Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
5481/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo-todistuksella pääsee jatkossa joko suoraan sisään tai sillä ei tee mitään.

Okei, eli kun en ole kirjoittanut aikoinaan matikkaa niin voin unohtaa tuon yo-todistusvaihtoehdon. Vielä kun tietäisi, kuinka moni ei-ensikertalainen ja pelkällä pääsykokeella hakeva pääsee sisään... Pitäisköhän jo unohtaa tuo psykologia-haave ja yrittää keksiä jotain muita uratavoitteita... :/

Kaikkiin psykologian suomenkielisiin kandikoulutuksiin otetaan ensi vuonna 60 % sisään todistuksella. Paikkoja oli tänä vuonna yliopistosta riippuen 40-77. Lisäksi vähintään 80 % paikoista on varattu ensikertaisille (ei otettua korkeakoulupaikkaa vastaan vuoden 2014 jälkeen eikä korkeakoulututkintoa).

Ensi vuosi on ihan täysi mysteeri kaikille. Yliopistot varmasti ovat mallintaneet nykyisistä hakijoista millaista väkeä todistusvalinnalla tulee sisään. Pääsykokeista ei kukaan osaa sanoa. Muiden alojen kokeista voi tehdä arvailuja.

Sanoisin näin, että ensi vuonna jos koskaan kannattaa hakea mihin tahansa kiinnostavaan, jos/koska se ennakkomateriaalipääsykoe poistuu. Mitään ei siinä häviä. Samalla se tarkoittaa sitä, että hakijamäärät räjähtävät käsiin ja on yhä vaikeampi olla sen parhaan 10 tai 20 joukossa.

Joka vuosi useampi kuitenkin pääsee!

Ja varasuunnitelma kannattaa olla aina.

Vierailija
5482/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintopolun sivuilla on mainittu siitä, että viimeisinä tulostenjakopäivinä varasijoja ei päivitellä. Varasijojen päivittely alkaa jälleen vasta maanantaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5483/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintopolun sivuilla on mainittu siitä, että viimeisinä tulostenjakopäivinä varasijoja ei päivitellä. Varasijojen päivittely alkaa jälleen vasta maanantaina.

Ja sieltä tulee postia kun paikka on vastaanotettavissa. Oman mielenterveyden vuoksi kannattaa näin epätodennäköisessä tilanteessa olla ramppaamatta Opintopolussa. Edes varasijalta 1 ei valitettavasti välttämättä pääse.

Vierailija
5484/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo-todistuksella pääsee jatkossa joko suoraan sisään tai sillä ei tee mitään.

Okei, eli kun en ole kirjoittanut aikoinaan matikkaa niin voin unohtaa tuon yo-todistusvaihtoehdon. Vielä kun tietäisi, kuinka moni ei-ensikertalainen ja pelkällä pääsykokeella hakeva pääsee sisään... Pitäisköhän jo unohtaa tuo psykologia-haave ja yrittää keksiä jotain muita uratavoitteita... :/

Ei kannata luovuttaa! Mä hain pelkillä valintakoepisteillä, joka tuntu mahottomalta, mutta pääsin Joensuuhun eli olin 7 opiskelijan kiintiössä, joka kuulostaa ihan uskomattomalta.

Vierailija
5485/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin näin, että ensi vuonna jos koskaan kannattaa hakea mihin tahansa kiinnostavaan, jos/koska se ennakkomateriaalipääsykoe poistuu.

Siis ensi vuonna psykaan ei ole edes mitään etukäteen luettavia materiaaleja? :O Missähän tynnyrissä oon elänyt kun en tiedä näistä uudistuksista mitään? Marssitaanko sinne kokeeseen sitten suoraan ilman mitään ennakkolukemista ja ihmetellään vasta paikan päällä? :O 

Vierailija
5486/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette oonko päässyt sisään, kun opintopolussa näkyi että hyväksytty (ja vastaanotin paikan), mutta mulle ei oo tullu mitään sähköpostia tms, enkä tiiä esim omia pisteitäni? 😬

Vierailija
5487/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai oot. Jyväskylään ei oo vissiin kellekkää tullu pisteitä/kirjettä viä. Selaa taaksepäin n.10 sivua niin siellä ohjeet miten saat ”koodin” näkyviin opintopolusta, koodista löytyy pisteet. Älä huoli, sait paikkasi ♥️

Vierailija
5488/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsinkiin päässeille tulossa myös Whatsapp-ryhmää? :)

Whatsapp ryhmää on yleensä tehty vasta syksyllä, mutta nyt kesällä kannattaa liittyä fuksien & maisterifuksien ryhmään: Stadin psykan fuksit 2019. Toki siellä voi vaikka koordinoida jotain whatsapp ryhmääkin

Vierailija
5489/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaudu opintopolkuun sisään ja avaa toiseen välilähteen tää:

https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications

Sekava koodinpätkä, josta seasta löytyy pisteet☺️ Mihin paikkaan pääsit? Älä huolehdi, uskon että huomenna tulee kirjeet!

