Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Jos saan avoimen kursseista kolmosia, onko se psykalla kuinka hyvä/huono?
Avoimessa suoritettu arvosana 3 on aivan sama asia kuin varsinaisilla yliopiston kursseilla suoritettu. Onko se hyvä vai huono on jokaisen itse arvioitavissa.
Moikkulis!
Mua kiinnostais tietää minkä ikästä jengiä hakee nykyään psykalle? Haetteko suoraan lukiosta tai jos ette mikä motivoi tänä vuonna hakemaan?
(Itse täytän tänä vuonna jo 29 ja tuntuu omat vahvuudet olevan kuuluvan tälle alalle.)
21 v, hakenut lukiosta asti ja haen niin kauan ennenkun pääsen. Ja samasta syystä myös, koen että tällä alalla on paljon annettavaa minulle ja minulla sille :)
Mä oon 26, täytän syksyllä 27. AMK-koulutus (ja lukio) mulla on takana, mutta psyka kiinnostaa paljon enemmän. Oon hakenu Tku-Hki-Tre jo muutaman kerran, mutta yritys jatkuu, ja nyt aion hakea myös Jyväskylään ja Joensuuhun. Koetan ajatella positiivisesti, että tän vuoden muutos voisi ehkä parantaakin mun mahdollisuuksia päästä sisään.
Itse olen 20-vuotias eli ei vielä mitään hätää. Tosin kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa fukseista on 19-23 -vuotiaita, joten minään kolmikymppisenä en haluaisi aloittaa. Onpas äkkiä tämä aika muuten mennyt. Muistan tosi hyvin viime kevään lukemisen ja pääsykoekevään ja yhtäkkiä enää n. 2,5 kk materiaalien julkaisuun. Helmikuukin menee tosi nopeesti 28 päivässä D:
Haluaisin kovasti päästä sisään, mutta tuntuu, että tämä uudistus hieman vaikeuttaa omaa sisäänpääsyäni, sillä asun Joensuussa ja haen vain sinne. Nyt kun kaikki voivat hakea myös Joensuuhun, niin jag giller inte. Aiemmin oli kiva, kun Joensuussa oli oma koe ja hakijoita ei ihan hirveesti, noin 1000. Tänä keväänä varmaan 2000 yhyy.
Haluaisin kuitenkin valmistua ennen 30 ikävuotta. En kyllä tiedä, miten kestän sen, jos en nytkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 20-vuotias eli ei vielä mitään hätää. Tosin kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa fukseista on 19-23 -vuotiaita, joten minään kolmikymppisenä en haluaisi aloittaa. Onpas äkkiä tämä aika muuten mennyt. Muistan tosi hyvin viime kevään lukemisen ja pääsykoekevään ja yhtäkkiä enää n. 2,5 kk materiaalien julkaisuun. Helmikuukin menee tosi nopeesti 28 päivässä D:
Haluaisin kovasti päästä sisään, mutta tuntuu, että tämä uudistus hieman vaikeuttaa omaa sisäänpääsyäni, sillä asun Joensuussa ja haen vain sinne. Nyt kun kaikki voivat hakea myös Joensuuhun, niin jag giller inte. Aiemmin oli kiva, kun Joensuussa oli oma koe ja hakijoita ei ihan hirveesti, noin 1000. Tänä keväänä varmaan 2000 yhyy.
Haluaisin kuitenkin valmistua ennen 30 ikävuotta. En kyllä tiedä, miten kestän sen, jos en nytkään pääse.
Samaistun täysin. Mulla on 2 kaveria, jotka pääsi psykalle tokalla yrittämällä lukion jälkeen eli ovat nyt jo sisällä, vaikka ovat vasta 20-vuotiaita. Itse olen kohta 22 enkä vieläkään missään. Kaikista eniten ketutti se, kun oli sellaisessa whatsapp-lukuryhmässä, jossa oli minun lisäksi 3 muuta ja arvatkaa, ketkä pääsi sisään ja kuka yksi ei...
Sitten on vielä noita terveysongelmia, jotka vaatii vähän sairaalahoitoa. Ei ole kyseessä mt-ongelmat. Nekin masentaa kyllä. Jotenkin pitäisi tässä nyt tsempata. Kaikki tyyliin pänttää sitä tilastoa hullun lailla ja tiedän monia, jotka aloittivat pitkät valmennuskurssit tammikuun alussa ja itse en ole vielä mitään päntännyt. Oma syy tietenkin, mutta en vain jaksa tuota tilastokirjaa enää lukea, kun sitä on nämä pari vuotta katsellut. Paskat yo-paprut vielä eli koekiintiö ainoa mahdollisuus.
Välillä tuntuu siltä, että kaverit pääsee opiskelemaan eikä heillä ole mitään terveysongelmia tai muita huolia ja itse varmaan vietän kaikki parhaimmat aikuisuuden nuoruusvuodet tässä pääsykoerumbassa. Anteeksi tämä negatiivisuus, mutta oli pakko avautua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haet vain Joensuuhun? Lasten takia?
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyis vaasalainen!
Ei vitsi! Laita mulle vaikka sähköpostia kinney-(at)hotmail.com
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haet vain Joensuuhun? Lasten takia?
Koska haluan opiskella täällä. Ja faktahan on se, että Joensuussa on varmasti psykan alimmat pisterajat että jos en pääse Joensuuhun, en olisi päässyt muuallekkaan. Myös Joensuun sivuainetarjonta, kuten oikeuspsyka, kiinnostaa.
Itsekin odotan, että pääsykoe tulee jollain merkittävällä tavalla muuttumaan. Toki esim kaikki tilastotieteen harjoittelu on kotiin päin, mutta kuitenkin uudistuksen tarkoituksenahan on vähentää pääsykokeeseen valmistautumiseen tarvittavaa aikaa. Eli sen tilastotieteen osuuden (missä muodossa ja laajuudessa se sitten huhtikuussa tuleekaan?) tulisi olla omaksuttavissa siinä kuukaudessa. Olisi hieman outo uudistus, jos niillä, joilla on hyvä laskurutiini, olisi edelleen valtava etulyöntiasema - uudistus olisi tällöin melko näennäinen. Samoin mietityttää toi Joensuun tilanne. Jännittää, että sinne sisäänpääsyprosentti tulee laskemaan, esim siksi, että nyt kun voi hakea samalla kertaa kaikkiin yliopistoihin, ne jotka eivät pääse esim tampereelle tai jyväskylään, mutta pääsevätkin joensuuhun, ottavat paikan vastaan. En tiedä onko huoli turha. Joka tapauksessa hieman ärsyttää tämä pieni epävarmuus pääsykokeisiin liittyen. Mutta kokeilemallahan sen näkee.
Kyselin vaasalaisia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyis vaasalainen!
Ei vitsi! Laita mulle vaikka sähköpostia kinney-(at)hotmail.com
Laitoin sulle sähköpostia. :)
Ois kiva jos tietäis pääsykoemateriaaleista ees jo osan niin osais valmistautua tarkemmin... Toisaalta ymmärrän uudistuksen ja viime keväänä olin itse abi, jota ärsytti se että monilla oli usean kuukauden etumatka kun itse vielä taisteli yo-kokeiden kanssa.
Mun mielestä sillä ei ole sinänsä väliä, minkä ikäisenä pääsee sisään. Toki se on varmasti todella turhauttavaa, jos elämä ei etene oikein mihinkään lukion jälkeen, ja sitten sisään pääsee vasta kolmekymppisenä. Mutta ne muutamat alanvaihtajat voivat hyvin olla vaikka yli 50-vuotiaita fukseja. Jos todella on kiinnostunut psykologiasta, voi sitä opiskella minkä ikäisenä tahansa.
Ja ikä on kaverisuhteissakin vaan numero, joten ei luulisi että ainakaan psykalla (jolla on oletettavasti paljon empaattisia ihmisiä opiskelemassa) joku jäisi porukan ulkopuolelle pelkän iän takia. Se, että toisen seurassa viihtyy, merkitsee ainakin itselleni paljon enemmän kuin se, onko toinen juuri minunikäiseni vai nuorempi/ vanhempi.
Olisi niin kiva päästä jo opiskelemaan, kun lukioajoistakin on jo kohta muutama vuosi. En tiedä, miten kestän sen 4 viikkon lukupsykoosi, kun materiaalit julkaistaan. 4 viikkoa on kuitenkin niin vähän, että motivoituneimmat lukevat varmasti sen 8-10 tuntia ja opettelevat kaiken. Itsellä keskittymiskyky loppuu jo 6 tunnin kohdalla, vaikka aihe olisikin mielenkiintoinen.
Jännä nähdä, kuinka ison osan artikkelit muodostavat kokeen pisteytyksestä. Artikkeleista on kuitenkin luultavasti vain monivalintaa, niin tuskin ihan hirveitä pisteitä sieltä tulee. Varmaan voisi olla 40% artikkelit ja 60% tilastoa. Siitä olen satavarma, että kokeessa on sellaisia yleisiä matemaattis-loogisia päättelytehtäviä, joita on lähes aina ollut. Tuntuu vaan, että vaikka kuinka lukisin, en tule pääsemään tähän 2% koekiintiön parhaimmistöön. Periaatteessa pitäisi siis suoriutua paremmin kuin 98% kyseiseen yliopistoon hakevat.
