Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
A: Mahdollisia syntymäpäiviä ekalle on 7, tokalle 6 jne.
B: Edellisen vastatapahtuma.
Hups siis ^ainakin kaks. Ja katos joku oli vähän nopeampi :D
Itse sain toisen kertauskierroksen loppuun :) Tänään aion vielä lukea tilaston teorian, vaikka osaan laskea niin pitää vielä lukea sen kannalta, että tulee monivalintaa. Huomenna luen vielä kaikki läpi, siihen menee ehkä n. 10-12 h niin aloitan silleen että yheksältä lopetan, käyn lenkillä ja kuuntelen tsemppi musiikkia :D Logiikkaa pitäisi pikaisesti myös kerrata. Eli aika viime hetkiin luetaan täällä
Täällä vähän sama meininki paitsi meinasin lukee huomenna 8-19 että saa vähän palauduttua illalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää todareita.
Perheessä on viisi eri-ikäistä lasta. Millä todennäköisyydellä
A) kaikki ovat syntyneet eri viikonpäivinä
B) ainakin kaksi on syntynyt samana viikonpäivänä?Tän ei pitäs olls vaikea, mut nyt tökkii ja olen kirjan vastauksesta eri mieltä 🤨Oikeat vastaukset kirjan mukaan siis a) kohdassa 0,15 ja b) 0,85
Molemmat oikein kirjassa koska 1*(6/7)*(5/7)*(4/7)*(3/7) on pyöristettynä 0,15 ja 1-0,15=0,85
Ihan mielenkiinnosta, miten yritit tätä laskee?
Haen kahteen maisteriohjelmaan ja neljään 3+2,5v. Tampere on eka hakukohteeni. Tilaston ymmärtäminen melko kestävällä pohjalla aikaisempien hakukertojen vuoksi, laskurutiini ei niinkään vahva, vaikka olenkin treenaillut melko säännöllisesti tilastoa talven ja kevään aikana.
Artikkelien suhteen olen paiskinut töitä eri taktiikoilla aikaisempiin hakukertoihin verrattuna, odotankin saavani artikkeleista oman ennätyspistemääräni. Että toivottavasti niitä artikkelikysymyksiä nyt sitten olisi tulossa... kuka tietää mitä ovat keksineet? Odotan joka tapauksessa tiistaita suurella mielenkiinnolla ja rauhallisin mielin. Onnea kaikille kokeeseen!
T. Puolukka
Millaista logiikkatehtävää toivotte tiistaille? Mulle noi kuvatehtävät ihan kamalia, muut sujuu tosihelposti.
Tänään oon kerrannut vaikeita asioita, huomenna luen vielä kaikki artikkelit+muistiinpanot läpi, jotta aiemminkin käsitellyt mielessä, ja sit ajoissa nukkumaan.
Huomenna pakkaan kaiken valmiiksi. Kynät, korvatulpat, pienet eväät yms. pussiin. Myös henkkarit sinne.
Mietin vielä mitä teen silmälasien kanssa. Tahtoisin käyttää lukulaseja, mutta en näe niillä kauas. En tahtoisi ottaa yleislaseja pöydälle, koska ei saa ottaa kotelossa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista logiikkatehtävää toivotte tiistaille? Mulle noi kuvatehtävät ihan kamalia, muut sujuu tosihelposti.
Tänään oon kerrannut vaikeita asioita, huomenna luen vielä kaikki artikkelit+muistiinpanot läpi, jotta aiemminkin käsitellyt mielessä, ja sit ajoissa nukkumaan.
Olisi kiva sellainen kuviopäättelytehtävä, mitä esim. Mensan testissä on, mutta tuskinpa sellaista tulee. Tai joku kuvaajien tulkinta. Mitään matemaattista en haluaisi. Esim. pitää päättellä vaikka jonkun henkilöiden iät annettujen vihjeiden perustella. Ei kiitos.
Sanallista logiikkaa, kaikki kuviojutut on kauheita 😆
Älkää sitten hämmentykö jos koesalin sääntöihin tulee koepäivänä vielä muutoksia. Yhtenä vuonna ei saanut ottaa korvatulppia, vaikka etukäteen oli sanottu että ok, toisena vuonna kyniä ja eväitä ei saanut viedä minigrip-pussissa, vaikka senkin piti olla ok. Pitäkää keskittyminen kasassa.
Joo ehdottomasti sanallista logiikkaa eikä mitään kuvioita! 😅 viime vuoden tehtävä oli kiva ja samaten ne missä päätellään voiko kysymykseen vastata a/b/kummankin/ei kummankaan perusteella :D
Mä en tiedä, luenko vielä huomenna vai en. Varmaan ihan fiiliksen mukaan, että jos en jaksa lukea niin en lue. Mutta en myöskään kiellä itseäni, jos tekeekin mieli kertailla. Tänään ois hyvä lukea vielä, mutta ei siitä meinaa tulla mitään, kun niska ja selkä ihan jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten hämmentykö jos koesalin sääntöihin tulee koepäivänä vielä muutoksia. Yhtenä vuonna ei saanut ottaa korvatulppia, vaikka etukäteen oli sanottu että ok, toisena vuonna kyniä ja eväitä ei saanut viedä minigrip-pussissa, vaikka senkin piti olla ok. Pitäkää keskittyminen kasassa.