Vierailija
5490/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita jotka hysteerisesti pelkää että hyväksytty ja vastaanotettu paikka otetaan pois :Dd

En tiiä millon uskon. Lisäksi ilmeisesti Jyväskylään on päässyt 97/210 pisteillä sisään, itsellä lähemmäs 230 pistettä mutta en voi silti uskoa vaan pelottaa vaan :D en uskalla ees iloita täysillä. Mikä auttaaa että uskon 😭

Vierailija
5491/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kysyn että miksi haitte/haette juuri psykalle eikä esim sosiaalitieteisiin tai sosiaalipsykalle? :) 

Vierailija
5492/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en usko vaikka oon jo ilmoittautunut läsnäolevaks ja maksanu HYY maksut ens lukuvuodelle Helsinkiin! Nyt katoin tuota koodia, niin lukee että "jonosija: 2". Oho

Vierailija
5493/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin maksanut maksut jne Jyväskylään. Mutta joo, kai ne olis jo ilmotellu jos tässä joku virhe olis 😆 ehkä tää on oikeesti totta?!

Vierailija
5494/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te hyväksytyt! Teille tulee kaikkille huomenna tuloskirje, jossa näette omat pisteenne ja pisterajat. Sitten kun kaikki oman yliopistosi paikat ovat vastaanotettu, psykologian laitokset lähettävät jokaisella materiaalia postissa tai sähköisesti. Myös kannattaa liittyä omien fuksien FB-ryhmään. Mitään virhettä ei ole tapahtunut ja jokainen valittu on valittu oikein.

t. SPOL

Vierailija
5495/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ilo opiskelupaikasta vaihtelee välillä pelkoon siitä miten pärjään yliopistossa. Olen ujo ja jännitän esiintymistä; en niinkään tavallisissa muiden ihmisten kohtaamisissa, töissä tai vaikka ryhmätöiden teossa mutta ajatuskin että pitää pitää puheita muiden edessä saa sydämen hakkaamaan. Oppiiko niitä sietämään? Mulla on esiintymisestä niin vähän kokemusta että se on varmaan siksi niin vaikeaa mulle. Välillä myös mietin olenko tarpeeksi fiksu yliopistoon. Riittääkö vahva motivaatio siellä pärjäämiseen? Eikö ikäkin tuo varmuutta näihin?

Vierailija
5496/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ilo opiskelupaikasta vaihtelee välillä pelkoon siitä miten pärjään yliopistossa. Olen ujo ja jännitän esiintymistä; en niinkään tavallisissa muiden ihmisten kohtaamisissa, töissä tai vaikka ryhmätöiden teossa mutta ajatuskin että pitää pitää puheita muiden edessä saa sydämen hakkaamaan. Oppiiko niitä sietämään? Mulla on esiintymisestä niin vähän kokemusta että se on varmaan siksi niin vaikeaa mulle. Välillä myös mietin olenko tarpeeksi fiksu yliopistoon. Riittääkö vahva motivaatio siellä pärjäämiseen? Eikö ikäkin tuo varmuutta näihin?

Älä huoli ihan varmasti pärjäät! Oot ihan varmasti tarpeeks fiksu kun oot päässy sisään! Suurin osa niistäkin on jotka ei päässy. Puheiden pitäminen helpottuu harjottelemalla ja kaikki haluu alussa tutustua toisiinsa ja on samassa tilanteessa joten siitäkään ei huolta. Nyt nautit ja teet parhaasi kun yliopisto alkaa, suurin este on jo selätetty :) 

Vierailija
5497/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon jännittänyt esitelmiä, puheita jne koko lukion ja myös sen viis vuotta, jonka oon yliopistossa tehny nykystä tutkintoa. Mitä enemmän esiintyy, sitä helpompaa siitä tulee. Jossain vaiheessa jopa huomaa, ettei se ookaan niin kamalaa kun vain hengittää ja ottaa rauhallisesti! Oppii siis sietämään. Se että oot päässyt psykaan kertoo musta jo sun olevan tarpeeksi fiksu yliopistoon.

Vierailija
5498/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista tsemppaavista kommenteista, mä oon se jännittäjä edellisistä viesteistä. Noin mä tsemppaisin jos joku mun ystävistä sanois tai kokisi samaa, mutta itselle tuntuu niin hankalalta uskoa että on kykeneväinen tähän. Eiköhän tästä päästä eteenpäin..

Vierailija
5499/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noi maisterihaun pisterajat on ollu ihan sick! 😭 en tiedä ensi vuoden hausta, onko mitään järkeä tässä. Ehkä tästä suosta noustaan vielä. 🤦‍♀️

Vierailija
5500/5687 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe oli liian monelle liian helppo, jos lähes kaikki valitut saivat lähes täydet pisteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi