen marjastus tai sienestys saattaa johtaa työttömyysetuuden menetykseen.
– Jos työmäärä on niin suuri, että kokoaikaisen palkkatyön vastaanottaminen ohelle olisi mahdotonta, silloin henkilön työllistyminen on päätoimista eikä työttömyysturvaan ole oikeutta, vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä selventää.
Minkä helvetin takia meidän työssäkäyvien on lupa kerätä mustikoita ja vattuja vaikka yöt päivät läpeensä, kunhan käy välillä siellä töissä. Työssäkäyvälle marjojen poiminta on vapaa-ajan aktiviteetti, mutta työttömälle jotain huijausta. Työtön, jolla on sijoittaa aikaa tähän hommaan, ei saisi sitä tehdä, jotta olisi sitten koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä. Tässäkin marjapoimijan puoliso hakee tuoreet marjat päivittäin, joten varmaan ilmoittelee myös jos niitä työhöntulopyyntöjä ropisee.
Kannatan todella lämpimästi työttömän yrittelijäisyyttä ja mun puolesta niitä veroja ei tarvitse maksaa. Ostaisin ilomielin marjat tällaisilta pimeiltä markkinoilta, ellei oma eläkkeellä oleva puoliso ei koluaisi valtion metsiä päivät pitkät. Pitäisiköhän siitäkin jonkun mielestä tehdä vaikka rikosilmoitus jonnekin - ilmaista ruokaa kun syödään? Ainakin eläke pienemmäksi, koska ei ole täyspäiväisesti eläkkeellä, vaan poimii osan aikaa marjoja.
Teltta, trangia, bussiliput, bensat, ämpärit ja kumisaappaat sun muut varusteet..
Jäikö paljon niistä 400 € marjarahoista jäljelle?
Vierailija kirjoitti:
Teltta, trangia, bussiliput, bensat, ämpärit ja kumisaappaat sun muut varusteet..
Jäikö paljon niistä 400 € marjarahoista jäljelle?
Jep, koska nuo kaikki on ap joutunut ostamaan nyt kerralla! Hänellä ei voi esim retkeilyvarusteita ja kumppareita olla entuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paikallista. mun toisessa vakipaikassa Jyväskylässä oli ihan hyvin. Toisessa, normaalisti paremmassa, ei mitään.
Vaikee uskoa... Samalla alueella tuskin riittää viikoksi poimittavaa. Ja mies haki bussilla marjakorvot?!
Marjat ei käy esimerkiksi paskalla paikassa jossa ei ole peseytymismahdollisuutta, toisn kuin tuollainen leireilevä marjastaja. Montako tuntia päivässä käytät poimimiseen, muihin toimiin ja nukkumiseen?