Ei herranen aika sentään! :D
varasija "mahdoton" kirjoitti:
Haen kolmatta kertaa. Ekan kerran hain vuonna 2016 päästyäni lukiosta, mut silloin kävin lähinnä vain katsomassa kokeen. Välissä olin noin vuoden töissä ja hain uudelleen vuonna 2018, tosissani - mutta en päässyt. Varasijalle kyllä jäin, mutta niin kauas, että ei ois ollut mitään mahdollisuuksia päästä sisään. Matikkaa oon lukenut kyllä syksystä asti, mut silti nuo uudet kaavat yms tuottaa ahdistusta ja päänvaivaa ja pelkään, etten vaan osaa soveltaa tai laskea kokeessa mitään. Samoin pelottaa se, jos/kun tulee joku samantyyppinen päättelytehtävä, kun Helsingin viime vuoden kokeessa, niin miten osaan ratkaista sen ajan puitteissa... Välillä oma osaaminen artikkelien suhteen tuntuu riittävältä ja välillä taas ei. Nää epävarmuuden tunteet vaan voimistuu koko ajan, koska viime vuoden epäonnistuminen luultavasti vielä painaa taustalla ja jyskyttää takaraivossa. Uskon omiin mahdollisuuksiini, mutta samaan aikaan pelkään sitä, että entä jos menen kokeessa lukkoon ja en vaan pysty toimimaan. Äh, en tiedä. Aivot tuntuu olevan ihan mössöä tässä vaiheessa jo. Oon koettanut pitää pään kasassa ja romahtanutkin vaan kaksi kertaa tän koko kuukauden aikana :D
varasija "mahdoton"
Siis pakko sanoo, oon paljon seuraillu sun viestejä ja fiiliksiä ja samaistunu tosi paljon! :D Kauheesti tsemppiä sulle, toivon että saat paikan!! :)
Miten olette harjoittelut logiikkatehtäviä? Edellisten kokeiden avulla vai?
Miten vastaisitte, jos artikkelien monivalinnoissa olisi vaihtoehtona tyyliin: "Työstä palautuminen voidaan määritellä työssä kuluneen energian täydentymiseksi" ? Laittaisitteko sen oikeaksi? Uupumusartikkelissa siis sanotaan, että työstä palautuminen voidaan määritellä työssä kuluneiden voimavarojen täydentymiseksi, ja yhtenä voimavarana mainitaan energia.
Kiinnostaisi siis tietää, miten te menettelisitte tällaisessa tilanteessa, kun väite on periaatteessa oikea, mutta ei kuitenkaan sisällä koko totuutta?
Vierailija kirjoitti:
Miten vastaisitte, jos artikkelien monivalinnoissa olisi vaihtoehtona tyyliin: "Työstä palautuminen voidaan määritellä työssä kuluneen energian täydentymiseksi" ? Laittaisitteko sen oikeaksi? Uupumusartikkelissa siis sanotaan, että työstä palautuminen voidaan määritellä työssä kuluneiden voimavarojen täydentymiseksi, ja yhtenä voimavarana mainitaan energia.
Kiinnostaisi siis tietää, miten te menettelisitte tällaisessa tilanteessa, kun väite on periaatteessa oikea, mutta ei kuitenkaan sisällä koko totuutta?
Se riippuu ihan muista vaihtoehdoista. Jos tuo olis ns. ”eniten oikein”, vastaisin että se on oikein tai valitsisin sen neljästä. Näissä pitää olla todella tarkkana, vaihtoehdot saattaa olla juuri tuolleen hämääviä ja usein on kaksi neljästä jotka kuulostavat siltä, että voisivat olla oikein. Niistä on sitten pääteltävä kumpi on enemmän oikea vastaus, eli muissa vaihtoehdoissa on jotain väärää, joka ei voi pitää paikkaansa... Näin siis tietenkin vain silloin, jos vain yksi vaihtoehto voi olla oikein. Arvata ei kannata, jos mitään tietoa ei ole, mikäli miinuksia menee väärästä.
^^Mikäli miinuksia menee enemmän kuin vastaamatta jättämisestä.
Arvaamalla voi oikeasti päätyä jopa koko kokeessa miinukselle, kuten Joensuussa viime vuonna valtaosalla kävi. Kokeen keskiarvo oli alle 0 pistettä.
a) 7/7 x 6/7 x 5/7 x 4/7 x 3/3 = about 0,15
b ) tää on vissiin sitten ton a:n komplementti eli 1-0,15, koska "kaikki on syntyneet eri päivinä" vs "kaikki ei oo syntyneet eri päivinä = kaks on syntyny samana"