Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Joensuun maisterin id on tullut!
huomenna tulokset
Mä en käsitä miksi ees elätän vielä toivoa, kun regressiosta on tulossa korkeintaan hajapisteitä...Logiikka meni käsittääkseni hyvin, mutta se ei ehkä riitä...
Tulispa vaan ne tulokset, että saisi käsitellä tämän loppuun.
mulla on viimeinen tilan muutos neljässä ekassa hakukohteessa tänään ja vikassa eli joensuussa 20.6.
ei tostakaan varmaan voi päätellä mitään?
ulkomaille lähtenyt kirjoitti:
Jos kliininen työskentely kiinnostaa suomessa, en suosittele todellakaan ulkomailla opiskelua. Itse olen opiskellut psykan kandiksi hyvässä yliopistossa briteissä ja mulla on maisteri kesken tällä hetkellä ihan Oxfordin yliopistossa - silti mulle kerrottiin, että lähes ainoa tapa saada Suomessa psykologin laillistus olisi suorittaa toinen maisteri Suomessa psykasta. Tällä hetkellä hiukan kaduttaa psykan opiskelu ulkomailla, mutta en ihan kuitenkaan halua opiskelupaikasta Oxfordissa luopua, vaan haluaisin päästä sisään Suomessa maisteria tekemään ja toivottavasti saisin reilun osan kursseista korvattua aiemmilla opinnoilla.
Itsellä sama tilanne, opiskelen ulkomailla kandia (vika vuosi vielä jäljellä) ja ajattelin hakea HY:n maisteriohjelmaan, koska muuten työllistyminen Suomessa on hitokseen vaikeaa. Ihan hyvä tietysti, että mielenterveystyön laatua valvotaan tiukasti ja näin, mutta kyllähän se erikoiselta tuntuu että niinkin arvostetussa yliopistossa kuin Oxford suoritettu maisteri ei ole Suomessa pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kliininen työskentely kiinnostaa suomessa, en suosittele todellakaan ulkomailla opiskelua. Itse olen opiskellut psykan kandiksi hyvässä yliopistossa briteissä ja mulla on maisteri kesken tällä hetkellä ihan Oxfordin yliopistossa - silti mulle kerrottiin, että lähes ainoa tapa saada Suomessa psykologin laillistus olisi suorittaa toinen maisteri Suomessa psykasta. Tällä hetkellä hiukan kaduttaa psykan opiskelu ulkomailla, mutta en ihan kuitenkaan halua opiskelupaikasta Oxfordissa luopua, vaan haluaisin päästä sisään Suomessa maisteria tekemään ja toivottavasti saisin reilun osan kursseista korvattua aiemmilla opinnoilla.
Itsellä sama tilanne, opiskelen ulkomailla kandia (vika vuosi vielä jäljellä) ja ajattelin hakea HY:n maisteriohjelmaan, koska muuten työllistyminen Suomessa on hitokseen vaikeaa. Ihan hyvä tietysti, että mielenterveystyön laatua valvotaan tiukasti ja näin, mutta kyllähän se erikoiselta tuntuu että niinkin arvostetussa yliopistossa kuin Oxford suoritettu maisteri ei ole Suomessa pätevä.
Se on kyllä suoraan sanoen naurettavaa. Suuri osa merkittävimmästä tutkimuksesta tehdään kuitenkin muualla kuin Suomessa. Suomessa on jotenkin heikkoa muutenkin tuo osaamisen tunnistaminen. Säännökset menevät ohi terveen järjen välillä liikaakin.
Pakko kysyä mielenkiinnosta, miksi ihmeessä ulkomailla suoritettu psykologian tutkinto ei kelpaa suomessa?! Miten se eroaa muista tutkinnoista..
Vierailija kirjoitti:
Oxfordissa suoritettu maisteri ei vielä briteissäkään riitä laillistettuna psykologina työskentelemiseen, eli eivät itsekään siellä arvosta sen koulun nimeä vielä tarpeeksi :D Siellä vain siis on eri kouluissa eri laatuista tutkimusta, mutta kaikilla on samat tutkinto-ohjelmat ja vaaditaan samoja asioita kaikista kouluista valmistuneilta saadakseen tiettyjä oikeuksia.
Merja on lähtenyt Tallinnaan hummaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä mielenkiinnosta, miksi ihmeessä ulkomailla suoritettu psykologian tutkinto ei kelpaa suomessa?! Miten se eroaa muista tutkinnoista..
Kelpaisi se ilman muuta, mutta ainoa ongelma on että opiskelumaan kriteerit laillistukseen ovat vaativammat. Siinä missä Suomessa pelkkä maisteritason opiskelu riittää tähän, Briteissä ja Saksassa on käytävä opintoja myös tohtorivaiheeseen asti. Ja Hollannissa esim. tarvitaan kahden vuoden mittainen harjoittelu, ja sitä tuskin voi ilman hollannin kielen taitoa suorittaa hyväksytysti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä miksi ees elätän vielä toivoa, kun regressiosta on tulossa korkeintaan hajapisteitä...Logiikka meni käsittääkseni hyvin, mutta se ei ehkä riitä...
Tulispa vaan ne tulokset, että saisi käsitellä tämän loppuun.
Juuri tästä syystä sais tulokset tulla. Tiedän myös etten pääse, mutta niin kauan kun se on tilastollisesti mahdollista niin joutuu odottamaan että voi keskittyä muuhun.
Mitä Briteissä vaaditaan kliinistä työtä varten? Tohtorin tutkinto?
Eikai kyse ole yliopiston laadusta, vaan opintojen sisällöstä. Ei Suomessakaan suoritetuilla opinnoilla saa toimia psykologina ellei ole suorittanut 5kk:n psykologiharjoittelua. Sitä ei taida maisterintutkintoon briteissä kuulua?
Vierailija kirjoitti:
Merja on lähtenyt Tallinnaan hummaamaan.
Merjan kesäloma alkoi etuajassa.
Kysymys maisterihakijoille: menikö tilasto hyvin (määritelmä: laskit käsittääksesi oikein, muistit keskistää ja teit oikeat johtopäätökset).
Meni, hain Helsingin maisterihaussa -> peukku ylös
Meni, hain Joensuun maisterihaussa -> peukku alas
Merjaaa...sateessa Doorsia kuuntelee...
Hei kaikki!
Lähdin tosiaan käymään Tallinnassa. Meillä on siellä Opintopolun tiimissä kaikilla hermot niin kireällä, että työterveydestä kirjoitettiin saikkua koko porukalle.
Mukavaa tulosten odotusta teille, palataan asiaan ensi viikolla!
T. Merja
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki!
Lähdin tosiaan käymään Tallinnassa. Meillä on siellä Opintopolun tiimissä kaikilla hermot niin kireällä, että työterveydestä kirjoitettiin saikkua koko porukalle.
Mukavaa tulosten odotusta teille, palataan asiaan ensi viikolla!
T. Merja
Merja, mä voin antaa teille kaikille kyllä terapiaisntuntoja pian kunhan laitatte mulle hyväksytyn ihan mihin vain psykologian koulutusohjelmaan.
T: Wannabe-shrink
Oho, mulla oli sellainen käsitys että jos kandin tekee briteissä, ei voi hakea Suomessa suoraan maisteriohjelmaan, vaan pitää aloittaa alusta kandiopinnoista? Oonko saanut väärää infoa?
Joensuun maisterin id on tullut!