Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Ettekö oikeasti usko että varasijoilta pääsisi Jyväskylään tänäkään vuonna, vaikka suurin osa haki kaikkiin yliopistoihin ja pääsi ylemmille toiveille 😭😭😭😭 Oon niin lähellä (0,5p sisäänpääsyrajasta) ja elättelen yhä toiveita että ens syksynä mun opinnot alkaa... Tää on niin raakaa peliä.
0,5 pistettä, herranjumala! Toivottavasti pääset!
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että kokeeseen osallistui yli 3000 hakijaa ja me päästiin siihen 240 parhaimman joukkoon <33
Tämä! Ei voi käsittää! Pitäis varmaan lopettaa täällä palstalla käyminen, mutta tulokset pyörivät koko ajan mielessä. En olisi ikinä uskonut, että pääsykoe menisi niin hyvin, että pisteet riittäisivät ihan kaikkialle. Ekaa kertaa hain ja onneksi onnistuin heti, koska ensi vuonna pääsykoekuviot muuttuu taas ihan toisenlaisiksi.
Hei Helsinkiin päässeet! Ootteko huomanneet, että Hoasilla on myös kämppishakusysteemi? Ois mahtia asua toisen psykanopiskelijan kanssa :)
Pääsikö varasija mahdoton ja aikuishakija, joka korkkasi viinipullon kokeen jälkeen ja oli yrittäjä? 🤔 toivon että pääsette
Vierailija kirjoitti:
Koe oli liian monelle liian helppo, jos lähes kaikki valitut saivat lähes täydet pisteet.
Ahaa, luinkin huolimattomasti, kyse olikin Hgin maisterin pisteistä. No, minusta nuo rajat kaikkinensa näyttävät enemmän korkeilta kuin matalilta, joten ehkä koe oli riittävän monelle helpompi kuin mitä sen ajateltiin olevan.
Ei oo varasija mahdottomasta tainnut kuulua kokeen jälkeen mitään, häntä on täällä kaivattu pariinkin otteeseen. :(
Entä se sosiaalitieteisiin hakenut, tärppäsikö kumpikaan haku? Logopediaketjussa oli pari psykan hakijaa, jotka pääsivät logoon mutta ei psykaan. Olisikohan toinen niistä ollut täältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koe oli liian monelle liian helppo, jos lähes kaikki valitut saivat lähes täydet pisteet.
Ahaa, luinkin huolimattomasti, kyse olikin Hgin maisterin pisteistä. No, minusta nuo rajat kaikkinensa näyttävät enemmän korkeilta kuin matalilta, joten ehkä koe oli riittävän monelle helpompi kuin mitä sen ajateltiin olevan.
No jaa, jos kokeen maksimi oli 120 ja alimmillaan on päässyt 90, yhteispisteissä maksimi jotain 275 ja ykkösellä alkavillakin luvuilla päässyt. Tietysti kun niin moni sai täydet koepisteet ja kaikki ovat niillä päässeet, on yli 10 % saanut täydet pisteet. Se on tosi paljon. Koepisteet on myös lopultakin skaalattu sen 33. parhaan mukaan. Pisterajat olisivat pienemmät, jos olisi skaalattu vain kaikkein parhaimman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaako joku tänne kun Tampereelle pääsijöille on tehty someryhmät..? Vai mistä sen sit löytää. :D
tampereelle pääsijöille on tehty whatsapp-ryhmä ainaki, laita sähköpostilla sun numero trepsyka19@gmail.com !
Mä kerkesin jo tehdä Hoasille kämppähaun niin ei taida tuo kämppishaku enää onnistua :/ Ainut miinus tässä Helsinkiin muutossa on se, että joudun luopumaan mun kauniista yksiöstäni ja muuttamaan soluun... Ei mitenkään ole varaa maksaa Helsingin yksityisten hintoja yksiöistä. Kaikki mitä kattelin niin oli jotain 800-1000e/kk. Ja hoasin hakemuksessa ei saanut edes valita niitä kohteita mihin hakee niinkuin koasilla joten toivon vaan ettei ne heitä mua jonnekin kauheaan murjuun :'D
Vierailija kirjoitti:
Mä kerkesin jo tehdä Hoasille kämppähaun niin ei taida tuo kämppishaku enää onnistua :/ Ainut miinus tässä Helsinkiin muutossa on se, että joudun luopumaan mun kauniista yksiöstäni ja muuttamaan soluun... Ei mitenkään ole varaa maksaa Helsingin yksityisten hintoja yksiöistä. Kaikki mitä kattelin niin oli jotain 800-1000e/kk. Ja hoasin hakemuksessa ei saanut edes valita niitä kohteita mihin hakee niinkuin koasilla joten toivon vaan ettei ne heitä mua jonnekin kauheaan murjuun :'D
tuliko sulle joku vahvistusviesti sen hakemuksen lähettämisen jälkeen? Mä tein hakemuksen eikä kuulu mitään vahvistusta, mietin et menikö ees perille
Mites te yo-kirjoitusten korottajat, etenkin se yksi vähän vanhempi hakija? Pääsittekö?
Mäkin kerkesin lähettää jo hakemuksen, mutta hakemuksen tietoja on mahollista päivittää nii eiköhän onnistu kämppishaku vielä! Mullekaan ei tullut muuta vahvistusta kuin se että pystyin lataamaan oman hakemuksen mut Hoas lähettää käsittääkseni vahvistuksen sitten kun hakemus on käsitelty
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoja-kohtaan saa laittaa kohdetoiveita
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kerkesin lähettää jo hakemuksen, mutta hakemuksen tietoja on mahollista päivittää nii eiköhän onnistu kämppishaku vielä! Mullekaan ei tullut muuta vahvistusta kuin se että pystyin lataamaan oman hakemuksen mut Hoas lähettää käsittääkseni vahvistuksen sitten kun hakemus on käsitelty
Täältä tosiaan https://www.hoas.fi/lomakkeet/hakemuksen-paivitys/ voi päivittää hakemuksen ja sinne lisätä kämppiskoodin
Hei 0,5 pisteen päähän jäänyt varasijalle jäänyt. Nyt koetta suurennuslasin kanssa tutkimaan ja oikaisupyynnön suunnitelmia kehiin. Aiemminkin on tuollaisessa tapauksessa voinut joku päästä jos vain on tarpeeksi hyvät perustelut ja aina kannattaa ainakin yrittää!
Vierailija kirjoitti:
Hei 0,5 pisteen päähän jäänyt varasijalle jäänyt. Nyt koetta suurennuslasin kanssa tutkimaan ja oikaisupyynnön suunnitelmia kehiin. Aiemminkin on tuollaisessa tapauksessa voinut joku päästä jos vain on tarpeeksi hyvät perustelut ja aina kannattaa ainakin yrittää!
Itselläni jäi 0,09pts vajaaksi. Sain myös enemmän pisteitä kuin Tampereen alin valintakokeella valittu, mutta en kuulu ensikertalaisten eliittiin :/
Tieteekö joku mikä oli jk ei-ensikertalaisten pisteraja?
Voisko joku kertoa joensuun maisterihaun pisterajan, kiltit? : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, jos kokeen maksimi oli 120 ja alimmillaan on päässyt 90, yhteispisteissä maksimi jotain 275 ja ykkösellä alkavillakin luvuilla päässyt. Tietysti kun niin moni sai täydet koepisteet ja kaikki ovat niillä päässeet, on yli 10 % saanut täydet pisteet. Se on tosi paljon. Koepisteet on myös lopultakin skaalattu sen 33. parhaan mukaan. Pisterajat olisivat pienemmät, jos olisi skaalattu vain kaikkein parhaimman mukaan.
Mun mielestä se oli niin että kokeessa parhaiten menestynyt 1% sai koepisteiksi 120. Eli raakapisteinä katsottuna ei kokeesta ole täysiä pisteitä tullut (tuskin lähelläkään) ja jopa niiden välillä, jotka ovat saaneet samat pisteet voi olla paljon eroja ns. Oikeissa raakapisteissä.
Onko kaikille muille tullut jo sähköpostia? Hain jyväskylään ja mulle ei oo vieläkään tullut sitä, vaikka joillekin ilmeisesti on... En jotenki vieläkään usko, että oon päässyt.