Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö yliopistoilla enää mitään?

Vierailija
15.07.2018 |

Jos, niin mitä?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kysymys. Yliopisto on koulutusta tuottava laitos, josta valmistuu yhteiskunnan kannalta elintärkeitä asiantuntijoita. Tämän lisäksi yliopistot suorittavat tutkimusta, jonka tehtävänä on viedä ihmiskunnan tietämystä maailmasta eteenpäin. Miksi katsot ettei niillä ehkä tekisi mitään?

Vierailija
2/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa tapahtuu paljon tutkimusta, josta suurella osalla ihmisiä ei ole mitään tietoa. Itse olin muutaman vuoden valmistumisen jälkeen yliopistolla töissä tutkijana. Tutkimuksen rahoitti suuri suomalainen yritys, kehitimme heidän tuotettaan eteenpäin, jotta se myisi paremmin maailmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sattumoisin pääministeri Juha Sipilä?

Vierailija
4/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työttömänä humanistina en tiedä enää.  

Vierailija
5/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kaiken haluamansa tiedon löytää netistä, jos osaa etsiä ja on kielitaitoinen. Tunnen lähes 30 vuotiaan henkilön, joka ei suin surminkaan halua yliopistoon aikaansa tuhlaamaan, kun tahtoo mieluummin oppia itse ja niitä asioita, jotka häntä kiinnostavat ja ovat kuhunkin tilanteeseen tarpeellisia. Tekee töitä lisätyn todellisuuden parissa.

Vierailija
6/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistot tuottavat tutkimusta. Toisaalta voihan silti olla, että Suomen koulutusjärjestelmä voisi olla tehokkaampikin. Tarvitaanko kaksiportaista järjestelmää, missä on AMK ja yliopisto erikseen? Voisiko nämä yhdistää ja suuremman osan tutkinnoista siirtää AMK:hon?

Pitäisikö työelämässä keskittyä aihekokonaisuuksien osaamiseen tutkintotodistusten sijaan? Jos Suomi tarvitsee työvoimaa, pitäisi ehkä pystyä arvostamaan enemmän myös ihmisiä, joilla on tutkintotodistuksen sijaan osaamista ja tietoa. Miksi nykyään pitää olla maisteri työhön, johon ennen riitti ammattiopisto? Kuulostaa työnantajien markkinoilta ja työvoimapulan vastakohdalta, mutta samanaikaisesti on myös ryhmiä, joiden intresseissä on rajoittaa kilpailua korostamalla tutkintojen ja muodollisuuksien tärkeyttä, koska muutoin huomattavan paljon isompi porukka pääsisi kilpailemaan samoista työpaikoista ja tätähän monet muodolliset asiantuntijat eivät luonnollisesti halua.

Vierailija
7/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kaiken haluamansa tiedon löytää netistä, jos osaa etsiä ja on kielitaitoinen. Tunnen lähes 30 vuotiaan henkilön, joka ei suin surminkaan halua yliopistoon aikaansa tuhlaamaan, kun tahtoo mieluummin oppia itse ja niitä asioita, jotka häntä kiinnostavat ja ovat kuhunkin tilanteeseen tarpeellisia. Tekee töitä lisätyn todellisuuden parissa.

Nämä itse oppineet tunnistaa aina siitä, että heidän kykynsä arvioida lähteen luotettavuutta on heikko. Tieto ei muutoinkaan jäsenny mitenkään, kausalisuudet saattavat jäädä täysin hahmottamatta ja opistuista detaljeista ei muodostu suuria kuvia.

Vierailija
8/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä itse oppineet tunnistaa aina siitä, että heidän kykynsä arvioida lähteen luotettavuutta on heikko. Tieto ei muutoinkaan jäsenny mitenkään, kausalisuudet saattavat jäädä täysin hahmottamatta ja opistuista detaljeista ei muodostu suuria kuvia.

Varmaan näinkin, mutta poistaisin sanan aina. Eikä kaikilla yliopistossa opiskelleillakaan ole "suurta kuvaa". Kyllä ajattelun kehittämiseen on netin aikana enemmän mahdollisuuksia kuin ennen. Tieto on oikeesti kaikkien halukkaiden saavutettavissa, jos tahtoo. En silti olisi yliopistoja vielä lakkauttamassa.

Vierailija
9/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näinkin, mutta poistaisin sanan aina. Eikä kaikilla yliopistossa opiskelleillakaan ole "suurta kuvaa". Kyllä ajattelun kehittämiseen on netin aikana enemmän mahdollisuuksia kuin ennen. Tieto on oikeesti kaikkien halukkaiden saavutettavissa, jos tahtoo. En silti olisi yliopistoja vielä lakkauttamassa.

Nykyään ei juuri kenelläkään asiansa hyvin tuntevalla ole suurta kuvaa asioista. Proffat erikoistuvat oman alansa erikoiskysymykseen eivätkä sen ulkopuolelta välttämättä tiedä juuri mitään.

Vierailija
10/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on humanistin luonnollisin olotila. On vähän hassua sanoa työtön humanisti, vähän sama kuin sanoisi kävelevä kävelijä. 

