Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Holopulkki on kämppiksen kirjahyllyssä ja mietin, että vois lukee molempia vuorotellen - lukion ja holopulkin kirjoja, kun ei tosiaan varmasti tiiä vaatiiko ne pääsykokeessa lukiopohjaa vai ihan holopulkin pohjaa eli varmuueks tottakai molemmat menee opetteluun!
On kyllä jännä miten liikaa lukemisella voi välttää opiskelupaikan saannin, kun luulis et just sillon varmistais ainaki paikan, ku lukenu varmuuden vuoks enemmän mitä ois tarttennu. Ehkä vähemmän on enemmän tässäki asiassa, laatu ylitse määrän siis.
Oon tallentanu dropboxii varjovalmennuksen sivuilta kaikki psykan kokeet 1997-2013 ja viimesen 5 vuoden onneks löytyy Helsingin sivuilta, mut niitä uskaltaa ehkä vasta kun tilasto on hallussa helmikuun jälkeen niin tekemään. Tehtävistä kyllä jää eniten mieleen virheet ja oppii paljon!
Mietin ton varjovalmennuksen tai Valmennuskeskuksen huhtikuun 560€ kotikurssin välillä. Vai meinasitko noilla laajoilla teoriakoosteilla yms tehtävillä jotain laajempaa - helmi/maaliskuussa alkavaa kurssia? Ois kyllä kiva koko helmikuu ensiks saada jotain pohjaa ennen valmennuskurssille menoa et sais irti luennoista/tehtävistä vähän enemmän.
Täällä myös ensikertalainen. Aiemmin hakenut lääkikseen, joten luku-urakointi on tuttua. Olen ilmoittautumassa valmennuskurssille ja mietin onko täällä muita vielä ketkä meinaa ilmoittautua (frendiale?)
Mua kiinnostas frendiale! Se 15% alennus vai mikä olikaa ois tosi tuntuva alennus jo :) pitäskö kerää johonki sähköpostiin niitten nimet, ketkä haluis myös alennuksen?
ekaakertaapsykalle: Holopulkissa on ihan samat asiat kuin lukion tilaston kursseissakin, ei siis järkeä lukea molempia. Holopulkkia kannattaa lukea mieluummin ihan varmuuden vuoks.
Mäkin voisin tulla mukaan tohon frendialennukseen! Sillä ei taida olla väliä että minkä kurssin kukakin ottaa, kunhan ryhmän saa kasaan?
Haluisin kommentoida noihin lukemisen aikatauluihin/tuntimääriin joista oli aiemmin puhetta täällä, että ei kannata tuijottaa liikaa niitä päivittäisiä tuntimääriä! Mä luin viime keväänä enemmän vaan fiilispohjalta, eli joka päivä aloitin lukemaan ja jatkoin ihan niin pitkään, kunnes itselle tuli aikaansaanut ja tyytyväinen olo päivän saavutuksista. Enkä todellakaan seurannut mitään tiettyjä tuntimääriä per päivä tai aikatauluja muutenkaan, vaan ns. luotin siihen omaan tunteeseen että mikä on riittävä määrä pänttäämistä millekin päivälle.
Tämä vaan vinkiksi muille, ketä ahdistaa lukea näitä 12h/päivässä -tarinoita kun itse ei sellaisesta opiskelutekniikasta syty yhtään. :D Näillä eväillä itse pääsin viime keväänä sisään, eli se ei välttämättä vaadi mitään aamusta iltaan nenä kirjassa istumista tiukan suunnitelman kanssa.
Näyttää keskustelun perusteella nyt siis siltä että laskurutiini ja laskeminen olisi edelleen syytä olla hallussa pääsykokeessa. Äh. Hitto kun olisi ottanut vähän enemmän tosissaan viime Joensuun ja Jyväskylän kokeet niin ei olisi tarvinnut murehtia laskemisesta..
samaa mietin minäkin. :( oon kaksi vuotta opetellut karjalaista ulkoa, ja se on hallusa senkin edestä. Nyt vilkaisin vanhoja pääsykokeita ja osasin vastata kunnolla vain logiikkatehtävään...
Muistutuksena vaan kaikille, jotka stressaa täällä sitä että miten jaksaa opiskella 8h päivittäin matikkaa, että tosiaan tän tän vuotisen pääsykoeuudistuksenhan tarkotuksena oli se, että sellaista urakkaa ei enää joutuisi käymään läpi. En usko että voi siis mitenkään olla mahdollista että oikeasti pitäis osata koko holopulkkinen tms, siksihän se kirja vaatimuksista poistettiin. Uskon että kokeessa on tässä mielessä jokseenkin yhtäläisyyttä esim. logopedian 2018 kokeeseen, eli varmaan pitkälti riittää että osaa tulkita kuvaajia ja ymmärtää yksinkertaisia tilastokäsitteitä kuten sijainti- ja hajontaluvut. Uskon vahvasti että se tieto mitä on huhtikuussa julkaistavassa matskussa ja kokeessa jaettavassa ainestossa on huomattavasti suuremmassa osassa.
