Muita "elämään pettyneitä"?
Elämässä ei ole muuta kuin työ, kaupassa käynti, siivoaminen ja väsymys.
Enpä olisi teininä (tai opiskellessa yliopistossa) kuvitellut, että elämä on tälläistä. Aamulla herää töihin, vääntää 8h väkisin asiakaspalveluhymyn, pääsee klo 17-20 kotiin ja sitten on niin väsynyt ettei jaksa tehdä mitään. Välillä ruokakauppaan hampaat irvessä, koska nälkä on kumminkin joka päivä kun pääset töistä. Kotiin kun pääsee, tekee ruokaa ja kun on siivonnut keittiön, ei jaksa muuta kuin maata sohvalla ja kerätä voimia että selviytyy seuraavasta työpäivästä. Viikonloppuisin lauantai menee nukkumiseen ja sunnuntaina voi hieman olla energiaa tehdä jotain, mutta viimeistään iltapäivällä alkaa ahdistaa että huomenna se sama rumba alkaa taas alusta.
"Nuorena" (olen 29v) kuvittelin, että on hienoa kun valmistuu ja pääsee töihin tienaamaan omat rahat ja saa ostaa mitä haluaa. Jepjep, 1800€/kk saan käteen ja niin väsynyt olen etten edes jaksa lähteä shoppailemaan. Mitä sitten kun tulee lapsia? Ja ne pitää viedä tarhaan ja hakea sieltä töiden jälkeen + niiden kiukuttelut ym. Miten ihmiset jaksavat? Onko minussa jotain vikaa kun en jaksaisi edes omaa arkeani pyörittää? Pakko se silti on ja jotenkin tässä ollaan jo muutaman vuoden valmistuneena ja töissä oltu. Mutta tälläkin hetkellä stressaa esim. pesemättömät ikkunat.
Kukaan ei koskaan kertonut, että elämä onkin tälläistä. Ajattelin, että kun olen hommannut asunnon, miehen, lemmikin ja vakituisen työpaikan (ja lapsia), olisin onnellinen. Voisin vain käydä töissä ja iltaisin ja viikonloppuisin touhuta mitä haluaisin. Ei tarvitsisi enää tehdä koulutehtäviä ja lukea tentteihin tai stressata niistä. Nyt iltaisin vain väsyttää, mitään ei huvita tehdä ja luottokorttivelkaakin on, enkä edes pidä työstäni. Välillä jopa ahdistaa mennä sinne ja välillä jopa suorastaan inhoan sitä.
Kommentit (110)
Tee keikkaa ja opiskele toinen tutkinto. Ei saa jumiutua vaan otat kaiken irti opiskelijaelämästä
Sinun elämäsi on 95% valintojesi, ja 5% sattumusten summa. Jos et pidä siitä, muuta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun elämäsi on 95% valintojesi, ja 5% sattumusten summa. Jos et pidä siitä, muuta sitä.
Kokoomukset retoriikkaa. Höpötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jaksoin hyvin. Kolmen lapsen kanssa olin kotona hoitovapailla ja tein monta vuotta lyhennettyä työaikaa. Nyt olen jo pitkään tehnyt täyttä työaikaa. Olen akateemisesti koulutettu, työ on vaativaa ja nyt yli 50v:nä on alkanut tuntua, ettten aina jaksaisi. Olen julkisella puolella, ensin tuli kiky työajan lisäys ja nyt kevällä vielä toinen työajan lisäys. Nämä söivät jaksamistani, tuntuu että työ vie kaikki voimat, aina väsyttää. Ennen ei ole tältä tuntunut. Mutta nyt on onneksi loma.
Miten paljon kiky ja toinen työajan lisäys pidensivät päivääsi? Pahoittelen, en oikeasti tiedä.
15min lisää joka päivään.
No todellakin olen: lapsuus oli paskaa millä tahansa mittapuulla, parikymppisenä sairastuin ja olen sairastanut siitä asti eli yli 15 vuotta, ei ole tutkintoa, työkokemusta juurikaan, perhettä/miestä tuskin tulee koskaan olemaan enkä omista mitään. Kavereita ei ole koska ei minulla ole mitään sanottavaa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Samat fiilikset täälläkin. Saispa työstä edes kunnon palkkaa joka kompensoisi ja toisi mahdollisuuksia.
Raha ei kompensoi lopulta kovin paljon. Tietysti silloin se vaikuttaa, jos muuten tarvitsisi kamppailla tullakseen toimeen. Minä saan ihan hyvin palkkaa, mutta mitä hyötyä siitä on, jos ei ole aikaa eikä vapautta nauttia siitä?
Työkaverille huokailin keväällä, etten haluaisi enää yhtään ylitunteja. Hän katsoi minua kuin vähäjärkistä. Kysyi, enkö halua rahaa. Vastasin, että se mitä en halua, on kuolla työn määrään. Mikään ylituntipalkkio ei tunnu missään, ei anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston jälkeen 1800e/kk? Taidat olla humanisti. Itse sain enemmän jo kesätöistä, nykyään 5600e/kk 80% viikolla.
Et sitten jaksa lukea olennaisia asioita, tulet vain huutelemaan typeryyksiä? Ap on farmaseutti ja tuo luku on nettosumma. Tuskinpa sullakaan 5600 nettona tulee. Olet ainakin typerä tyyppi, se on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka päättää joka päivä jatkaa työssä josta ei pidä? Kenellå on valta toteuttaa ja tavoitella niitä omia unelmiaan? Niin. Mieti sitä nyt hiljaa yksinäsi kuka suunnitteli sinun elämäsi ja kuka sitä jatkaa päivästä toiseen. Ei kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka päättää joka päivä jatkaa työssä josta ei pidä? Kenellå on valta toteuttaa ja tavoitella niitä omia unelmiaan? Niin. Mieti sitä nyt hiljaa yksinäsi kuka suunnitteli sinun elämäsi ja kuka sitä jatkaa päivästä toiseen. Ei kokoomus.
Hölinää joka on yhteiskunnan (ja oikeiston) puolelta tehty mahdottomaksi toteuttaa. Täysin tyhjää ja retorista ulostepuhetta.
Oon kyllä yllättynyt että 2500 on farmaseutin palkka, olen aina luullut heitä suht hyvätuloisiksi. Tosin ap kertoikin että palkka vielä tuosta nousee. 2500 euroa taitaa olla aika lähellä mediaanipalkkaa, joten sillä pitäisi kuitenkin pärjätä ja vähän ihmettelin kun ap kertoo että luottokorttivelkaakin on päässyt kertymään. Mihin teillä rahaa kuluu, ette asu ilmeisesti pk-seudulla?
Vaihdoin tuon perseennuolentaduunin insinööritöihin. Istun tietokoneella 8-12h työpäiviä, ja virtaa riittää. Perseennuolentatöissä vitutti armottomasti. Nyt ainoat ihmiset joiden kanssa olen tekemisissä, on pomoni ja pari työkaveria, joiden kanssa palaveri silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä yllättynyt että 2500 on farmaseutin palkka, olen aina luullut heitä suht hyvätuloisiksi. Tosin ap kertoikin että palkka vielä tuosta nousee. 2500 euroa taitaa olla aika lähellä mediaanipalkkaa, joten sillä pitäisi kuitenkin pärjätä ja vähän ihmettelin kun ap kertoo että luottokorttivelkaakin on päässyt kertymään. Mihin teillä rahaa kuluu, ette asu ilmeisesti pk-seudulla?
Minäkin luulin, mutta sitten sain tietää, että koulutus kestää vain 3 v. Siihen nähden palkka on ihan hyvä. Esimerkiksi sairaanhoitajan alkupalkka on pienempi ja koulutus kestää 3,5 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölinää joka on yhteiskunnan (ja oikeiston) puolelta tehty mahdottomaksi toteuttaa. Täysin tyhjää ja retorista ulostepuhetta.
T. Hän joka haluaa vain valittaa, muttei itse tehdä elämälleen yhtään mitään. No, onnea sille tielle. Maailma on täynnä ihmisiä jotka ovat myyneet talonsa / muuttaneet ulkomaille / luopuneet kaikesta ja aloittaneet alusta uudestaan. Mutta ei.. Eihän se ole mitenkään mahdollista. Mitään ei voi muuttaa paremmaksi, itkeä vaan täytyy.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä ei ole muuta kuin työ, kaupassa käynti, siivoaminen ja väsymys.
Enpä olisi teininä (tai opiskellessa yliopistossa) kuvitellut, että elämä on tälläistä. Aamulla herää töihin, vääntää 8h väkisin asiakaspalveluhymyn, pääsee klo 17-20 kotiin ja sitten on niin väsynyt ettei jaksa tehdä mitään. Välillä ruokakauppaan hampaat irvessä, koska nälkä on kumminkin joka päivä kun pääset töistä. Kotiin kun pääsee, tekee ruokaa ja kun on siivonnut keittiön, ei jaksa muuta kuin maata sohvalla ja kerätä voimia että selviytyy seuraavasta työpäivästä. Viikonloppuisin lauantai menee nukkumiseen ja sunnuntaina voi hieman olla energiaa tehdä jotain, mutta viimeistään iltapäivällä alkaa ahdistaa että huomenna se sama rumba alkaa taas alusta."Nuorena" (olen 29v) kuvittelin, että on hienoa kun valmistuu ja pääsee töihin tienaamaan omat rahat ja saa ostaa mitä haluaa. Jepjep, 1800€/kk saan käteen ja niin väsynyt olen etten edes jaksa lähteä shoppailemaan. Mitä sitten kun tulee lapsia? Ja ne pitää viedä tarhaan ja hakea sieltä töiden jälkeen + niiden kiukuttelut ym. Miten ihmiset jaksavat? Onko minussa jotain vikaa kun en jaksaisi edes omaa arkeani pyörittää? Pakko se silti on ja jotenkin tässä ollaan jo muutaman vuoden valmistuneena ja töissä oltu. Mutta tälläkin hetkellä stressaa esim. pesemättömät ikkunat.
Kukaan ei koskaan kertonut, että elämä onkin tälläistä. Ajattelin, että kun olen hommannut asunnon, miehen, lemmikin ja vakituisen työpaikan (ja lapsia), olisin onnellinen. Voisin vain käydä töissä ja iltaisin ja viikonloppuisin touhuta mitä haluaisin. Ei tarvitsisi enää tehdä koulutehtäviä ja lukea tentteihin tai stressata niistä. Nyt iltaisin vain väsyttää, mitään ei huvita tehdä ja luottokorttivelkaakin on, enkä edes pidä työstäni. Välillä jopa ahdistaa mennä sinne ja välillä jopa suorastaan inhoan sitä.
Onnellisuus tulee siitä, että teet niitä asioita, joista nautit ja tykkäät. Se vaatii joskus riskien ottamista ja mukavuusalueen ulkopuolelle astumista. Itse olin insinööri, kunnes 2013 opiskelin itseni luonto-oppaaksi ja nyt toimin opettajana. Muutama vuosi sitten minulle tarjottiin tilaisuutta muuttaa Englantiin, mutta valitsin jäädä Suomeen. Huomaan nyt, että olisi pitänyt valita muuttaa Englantiin eli uskaltautua astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Elämä siellä olisi ollut paljon jännittävämpää ja tyydyttävämpää.
Äkkiä työpaikan vaihto ulkomaille. Mene vaikka Saksaan töihin suomalaiseen firmaan. Sinun pitää saada piristystä elämääsi ja pikaisesti. Älä nyt hyvänen aika tuhlaa elämääsi tuohon!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hän joka haluaa vain valittaa, muttei itse tehdä elämälleen yhtään mitään. No, onnea sille tielle. Maailma on täynnä ihmisiä jotka ovat myyneet talonsa / muuttaneet ulkomaille / luopuneet kaikesta ja aloittaneet alusta uudestaan. Mutta ei.. Eihän se ole mitenkään mahdollista. Mitään ei voi muuttaa paremmaksi, itkeä vaan täytyy.
Suomessa tällä hetkellä ainoa seutu, missä talot ja muut asunnot tekevät jollakin tavalla kauppansa, on pääkaupunkiseutu. Ihmisiä asuu paljon muuallakin, ja toivottavasti tulee asumaan myös tulevaisuudessa vaikka setehdään aina vaan vaikeammaksi.
Jos on tullut se omistusasunto hankittua, niin siinähän olet. Vaikka kuinka haluaisi "luopua kaikesta" niin noup. Ei edes tappiolla myyminen onnistu.
Kiitos pankkien, joiden ehdot kiristyvät niin ettei kukaan kohta saa lainaa. Vuokra-asuntojen omistajat ja välittäjät ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkut kepulaisserkuille. Insesti rules.
Yliopiston jälkeen 1800e/kk? Taidat olla humanisti. Itse sain enemmän jo kesätöistä, nykyään 5600e/kk 80% viikolla.