Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Juu, 1 % sai täydet pisteet. Olisi saanut, vaikka koe olisi ollut kuinka vaikea tahansa.
Aikaisemmin vain yksi sai - täysin riippumatta siitä, kuinka monta virhettä oli. Kunhan oli paras.
Pistäkääs pisterajat tiskiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koe oli liian monelle liian helppo, jos lähes kaikki valitut saivat lähes täydet pisteet.
Vain 33 hakijaa sai 120/120. Muut skaalattiin sen mukaan
Jep, tuskin kukaan kokeessa on saanut kaikkea oikein, vaan parhaiten menestyneet 33 on saanut joka tapauksessa sen 120 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koe oli liian monelle liian helppo, jos lähes kaikki valitut saivat lähes täydet pisteet.
Ja eikö skaalaus tehty juuri tuon 33. parhaan hakijan pisteiden perusteella? Todennäköisesti parhaat pisteet kokeesta saanut on kuitenkin saanut jonkin verran enemmän raakapisteitä kuin 33. paras, joten tämän takia pisterajoja ei voi täysin verrata edellisiin vuosiin, jolloin käsittääkseni skaalaus tehtiin kokeessa parhaiten menestyneen hakijan perusteella. Kertokaa toki jos oon ymmärtäny jotain väärin :D
Tässä tietoa kokeesta tänä keväänä
Kokeeseen osallistui 3313 hakijaa, jolloin 1 % rajan sisällä oli 33 hakijaa. Sijaluvulla 33 olevan hakijan skaalaamaton pistemäärä oli 105,70, joten skaalauskerroin raakapisteistä skaalatuiksi koepisteiksi oli: 120/105,70 = 1,1352885525071.
Jyväskylä yhteispisteraja 207,329
Jyväskylä koekiintiöraja 93,321
Joensuu yhteispisteraja 200,123
Joensuu koekiintiöraja 90,823
Olisin päässyt molemmilla jkl:
Omat: 228.125 Alin; 207.32
Koe: 103.42 Alin; 93.32
Hain ei-ensikertalaisena niin näillä sisään
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä yhteispisteraja 207,329
Jyväskylä koekiintiöraja 93,321
Joensuu yhteispisteraja 200,123
Joensuu koekiintiöraja 90,823
On ollut tungosta noissa 7/2,5 pistessä, sen verran paljon oli Joensuuhun hyväksytty 5. hakutoiveen hakijoita.
Jos jotakin kiinnostaa nyt tietää joensuuhun pääsijöistä kun kyseltiin aiemmin niin minä pääsin yhteispistejonossa pisteillä 206.914 😄
Kunkysyttiin kirjoitti:
Jos jotakin kiinnostaa nyt tietää joensuuhun pääsijöistä kun kyseltiin aiemmin niin minä pääsin yhteispistejonossa pisteillä 206.914 😄
Ja siis pääsin ’suoraan’, en odottanut varasijoilla tai mitään, ja hain pelkästään joensuuhun 😄
Mikähän oli ylin pistemäärä jkl?
Vierailija kirjoitti:
Mikähän oli ylin pistemäärä jkl?
Tiedän yhden, joka sai 230.
Yllättävän pieni ero koekiintiössä jyväskylän ja joensuun välillä. Vain 3 pistettä. Onko kellään HTT-rajoja?
muodossa yhteispiste/koepiste
Helsinki yhteispiste 219,845/104,56
Turku 215,708/102,744
Tampere 213,101/101,268
omat 267,2 / 120 ..??++?!?!? en voi oikeeasi vieläkään uskoa tätä :DDD oli pakko heti aamusta mennä opintopolkuun tarkistaan
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän pieni ero koekiintiössä jyväskylän ja joensuun välillä. Vain 3 pistettä. Onko kellään HTT-rajoja?
Silti Joensuuhun on hyväksytty 5. hakutoiveella 19 hakijaa.
Maisterihakujen pisterajat:
Joensuu 89,007
Helsinki 116,821
Aivan älytön tuo Helsingin maisterin pisteraja tänä vuonna!
Ettekö oikeasti usko että varasijoilta pääsisi Jyväskylään tänäkään vuonna, vaikka suurin osa haki kaikkiin yliopistoihin ja pääsi ylemmille toiveille 😭😭😭😭 Oon niin lähellä (0,5p sisäänpääsyrajasta) ja elättelen yhä toiveita että ens syksynä mun opinnot alkaa... Tää on niin raakaa peliä.
Hassua, että kokeeseen osallistui yli 3000 hakijaa ja me päästiin siihen 240 parhaimman joukkoon <33