Luulisin että laskurutiinista voi olla hyötyä, jos kokeessa on laskutehtäviä, koska sitten ne laskee nopeammin ja tarkemmin nelilaskimella, kun jos sitä ei olisi yhtään harjoitellut. Ja varmaan tilaston perusasioiden lukaiseminen etukäteen helpottaa sitten sen huhtikuun materiaalin omaksumista. Mutta tuskin tarvitsee esimerkiksi enää osata vanhan pääsykoekirjan kaavoja ulkoa. Itse en ainakaan ajatellut varsinaisesti päntätä mitään ulkomuistiin ennen kuin se materiaali tulee.
Onko täällä ketään Jyväskylästä? Olisi kiva opiskella yhdessä tilastotieteen perusteita ja/tai huhtikuussa julkaistavaa materiaalia mitä se ikinä sisältääkään :)
Täällä ainakin yksi Jyväskylästä! Mielelläni opiskelisin yhdessä, tämä itsekseen kirjan plärääminen käy vähän puuduttavaksi :)
Täällä ainakin yksi Jyväskylästä! Mielelläni opiskelisin yhdessä, tämä itsekseen kirjan plärääminen käy vähän puuduttavaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Oho, löytyipä nopeasti :D Jos laitat vaikka s-postia niin jutellaan lisää siellä: soar@luukku.com
Ootteko huomanneet, että valmennuskeskuksella on ystävänpäiväalennus -15% tän viikon sunnuntaihin, jonka voi yhdistää tohon frendialeen kanssa! Ois ihan mieletöntä, jos sais koottua nyt tällä viikolla jonkun ryhmän, nii kaikki sais aika hyvät alennukset.
Kellään mitään sähköpostia, jonne vois lähettää etu- ja sukunimen nii saatas kaikki se alennus?
Vierailija kirjoitti:
Ootteko huomanneet, että valmennuskeskuksella on ystävänpäiväalennus -15% tän viikon sunnuntaihin, jonka voi yhdistää tohon frendialeen kanssa! Ois ihan mieletöntä, jos sais koottua nyt tällä viikolla jonkun ryhmän, nii kaikki sais aika hyvät alennukset.
Kellään mitään sähköpostia, jonne vois lähettää etu- ja sukunimen nii saatas kaikki se alennus?
Jos sais kasaan neljä niin toi ois kyllä sellanen tarjous että voisin sittenkin harkita kurssia... Löytyykö muita halukkaita?
Täältä löytyy yks! Olisko jollain sopiva sähköposti mihin voidaan kerätä halukkaiden nimet?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö kaikkien ottaa sama ja yhtä pitkä kurssi vai käykö jos osa ottaa esim. verkkokurssin ja toiset lähikurssin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö kaikkien ottaa sama ja yhtä pitkä kurssi vai käykö jos osa ottaa esim. verkkokurssin ja toiset lähikurssin?
Ainakin Valmennuskeskuksen sivuilla lukee, ettei tarvitse mennä samalle kurssille! :)
Kannattaa mielummin lukea/laskea holopulkkia (tilastollisten menetelmien perusteet - nummenmaa, holopainen, pulkkinen) , kun lukiomatikan kirjoja. Niistä lukiokirjoista löytyy aika paljon epäjohdonmukaisuuksia ja puutteellisia kaavoja ”oikeaan” tilastomatikkaan nähden. Suosittelisin ehdottomasti kyllä valmennuskurssia. Itse oon myös 21, ja oon hakenut lukion jälkeen joka vuosi psykalle. Itsellä se klassinen kaava takana; ekalla vaan vähän kattelin, tokalla luin IHAN liikaa ja paloin loppuun ja toivottavasti nyt kolmannella sisään. Voisin kuvitella että sinun tilanteessa haluat tehdä kerralla hyvin tän hakuprosessin, kun muutama vuosi ”tuhlaantunut” jo oikikseen. Siksi menisin ehdottomasti valmennuskurssille, se tukee sun opiskelua ja saat varmuutta kaikkeen, kun oot ekakertalainen psykan osalta. Saat sieltä kunnon teoriakoosteet, paaaaljon tehtäviä laskettavaksi ja ylipäätään kosketusta siihen mitä psyka oikeasti on. Nyt suosittelisin ihan vaan saamaan äkkiä laskurutiinin kuntoon, ja nyt vaan alat laskemaan ja laskemaan ja laskemaan. Käy vanhoja pääsykokeita läpi! Löytyy Helsingin yliopiston sivuilta.