Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
321/5687 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tilastotieteestä ei tule erikseen kirjaa mitä lukea vaan se vaan täytyy osata. Itse just saamassa Jyväskylän edellisvuosien kirjaa loppuun (Tilastotieteen perusteet, Karjalainen) ja tän jälkeen luen Helsingin edellisvuosien kirjan. Enemmän jännittää tuo artikkelien pänttääminen...

Vierailija
322/5687 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa luetaan tilastotiedettä ja oon Valmennuskeskuksen kurssilla. Aika tosin rajallista, kun oon kokoaikaisesti vaativassa työssä, joka vie multa joskus iltojakin. Opintovapaata en pysty pitämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/5687 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pänttäsin tilastotiedettä jo tämän vuoden kokeeseen ja samaa kirjaa pänttään edelleen. Olen myös muita tilastotieteen kirjoja lainanut kirjastosta, esim. lukioille tarkoitettuja. Ahdistus on vahvasti läsnä ja osaltaan inspiraatiota syö se, kun ei oikein tiedä, miten voisi parhaiten valmistautua ennen pääsykoemateriaalien julkaisua.

Vierailija
324/5687 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis jännää, jos ne antaisivatkin jotain tilastomateriaalia tai testiteoriaa artikkelien kanssa. Englanninkielisiä arikkeleita odotan myös innolla. Jotenkin uskon, että hakijamäärät nousevat, koska virallinen tilastokirja poistui. Itse ainakin teidän monia, jotka nyt hakevat psykalle ekaa kertaa, koska ei ole enää sitä kammottavaa tilastokirjaa. 

Vierailija
325/5687 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toivon ja myös uskon, että huhtikuussa tuleva materiaali sisältää tilastotiedettä. Miksi muutenkaan oletettaisiin, että tilasto on hallussa ja kokeessa laskuja, jos tilastot eivät kuulu materiaaleihin?

Uskon myös, että hakijamäärät nousee, mutta sisäänpääsy se tuskin vaikeutuu, kun nyt voi hakea viiteen yliopistoon yhdellä kokeella.

Vierailija
326/5687 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uef kirjoitti:

Olis jännää, jos ne antaisivatkin jotain tilastomateriaalia tai testiteoriaa artikkelien kanssa. Englanninkielisiä arikkeleita odotan myös innolla. Jotenkin uskon, että hakijamäärät nousevat, koska virallinen tilastokirja poistui. Itse ainakin teidän monia, jotka nyt hakevat psykalle ekaa kertaa, koska ei ole enää sitä kammottavaa tilastokirjaa. 

Saisivat kyllä samalla lisätä aloituspaikkoja vähintäänkin tuplasti.. Olen jo pitkään kummastellut aloituspaikkojen vähyyttä alalla, kuitenkin kokoajan kuulee miten psykologeista on huutava pula kaikkialla. Ja niinhän se onkin, ihan kaikki sujuisi paremmin tässä maassa jos jokainen saisi halutessaan terapeutin apua, mutta eipä saa. En voi ymmärtää. Ja moneen muuhunkin asiaan kuin ihmisten mielenterveyden tukemiseen olisi psykologeista helvetisti hyötyä..

Vierailija
327/5687 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoevaatimuksessa lukee kuitenkin, että vaaditaan tilastotieteen perusteiden hallintaa sekä kokeessa on nelilaskin. Tämä viittaa siihen, että kokeessa todennäköisesti joutuu laskemaan jotain. Se voi olla vaikka artikkelissa esiintyvä kaava.

Vierailija
328/5687 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikki! Tarkoituksena on hakea tänä keväänä Joensuuhun psykalle. Opiskelu on aloitettu Tilastotieteen Perusteet -kirjan tankkaamisella, jota aion jatkaa siihen saakka kunnes aineisto julkaistaan. Yleinen konsensus täällä taitaa olla, että tilastotiedettä on käytännössä pakko osata. 

Jos joku muu on Oulussa samoissa hommissa, niin olisi mukava saada pänttäysseuraa :) 

Vierailija
329/5687 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nitkis kirjoitti:

Heippa kaikki! Tarkoituksena on hakea tänä keväänä Joensuuhun psykalle. Opiskelu on aloitettu Tilastotieteen Perusteet -kirjan tankkaamisella, jota aion jatkaa siihen saakka kunnes aineisto julkaistaan. Yleinen konsensus täällä taitaa olla, että tilastotiedettä on käytännössä pakko osata. 

Jos joku muu on Oulussa samoissa hommissa, niin olisi mukava saada pänttäysseuraa :) 

Hei mä oon Oulussa ja haen kaikkiin näihin viiteen yliopistoon tällä pääsykokeella!  Mä oon kertaillut vasta lukion pitkän matikan todennäköisyyskurssia lämmittelyksi

Vierailija
330/5687 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko kukaan psykalle hakeva sattumoisin Vaasassa? Oon siellä opiskeleva maisterihakija, joka tahtoisi pänttäysseuraa.

Vierailija
331/5687 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mä oon Oulussa ja haen kaikkiin näihin viiteen yliopistoon tällä pääsykokeella!  Mä oon kertaillut vasta lukion pitkän matikan todennäköisyyskurssia lämmittelyksi

Cool! Laita vaikka spostia tämmöseen osotteeseen, jos kiinnostaa lähtä joku päivä kirjastolle (siellä mää oon eniveis): mattelsson@gmail.com

Vierailija
332/5687 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä back up planeja teillä on ensi vuoden varalle jos psykan ovet ei aukeakkaan? Aiotteko hakea myös 2020, aiotteko käydä avoimessa, jne!

Vierailija
333/5687 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä back up planeja teillä on ensi vuoden varalle jos psykan ovet ei aukeakkaan? Aiotteko hakea myös 2020, aiotteko käydä avoimessa, jne!

Oon maisterihakija niin suoritan maisteritutkinnon loppuun nykyisestä alastani. Jos hakisin kandi+maisteriin enkä ois suorittanut perus- ja aineopintoja niin menisin avoimeen tekemään ne.

Vierailija
334/5687 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Mutta ei tarviikaan olla, koska mä pääsen psykaan. :D

Vierailija
335/5687 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään tammikuun iltakurssilaisia?

Vierailija
336/5687 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon valmennuskeskuksen tammikuun iltakurssilla :)

Vierailija
337/5687 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan niitä varasuunnitelmia silti vähän miettiä.. Mikään kun ei kuitenkaan ole varmaa.

Vierailija
338/5687 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Opiskelen itse psykalla, ja monet mun kavereista ja teistäkin mietti tota, että miten valmistautua nyt tuleviin pääsykokeisiin. Kukaanhan ei siis tiedä mitä sieltä eteen tulee, mutta itse oon antanut neuvoks etenkin lukiosta valmistuville, jotka ei siis oo pääsykokeisiin ennen valmistautunut, mutta miksei toki muillekin, että:

- Lukekaa esim. kirjastossa Psykologia-lehdessä julkaistuja tutkimusartikkeleita, pääsykoematskuissa on usein ollut artikkeleita, jotka on julkaistu myös kyseisessä lehdessä. Ja niiden lukeminen ei pelkästään kyseisestä näkökulmasta oo hyödyllistä, vaan myös tieteelliseen tekstiin tottumattomalle on aika tärkeetä tässä ennen pääsykoetta tottua ja ottaa haltuun tieteellisten artikkelien rakenne ja tyyli, koska kokeessahan voidaan siis antaa materiaalina esim. joku artikkeli/artikkelin tilastollisia osuuksia tulkittavaksi. Myös siis tutkimustulosten, tilastollisten osuuksien ja erilaisten taulukoiden ja kaavioiden tulkintaa kannattaa harjaannuttaa niiden artikkelien ja tilastotieteen avulla.

- Vaikeimmillaan tilaston kirjana psykalle on ollut se Holopaisen ja Pulkkisen "Tilastolliset menetelmät", ja helpoimmillaan kai Karjalaisen "Tilastotieteen perusteet". Kannattaa siis tietenkin varautua siihen, mitä se on vaikeimmillaan ollut, sillä en usko, että tilastotieteen vaatimuksia ihan hirveästi ainakaan vähennetään. Yliopistot haluaa kuitenkin varmasti, että psykan opiskelijoilla on tietty osaamistaso tilastotieteenkin osalta, ja yliopistoilla ei oo varmaan ihan hirveesti ylimääräisiä resursseja lähteä aloittamaan ihan perusteista kaikkien sisäänpäässeiden kanssa, kun se karsinta ois mahdollista tehdä myös jo pääsykokeessa. 

- Vanhoja pääsykokeita (HKI-TRE-TKU kokeesta) löytyy Helsingin yliopiston sivuilta, ja niitähän toki voi myös treenailla, vaikka ei tiedäkään kuinka se koe muuttuu. Mutta ainakin haluaisin uskoo, että niidenkin tekemisestä vois olla apua kokeeseen. 

Tsemppii kaikille luku-urakkaan, toivottavasti nähdään syksyllä mahdollisimman monen kanssa!! Ja toivottavasti näistä vinkeistäkin oli edes jollekin apua!

Vierailija
339/5687 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Vaikeimmillaan tilaston kirjana psykalle on ollut se Holopaisen ja Pulkkisen "Tilastolliset menetelmät", ja helpoimmillaan kai Karjalaisen "Tilastotieteen perusteet". Kannattaa siis tietenkin varautua siihen, mitä se on vaikeimmillaan ollut, sillä en usko, että tilastotieteen vaatimuksia ihan hirveästi ainakaan vähennetään. Yliopistot haluaa kuitenkin varmasti, että psykan opiskelijoilla on tietty osaamistaso tilastotieteenkin osalta, ja yliopistoilla ei oo varmaan ihan hirveesti ylimääräisiä resursseja lähteä aloittamaan ihan perusteista kaikkien sisäänpäässeiden kanssa, kun se karsinta ois mahdollista tehdä myös jo pääsykokeessa. 

Tosta varautumisesta ei tietysti oo haittaa, mutta musta kokeessa ei voida vaatia Holopulkin osaamista samalla tapaa kuin aikaisemminkin, koska on vain se kuukausi aikaa ja koska pitkä valmistautuminen pääsykokeeseen piti poistaa. Lisäks näitä resursseja tilaston opettamiseen on pakko löytyä ainakin ensi vuodesta alkaen, kun osa pääsee todistuksella sisään.

Vierailija
340/5687 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Opiskelen itse psykalla, ja monet mun kavereista ja teistäkin mietti tota, että miten valmistautua nyt tuleviin pääsykokeisiin. Kukaanhan ei siis tiedä mitä sieltä eteen tulee, mutta itse oon antanut neuvoks etenkin lukiosta valmistuville, jotka ei siis oo pääsykokeisiin ennen valmistautunut, mutta miksei toki muillekin, että:

- Lukekaa esim. kirjastossa Psykologia-lehdessä julkaistuja tutkimusartikkeleita, pääsykoematskuissa on usein ollut artikkeleita, jotka on julkaistu myös kyseisessä lehdessä. Ja niiden lukeminen ei pelkästään kyseisestä näkökulmasta oo hyödyllistä, vaan myös tieteelliseen tekstiin tottumattomalle on aika tärkeetä tässä ennen pääsykoetta tottua ja ottaa haltuun tieteellisten artikkelien rakenne ja tyyli, koska kokeessahan voidaan siis antaa materiaalina esim. joku artikkeli/artikkelin tilastollisia osuuksia tulkittavaksi. Myös siis tutkimustulosten, tilastollisten osuuksien ja erilaisten taulukoiden ja kaavioiden tulkintaa kannattaa harjaannuttaa niiden artikkelien ja tilastotieteen avulla.

- Vanhoja pääsykokeita (HKI-TRE-TKU kokeesta) löytyy Helsingin yliopiston sivuilta, ja niitähän toki voi myös treenailla, vaikka ei tiedäkään kuinka se koe muuttuu. Mutta ainakin haluaisin uskoo, että niidenkin tekemisestä vois olla apua kokeeseen. 

Tsemppii kaikille luku-urakkaan, toivottavasti nähdään syksyllä mahdollisimman monen kanssa!! Ja toivottavasti näistä vinkeistäkin oli edes jollekin apua!

En kyllä keksi mitään loogista syytä, että miksei tilaston osuus helpottuisi. Juurikin tällä valintakoeuudistuksella pyritään siihen suuntaan, että myös abeille olisi helpompaa päästä sisälle. Lisäksi se, että tilaston kirja suoraan poistui tästä materiaalista, mikä koevaatimuksena on, kertoo aika paljon. Eihän se ole millään tavalla reilua vaatia viime vuosien puolen vuoden valmistautumisesta syntyvää tilaston tietämystä, jos abitkin päättelevät kirjoituksiaan maaliskuun lopulla. Tässä jää noin viikko aikaa päntätä tilastoa ennen kuin artikkeleja tarvitsee päntätä. Ja myös pitkää valmistautumista vaativat pääsykokeet halutaan hylätä yleisestikin tämän uudistuksen myötä. Lisäksi ainakaan kaavoja ei tarvitse tunnusluvusta tunnuslukuun osata ulkoa, kun ennen valintaperusteissa ilmoitettiin, että kokeessa voidaan jakaa virheellisiä kaavoja (ja niin niitä tulikin aika paljon), joten olisi epäreilua jos nytkin niitä olisi sellaisia, joita ei kokeessa voisi käyttää.

Itse varavaihtoehtona aion hakea Hollantiin sekä psykan että tekoälyn kandiohjelmaan, en olisi harmissaan näistäkään vaihtoehdoista :D Pääseepä ainakin sanomaan hyvästit Suomen v*ttumaiselle hakuprosessille... (ja uudistuksille :D)