Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän laskeskella oikeista vastauksista omia pisteitä, mutta miten esimerkiksi tehtävässä 1.2 saa pisteitä? On sanottu, että täysin oikeasta 2,1 pistettä. Entä osittain oikeasta?
Mites sitten artikkelikysymyksissä...täysin oikeasta 1,7 pistettä ja jos on jättänyt yhden oikean valitsematta ja muut oikein, niin saa 0,7 pistettä. Entä silloin kun on valinnut vain yhden ylimääräisen. Esimerkiksi olisi ollut kaksi oikeaa esim. a ja b. Olisi merkannut ne oikeaksi, mutta lisäksi myös c:n. Onko se tässä tapauksessa 0 vai vähän sama tilanne kuin olisi jättänyt valitsematta yhden oikean?
Jos on yhdenkään väärän vastauksen valinnut eli ylämääräisen niin pisteet menee tietenkin nollille. Mutta mistä oot saanut tietoon nuo 1,7p ja 0,7p? En muista nähneeni tuollaista tietoa missään?
Raakapisteissä muuten kun jotkut mietti niiden täysiä mahdollisia niin kuulemma se sama 120p on niistäkin täydet mahdolliset mut ne vaan skaalattiin silleen sit et paras 1% sai sit skaalattuja sen 120p vaikka raakapisteet olikin jotain muuta. Ei siis varmaa tietoa mut näin olen kuullut :'D
Mallivastauksissa lukee nuo pisteet.
Tehtävän 1 maksimiraakapisteet: 69
Tehtävän 2: 76,5
Kävin nuita mallivastauksia läpi ja tuossa tehtävässä 1.1.2 on kolme kohtaa joissa saan hieman eri vastauksen kuin mallivastauksissa vaikka laskin varmasti oikein ja varmistin vielä, eli siis nuo testisuureiden arvot. Kellään muilla samoja kuin mulla? Kohdassa c) laskin et 0,583/0,303=1,924 mutta mallivastauksissa oikea vastaus on 1,926. Kohdassa g) laskin et 0,457/0,190= 2,405 mutta mallivastauksissa oikea vastaus on 2,410 ja samoiten kohdassa m) laskin et 0,674/0,153=4,405 mutta mallivastauksissa oikea vastaus on 4,403. Pyöristyseroja joo, mutta en itse ainakaan pyöristänyt väärin niin miksi mallivastauksissa on eri tavalla ja saako näistä omista vastauksista pisteitä vai ei? Mietin kun täälläkin oli se jolta puuttui vaan 0,5p sisäänpääsystä et jos on samat epäkohdat ja ei ole saanut pisteitä näistä niin kannattaa tehdä oikaisupyyntö! Mun kaveri esim pääsi lääkikseen niin että oli ensimmäisellä varasijalla ja teki oikaisupyynnön muutamasta kohdasta ja sai tarvittavat pisteet ja pääsi sisälle!
Mallivastauksissa on aina ollut samanlaisia omituisia pyöristyksiä ja pisteet on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Kävin nuita mallivastauksia läpi ja tuossa tehtävässä 1.1.2 on kolme kohtaa joissa saan hieman eri vastauksen kuin mallivastauksissa vaikka laskin varmasti oikein ja varmistin vielä, eli siis nuo testisuureiden arvot. Kellään muilla samoja kuin mulla? Kohdassa c) laskin et 0,583/0,303=1,924 mutta mallivastauksissa oikea vastaus on 1,926. Kohdassa g) laskin et 0,457/0,190= 2,405 mutta mallivastauksissa oikea vastaus on 2,410 ja samoiten kohdassa m) laskin et 0,674/0,153=4,405 mutta mallivastauksissa oikea vastaus on 4,403. Pyöristyseroja joo, mutta en itse ainakaan pyöristänyt väärin niin miksi mallivastauksissa on eri tavalla ja saako näistä omista vastauksista pisteitä vai ei? Mietin kun täälläkin oli se jolta puuttui vaan 0,5p sisäänpääsystä et jos on samat epäkohdat ja ei ole saanut pisteitä näistä niin kannattaa tehdä oikaisupyyntö! Mun kaveri esim pääsi lääkikseen niin että oli ensimmäisellä varasijalla ja teki oikaisupyynnön muutamasta kohdasta ja sai tarvittavat pisteet ja pääsi sisälle!
Stop the press! Laskin tarkemmin omia pisteitä ja kyllä mulle on annettu pisteet nuista kohdista vaikka pyöristyseroa onkin :D Mietityttää vaan et miksi mallivastauksissa on eri pyöristykset. Nimittäin vanhoja pääsykokeitakin tehdessä sain hieman eri pyöristyksillä vastauksia kuin oli mallivastauksissa ja meinasin vaipua epätoivoon että en osaa jotain :'D
Harmi, kun tää ryhmä on hiljentynyt! Miltä nyt tuntuu, pääsit sisään tai et? Jos paikka jäi saamatta, niin aiotko yrittää uudelleen? Jos pääsit, oletko vieläkin onnesta sekaisin (minä olen)
Vierailija kirjoitti:
Joensuuhun päässyt ei-ensikertalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuuhun päässyt ei-ensikertalainen kirjoitti:
Itse sain 92,64 ja pääsin ei-ensikertalaisena Joensuuhun, lisäksi varasijoilla Jyväskylään. Ja pelkillä koepisteillä pääsin. Veikkaan, että ihan muutamia desimaaleja ois voinu tosta vielä laskea ja riittää.. Mut pienestä se oli kiinni!
Mäkin pääsin nyt tokalla yrittämällä. Syksyllä nähdään <3
Jee siellä nähdään! <3 Mullakin toka yrittämä ja olin jo ihan varma etten tänäkään vuonna pääse, itkin onnesta kun avasin opintopolun. Mistä kaupungista oot?
Ootko jo liittynyt FB-ryhmään? Oon Tampereen lähettyviltä. Kuulemma he hyväksyvät liittymispyynnot, kun kaikki 40 ovat vastaanottaneet paikkansa.
Liityin joo, mutta ei ole hyväksytty vielä. Otan paikan vastaan ehdollisesti, kun oon varalla myös jyväskylään eli paikka varmistuu vasta heinäkuun lopussa. Onpa tylsää jossei sinne ryhmään hyväksytä sitä ennen ketään, olis kiva vaihtaa fiiliksiä muiden sisäänpäässeiden kanssa! Ja ite olen kotoisin Turusta mut asun pk-seudulla.
joo harmi kun tää hiljeni, oli niin mukava täällä jutella :) pääsin sisään vihdoin ja en malta odottaa että opinnot alkaa. Taitaa hetki kestää että ymmärtää mitä on tapahtunut
Mua kiinnostas tietää mikä pisteraja on ollu Jyväskylän avoimen väylällä. En oo ainakaan nähny, että täällä ois kukaan kertonu.
Onkos kukaan miettinyt sivuaineta jo :D? Nehän aloitetaan jo ekana vuonna. Itse aloitan Joensuussa ja en malta odottaa oikeuspsykologian pitkää sivuainetta.
En päässyt, en edes varasijalle, eli koe meni vielä viime vuottakin huonommin. En oo tässä keskustelussa käynyt, koska ihan tietoisesti otin etäisyyttä ja koetin rentoutua ja nauttia kesästä pääsykokeen jälkeen. Olen todella pettynyt ja itkeskellyt useana päivänä. Tuntuu vaan niin pahalta ja epäoikeudenmukaiselta.
Oliko tuo Jyväskylän avoimen väylä nyt siis sellainen, josta ei saa psykologin pätevyyttä?
varasija "mahdoton" kirjoitti:
En päässyt, en edes varasijalle, eli koe meni vielä viime vuottakin huonommin. En oo tässä keskustelussa käynyt, koska ihan tietoisesti otin etäisyyttä ja koetin rentoutua ja nauttia kesästä pääsykokeen jälkeen. Olen todella pettynyt ja itkeskellyt useana päivänä. Tuntuu vaan niin pahalta ja epäoikeudenmukaiselta.
Hei sua on moni kaivannutkin! Haitko kaikkiin yliopistoihin? Tosi harmi kuulla, että et päässyt. Kuitenkin olet varmaan vielä aika nuori. joten kouluun ei sillä tavalla ole mikään kiire. Avoimen yliopiston opintoja suosittelen vahvasti. Itsekin tein psykan perusopinnot välivuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo Jyväskylän avoimen väylä nyt siis sellainen, josta ei saa psykologin pätevyyttä?
Kyllä. Maisteri tuossa väylässä on filosofian, ei psykologian maisteri ja siine ei kuulu 5 kk:n psykologiharjoittelua. Toki moni voi tehdä niin, että opiskelee tuota väylää pitkin ja keväisin yrittää päästä sisään psykologin pätevyyden antaavaan tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
varasija "mahdoton" kirjoitti:
Hei sua on moni kaivannutkin! Haitko kaikkiin yliopistoihin? Tosi harmi kuulla, että et päässyt. Kuitenkin olet varmaan vielä aika nuori. joten kouluun ei sillä tavalla ole mikään kiire. Avoimen yliopiston opintoja suosittelen vahvasti. Itsekin tein psykan perusopinnot välivuoden aikana.
Hain kaikkiin, paitsi Turkuun. Ja tää oli nyt jo kolmas kerta, kun yritin, ja en jaksais enää yhtään välivuotta. Toki sain koulupaikan, mutta en korkeakoulusta. Ensi keväästä en vielä osaa sanoa, että haenko taas uudelleen vai en. En ole päättänyt, koska koetan nyt saada asiat järjestykseen ja ajatukset kokoon ihan ensin. Avoimessa yliopistossa mulla oli perusopinnot vuonna 2017, mut en kerennyt tekemään niitä läheskään kokonaan, kun aloitin pääsykokeisiin lukemisen jo lokakuussa. Ja kyllä, olen nuori. Mutta kun pettyy jo toistamiseen, vaikka on yrittänyt kaikkensa, niin siinä vaiheessa ei enää oikein mikään lohduta :(
Tuntuu jotenkin väärältä hehkuttaa omaa onnea, kun tietää ei-päässeiden paskan fiiliksen niin käsinkosketeltavasti. Kuitenkin silloin, kun itse kieriskeli pettymyksessä, yksi nostava voima oli ajatus siitä, että miltä se tuntuu, jos jonain päivänä opintopolussa lukee hyväksytty. Voin kertoa, että se tuntuu paremmalta kuin osaisi koskaan kuvitellakaan. Ainakin tällaisessa tapauksessa, kun on joutunut pettymään pari kertaa ennen sisäänpääsyä. Ja on kyllä jännä, että vaikka tuloksista on jo useampi päivä, en meinaa edelleenkään tajuta päässeeni sisään. Siis tuntuu niin absurdilta! Sit ku siihen taas havahtuu niin tulee ihan sairaan hyvä fiilis. Mä pystyin siihen! Musta tulee psykologi!
Vierailija kirjoitti:
Onkos kukaan miettinyt sivuaineta jo :D? Nehän aloitetaan jo ekana vuonna. Itse aloitan Joensuussa ja en malta odottaa oikeuspsykologian pitkää sivuainetta.
Mä alotan Joensuussa ja ootan kans innolla oikeuspsykan opiskelua! 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä alotan Joensuussa ja ootan kans innolla oikeuspsykan opiskelua! 😍
Joensuun paikan on vastaanottanut jo 32/40 eli kohta varmaan kaikki FB-ryhmän liittymispyynnöt hyväksytään. Näkee sitten vähän minkälaista porukkaa oikein tulossa syksyllä :)
Turkuun päässeet, liittykää facessa ryhmään Fobian Fuksit 2019! 😊
Vierailija kirjoitti:
Mä oon maisterifuksi, mutta jos voin, niin ajattelin hakea JOO-opintoina juuri noita oikeuspsykan opintoja 😍
Ootko jo liittynyt FB-ryhmään? Oon Tampereen lähettyviltä. Kuulemma he hyväksyvät liittymispyynnot, kun kaikki 40 ovat vastaanottaneet paikkansa.