Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Millä sen sai laskettua? Siis tuon logiikka 7? En saanu ratkaistua sitä. Muut logiikat meni hyvin, paitsi tuo se Ville
Mä ainakin tulkitsin, että siinä ois ollut seitsemän tehtävää oikein ja yhdeksän väärin.
9 x 7 = 63
9 x -7 = -63
63-63= 0
Kamalaa, mulla oli jo hyvä olo kokeesta tullessa ja nyt laskin ton ykkösen auki. Siinähä on työsuoriutumisen kohdalla neljäs arvo merkitty ",00" eli nollahan se sit on (vahvistakaa joku tämä mun typeräkamalavirhe oikeaksi :D). Kokeessa siis ajattelin sen jostain ihmeen syystä olevan tyyliin puuttuva arvo ja korvasin sen keskiarvolla eli kutosella, jolloin keskistetystä arvosta tulisi nolla. Noh, keskistyksessä tulee sitten y:n arvoksi -6, x1 kertaa y = 18 ja x2 kertaa y = 30 eli paljon isommat luvut kuin mitä missään noissa muissa sitten on. Ja ton arvon takia monet 1.1.2 vastauksista meni sittenkin väärin, ne osakohdat joihin toi arvo ei vaikuttanut niin meni sentään oikein.
Omien päätelmien mukaan saisin artikkelimonivalinnoista 25kpl täysin oikein ja 5kpl puoliksi oikein (ei kokonaisia pisteitä muttei nollillekaan). Logiikkatehtävässä sain varmasti oikein ehkä 6kpl ja loput meni arvaamiseksi... 1.1.1. tehtävää en ole jaksanut nyt kotona katsoa uudelleen, kyllä siitä pitäisi jotain pisteitä irrota. Tilastomonivalinnoista ehkä 7/10 oikein.
Nyt on hirveä tunne siitä, että koulupaikkaa ei missään nimessä tule ja toinen välivuosi häämöttää. Miten ihminen voi olla näin typerä, huoh. :(
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä oli ton autopaikkajutun vastaus?
Itse siis laitoin 709, sain sen jotenkin sattuman varaisesti miinustamalla lukujonon viimeisimmästä summasta jotain ja summaamalla jotain :Dd oliko tää vai joku toinen oikein
607, paperi piti kääntää väärin päin! Vaati se jotain päättelyä :D
Mitä saitte syntymäpäiville tulevien henkilöiden logiikkatehtävästä? Ite laitoin Markku ja Jari ja kaipa siinä jonkinlainen päättelyketju oli takana, mutta sen verran sekava ja kiireinen etten ite enää ees muista. :D
Laitoin 1.1.1.
a) A B D E
b) A C D E
c) A D E
d) A E
e) D
1.1.2.
yhden selittävän regressio
b1 0,583
testisuure 1,925
kahden selittävän regressio
b1 0,457
testisuure 2,404
b2 0,674
testisuure 4,405
Stressaa, kun matikkaa oli niin vähän. Olisi ollut oma vahvuus. Logiikkaan ei ajan puitteissa riittänyt älli ja ehkä 1/3 oikein. Artikkelit osasin hyvin ja sain valmennuskurssin kokeesta parhaat pisteet, mutta nyt kokeessa ylianalysoin sanoja ja menin niin sekaisin siitä, että saapa nähdä. Pahoittelut myös yhden Tampereen salin kokeentekijöille, kun sain yskäkohtauksen, jonka aikana en 10min pystynyt muuta kuin kyyneleet silmissä yskiä :))
A) ABDE
B) ACDE
Uskon vahvasti, että nuo ois oikein. Muista sitten tiedäkään, menin ihan solmuun ton tehtävän kanssa ja huomiosta kilpaili muutkin.
No, oon tosi ylpeä. Joskus vuosi sitten en olisi juuri millään todennäköisyydellä vastannut edes noihin oikein. :D
Voin sanoa, että hyvin meni, mutta en pääse millään osa-alueelle lähelle täysiä pojoja (ellen tilaston monivalinnassa, mutta siinäkin oli parit hämärät kysymykset/vastausvaihtoehdot, joten sisäänpääsy meni tässä kai. Mutta olisi voinut mennä paremminkin. Se vain olisi vaatinut parempaa tietotaitoa ja ajanhallintaa.
Yritin käydä noita artikkeleiden väittämiä, mutta en jaksanut kuin parit. Se ken jaksaa, niin haluaisiko laittaa oman tarkastuksensa mukaisen oikean suoran?
Samoin tilaston monivalinnan oikean suoran?
:)
Mä sain regressioista:
b1 0,583
testisuure 1,925
kahden selittävän regressio
b1 0,441
testisuure 2,321
b2 0,702
testisuure 4,588
En tiedä onko joku vastannut jo tähän, mutta mikä tossa logiikan kolmos tehtävässä on oikea vastaus ja miten siihen päädytään? Ei vaan aukee millään, vaikka kuinka yrittäisin pähkäillä...
Ei hitto :((( unohdin jakaa e^2:n/n-2, yhden muuttujan regressiotestauksessa, ja sain jotain 71.56/60 ja siitä neliöjuuri, vai vitsi :( Ärsyttääää
Mikä ihme se viimeinen logiikka tehtävä oli? En edes ymmärtänyt viimeistä kysymystä xd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä oli ton autopaikkajutun vastaus?
Itse siis laitoin 709, sain sen jotenkin sattuman varaisesti miinustamalla lukujonon viimeisimmästä summasta jotain ja summaamalla jotain :Dd oliko tää vai joku toinen oikein607, paperi piti kääntää väärin päin! Vaati se jotain päättelyä :D
Siis oikeasti oliko kokeessa tällainen vanha, netissä, telkkarissa ja lehdissä pyörinyt päättelytehtävä? Samaa kauraa kuin mihin suuntaan bussi kulkee (ovesta pystyy päättelemään).
Eikö kukaan saanut ratkaistua Villen syntymäpäivää?
Logiikan tehtävistä laitoin vastuksiksi (osittain arvaamalla...)
1.a
2.a
3.a
4.d
5.d
6.a
7.a
8.d
9.a
10.c
11.d
12.d
13.a
14.b
15.b
Onko teillä samoja/ ihan jotain muuta?
Mulla ainakin 14 ja 15 b, mutta puoliksi arvaamalla, muista en muista
Villen syntymäpäivä oli myös vanha netissä pyörinyt tehtävä, googleen singaporelainen aivopähkinä
Osaako joku sanoa, voiko jossain opiskella vielä psykologiaa kun on jo aineopinnot suorittanut? Onko psykoterapiaopintoihin vaikea päästä? Onko kukaan muu harkinnut niitä?
Hain siis itse maisterihaussa, mutta ei mennyt koe kovin putkeen... Niin mietin, että miten tässä edistäisi omaa unelmaa kohta psykologin/terapeutin ammattia? :)
Mitä autopaikkajutussa kysyttiin?