Kysy jotain 21-vuotiaalta lestadiolaisnaiselta
Kommentit (196)
Tuntuuko sinusta, että rauhanyhdistys on nostettu jopa Jumalan yläpuolelle? Pelastuakseen ei riitä usko Jumalaan, vaan pitää lisäksi olla vl. Mun mielestä se on Raamatun vastaista. Entäpä sitten kun Raamatussa sanotaan, että pyhä henki kulkee missä tahtoo, eikä siitä voi sanoa, että se on tuolla tai täällä. Miten ry:llä sitten voidaan sanoa, että pyhä henki on vain meillä? Olen miettinyt, että voisiko tuo pyhän hengen omalle porukalle omiminen ja muiden uskovien kristittyjen sanominen epäuskoisiksi olla jopa sitä pyhän hengen pilkkaa, josta niin kovasti varoitetaan. Näistä syistä olen vähentänyt seuroissa käyntiä. Vl-usko ei nykyisellään ole minusta enää kovin kristillistä edes. Mitä mieltä näistä ajatuksista?
Mitä mieltä olet lähetystyöstä kehitysmaihin? Kuuluuko esim. afrikkalaisten noudattaa samaa linjaa ehkäisyn suhteen kuin suomalaisten lestadiolaisten, ts. ehkäisy ei hyväksyttävää kuin vakavissa psyykkisissä tai fyysisissä sairauksissa?
Sinulla on ilmeisesti käynyt tuuri, kun miehesi kanssa osoittauduitte seksuaalisesti yhteensopiviksi. Itseäni ahdistaisi ajatus hääyöhön odottamisesta siksi, että seksi jonkun tietyn kumppanin kanssa ei syystä tai toisesta onnistu, eikä tätä voi mistään tietää etukäteen. Esimerkiksi "välineiden" fyysinen kokoero voi osoittautua ongelma - miehellä voi olla liian pieni tai liian suuri niin, että seksi ei tunnu miltään tai on kivuliasta - myös ennenaikainen siemensyöksy ja erektio-ongelmat tai vaikka suuri ero halukkuudessa - toinen haluaa joka päivä ja toinen kerran kuussa - asettaa haasteita intiimielämälle.
Miten asiasta ajatellaan lestadiolaisten parissa? Ajatteletteko, että kaikki haasteet saadaan ratkaistua tai että joskus seksi ei suju ja silloin pitää vain hyväksyä tilanne? Puhutteko näistä asioista keskenänne eli kehtaako vaikka vasta-avioitunut ystäväsi tunnustaa, ettei kauan odotettu seksi puolison kanssa onnistukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi seurakunnan neuvoista on tehty niin tärkeitä, että esimerkiksi korvakorujen pitämisestä päätellään ihmisen "kieltäneen uskonsa"?
Löytyykö tällaiselle tuomitsemiselle perustaa Raamatusta?En osaa sanoa löytyykö raamatusta perusteluja tälle tuomitsemiselle. Raamatussa kuitenkin kehoitetaan olla koristautumatta liikaa, ja koska raja on johonkin vedettävä, niin meillä se on noissa korvakoruissa. Kaikki, jotka laittavat korvakorut tietävät itse, että tällöin hänen ajatellaan olevan kieltänyt uskon. Joten he väkevät sen mahdollisimman helppona keinona "informoida" muita asiasta varmaankin.
Ap
Kyllä löytyy:
1 Kor 4:5. Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.
Ja tässä alla olevassa kohdassa kielletään lihan synnit, mutta samalla sanotaan, ettei syntiä sallita, mutta kaikki muu on luvallista, joskaan ei ehkä hyödyllistä.
1 Kor 6:
9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.
Missä lainatussa kohdassa puhutaan korvakoruista? Puhutaan varkaista, ahneista, juomareista, pilkkaajista jne., mutta korvakoruja ei mainita eikä niihin viitata edes epäsuorasti. Minusta "hekumoitsijoiden" ja "juomarien" tuomitseminen ei tarkoita kohdassa täyskieltoa elämästä nauttimiselle ja koristautumiselle vaan kohtuuden harrastamista. Ei sellainen, joka käyttää maltillisia korvakoruja, ole "hekumoitsija", eikä sellainen, joka ottaa kerran viikossa pari olutta tai viinilasillista, "juomari".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko raskaana?
Montako lasta sinulla on?
Minkä ikäisenä menit naimisiin?En ole raskaana eikä ole lapsia. Lapsia toivomme kyllä kovasti. Naimisiin menin 20v.
Kas kun ei 17v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi seurakunnan neuvoista on tehty niin tärkeitä, että esimerkiksi korvakorujen pitämisestä päätellään ihmisen "kieltäneen uskonsa"?
Löytyykö tällaiselle tuomitsemiselle perustaa Raamatusta?En osaa sanoa löytyykö raamatusta perusteluja tälle tuomitsemiselle. Raamatussa kuitenkin kehoitetaan olla koristautumatta liikaa, ja koska raja on johonkin vedettävä, niin meillä se on noissa korvakoruissa. Kaikki, jotka laittavat korvakorut tietävät itse, että tällöin hänen ajatellaan olevan kieltänyt uskon. Joten he väkevät sen mahdollisimman helppona keinona "informoida" muita asiasta varmaankin.
Ap
"Koska raja on johonkin vedettävä..."
Miksi pitää vetää joku raja? Miksi uskonnon pitää tällä tavalla holhota ja rajoittaa ihmistä? Onko se juuri se mikä tuo tuota turvallisuuden tuntua?Tämä siis ihan asiallisena kysymyksenä, kiinnostaa tietää.
Raamatussa sanotaan, että ei kehoiteta liikaa koristautumaan. Kuitenkin ihminen herätessä pesee ja rasvaa kasvot, valitsee kivat vaatteet jne, joten johonkin raja vedettävä, mikä on sitä liikaa.
En koe, että itselleni holhoaminen toisi tutvallisuuden tuntua sen kummemmin. Tai sitten en vain ymmärrä sitä, vaikka alitajunnassa se toisikin turvaa, tiedä häntä.
Toivottavasti sait edes jotain irti tästä vastauksesta...
ApOlen pahoillani, mutta en saanut, koska toistit vain tuon rajan vetämisen. Pointti oli siis, että _miksi_ liikkeen pitää asettaa jäsenilleen tuollaiset selkeät rajat. Miksi sen Raamatun tulkinnan pitää olla niin selvärajainen? Miksei ihminen saa itse omaa harkintaa käyttäen "koristautua", vaan yhteisö antaa selkeät ohjeet, joiden raameissa on pysyttävä?
En ole aloittaja enkä ole varma vastaanko aivan täysin kysymykseesi, mutta tuon koristautumattomuuden perustana on myös ajatus, että jokainen ihminen on jumalan luoma ja siten sellaisenaan täydellinen. Tämän vuoksi ei esimerkiksi meikata tai oteta tatuointeja tai lävistyksiä tai käytetä huomiota herättäviä koruja, koska se olisi jumalan luomuksen turmelemista ja osoittaisi tyytymättömyyttä jumalaa kohtaan. Korvakorut on varmasti kätevä "raja", koska niiden käyttäminen vaatii pysyvää lävistystä kehoon. (Ellei käytä tekokorviksia, mutta se menee nyt hiusten halkomiseksi)
Lävistykset ja tatuoinnit kielletään vanhassa testamentissa muuten yksiselitteisesti, koska pakanaheimot teki niin.
Lisäksi turhamaisuus on yksi seitsemästä kuolemansynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pututaanpa ajasta 1960 -1970 luku, jolloin et ollut vielä syntynytkään.
Lestadiolaiset tunnisti useista asioista.
- TV:tä ei saanut olla, eikä sitä saanut katsoa kylässäkään, eikä edes koulu-TV:tä koulussa, se oli ( on)
synnin luukku.
- Pyykkikoneessa ei saanut olla pyöreää ikkunaa, sama synnin luukku
- Tietokoneista jo arvailtiin ja puhuttiin tuolloinkin, ne lestadiolaiset tuomitsivat etukäteen, se synnin silmä
-Musiikin kuuntelu, varsinkin tanssimusiikin kuuntelu oli iso synti
- meikaaminen, korut, muotivaatteet, tanssiminen, nuo kaikki olivat kiellettyjen listoilla.
Näköjään uskontokin muuttuu, kun pitää muuttua pysyäkseen työelämässä.......
tuo ikkunallinen pesukone-legenda jaksaa aina naurattaa lestadiolaispiireissä.
Aikoinaan se nauratti makeasti meitä muun uskonnon kannattajia :)
Kun työelämä alkoi vaatimaan tietokoneen käyttöä, "muutuikin " lestadiolaisten sääntö synnin silmästä ja synnin luukusta samantien. Muutenhan lestadiolaiset olisivat ulkopuolella kehitystä.
Siitä hyvä uskonto , että säännöt ovat muuttuvaa sorttia. Toisin on muissa uskonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko avioro mahdollinen
Tunnetko eronneita lestadiolaisia?
löytääkö 6 lapsinen YYHOO uuden lesta miehen?
Avioeroa ei hyväksytä. Asumusero on mahdollinen tietyissä tapauksissa. Avioliiton katsotaan kestävän niin kauan, kunnes kuolema erottaa. Tällöin uuden puolison ottaminen on mahdollista.
Tunnen pareja, joissa toinen on kieltänyt uskon ja sitten on halunnut myöhemmin erota puolisostaan.
Eikö tule koskaan kiusausta järjestää pientä onnettomuutta exälle, jos uusiin naimisiin ei pääse niin kauan kuin se elää?
Eiköhän Suomessa ole kuitenkin suhteellisen vähän suurperheitä...
Teille, jotka pidätte eettisesti kestämättömänä hankkia suurta perhettä, niin eikö vapaaehtoisen lapsettomuuden lisääntyminen (sekä yksilapsiset perheet) toisaalta tasoita paljon tilannetta Suomessa?
Uskotko, että kaikki muut kuin lestadiolaiset joutuvat kuoleman jälkeen tulimereen? Että vain lestadiolaisilla on mahdollisuus pelastua? Mihin lestadiolaisryhmään kuulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko avioro mahdollinen
Tunnetko eronneita lestadiolaisia?
löytääkö 6 lapsinen YYHOO uuden lesta miehen?
Avioeroa ei hyväksytä. Asumusero on mahdollinen tietyissä tapauksissa. Avioliiton katsotaan kestävän niin kauan, kunnes kuolema erottaa. Tällöin uuden puolison ottaminen on mahdollista.
Tunnen pareja, joissa toinen on kieltänyt uskon ja sitten on halunnut myöhemmin erota puolisostaan.
Avioeroa ei virallisessa opetuksessa (julkaisut ja seurapuheet) esitellä mitenkään vaihtoehtona. Asumuseroa tarjotaan mahdollisuutena tilanteissa, joissa yhteiselo ei suju esim. väkivallan vuoksi. Tunnen kuitenkin joitakin eronneita pareja ja muutama on mennyt uudestaan naimisiinkin. Tästä on tosin seurannut paheksuntaa ja näitä uudelleen naimisiin menneitä on voitu jättää pois rauhanyhdistyksen tehtävistä.
-toinen vl
Yksi käynti esim. johonkin luonnontieteelliseen museoon jo todistaa, ettei mitään jumalaa ole olemassakaan. En ymmärrä, miten joku tänä päivänä, kun tietoa on saatavissa, perustaa elämänsä johonkin satuolentoon uskomalla.
Vl-ihmisissä on se, täälläkin jo mainittu, että he eivät ota vastuuta omasta tekemisestään. Kersoja pukataan maailmaan, vaikka edelliset kaipaavat huomiota ym. Lestadiolaiset voi tehdä väärin, mutta kun synnit on anteeksi pyydetty ja saatu, niin ei kun eteen päin ja sama meno voi jatkua.
Muut on vääräuskoisia ja vain vanhoillislestadiolaiset pääsevät taivaaseen. Miten joku voi ajatella noin?
Ei kysyttävää. Tapaamani vl:et ovat ylimielisiä ja sisäänpäinkääntyneitä ja heidän lapsensa monet koulukiusaajia.
Kun kerran ehkäisy on kiellettyä niin loogisesti myös keskeytetty yhdyntä on kiellettyä lestatiolaisilla vai onko?
kuinka väljä pilu on 10 lapsen äidillä?
Qwerty123 kirjoitti:
Uskotko, että kaikki muut kuin lestadiolaiset joutuvat kuoleman jälkeen tulimereen? Että vain lestadiolaisilla on mahdollisuus pelastua? Mihin lestadiolaisryhmään kuulut?
Olen eri tyyppi kuin ap, mutta voin vastata omasta puolestani. Lapsena ja teininä uskoin, että kaikki muut joutuvat helvettiin ja vain vanhoillislestadiolaisilla on mahdollisuus pelastua. Näin seuroissa ja kotona opetettiin.
Aikuistuttuani tutustuin muidenkin uskontojen edustajiin ja rupesin itsekin lukemaan Raamattua. Nyt ajattelen, etten voi tietää, kuka pelastuu ja kuka ei. Voi olla, että Jumalaa ei ole olemassa ollenkaan ja kokemukseni Jumalan läheisyydestä elämässäni ovat vain ihmisen mielen tuotetta. Voi olla, että on joukko, että uskon väärällä tavalla ja hindut menevätkin taivaaseen. En voi tietää - siinä taitaa olla uskon idea. Tiedän vain sen, että olen saanut elämässäni kokea iloa tästä uskosta ja kokenut, että Jumala on läsnä elämästäni.
Jos joku ihminen kyselee minulta pelastuksen perään, voin kertoa, että tällä tavalla minä uskon ja olen tämän kokenut hyväksi. Muuten en voi ottaa kantaa edes muiden vanhoillislestadiolaisten puolesta.
Olen siis vanhoillislestadiolainen agnostikko, joka ei ole ollenkaan varma, millainen Jumalan pelastussuunnitelma on ja onko koko Jumalaa edes olemassa. Olen silti varsin tyytyväinen tässä uskossa ja toivon, että jos taivas todella on olemassa, loulta kaikki pelastuvat sinne.
-toinen vl
VL kirjoitti:
Qwerty123 kirjoitti:
Olen eri tyyppi kuin ap, mutta voin vastata omasta puolestani. Lapsena ja teininä uskoin, että kaikki muut joutuvat helvettiin ja vain vanhoillislestadiolaisilla on mahdollisuus pelastua. Näin seuroissa ja kotona opetettiin.
Aikuistuttuani tutustuin muidenkin uskontojen edustajiin ja rupesin itsekin lukemaan Raamattua. Nyt ajattelen, etten voi tietää, kuka pelastuu ja kuka ei. Voi olla, että Jumalaa ei ole olemassa ollenkaan ja kokemukseni Jumalan läheisyydestä elämässäni ovat vain ihmisen mielen tuotetta. Voi olla, että on joukko, että uskon väärällä tavalla ja hindut menevätkin taivaaseen. En voi tietää - siinä taitaa olla uskon idea. Tiedän vain sen, että olen saanut elämässäni kokea iloa tästä uskosta ja kokenut, että Jumala on läsnä elämästäni.
Jos joku ihminen kyselee minulta pelastuksen perään, voin kertoa, että tällä tavalla minä uskon ja olen tämän kokenut hyväksi. Muuten en voi ottaa kantaa edes muiden vanhoillislestadiolaisten puolesta.
Olen siis vanhoillislestadiolainen agnostikko, joka ei ole ollenkaan varma, millainen Jumalan pelastussuunnitelma on ja onko koko Jumalaa edes olemassa. Olen silti varsin tyytyväinen tässä uskossa ja toivon, että jos taivas todella on olemassa, loulta kaikki pelastuvat sinne.
-toinen vl
Voitko ja uskallatko kertoa tämän näkemyksesi julkisesti omalla nimelläsi esiintyen tai vaikkapa oman rauhanyhdistyksesi kokouksessa?
Vierailija kirjoitti:
Haaveiletko jättikyrvistä?
Joo mitä isompi sen parempi. Haaveilen kahdesta miehestä yhtäaikaa niin että toinen panisi takaa ja toiselta ottaisin suihin.
Vierailija kirjoitti:
kuinka väljä pilu on 10 lapsen äidillä?
Siks just koolla on väliä.