Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Linneaxd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koe oli liian monelle liian helppo, jos lähes kaikki valitut saivat lähes täydet pisteet.
Ahaa, luinkin huolimattomasti, kyse olikin Hgin maisterin pisteistä. No, minusta nuo rajat kaikkinensa näyttävät enemmän korkeilta kuin matalilta, joten ehkä koe oli riittävän monelle helpompi kuin mitä sen ajateltiin olevan.
No jaa, jos kokeen maksimi oli 120 ja alimmillaan on päässyt 90, yhteispisteissä maksimi jotain 275 ja ykkösellä alkavillakin luvuilla päässyt. Tietysti kun niin moni sai täydet koepisteet ja kaikki ovat niillä päässeet, on yli 10 % saanut täydet pisteet. Se on tosi paljon. Koepisteet on myös lopultakin skaalattu sen 33. parhaan mukaan. Pisterajat olisivat pienemmät, jos olisi skaalattu vain kaikkein parhaimman mukaan.
Mun mielestä se oli niin että kokeessa parhaiten menestynyt 1% sai koepisteiksi 120. Eli raakapisteinä katsottuna ei kokeesta ole täysiä pisteitä tullut (tuskin lähelläkään) ja jopa niiden välillä, jotka ovat saaneet samat pisteet voi olla paljon eroja ns. Oikeissa raakapisteissä.
Mallivastauksissa mainittu: "Sijaluvulla 33 olevan hakijan skaalaamaton pistemäärä oli 105,70". Tuosta ylöspäin loput 32 ovat saaneet enemmän pisteitä, mutta mahdoton selvittää jos eivät itse ota selvää.
maksimi raakapisteethän saa, kun mallivastauksista laskee yhteen jokaisen yksittäisen osakohdan pistemäärän
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa joensuun maisterihaun pisterajan, kiltit? : )
89,007
Omien laskelmieni mukaan maksimi raakapisteet olivat 145,5 p
Näkeekö siis jostain noita ei-ensikertalaisten pisterajoja :) Kiinnostais kyllä nähdä ne. Jos esim. pääsit Jyväskylään ei-ensikertalaisena, niin millä pisteillä pääsit :) Voitte kertoa muidenkin kaupunkien osalta!
Sain kokeesta rapiat 92p (skaalattua kai) ja rannalle jäin. Menetin myös turhia pisteitä siitä kun luin taulukkoa väärin yksisuuntaisena, sillä hämäännyin tekstistä "oikean hännän pinta-ala". Oliskos tästä hävinnyt n. 6p. No mutta en siltikään olisi päässyt. Harmittaa nuo tulevat muutokset. Itse tykkään että saisi valmistautua. Oon silti ihan tyytyväinen suoritukseeni sillä luin kolme alle kouluikäistä kaverinani 🙂
Itse sain 92,64 ja pääsin ei-ensikertalaisena Joensuuhun, lisäksi varasijoilla Jyväskylään. Ja pelkillä koepisteillä pääsin. Veikkaan, että ihan muutamia desimaaleja ois voinu tosta vielä laskea ja riittää.. Mut pienestä se oli kiinni!
Joensuuhun päässyt ei-ensikertalainen kirjoitti:
Itse sain 92,64 ja pääsin ei-ensikertalaisena Joensuuhun, lisäksi varasijoilla Jyväskylään. Ja pelkillä koepisteillä pääsin. Veikkaan, että ihan muutamia desimaaleja ois voinu tosta vielä laskea ja riittää.. Mut pienestä se oli kiinni!
Mäkin pääsin nyt tokalla yrittämällä. Syksyllä nähdään <3
Mä sain reilu 103 koepistettä ja reilu 228 yhteispistettä ja pääsin jkl ei-ensikertalaisena 🤔 Mitkähän on ollut helsinki-tampere-turku rajoja?
102,63 ei riittänyt Tku, tre, Hki ei-ensikertalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Joensuuhun päässyt ei-ensikertalainen kirjoitti:
Mäkin pääsin nyt tokalla yrittämällä. Syksyllä nähdään <3
Jee siellä nähdään! <3 Mullakin toka yrittämä ja olin jo ihan varma etten tänäkään vuonna pääse, itkin onnesta kun avasin opintopolun. Mistä kaupungista oot?
Olen vähän yli viisikymppinen nainen, pitkään aineenopettajana toiminut. Olen lukenut ketjuanne jo hyvän tovin, ihan vain mielenkiinnosta. Kai se on ollut fiilistelyä "menneestä nuoruudesta" ja ajoista, jolloin itse oli vastaavassa tilanteessa. On ollut kiva olla hengessä mukana, koska keskustelu on tässä ketjussa ollut normaalia, positiivista kommunikointia.
Toivotan supersuuret onnittelut kaikille sisäänpäässeille, olette te kovia!
Niille, joille ovet eivät auenneet: elämä järjestyy aina jotenkin, vaikka ymmärrän rajun tämänhetkisen pettymyksen varsin hyvin. Toivotan kuitenkin tsemppiä kesään.
Tämä on ollut kiva ketju, kiitos kaikille!
5 % otettiin sisään jotka oli kokeessa.
Yritän laskeskella oikeista vastauksista omia pisteitä, mutta miten esimerkiksi tehtävässä 1.2 saa pisteitä? On sanottu, että täysin oikeasta 2,1 pistettä. Entä osittain oikeasta?
Mites sitten artikkelikysymyksissä...täysin oikeasta 1,7 pistettä ja jos on jättänyt yhden oikean valitsematta ja muut oikein, niin saa 0,7 pistettä. Entä silloin kun on valinnut vain yhden ylimääräisen. Esimerkiksi olisi ollut kaksi oikeaa esim. a ja b. Olisi merkannut ne oikeaksi, mutta lisäksi myös c:n. Onko se tässä tapauksessa 0 vai vähän sama tilanne kuin olisi jättänyt valitsematta yhden oikean?
Vierailija kirjoitti:
Yritän laskeskella oikeista vastauksista omia pisteitä, mutta miten esimerkiksi tehtävässä 1.2 saa pisteitä? On sanottu, että täysin oikeasta 2,1 pistettä. Entä osittain oikeasta?
Mites sitten artikkelikysymyksissä...täysin oikeasta 1,7 pistettä ja jos on jättänyt yhden oikean valitsematta ja muut oikein, niin saa 0,7 pistettä. Entä silloin kun on valinnut vain yhden ylimääräisen. Esimerkiksi olisi ollut kaksi oikeaa esim. a ja b. Olisi merkannut ne oikeaksi, mutta lisäksi myös c:n. Onko se tässä tapauksessa 0 vai vähän sama tilanne kuin olisi jättänyt valitsematta yhden oikean?
1.2 ei varmaan saa pisteitä osittain oikeasta vastauksesta jos siitä ei oo sanottu. Yhden ylimääräisen eli väärän vastauksen valitessa pisteitä tullee 0, sehän on eri asia kuin yhden oikean valitsematta jättäminen
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhdenkään väärän vastauksen valinnut eli ylämääräisen niin pisteet menee tietenkin nollille. Mutta mistä oot saanut tietoon nuo 1,7p ja 0,7p? En muista nähneeni tuollaista tietoa missään?
Raakapisteissä muuten kun jotkut mietti niiden täysiä mahdollisia niin kuulemma se sama 120p on niistäkin täydet mahdolliset mut ne vaan skaalattiin silleen sit et paras 1% sai sit skaalattuja sen 120p vaikka raakapisteet olikin jotain muuta. Ei siis varmaa tietoa mut näin olen kuullut :'D
Mulla oli raakapisteitä muistaakseni jotain 124 eli täytyy niiden maksimin olla yli 120!
Mistä raakapisteet siis voi nähdä
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli raakapisteitä muistaakseni jotain 124 eli täytyy niiden maksimin olla yli 120!
Oho! Sait siis skaalattuja pisteitä varmaan sen 120p? Koska mä sain skaalattuja 120p ja raakapisteet oli alle 120 :'D
Raakapisteet näkee ainakin helsinkiin hakeneet heidän sähköpostiin lähettämässä linkissä omalla hakijanurmerollaan! Ja koodissa varmaan myös :)
Tietääkö joku mikä oli Joensuuhun ei-ensikertalaisen koepisteraja?