Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä menee hukkaan jos on kokoaikatöissä

Vierailija
17.07.2018 |

Ma-pe 8-16 tai 9-17 + valmistautuminen ja työmatkat. Päivästä jää omaan käyttöön ehkä 5-6h, jos on sen verran onnekas ettei työmatka ole kovin pitkä. Naurettavan lyhyt aika omalle elämälle. Eikö muita järkytä ja ahdista tämä? Valmistuin keväällä opinnoistani ja olen nyt 2kk tehnyt kokoaikaisesti töitä: vapaa-ajan rajallisuus tuli järkytyksenä, vaikka luulin olevani asennoitunut siihen oikein!

Työni on ihan kiva, mutta äkkiseltään en keksi yhden yhtä työtä, jota en lopettaisi jos voittaisin suuren summan rahaa. Vapaus on ja tulee aina olemaan minulle tärkeintä, mutta se ei ole tilanteessani mahdollista (ellei tosiaan se lottovoitto osu kohdalle - vanhaa rahaa kun ei minulla ole yhtään ja jotenkinhan se eläminen pitää kustantaa).

Toivottavasti tulevaisuudessa minulla on mahdollisuus osa-aikatyöhön ja silti kohtalaiseen elintasoon. Harmi että pk-seudulla vuokrat ovat niin kovia. Pelkään, että kokoaikatyössä minusta tulee juuri sellainen "lammas", joka ei jaksa työpäivän jälkeen edes ajatella vaan katsoo vain telkkaria tai selaa av-palstaa. Nyt vielä nämä helteet päälle, niin tuntuu että elämä valuu hukkaan.

Miten te muut oikein jaksatte?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se tyttömänä oleminenkin on paskaa, aikaa rutosti varsinkin sinkkuna, kaikki kaverit mennnyt naimisiin ajat sitten ja perhe, ja kukaan ei halau työtöntä pummia

tänänä taas "urheilemaan" eli ruokajonoon hakemaan ruokaa, wormsin peluuta netissä musan kuuntelua ja tylsän illan odotusta ja sängylle makaamaan ja odottamaan päivän parasta hetkeä eli unien näkemistä, usein tulee yritettyä aamulla päästä takaisin uneen että näkisi vielä edes jänniä unia kun elämässä ei tapahdu mitään

Vierailija
102/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo,olin kanssa keikkalaisena,joka toinen tai kolmas päivä töitä sisältäen joksu myös la-su tai jompikumpi,iltavuoroja jne. Palkasta laitoin lisät säästöön ja elelin peruspalkalla. Kyllä sillai onnistuu,raha kannattaa laittaa rahastoihin,poikii lisää siinä.

Sitten vaihdoin toiseen keikkatyöhön ja sama homma,mutta tav arkipäiviä,silloin kun huvitti. Joskus olin pitkäänkin samassa paikassa,joskus päivän kaksi. Ja taas osa plakasta säästöön.

EN yhtään kaivannut säännöllistä työtä enkä työkavereita. Joillekki se tosin merkkaa paljon.

Mutta nyt kun vielä voit,hae kokemuksia. Ota työlomaa vuosi ja kokeile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies35v kirjoitti:

Olin nuorena työttömänä ja ilman opiskelupaikkaa kun jätin kouluni kesken ja se vasta ahdistavaa oli. Tuntui ettei kuulu edes muiden ihmisten joukkoon ja raha ei riittänyt edes ruokaan ja vaatteisiin, puhumattakaan mistään muusta. Sitten kun kuuden vuoden työttömyyden jälkeen sain ensin opiskelupaikan ja sen jälkeen töitä, oli tunne kuin lottovoittajalla. 12 vuotta ollut töissä tuon jälkeen ja muistan edelleen miten ankeaa työttömyys oli. Vapaa aika kannattaa käyttää harkiten. Levätä täytyy, mutta vähintään viikkotasolla repii itsensä jonnekin liikkeelle töiden jälkeen, se yleensä ei pistä kaduttamaan. Ravinto ja liikunta antaa energiaa kun niihin panostaa ja kunnon yöunet.

Olen itse ollut opiskelija, töissä, työtön ja työkyvytön, ja kyllähän rahan puute on se ongelma eikä itse työn puute. Kaikkein paras tilanne on jos mitään ei tarvitse tehdä siksi kun pitää saada rahaa, vaan siksi koska haluaa, tienaa sillä tai ei. Pelkkä työnteko ei tee autuaaksi vaikkei työttömyys eli rahanpuute kivaa ole. Työnteko on parempi vaihtoehto kuin työttömyys, mutta vain sen rahan takia (jos työ ei ole sellaista jota tekisi palkattakin yhtä paljon).

Vierailija
104/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

muutetaan tiettyyn low-cost maahan, jossa pärjää loistavasti n. 500 eurolla/kk (all in). Talosta saadut rahat riittävät siihen, että voin olla loppuelämäni ns. eläkkeellä ennen kuin täytän 50, mies aikoi hakea paikallista työtä (osaa paikallista kieltä sujuvastI). Varmaan perustan jonkun B&B:n tai konsulttiyrityksen että saan jotain epäsäännöllisiä tuloja (josta ei kuitenkaan olla riippuvaisia), etten ihan tylsisty pelkkään köllöttelyyn.

Jaa siis jonnekin etelä-Amerikkaan tai -Afrikkaan olette muuttamassa? Espanjassa/Portugalissa ei riitä 500e/kk ellette itse tuota sähköjä asuntoon. Vesimaksut siihen päälle. Kun rahat ja kunto loppuu eikä kunnon eläkettä ole, niin maitojunassa takaisin Suomeen.

Joo ihan eri mantere todellakin kyseessä, minnekään Costa del Solille olla menossa :D Pohjois-Afrikan maa kyseessä, jos kovasti kiinnostelee. Toi 500e/kk on täysin realistinen, tiedän koska mulla on siellä tuttuja ja miehellä siellä sukua. Heiltä ollaan kyselty.

Toki alkusijoitus on korkeampi kuin se 500e/kk kun ostan sieltä tietty oman ok-talon ja auton, mutta nämäkin saa reippaasti alle 100k:lla, jonka jälkeen talorahoista jää vielä n. 200k yli. Jos siis ajatellaan että pärjään 6000 eurolla vuodessa, voin elellä pelkästään omilla rahoillani 33,33 vuotta. Laitetaan elämä risaiseksi ja ajatellaan, että vuodessa meneekin 8000 euroa, sittenkin vielä 25 vuotta ilman lisätuloja (joita siis tulee olemaan). 

Jos haluat vielä muuta kysellä niin kysy pois :)

Vierailija
105/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile olla rekkakuski jolla on AINA vaan viikonloput vapaat. Joskus vaan lauantai. Muuten reissunpäällä eikä kotia näy.

Tuu sit itkemään pelle...

Koska sinulla on kurja työ, niin muillakin pitäisi olla vai... Kaikki ihmiset eivät halua raataa itseänsä hengiltä, vaan pyrkivät elämässään siihen, että vähempikin työnteko riittäisi. Itse olen sijoittanut rahani ja asuntoni on velaton. Nyt olen onneksi sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, että riittää kun teen töitä vain 2 päivää viikossa.

Olet periaatteessa ihan oikeassa, mutta hyvin harvalle on tarjolla työ, josta maksetaan niin hyvin parin päivän työstä, että asunto on nopeasti velaton. Sinä olet ollut onnekas, jos näin on. Tuskin olet tuossa tilanteessa ~1500 euron palkalla. Et kertonut koko totuutta tilanteestasi.

Vierailija
106/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vapaa-aika on yllin kyllin verrattuna siihen mitä oli kun asuin Lontoossa. Jos meen töihin klo 8 (30min työpyöräily), pääsen kolmen /puol neljä aikoihin pois, ja siinä on yli 6tuntia aikaa tehdä mitä vain. Että todellakin jaksaa.

Tokihan sitä olis osa-aikainen mutta harvemmin niistä hommista maksetaan yli 3000

Vierailija
107/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vapaa-aika on yllin kyllin verrattuna siihen mitä oli kun asuin Lontoossa. Jos meen töihin klo 8 (30min työpyöräily), pääsen kolmen /puol neljä aikoihin pois, ja siinä on yli 6tuntia aikaa tehdä mitä vain. Että todellakin jaksaa.

Tokihan sitä olis osa-aikainen mutta harvemmin niistä hommista maksetaan yli 3000

Sä teet lyhyttä työpäivää, jos pääset jo kolmelta tai puoli neljältä. Meillä työaika 8-16 johon sisältyy puolen tunnin ruokis. Jos päivän aikana haluaa käydä pidemmällä lounaalla tai hoitamassa omia asioita, se pitää korvata toiste, sama jos pitää jonkun menon takia lähteäkin aiemmin töistä joskus. Toi olisikin aika kivaa, jos pääsisi jo kolmelta lähtemään säännöllisesti, vaikka tulisi kahdeksaan!

Vierailija
108/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt yleensä kyllä myös vie psyykkistä ja fyysistä energiaa, jolloin tympeän työn kukuttamana ei välttämättä jaksakaan tehdä mitä vain vaikka aikaa olisi. Ainakaan kolmenkympin jälkeen.

Vierailija
109/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kerran sanoi, että tiistai on sellainen ilta viikolla (niille jotka tekee töitä ma-pe), jolloin pitäisi tehdä aina jotain kivaa. Koska tiistai on päivistä tylsin, kiva tekeminen katkaisee viikon. Maanantai-iltakin menee siinä mukavasti kun odottelee tiistaita. Sit keskiviikkoiltana viikko on jo paremmalla puolella.

Se voi olla puolison kanssa joku mukava erilainen tekeminen (mennään vaikka keilaamaan tai raveihin tai lätkämatsiin ;)) tai vaikka että tiistaisin käydään aina ulkona syömässä, ei tarvitse miettiä ruokaa.

Saa käyttää mutta ei oo pakko.

Vierailija
110/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tekemässä tänne aloitusta samasta asiasta. Rakastan työntekoa, ja olen pitänyt kaikista töistäni, mutta silti samalla ahdistaa tämä tuleva oravanpyörä jossa vaan herää, pukee, menee töihin, tekee töitä, tulee kotiin, menee nukkumaan, herää, pukee, menee töihin.... Haaveilen jatkuvasti lottovoitosta tai jostain muusta yllättävästä käänteestä, joka mahdollistaisi työnteon lopettamisen ja oikean unelmani toteuttamisen; haluaisin tehdä töitä eläinten parissa, tyyliin Eläinsuojelukeskus Tuulispää.

Ja mulla on siis illat ja viikonloput vapaana, eli ei todellakaan ole mitään valittamisen aihetta! Työkin on haastavaa ja mielenkiintoista ja pidän siitä kovasti, työaika on 7,25h/pv eli todellakin kohtuullinen... Silti ahdistaa, että seuraavat 50 vuotta on sitten tätä samaa, jos meidän ikäluokka ikinä edes eläkkeelle pääsee.

Vierailija
111/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnteko ole se ongelma, vaan paskat työyhteisöt. Työnteko on oikeasti tosi kivaa hauskassa porukassa. Mutta jos olet 8h päivässä jumissa ilkeiden tosikoiden kanssa, ei mikään tekeminen ole kivaa.

Vierailija
112/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä! Työskentelen hoitoalalla missä työolot heikkenevät vuosi vuodelta, ala ei ole enää se mihin aikanaan hakeuduin.

Lisäksi palkka on huono ja sen ostovoima heikentynyt viime vuosina. Työaikaa on lisätty ja vapaa-aika vähentynyt sen myötä entisestään.

Päivittäin tulee mietittyä onko työteossa enää mitään järkeä, mielekkyyttä on vaikea löytää.

Vierailija
113/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana en sano muuta, kuin että suomalaisista työntekijöistä on tullut pelkkiä vikiseviä valittajia ja laiskureita. Mikään ei ole mukamas työssä hyvin ja kaikesta valitetaan. Mutta onneksipa tänne on tulossa ukrainalaisia, puolalaisia ja romanialaisia työntekijöitä. Voi veljet, niillä on asenne, motivaatio ja työteho kohdillaan! Eivät valita sanallakaan, vaan nauttivat työnteosta aivan täysillä ja sanovat, että kuinka tämä voittaa heidän kotimaansa työt, työolot ja palkkatasonkin aivan 100-0.

Eli eipä hätää suomalaiset kitisijät! Kyllä te kohta pääsette lomailemaan ihan vuoden ympäri. Varmasti suurin osa työnantajista alkaa yhä enenevissä määrin palkkaamaan reippaita itäeurooppalaisia töihin.

Niin, sä maksatkin marjanpoimijoillesi minimipalkkaa ja samalla seuraat ahnailla peräkammarinpojan silmilläsi niitä nuoria tyttöjä. Ei ihme että kitisivät. Kaiken lisäksi olet tehnyt niiden kanssa TT-sopimuksia, jolloin todelliset tunnit saattavat jäädä hyvinkin pieneksi. Ja ei niillä tässä maassa oikein elä. Ukrainassa, puolassa ja Romaniassa on elinkustannukset aikalailla pienemmät, joten se meillä minimipalkka on luokkaa jolla työnteko maistuu. Ei vika ole "vikisevissä suomalaisissa", vaan tuloeroissa ja elonkustannusten eroissa. Homma alkaa kyllä jo pikkuhiljaa kääntymään, ja näiden Euroopan "halvan työvoiman"- maiden elintaso ja -kustannukset nousevat, paikalliset palkat nousevat ja suomalaisen pervo-isännän duunit ei enää olekaan se ainoa mahdollisuus. Itselläsi ei toki ole hätää, ainahan sä saat sen perustulosi sieltä maataloustuesta, se on sitä rahaa mikä meidän laiskojen ja vikisevien duunareiden palkasta otetaan verojen muodossa. 

Vierailija
114/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työ tuntuu enemmän harrastukselta ja teenkin samoja juttuja myös vapaa-ajalla. Tuyöhteisö on aivan mahtava ja etänä voi tehdä niin paljon kun huvittaa, yleensä 1-2 päivää viikossa. Palkka vain 4000e/kk mutta muuten ihan täydellistä

Vierailija
115/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäydyin työttömäksi kun tajusin saman asian. Pärjään hyvin työttömyysrahoilla ja miksi tuhlata elämä töissä sen takia että joku toinen ihminen ei pitäisi sinua pummina? Olemme kaikki pieniä hiekanmurusia isoissa rattaissa eikä kukaan muista sinua kuolemasi jälkeen kuitenkaan kävit töissä tai et. Parempi käyttää se ainoa elämäsi niin kuin haluat.

Vierailija
116/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jättäydyin työttömäksi kun tajusin saman asian. Pärjään hyvin työttömyysrahoilla ja miksi tuhlata elämä töissä sen takia että joku toinen ihminen ei pitäisi sinua pummina? Olemme kaikki pieniä hiekanmurusia isoissa rattaissa eikä kukaan muista sinua kuolemasi jälkeen kuitenkaan kävit töissä tai et. Parempi käyttää se ainoa elämäsi niin kuin haluat.

Itse saan työttömyysrahaa 500 e kk joten sillä ei kyllä pärjää, jos ei omista asuntoaan tms ole muuta omaisuutta. Ei työelämäkään ole kivaa, jos ei ole joku miljonääri filmitähti, mutta kahdesta pahasta pienempi. Vain siksi, että silloin saa enemmän rahaa. Arki on yhtä paskaa kylläkin.

Vierailija
117/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan työttömyysrahaa 500 e kk joten sillä ei kyllä pärjää, jos ei omista asuntoaan tms ole muuta omaisuutta. Ei työelämäkään ole kivaa, jos ei ole joku miljonääri filmitähti, mutta kahdesta pahasta pienempi. Vain siksi, että silloin saa enemmän rahaa. Arki on yhtä paskaa kylläkin.

Kyllähän työttömälle pitäisi jäädä se 500e käteen vuokran, vakuutuksen ja sähkölaskun jälkeen. Itse saan toimeentulotukea, asumistukea sekä työttömyystukea.

Sinkkuna 500e riittää vallan mainiosti elämiseen varsinkaan kun ei käytä päihteitä.

Vierailija
118/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän työttömälle pitäisi jäädä se 500e käteen vuokran, vakuutuksen ja sähkölaskun jälkeen. Itse saan toimeentulotukea, asumistukea sekä työttömyystukea.

Sinkkuna 500e riittää vallan mainiosti elämiseen varsinkaan kun ei käytä päihteitä.

Mutta kun sain itse asumistukea, riitti se soluasuntoon, ei mikään paras paikka asua yli kolmikymppisenä (en saanut tt tukea kun oli jokunen satanen säästöjä). Kunnan vuokra-asuntoon jonotin yli vuoden enkä koskaan saanut sitä. Jos taas saa tt tukea, on se aika stressaavaa kun tili on typötyhjä joka ikinen kuukausi, muutenhan ko tukea ei voi saada pitempiaikaisesti. Minulle ei riitä muutenkaan 500 e kk hyvään elämään siellä solussa.

Vierailija
119/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sain itse asumistukea, riitti se soluasuntoon, ei mikään paras paikka asua yli kolmikymppisenä (en saanut tt tukea kun oli jokunen satanen säästöjä). Kunnan vuokra-asuntoon jonotin yli vuoden enkä koskaan saanut sitä. Jos taas saa tt tukea, on se aika stressaavaa kun tili on typötyhjä joka ikinen kuukausi, muutenhan ko tukea ei voi saada pitempiaikaisesti. Minulle ei riitä muutenkaan 500 e kk hyvään elämään siellä solussa.

Ei tilin tarvitse olla tyhjä saadakseen toimeentulotukea.

Vierailija
120/133 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilin tarvitse olla tyhjä saadakseen toimeentulotukea.

Niin, jos on alle sen 487 e voi ehkä saada tt tukea, mutta ei enempää kuin tuon verran, eikä tuo riitä kovin kivaan elämään. Jollei sitten tykkää elämästä jossa ei tehdä juuri mitään eikä käydä juuri missään, itse en pidä siitä.