Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
421/5687 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, miten nämä valinnat tulevat ensi vuonna muuttumaan? Painotetaanko silloin enemmän yo-arvosanoja? 

Vierailija
422/5687 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonnahan taitaa tulla todistusvalinta, 60 % suoraan lukiopapereilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/5687 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä missään virallisesti ei oo mainittu, että vaaditaan lukion tilastojen perusteita vastaava taso. Tilastojen perusteita voi jossain määrin opetella vaikka mistä muustakin lähteestä kun lukiokirjoista! Ja siitäkin voi olla monta mielipidettä, että onko vaikka tilastolliset testit tai regressioanalyysi niitä perusteita enää. (Riittääkö ymmärrys, vai täytyykö osata myös laskea?)

Jos vaaditaan pelkkä lukion tilastomatikan taso, silloin varmaan edellisenä vuonna tilastoja laajasti opiskelleet ovat vähän etulyöntiasemassa? Tai kokeella olisi vaikea saada eroja aikaan ihmisten välillä, jos taso on liian helppo. 

Painottuukohan tän vuoden kokeessa sit selkeästi aiempaa enemmän jokin muu, esim nopea uuden aineiston ymmärtäminen ja sovelluskyky? Eli että tilastoa ei oliskaan esim. 75% kokeesta, vaan sen painotus kevenis huomattavasti? Huhtikuussa asiat varmaan selkenee kunhan materiaali ilmestyy.

Joo, toki voi, mutta siinä tapauksessa että vaadittaisiin osaamista jostain enemmästä kun mitä lukion matikankirjoihin sisältyy, niin luulisi kyllä sitten että olisi joku teos valintakoevaatimuksena. Jotenkin en vaan usko, että kokeessa voisi olla mitään lukiomatikassa opetettavaa haastavampaa tilaston saralta. (Pitkään) lukiomatikkaan tosin sisältyykin kyllä yllättävän paljonkin kaikkea samaa, mitä esim holopulkissakin on, vaikkakaan ei mennä ihan niin syvälle. En itse sitä silti ihan helpoksi omaksuttavaksi väittäisi ollenkaan :D

Tuohon ehdottomasti uskon että tilaston, tai ainakin laskemisen, painotus on paljon pienempi kuin aiemmin. Veikkaan että huhtikuun matskut ja siinä kokeessa jaettava aineisto on paljon suuremmassa osassa.. Kiinnostavaa nähdä kyllä, että mitä kummatkin aineistot pitää sisällään. Jännityksellä odotetaan.

Vierailija
424/5687 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siinä huhtikuun matskussa olla vaikka mitä tilastohommia :D

Vierailija
425/5687 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö te viikossa ollenkaan vapaapäiviä?

Vierailija
426/5687 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt pitänyt yhden vapaapäivän viikossa kun olen harjoitellut tilastoa. Sitten en aio pitää kun tulee ne materiaalit.

Vierailija
427/5687 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloput on viikonloppuja, tauottaa kivasti urakkaa:) Pitää sit kattoa kuinka paljon ja kuinka tiivistä materiaalia ne julkaisee silloin huhtikuussa 

Vierailija
428/5687 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut noin 6-8h päivässä, mutta eilen luin vain tunnin. Meni vapaapäivästä.

Vierailija
429/5687 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teille tarkoittaa jos sanotaan vaikka, että on lukenut 5h? Sisältääkö se tauot välissä, vai ihan puhdasta laskemista koko aika? Tuntuu, ettei oma keskittyminen ainakaan riitä kun max. 4h tehokkaaseen tekemiseen, kaikki sen jälkeen on vähän mitä sattuu, kevyempää lueskelua tai aikataulujen suunnittelua.

Vierailija
430/5687 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teille tarkoittaa jos sanotaan vaikka, että on lukenut 5h? Sisältääkö se tauot välissä, vai ihan puhdasta laskemista koko aika? Tuntuu, ettei oma keskittyminen ainakaan riitä kun max. 4h tehokkaaseen tekemiseen, kaikki sen jälkeen on vähän mitä sattuu, kevyempää lueskelua tai aikataulujen suunnittelua.

Käyn samalla töissä, ja töiden jälkeen lukemisen kanssa on toi ihan sama juttu, että ihan max jaksaa sen 4 h ja senkin aika väkipakolla. Nyt lomaviikolla oon hyvin jaksanu kuusikin tuntia lukea, ruokatauko välissä n. 15 min ja ehkä tunnin välein muutaman minuutin puhelin selailu, mutta muuten kyllä ihan puhdasta laskemista. Todella paljon vaikuttaa se, mihin aikaan vuorokaudesta lukee, ja minkälaisessa ympäristössä!

Ja aiempiin kyselyihin vastauksena , luen 6 päivää viikossa :)

Vierailija
431/5687 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AT kirjoitti:

Hei kaikille!

Olen hakemassa ensisijaisesti Jyväskylään psykalle ja olisin kiinnostunut VK:n valmennuskurssista. Löytyykö täältä vielä joitain, kenen kanssa voitas hyödyntää frendialea? :)

Mä oisin! (En tosin oo hakemassa psykalle, mutta sillä ei oo välii😊)

Mun lisäks meitä on jo 2, niin jos oot vielä halukas tulee messiin nii saatas heti ilmottauduttuu. Laita spostii: empsuli2019@hotmail.com

Vierailija
432/5687 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan jotenkin pysty ymmärtämään miten kukaan jaksaa laskea tuntikausia (lähes) päivittäin, siis jos se on jotenkin haastavaa :D Tietty niitä helpoimpia laskuja ehkä jaksaa mutta en jaksa veivata sellaista mitä osaan jo hirveän kauaa. Yritän melkein joka päivä opiskella mutta usein myös hyvällä omallatunnolla pidän vapaapäiviä, ja päivän laskemiset on ehkä sen 1-3 tuntia, sen enempää ei vaan kykene. Tuntuu että rasittaa aivoja todella paljon. Siitä huolimatta koen kyllä oppineeni jo tosi paljon. Huhtikuun materiaalien kanssa varmasti tulen viettämään sitten rutkasti enemmän aikaa, kaikenlaista muuta jaksaa kyllä opiskella kauemmin kuin pari tuntia päivässä :D

Vierailija
433/5687 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyl tosi raskasta lukee Holopulkkia ekaa kertaa ja opetella kaikki alusta asti ite. Onneks luin alle lukiomatikan ni ymmärtää paaaaljon enemmän asioita ja miks ne lasketaan miten ne lasketaan!

Itelle toisaalta taas sopii enemmän semmonen 110% lasissa lukeminen eli aamusta iltaan ruokatauoilla ja vapaapäivinä en lue sit ollenkaa eli vaihteluna pidän sitte useempia vapaapäiviä putkeen viikon parin välein. Ei haluis kummiskaa vetää itteensä ihan tuuttiin ennen ku aineistot tulee :D onneks valmennuskurssi alkaa tässä kuussa jo nii sieltä varmaan saa lisää apuja!

Onko muuten mitään ideaa et, jos tänä vuonna tulee enkunkielistä materiaalii nii kysytäänkö/pitääkö vastata kokeessa se asia enkuks vai suomeks? Eli pitääks sitä materiaalii lähtee kääntämään sana sanalta suomeks ku hirveen aikaa vievää jotenki..

ja kuinka monta tuntia aattelitte lukea kokeeseen päivässä ja aiotteki pitää vapaapäiviä, kun lukuaika vaan kuukauden?

Vierailija
434/5687 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten mitään ideaa et, jos tänä vuonna tulee enkunkielistä materiaalii nii kysytäänkö/pitääkö vastata kokeessa se asia enkuks vai suomeks? Eli pitääks sitä materiaalii lähtee kääntämään sana sanalta suomeks ku hirveen aikaa vievää jotenki..

ja kuinka monta tuntia aattelitte lukea kokeeseen päivässä ja aiotteki pitää vapaapäiviä, kun lukuaika vaan kuukauden?

Musta jossain luki, että pitää ilmoittaa jos kokeen tekis ruotsiks (suomi oletuksena), niin tästä päättelisin että se koe tosiaan on suomeks. Enkunkielisen materiaalin mukana tais tulla joku sanalista? Jotain ton tapasta tais niissä valintakoetiedoissa lukea. Mut joka tapauksessa eiköhän se koe ihan suomeks oo, materiaalia voi olla myös englanniks. 

Te jotka laskette nyt tilastoja, mitkä asiat on teistä kaikista vaikeimpia tai eniten aikaa vieviä? Musta pitkät, monivaiheiset laskut on kaikista haastavimpia, liian usein lipsahtaa virhe johonkin välivaiheeseen :S Toisaalta sit todennäköisyyslaskut sujuu nopeesti ja on helpompia.

Vierailija
435/5687 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laskenu holopulkin kahteen kertaa, ainoat laskut mitä en oo osannu on sen kpl 8 pearsonin korrelaatiot, tiedän kyllä miten se lasketaan, mutta kun n=25 ja välivaiheita hemmetisti, niin aina joku menee pieleen... Spearmanit ja muut menee kyllä helposti, regressiossa meinaa olla samaa ongelmaa, kuin korrelaatioissa, että jossain välivaiheeessa tulee huolimattomuusvirhe,. Lisäksi kpl 7 tilastollisessa testauksessa oli muutama lasku (helpohko) jota en vain millään saanut oikein :D mites teillä muilla :)

Vierailija
436/5687 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa kirjaa suosittelette ennemmin, holopulkkia vai karjalaisen tilastomatikan perusteita?

Vierailija
437/5687 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki, olen valmistunut Helsingistä psykalta reilu 5v sitten ja halusin toivottaa onnea kaikille hakijoille. :) Kliininen terapeuttinen työ ja mm. kehityspsykologia painottuvat Helsingissä melko vähän, psykologiset tutkimukset ja neuro taas melko paljon. Minäkin päädyin tekemään väikkäriä vaikka opintojen alussa ajattelin että musta tulee kliinikko. Koin harjoittelussa ollessani sairaalaympäristön niin ikäväksi työyhteisöksi että tutkimustyö houkutteli enemmän. Moni opiskelukaverini on kuitenkin tyytyväinen kliinikko. :) Mikään humanistinen ala psyka ei ainakaan Helsingissä ole, se on hyvä tiedostaa. Psyka pyrkii olemaan kokeellinen "kova tiede" välillä vähän tarpeettomastikin.

Vierailija
438/5687 |
04.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, mihin haluaisitte työllistyä sitten joskus psykologina? Itse haluaisin ehkä olla lasten neuropsykologi tai oikeuspsykologi tai ainakin työskellennä psykologina esim. neurologian alalla. Myös koulupsykologin työ kuulostaisi mielenkiintoiselta esim. peruskoulussa. Ainakaan mikään työterveyspsykologi en haluaisi olla.

Tähtään Joensuuhun ja olisi unelma saada sivuaineeksi siellä oikeuspsykologia. Voi että kun odotan sitä, kun pääsee muuttamaan omaan asuntoon ja aloittamaan opinnot jo ehkä tänä syksynä!

Harmittaa vaan niin hirveesti kun yo-pisteytys muuttui noin radikaalista ja koekiintiö on ainoa keino.

Vierailija
439/5687 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun puhutaan Holopulkista (nummenmaan, holopaisen ja pulkkisen teos) niin olis tosi kiva jos joku osais neuvoa mua ton luvun 6 suhteen (todennäköisyysjakaumat) - siellä tehtävät 26 ja 27 jossa pitää määrittää odotusarvoa ja hajontaa pelkästään stardardoidun normaalijakauman taulukoituja arvoja tuijottaen. Noi on varmaan ihan yksinkertaset mutta mulla on joku oikosulku kun en millään älyä että miten ne ratkastaan. Samaten samassa kappaleessa tehtävät 33 ja 34 ilmeisesti pitäis ratkasta taulukon avulla, en ymmärrä miten. Jos joku osaa neuvoa, niin kiitos tosi paljon!

Mua vähän ärsyttää toi Holopulkki kun missää ei tunnu olevan ratkaisuja saatavilla, oon kyllä ihan onnistuneesti noita laskenut ja ratkonut pääasiassa mutta sitten siellä on just jotain tommosia ärsyttäviä kohtia joissa meinaa mennä hermo. Samaten ärsyttää jos itellä on joku pikku desimaalipoikkeama oikeessa ratkasussa niin sitten rupee miettiin että menikö oikein vai onko ongelma lähinnä jossai liian pyöristettyjen/pyöristämättömien arvojen käyttämisessä....

Vierailija
440/5687 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, mihin haluaisitte työllistyä sitten joskus psykologina? Itse haluaisin ehkä olla lasten neuropsykologi tai oikeuspsykologi tai ainakin työskellennä psykologina esim. neurologian alalla. Myös koulupsykologin työ kuulostaisi mielenkiintoiselta esim. peruskoulussa. Ainakaan mikään työterveyspsykologi en haluaisi olla.

Tähtään Joensuuhun ja olisi unelma saada sivuaineeksi siellä oikeuspsykologia. Voi että kun odotan sitä, kun pääsee muuttamaan omaan asuntoon ja aloittamaan opinnot jo ehkä tänä syksynä!

Harmittaa vaan niin hirveesti kun yo-pisteytys muuttui noin radikaalista ja koekiintiö on ainoa keino.

Hmm, sikäli paha sanoa että on vaikea ennustaa millaista mun elämä mahtaa olla sitten 5-6 vuoden kuluttua :D Sen näkee sitten, että millainen homma vetää eniten puoleensa kun on saanut oikeaa kokemusta niistä opinnoista jne. Tutkimustyön ainakin uskoisin olevan kiinnostavaa ja kyllä näkisin itseni psykoterapeuttinakin, tai ainakin olisi todella mielenkiintoista opiskella psykoterapiaa. Siinäkin on kaikenlaisia mielenkiintoisia haaroja johon voisi syventyä mm. kuvataideterapia tai tulevaisuudessa hyvinkin mahdollisesti käytössä oleva psykedeeliterapia.