Noh, ei auta muuta kuin lukea sitten aivan täysillä joka päivä. Taukopäiviä tuskin pidän, koska 28 päivää lukuaikaa on aivan suunnattoman vähän.
Mä uskoisin et tuntimäärää ja säälimätöntä täysillä lukemista tärkeämpää on kuitenkin lukea toimivia opiskelumenetelmiä käyttäen, kiinnostuen ja keskittyen, ja muistaa pitää huolta itsestään niin, että aivot toimivat lukiessa parhaalla mahdollisella tavalla. Siis riittävä uni, liikunta, hyvä ravinto, rentoutuminen, tauottaminen, kavereiden näkeminenkin joskus, ehkä jokin pieni itsensä palkitseminen joka päivä ja mielialan pitäminen mahdollisimman korkealla koko hakuprosessin ajan. Ja sitten kokeeseen tuleminen hyvinvoivana ja positiivisena eikä lukemisesta täysin loppuun palaneena ja hermoromahduksen partaalla. Koetilanteessa pitää pystyä kuitenkin vielä omaksumaan uutta tietoa itse kokeesta, ajattelemaan loogisesti jne.
Komppaan edellistä. Ja jos kuudessa tunnissa loppuu keskittymiskyky, niin turhaa lukea 2-4 tuntia enemmän, ei siitä oo hyötyä. Esimerkiks VAKAVA-kokeeseenkin on aikaa lukea se vajaa kuukausi eikä siihenkään kaikki sisäänpäässeet lukeneet 8-10 tuntia joka ikinen päivä. Ei se määrä vaan se laatu.
Ei todellakaan kannata tuijottaa tuntimäärää, se ei kerro yhtään mitään. Ei myöskään kannata tuijottaa noita kiintiöprosentteja, tosta tulee vaan negatiivinen oravanpyörä motivaation suhteen. Itse luin viimevuonna 8-12 h joka päivä sen 4 viikkoa, ja sitä ennen marraskuusta asti reilusti joka päivä enkä päässyt lähellekkään sisäänpääsyä. Siihen syynä oli ihan 100% vaan toi ylilukeminen ja panikointi siitä etten osaa, siitä että pitäis olla 2% parhaimmiston joukosta, siitä että kaikki muut ympärillä pääsee kouluun. Tänä vuonna oon parissa kuukaudessa oppinut todella paljon enemmän kun koko viimevuonna yhteensä, ihan vaan asennemuutoksen takia. Nyt oon pitänyt huolta itsestäni ja kääntänyt huomion itseni positiiviseen motivointiin. Tänä vuonna varmasti paljon lähempänä sisäänpääsyä, jossen sisälle asti pääse.
Vierailija kirjoitti:
Olisi niin kiva päästä jo opiskelemaan, kun lukioajoistakin on jo kohta muutama vuosi. En tiedä, miten kestän sen 4 viikkon lukupsykoosi, kun materiaalit julkaistaan. 4 viikkoa on kuitenkin niin vähän, että motivoituneimmat lukevat varmasti sen 8-10 tuntia ja opettelevat kaiken. Itsellä keskittymiskyky loppuu jo 6 tunnin kohdalla, vaikka aihe olisikin mielenkiintoinen.
Jännä nähdä, kuinka ison osan artikkelit muodostavat kokeen pisteytyksestä. Artikkeleista on kuitenkin luultavasti vain monivalintaa, niin tuskin ihan hirveitä pisteitä sieltä tulee. Varmaan voisi olla 40% artikkelit ja 60% tilastoa. Siitä olen satavarma, että kokeessa on sellaisia yleisiä matemaattis-loogisia päättelytehtäviä, joita on lähes aina ollut. Tuntuu vaan, että vaikka kuinka lukisin, en tule pääsemään tähän 2% koekiintiön parhaimmistöön. Periaatteessa pitäisi siis suoriutua paremmin kuin 98% kyseiseen yliopistoon hakevat.
Noh, ei auta muuta kuin lukea sitten aivan täysillä joka päivä. Taukopäiviä tuskin pidän, koska 28 päivää lukuaikaa on aivan suunnattoman vähän.
Miten päättelit, että tilastoa olisi enemmän kuin artikkeleita vaikka artikkelit ainoastaan sanotaan virallisessa kokeen materiaalissa, ja koe kuitenkin perustuu valintakoemateriaaliin ja kokeessa jaettavaan aineistoon? Kun tilasto mainitaan ns. sivulauseessa, että sen ymmärtämisestä on hyötyä jos haluaa kokeessa menestyä,
Jos saan avoimen kursseista kolmosia, onko se psykalla kuinka hyvä/huono?