Vierailija
11/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on humanistin luonnollisin olotila. On vähän hassua sanoa työtön humanisti, vähän sama kuin sanoisi kävelevä kävelijä. 

Olipa tylsä trollaus!

Vierailija
12/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei juuri kenelläkään asiansa hyvin tuntevalla ole suurta kuvaa asioista. Proffat erikoistuvat oman alansa erikoiskysymykseen eivätkä sen ulkopuolelta välttämättä tiedä juuri mitään.

Omilla aloillani näin ei ole. T: FM ja YTM

Vierailija
13/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tieto on netissä... Kuka laittaa ja millaista "tietoa" nettiin, jos yliopistot lakkautettaisiin sillä perusteella, että kaikki tieto on netissä. HUOH.

Vierailija
14/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että ei tarvi vauvapalstalla viettää elämäänsä pätemässä, koska kokee olevansa yliopistokelpaamaton. Ottaisi voimille se sellainen jatkuvat itselleen päteminen että en mä tyhmä ole, vaikka en jaksanutkaan  lukea. Ei hiivatti teitä amispörrääjiä.

Miksi ette sitten lue siellä netissä, pörräämisen sijaan ja hanki  kielitaitoa pörrätä muualla? Ai niin, koska ei jaksa. Kivampi lässyttää vauviksella.

Ainakaan yliopiston läpikäyneillä, on työllinen, työ tön tai virkamiesloinen ole tarvetta koko ajan todistella miten hirmeetä olikaan hankkia kohtuullisen sivistävä koulutus. Sehän on vain tutkinto mutta yleensä se ajaa ihmisiä tutkimaan asioita lisää ja syvemmin, kuin mitä amispää voisi pienessä yleistämiskäsitteistöpäässään voisi kuvitella.

Mielekästä ja tarpeellista työtä on yhä vähemmän ja tiedon haku sinänsä on arvokasta. Ei minkään ns lisäarvon takia. Mitkään keksityt hupikurssit tai mukaduunit ei ratkaise sitä, että maassamme on ylitarjontaa fiksusta väestä - joille ei puuduttava ylösalas-duuni toimi. Ja maksaakin pitäisi.

Esim siks.

Vierailija
15/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yliopisto ole mikään paikka, jossa kaikkien, ei edes kaikkein välkyimpien olisi, jotenkin pakko ja velvoittavaa opiskella. Mutta jos oikeasti haluaa oppia ja saada oppimista varten mm. tukea ja ohjausta ja vertaisarviointia niin yliopisto on yksi parhaista vaihtoehdoista. - Kyllä luku ja kirjoitus taitoinen henkilö voi myös monet samat tai samankaltaiset asiat omaksua myös enempi ja vähempi onnistuneesti itsenäisestikin.  Olin kyllä turvallisemmin mielin, joitain aikoja sitten lääkärin vastaanotolla, kun tiesin, että nuori kandi oli asiaansa opiskellut, jonkun toisen opastuksella ainakin hieman, eikä hän ollut aivan 100% itse oppinut. - Mutta näin sanoessani joku voi tietysti vapaasti syyttää minua "koulu tai koulutus -uskovaiseksi."

Riskit ja mahdollisuudet siihen, että ymmärtää ja hahmottaa jonkin asian väärin itsekseen asioita harjottaessa on "hieman" merkittävämpi kuin silloin, jos ei ole ollut mahd. mm, jo mainittuun vertaisarviointiin ja mahd. kohdata ja toimia samasta tai samoista asioista kiinnostuneiden ihmisen ja toimijoiden kanssa.

Yliiopistoilla on myös (lähtökohtaisesti) usein paremmat resurssit, kuin jollain ykittäisellä "propellipäällä."  Mutta toki jos ja kun on itsenäinen taiteilija, korjaan "tieteiden harjoittaja" niin eipä tarvitse kilvoitella resurssien ja voimavarojen jakamisesta ja kohdentamisesta kuin itsekseen.       

Vierailija
16/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, näin maisterina sanoisin että kaikki nämä ominaisuudet ovat minulla täysin samat kuin ennen opintojani.

Vierailija
17/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat tieteet pitää säilyttää. "Humanistit" pitäisi laittaa tekemään penskoja ja kasvattamaan penskoja yhteiskunnassa. Tarpeeksi älliä ja tarpeeksi empatiaa lapsille.

Vierailija
18/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri, suuren kuvan muodostaminen vaatii vuosien työtä johon kellään ei ole nykyään aikaa kun pitää suoltaa tutkimusta liukuhihnalta, panostetaan määrään ei laatuun.

Vierailija
19/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovat tieteet pitää säilyttää. "Humanistit" pitäisi laittaa tekemään penskoja ja kasvattamaan penskoja yhteiskunnassa. Tarpeeksi älliä ja tarpeeksi empatiaa lapsille.

Näinhän tuo meneekin. En tunne ainuttakaan lapsetonta humanistia. Dippasia sitäkin enemmän.

Vierailija
20/66 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän tuo meneekin. En tunne ainuttakaan lapsetonta humanistia. Dippasia sitäkin enemmän.

Tämäkö on sen takana, että ÄO on laskussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi