Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
701/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole yhtäkään laudaturia tai eximiaa enkä ole ensikertalainen hakija, mutta yritän yhä siitä huolimatta. Olen jo hakenut psykalle muutaman kerran, joista paras sijoitus on ollut tosi kaukainen varasija. Joku fiksumpi varmaan jo luovuttaisi tässä kohtaa, mutta mä en näemmä vaan osaa antaa periksi.

Ne, jotka antavat periksi, eivät varmasti pääse, sen sijaan monen kohdalla sitkeys ja sinnikkyys on palkittu lopulta! Suurempi osa taitaa olla ns. kympin tyttöjä (on poikiakin)/monen ällän ylioppilaita, mutta on meitä ihan tavallisiakin joukossa yllättävän paljon. Mullakaan ei ollut yhtään laudaturia ja lukiossa matikka meni yli hilseen, mutta niin vaan päätin päästä, opettelin kaiken tilastoon liittyvän alusta alkaen, ja lopulta pääsin! Yo-pisteet ei lopulta vaikuttaneet ollenkaan, koska pääsin ns. pelkässä pääsykoekiintiössä.

Tsemppiä, ei tosiaankaan tarvitse välttämättä olla pitkää riviä laudaturia!

Tämä! :) aina on se koekiintiö, itsekin nyt tavoittelen paikkaa siitä koska enpä lukiossa todellakaan vielä tiennyt että haluaisin opiskelemaan psykaa, joten tottakai esim. kirjoitusvalinnat oli sitten mahdollisimman huonot tältä kannalta vaikka ihan hyvät paperit sainkin. En kirjoittanut matikkaa ollenkaan ja muutenkin se meni kyllä lukiossa päin persettä koska ei jaksanut se kiinnostaa, kaikista kursseista 5 :D mutta erittäin luottavaisilla mielin silti menossa kokeeseen, tunnen että mulla on oikein hyvät mahdollisuudet!

Oikea asenne. Paljon tsemppiä kokeeseen! Yliopistossa sitten pääset jatkamaan samalla kaikista kursseista 5 -linjalla. 😉 (jos joku ei tiedä, se on paras mahdollinen arvosana)

Vierailija
702/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että pisterajat eivät ole ihan hirveän suuret yliopistojen välillä. Jos mietitään, että vaikka Jyväskylän raja olisi koekiintiössä 100. Ja usein parinkin pisteen sisällä voi olla jopa 10-20 hakijaa tai jopa enemmän. Tällöin varasijoilla 1-20 olevat saattaisivat päästä 98-99,9. koepisteellä esim. Joensuuhun, jos ovat sen yhdeksi hakukohteeksi laittaneet. Ja Joensuun koekiintiö on 12 hakijaa verrattuna Jkl 33-34. En nyt muista kumpi.

Eli en usko, että rajat olisivat tyyliin Jkl 100 ja Joensuu 86, vaan ovat suhteellisen lähekkäin toisiaan. korkein rajaero on Joensuun ja Helsingin välillä. Voin olla toki väärässäkin. Sen näkee sitten.

Tässä ovat hakijamäärät maanantaina mitattuna:

Joensuu 1625

Jyväskylä 2172

Tampere 2315

Turku 2022

Helsinki 2098

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain tässä järjestyksessä: Turku, Tampere, Joensuu, Jyväskylä, Helsinki. Helsinki vikana siksi, ettei mulla olisi varaa asua siellä, enkä haluaisi tuhlata opiskeluaikana energiaani pitkiin matkoihin joltain toiselta paikkakunnalta. Joensuun taas laitoin ennen Jyväskylää siksi, että oikeuspsyka voisi kiinnostaa.

Vierailija
704/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hakujärjestys on tämä:

1. Tampere

2. Helsinki (maisteri)

3. Turku

4. Jyväskylä

5. Joensuu (maisteri)

6. Joensuu

Vierailija
705/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain tässä järjestyksessä: Turku, Tampere, Joensuu, Jyväskylä, Helsinki. Helsinki vikana siksi, ettei mulla olisi varaa asua siellä, enkä haluaisi tuhlata opiskeluaikana energiaani pitkiin matkoihin joltain toiselta paikkakunnalta. Joensuun taas laitoin ennen Jyväskylää siksi, että oikeuspsyka voisi kiinnostaa.

Jep, ja muutenkin helsingissä aika perseestä asua ainakin tku/tre verrattuna :D ei kannata.. ja koulukin on epäviihtyisällä sairaala-alueella kun psyka siirrettiin lääketieteelliseen tiedekuntaan, yh :(

Vierailija
706/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tajusin vihdoin mitä tarkoittaa tuo, että kyseessä ei ole yhteisvalinta (vaan valintakoeyhteistyö). Sitä ilmeisesti, että kokeet voidaan kussakin kaupungissa pisteyttää periaatteessa eri tavoin ja yo-kokeista voi saada erilaiset lähtöpisteet riippuen yliopistosta (tätä en ole kyllä tarkistanut).

Vierailija
707/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tajusin vihdoin mitä tarkoittaa tuo, että kyseessä ei ole yhteisvalinta (vaan valintakoeyhteistyö). Sitä ilmeisesti, että kokeet voidaan kussakin kaupungissa pisteyttää periaatteessa eri tavoin ja yo-kokeista voi saada erilaiset lähtöpisteet riippuen yliopistosta (tätä en ole kyllä tarkistanut).

Sä nyt kyllä tajusit asian päin seiniä. Kaikissa yliopistoissa on sama yo-pisteytys sekä sama koepisteytys niin että 1% parhaimmisto saa kokeesta 120 pistettä ja muut skaalataan sen mukaan.

Maalaisjärki??? Eihän siinä olisi mitään järkeä että yliopistot pisteyttäisivät samat tehtävät eri tavalla. Hei halooo

Vierailija
708/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitä se yhteisvalinta - tai siis sen puuttuminen psykan haussa sitten oikein tarkoittaa?

Vierailija
709/5687 |
02.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis mitä se yhteisvalinta - tai siis sen puuttuminen psykan haussa sitten oikein tarkoittaa?

Sitä (sen puuttuminen), että VALINTAKOEyhteistyössä on mukana sekä psyk kandi&psyk.maisteri, psyk.kandi &fil.maisteri ja pelkkiä psykologian maisteritutkintoja. 

Vierailija
710/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan paska näitä mun paskoja yo-pisteitä. Tosi kiva hakea kun on ihan suht ok paperit mutta ei ole toista reaalia! Eli en voi päästä yhteispisteillä, koska saan joku just alle 100 lähtöpistettä.

Ykkösenä Joensuu koska asun Joensuussa ja siellä on kriminaalipsykologiaa ja joku taisi linkata uutisen että siitä tulee aineopinnot eli olisi sit 12 kurssia sitä. Oikeesti haluaan sisääään!!!!!!

Vierailija
711/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle, että ei ole toista reaalia olisi kuitenkin ollut ratkaisu :D Minäkin kävin keväällä puolihutasten kirjoittamassa toisen reaalin, koska rivini on LLLE ilman toista reaalia, eli hyvät mahkut yhteispistekiintiöön. Reaali lähti M:nä, tulee takasin varmaankin C:nä, mutta onhan sekin jo 10 lisäpistettä :) Vei toki muutaman viikon opiskelun. 

Vierailija
712/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle, että ei ole toista reaalia olisi kuitenkin ollut ratkaisu :D Minäkin kävin keväällä puolihutasten kirjoittamassa toisen reaalin, koska rivini on LLLE ilman toista reaalia, eli hyvät mahkut yhteispistekiintiöön. Reaali lähti M:nä, tulee takasin varmaankin C:nä, mutta onhan sekin jo 10 lisäpistettä :) Vei toki muutaman viikon opiskelun. 

Niin olisi varmaan pitänyt. En tiedä vaan olisinko jaksanut opiskella koko lukion oppimäärään esim. biologiasta tai historiasta. Toiseksi minulla on paperit EEMM, joten en edes usko, että vaikka saisin toisesta reaalista E:n, että pääsisin yhteispisteillä. Kuitenkin niin monella hakijalla on laudaturit esim. äidinkielestä, psykologiasta ja lyhyestä matikasta tai pitkästä M-E.

Joensuuhunkin hakee varmaan n. 2000 hakijaa, ja siihen sisältyy myös useita satoja sellaisia, jotka laittoivat Joensuun ykköstoiveeksi ja tässä sitten pitäisi päästä 12 henkilön parhaimmistoon kokeen perusteella. Voi Luoja tätä elämää. 

Vierailija
713/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saisit lähtöpisteitä, mikäli saat M:n toisesta reaalista?

Vierailija
714/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketkä lukee tilastoja ja todennäköisyyksiä Nummemmaa, Holopainen & Pulkkinen, 2016, tehtävä 9 sivulta 118. Kuinka ratkaisitte tehtävän? 

Vierailija
715/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketkä lukee tilastoja ja todennäköisyyksiä Nummemmaa, Holopainen & Pulkkinen, 2016, tehtävä 9 sivulta 118. Kuinka ratkaisitte tehtävän? 

Binomikertoimet (hankala kirjoittaa niitä tähän, mutta ymmärtänet alla kirjoitetut) plussataan yhteen:

(6  1) + (6 2) + (6  3) + (6 4) + (6  5) + (6 6)

= 6 + 15 + 20 +15 + 6 + 1

= 63

Vierailija
716/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itsellä toiveissa hakea ensi vuonna psykologiaa ensikertalaiskiintiön ulkopuolella. Osaisiko kukaan mutuna veikkailla yo-pisterajan muodostumista ensi vuodelle? Ihan vaan noin heittämällä, en itse oikein osaa asiaa ajatella. Jos siis olen kartalla yhteispisteytys loppuu ensi vuonna.

Omat paperit on LEEEE. Psyka jäi tuolloin hilkulla E:n puolelle. Lisäksi en kirjoittanut lainkaan matikkaa.

Yritän nyt päättää, lähteäkö parantamaan yo-kirjoituksia vai yrittääkö suoraan hakukoekiintiössä.

Realistisesti saisin enkun korotettua helposti L:ään kun olen yliopiston käynyt englanniksi ulkomailla. Matikka on paha, mutta uskon että rahkeet riittäisi etälukion kursseilla M:ään lyhyestä nyt ainakin. Ehkä E:kin olisi mahdollinen. Uskoisin, että psykologiakin olisi mahdollisuus saada vielä L:ään.

Jos nämä kaikki saisin kasattua pakettiin pistemääräkseni muodostuisi 133,2 tai jos sen matikan saisin E:hen 137,9. Eli ei siltikään kärkikahinoissa rinnastettuna pitkän matikan multi-L jengiin. Mietin siis, että onko ylppäreihin paluu turhaa vai pitäisikö vaan yrittää pääsykoekiintiössä? Tuntuu vaan, että ei ensikertalaisena mahdollisuuteni ovat häviävän pienet.

Vaikeita päätöksiä. Matikka etälukiossa varmaan joka tapauksessa järkevä ratkaisu.

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii pohdintoihini vastailla. :)

Vierailija
717/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistumisentunteita, jee! :)

Vierailija
718/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen! Jos olen aiemman yliopistotutkintoni suorittanut ulkomailla, enkä siis ole käynyt suomalaista korkeakoulua, olenko kuitenkin ensikertalainen?

Vierailija
719/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet! Onneksi olkoon sinulle :)

Olet ensikertalainen, jos:

Et ole suorittanut Suomen koulutusjärjestelmän mukaista korkeakoulututkintoa, ja

et ole vastaanottanut korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa Suomen koulutusjärjestelmän mukaisesta koulutuksesta, joka on alkanut syksyllä 2014 tai sen jälkeen.

Eli ulkomailla suoritettuja opintoja ei huomioida.

Vierailija
720/5687 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olisi varmaan pitänyt. En tiedä vaan olisinko jaksanut opiskella koko lukion oppimäärään esim. biologiasta tai historiasta. Toiseksi minulla on paperit EEMM, joten en edes usko, että vaikka saisin toisesta reaalista E:n, että pääsisin yhteispisteillä. Kuitenkin niin monella hakijalla on laudaturit esim. äidinkielestä, psykologiasta ja lyhyestä matikasta tai pitkästä M-E.

Joensuuhunkin hakee varmaan n. 2000 hakijaa, ja siihen sisältyy myös useita satoja sellaisia, jotka laittoivat Joensuun ykköstoiveeksi ja tässä sitten pitäisi päästä 12 henkilön parhaimmistoon kokeen perusteella. Voi Luoja tätä elämää. 

Ihan mahdollista se on! :) jotkut 12 ne kuitenkin on, ihan hyvin voi olla sinä. Sama täällä, 14 parhaan pelkän kokeella hakevan joukkoon pitäis päästä mutta uskon itseeni! :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan