Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keksikää ruokia, ilman pitkiä kuumennuksia, aina nälkäisille teineille??

Vierailija
19.07.2018 |

Eeeeeeeen jaksa tätä kuumuutta😫

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teinit ruokailevat useammin kuin muu perhe, pitäisi heidän tietysti itse tehdä ne ylimääräiset ruokansa.

Muutenkin olisi fiksua, että teineilläkin olisi viikossa tai edes kuukaudessa yksi kokkausvastuupäivä, eli teini valmistaa koko perheelle itse suunnittelemansa aterian.

Jo alle kouluikäisten olisi hyvä olla välillä apulaisena kokkaamisessa ja leipomisessa, 10-vuotiaan pitäisi osata valmistaa yksinkertainen ateria ja leipoa jotain helppoa (esim. sämpylät) ja teini-ikäisenä osata valmistaa ruokaa ja leipomuksia siinä missä aikuistenkin.

Toki alaikäisillä ei samanlaista vastuuta ruokailusta ole, eli juurikin teinin kokkausvuoro yhtenä päivänä viikossa tai edes kuukaudessa on aivan hyvä vastuu.

Ateriaesimerkkejä en jaksa antaa, kun ihmisillä on niin eri ravintotottumukset.

Jokainen perhe tietää itse, mitä haluaa syödä ja mitkä ne omat tavat on.

Hieman ohi aiheen eikä mikään kannanotto ap:n asioihin, mutta hatunnosto tälle kommentille. Mitä helpommalla nuorena pääsee kotona, sitä vaikeampaa on oman talouden pyörittäminen aikuisena. Teinit kannattaa ottaa mukaan myös ruokamenojen budjetointiin, esim. annetaan kokkausvuorolle budjetti ja käydään yhdessä kaupassa.

Vierailija
62/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pinaattilettuja ja jotain salaattia

"aina nälkäisille teineille"

Monta teiniä teidän taloudessa on?

En ole ap, mutta vastaan että meillä on kolme liikkuvaista poikaa (iät 14, 16 ja 18v) ja voin kertoa että kova nälkä on ja koko ajan. Ei tahdo mikään ruokamäärä riittää. Että kyllä siinä hieman saa mielikuvitusta käyttää.  Olen ilmoittanut että tällä hetkellä olen lomalla ja kokkaan rajoitetusti. Joutuvat siis olemaan omatoimisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso satsi keittoa kauden upeista, tuoreista kasviksista, esim.minestrone ja teinit mukaan kokkaamaan!

Laatikko ruuat myös helppoja tehdä ja nopeita.Miten olisi lasagne - vaihteeksi vegevaihtoehtona eli soijarouheesta tai nyhtiksestä ja runsaasti juureksia ja kasviksia mukaan - niitä on nyt saatavilla.Pastalevyn tilalle kesäkurpitsaa ja munakoisoa!

Siinä sitten jo valmiiksi hiostavassa keittiössä kokkailemaan lasagneen bechamelia ja tomaattisoossia, ja sitten lasagne kuumaan uuniin ainakin tunniksi. Pointti kun käsittääkseni oli se, ettei nimenomaan tarvitsisi seistä siellä kuumassa keittiössä laittamassa ruokaa... Muuten kyllä hyvä idea, veggielasagna on hyvää. 

Vierailija
64/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronisalaatti nakeilla, kinkulla, kanalla tai kalalla. Toimii, hyvä että riittääkään...

Vierailija
65/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmasti nälkä lähtee jos tekee jotain tuhdimpaa salaattia jossa pastaa ja jotain lihaa tai kalaa. Kyllä sillä hengissä pysyy ja salaattia voi tehdä isomman satsin jääkaappiin.

No se on sitten pasta-, liha- tai kalasalaatti. Mä miellän salaatin ihan salaatiksi ehkä höystettynä kurkulla ja tomaatilla. Käyttävät kai jotkut sekaannuksen välttämiseksi nimitystä vihersalaatti.

Vierailija
66/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta vastaan että meillä on kolme liikkuvaista poikaa (iät 14, 16 ja 18v) ja voin kertoa että kova nälkä on ja koko ajan. Ei tahdo mikään ruokamäärä riittää. Että kyllä siinä hieman saa mielikuvitusta käyttää.  Olen ilmoittanut että tällä hetkellä olen lomalla ja kokkaan rajoitetusti. Joutuvat siis olemaan omatoimisia. 

No pärjääkö ne pinaattiletuilla ja salaatilla? Meillä ei.

Vierailija
67/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät, kyllä tässä saa kädet vääränä kantaa kaupasta tuhdimpaa tavaraa. Onneksi osaavat itse kaivaa kaappia ja täyttää lautasta, jopa kokata jotakin. Aika monta kertaa olen myös lähettänyt kavereineen paikalliseen pizzeriaan tai kinkkiin syömään. 

Vierailija
68/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta laadukasta ruokaa niin ei ole jatkuva nälkä.

Vierailija
69/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta laadukasta ruokaa niin ei ole jatkuva nälkä.

Luetun ymmärtäminen taitaa olla huono.

Vierailija
70/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös tuon ikäiset pojat ja salaattilinjalla on nyt helteillä menty.

Esim. savulohisalaatti (sis. savulohi, vihersalaatti, kurkku, tomaatti, feta, mausteiset uudet perunat ja jogurttikastiketta päälle) ja kokonaiset grillibroilerit + kylkeen perus tomaatti-kurkku-paprikasalaatti ovat tehneet hyvin kauppansa.

Myös falafelit (teen neljä pellillistä kerralla kun ruokittavia muutama enemmänkin kuin nuo teinit) ja grillatut vihannekset sekä salaatti uppoaa hyvin ja kehuvat kiitollisina.

Perheessä kuusi poikaa eikä kenenkään vuoksi ole tarvinnut tehdä ylimääräisiä ruokia, sillä tekevät itse leipiä, munakasta, wokkeja tai jotain jos tarvivat.

Nykyiset teinit on kaikki kesätöissä ja vapaa-ajallakin jatkuvasti puuhaavat jotain ulkona (nikkarointia, mopojen korjausta, uimista, pihatöitä, pyöräretkiä, telttaretkiä jne.) ja kotona perus kotityöt (jokainen siivoaa vuorollaan keittiön, eteisen tai olohuoneen sekä yläkerran aulatilat).

Vaikka ovatkin jatkuvasti tekemässä jotain ja todella ahkeria, eivät ole kokoajan syömässä ja nälkäisiä.

Syövät toki paljon kerralla, mutta ei montaa kertaa päivässä.

Vierailija
71/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakki- tai jauhelihakeitto tms. käyttäen pakastealtaasta saatavia keittojuurespusseja, joissa jo perunapalatkin valmiina. Ja puska persiljaa tms. mukaan.

Vierailija
72/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Knorrin Snack Potit on suosiossa meillä, varsinkin Carbonara. Itse tykkään siitä Bacon & Onion.

Vierailija
73/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytettyjä patonkeja, väliin voi vaihtelun vuoksi iskeä vaikka tofua tai mausteista soijarouhetta. Jotain majoneesia, kurkkua, tomaattia, suolakurkkua, salaattia, sipulia mmm😌..

Smoothieita jos tosi kuuma eikä maistu mikään..

Kasvissosekeiton saa nopsaa valmiiksi jos hyvä blenderi. Blendaa aineet raakana ja keitä sitten joku 5-8min. Lisää keittämisvaiheessa mausteet ja kerma tms jos sellaista käytät.

Nuudelit ja kasvikset + sienet/tofu. Paistele kasviksia ja sieniä pannulla sen minkä siedät. Nutskut valmistuu muutamassa minuutissa. Tietty lihaakin voi paistaa jos sellaista käyttää.

Tortillat mainittu useasti ja ihan syystä. Superihanaa ruokaa kuumalla.

Vierailija
74/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne kaikki teinit saman verran syö, miksi niin negatiivinen asenne jos joku ehdottaa jotain niin pitää tulla napisemaan. Jos ei pinaattiletut ja salaatti kelpaa niin jotain muuta sitten. Toisille ne riittää toisille ei.

Vierailija
75/179 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on mietitty niin, että uunia ei tarvita ja jos jotakin tarvitsee paistaa, se tulee pannulla suht nopsakasti:

Kokonaiset ateriat:

- Pastasalaatti esim. tonnikalalla / broilerilla / fetalla höystettynä. Helppo tehdä kerralla iso satsi ja maistuu kylmänä.

- Tortillat runsaalla määrällä tuoreita kasviksia; jauheliha / broileri tulee nopsaan pannulla ja tästäkin voi tehdä reilun satsin ja syödä useamman kerran

- Pannuruoka, johon paistetaan jauhelihaa ja sekaan esim. tacomaustetta ym. aika paljon. Kun jauheliha kypsää, heitetään pannulle lisäksi paljon kasviksia, esim. paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia, kirsikkatomaatin puolikkaita sopivina, reiluina annospaloina ja paistetaan, kunnes kasvikset pehmenneet (sopiva suutuntuma saa jäädä). Hyvää!

Kiitos vinkeistä !

Eiköhän teinit käy jo yläkoulua, missä opetetaan terveellisen ravitsemuksen ja ruuanlaiton perusasioita (mikäli vanhemmat eivät ole opettaneet mitään aikaisemmin?) 

Vaikea olisi kuvitella meidän nuorten aikuisten "kerjäävän" äidin tekemää ruokaa, osaavat kyllä itsekin valmistaa. Tosin jääkaappi helposti tyhjenee napostellessa leikkeleitä, juustoa yms. Siksi ostan paljon vihanneksia, kauden hedelmiä ja marjoja.

Nyt helteellä kylmä ruoka, esim. ruokaisat salaatit uppoavat hyvin. Omalla pihalla tai jos grillipaikka lähellä, voi tehdä ns. lämmintä ruokaa (millä on kesällä, puhtaissa oloissa, merkitystä vain ihmisen hajuaistille).

- Erilaiset keitot; niitäkin voi tehdä ison satsin ja lämmitellä myöhemminkin siitä.

- Makaroni-jauhelihamössö (kattilassa tehtynä) teineille mieluisilla mausteilla ja esim. paprika- ja tomaattikuutioilla höystettynä. Tätäkin tulee helposti kerralla paljon. Lisäksi tuoreita kasviksia.

Pienemmät purtavat tai välipalat:

- Lihapullia ja vihannestikkuja, joita voi dippailla kylmänä

- Erilaiset pikamunakkaat, joihin voi myös hyödyntää esim. leikkeleiden jämiä 

- Vispipuuroa ja maitoa kylmänä

- Rahkaa ja marjoja/hedelmiä

- Lettuja voi paistaa vaikka porukalla ison kasan ja syödä sekä suolaisilla (esim. savulohi-raejuusto-creme fraiche) tai makeilla (esim. hillo, kermavaahto) täytteillä

- Kolmioleipiä itse tehden, eri täytteillä

- Hedelmälohkoja jääkaappikylmänä

- Mansikka-vesimeloni-raejuusto -sekoitus; toimii ja raejuuston ansiosta pitää myös nälkää hieman!

Tsemppiä! Nämä kaikki ruoat ovat sellaisia, että valmistus/pilkkominen onnistuu teineiltäkin helposti.

Vierailija
76/179 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakkaat erilaisilla täytteellä, salaatit. Ovat terveellisiä ja muunnella voi loputtomiin. niillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
77/179 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkäriin euron juustoja jyystämään.

Vierailija
78/179 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tortilloja

Siis kuka viitsii syödä pelkkää vehnä-/maissilettua?

Kannattaa jotain täytettä harkita ja tehdä vaikka fajitaksia, burritoja tai quesadilloja.

Vierailija
79/179 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

netti on pullollaan ohjeita,tässä yks parhaista sivuista: soppa365.fi

Vierailija
80/179 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit tarvitsee kunnon ruoat päivän mittaan, niin ei ole jatkuvasti jääkaapin ovella. Meillä ainakin lapset syö helteilläkin samoin kuin talvella.