Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
2401/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi miten kävi, niin kokeen jälkeisinä päivinä tuntuu enemmän tai vähemmän tyhjältä ja se masentaa jo valmiiksi. Siis toki kiva, että pääsee siitä eroon, mutta onhan tähän hommaan jo kiintynytkin.

Haen kaikkiin kaupunkeihin, Tampere eka koska asun jo ennestään.

Vierailija
2402/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kaikkialle paitsi Helsinkiin, ykkösenä Joensuuhun ja oon ensikertalainen, suoraan lukiosta haen siis. Rankka kevät ollu kaiken kaikkiaan takana, mutta hulluna oon tehnyt töitä ja uskon kyllä omiin mahollisuuksiin. Ainaki meen kokeeseen sillä fiiliksellä että sisään päästään! Kokeen kun näkee ni varmaan osaa realistisemmin sit ajatella XD peukut pystyy vaa ja nyt rentoudutaan vika päivä :)

UnelmaAmmatti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko huomenna tehdä mitään enää, vai rentoutua kokonaan?

Vierailija
2404/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen joka paikkaan, Tampereelle ensisijaisesti. Ja ekaa kertaa. Tilastoa olen opiskellut tammikuusta alkaen, se tuntuu olevan ihan hyvin hallussa. Artikkelit myös ihan hyvin hallussa, toki enemmänkin ois voinut opiskella mutta ei aika riittänyt lapsiperheessä. Luottavaisin mielin menen kokeeseen ja teen parhaani!

KotiÄitiOpiskelee

Vierailija
2405/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion pakkailla (lähen kokeesta suoraan ulkomaille XD) ja sit pitää lähtee jo 16 kotoo ku pitää matkustaa Joensuuhun. Mut sen minkä kerkee ni vähän kattella vaikeimpia asioita

Vierailija
2406/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen kolmatta kertaa. Nyt jokaiseen yliopistoon, Jkl ykkösenä. Artikkelit osaan melkein ulkoa ja paljon sitä nippelitietoakin. Matikka ja kunnollinen laskurutiini taas eivät ole riittävällä tasolla. En tiennyt ennen koetta millaista matikkaa pitäisi treenata ja treenasin lukion tilastomatikkaa ja sellaista, mitä aiempina vuosina ollut Jkl:ssä. No sillä ei paljoa nyt tehdä, eikä 4 viikkoa riitä tuon matikan+artikkelien kunnolliseen opetteluun. Kaavat olen opetellut, eikä tuo matikka sinällään ole vaikeaa, mutta liian vähän ehtinyt harjoitella. Eniten pelkään, että en edes tajua, mitä kysytään tai mitä kaavaa pitäisi käyttää. Olen lukenut 4vk aikana kokopäiväisesti ilman lomapäiviä, mutta silti tuntuu, ettei se ole riittänyt. En usko pääseväni sisälle, jos ja kun koe muistuttaa kovasti aiempia HTT:n kokeita. Ideaalia minun kannaltani olisi, jos matikka olisi aavistuksen helpompaa ja artikkeliosio vaikeampaa kuin aiempina vuosina.

Noh, ei se välivuosi katastrofi ole ja tiedän jo, miten sen vuoden käytän...

- Totoro

Vierailija
2407/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ihmeempiä enää teen. Tampereelle matkustamisessa menee muutama tunti busseilla, matkojen aikana saatan vielä selailla muistiinpanojani. Perillä ajattelin kuitenkin vain rentoutua ja päästä aikaisin nukkumaan. 

Vierailija
2408/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen ekaa kertaa tosissani, viime vuonna kävin kattomassa kokeen vaan. Takana 1,5 vapaasta tahdosta pidettyä välivuotta ja nyt ne riittäis jo :D Tahto päästä opiskelemaan mielettömän kova ja olen tehnyt töitä niin paljon kun vaan jaksanut (en kuitenkaan lukenut mitään 10h/päivä läheskään vaan maltillisemmin, mutta itselleni tuntunut tosi paljolta).

Haen pelkästään Helsinkiin, koska erinäisistä syistä en halua nyt muuttaa pois pk-seudulta. Tilasto tuntuu olevan yllättävän hyvin hallussa vaikka lähtötaso oli ihan nolla ja luulin että se tulis olemaan se heikompi kohta mutta enpä tiedä enää :D, artikkelit ihan hyvällä mallilla myös mutta tänään vielä täytyy kertailla kunnolla. Looginen päättely on yks mun vahvuuksia, ja sikäli koen olevani kokeessa hyvillä kun myös noi varsinaiset tilastotehtävät usein vaatii päättelyä. :)

Jännittää kyllä tosi paljon & ihanaa alottaa kohta kesäloma! Vaikkakin itselleni se tarkoittanee myös keikkatöihin paluuta, niin silti tuntuu todellakin lomalta :D

T. kuukettu

Vierailija
2409/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kun todennäköisyydet tökkii vieläkin. Osaako kukaan sanoa miten seuraava ratkaistaan?

Kahdeksan oppilaan joukosta muodostetaan kaksi nelihenkistä toimikuntaa. Millä todennäköisyydellä kaksi kaverusta pääsevät samaan toimikuntaan?

Vierailija
2410/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa kun todennäköisyydet tökkii vieläkin. Osaako kukaan sanoa miten seuraava ratkaistaan?

Kahdeksan oppilaan joukosta muodostetaan kaksi nelihenkistä toimikuntaa. Millä todennäköisyydellä kaksi kaverusta pääsevät samaan toimikuntaan?

Mikä on oikea vastaus

Vierailija
2411/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on oikea vastaus

Oikea vastaus on 3/7, en vain ymmärrä miten tuohon päästään.

Vierailija
2412/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen toista kertaa, viime keväänä yo-kirjoitusten jälkeen uupuneena jäi valmistautuminen vähän kehnoksi. Pääsin kuitenkin lopultA 1. varasijalle turkuun (perkele). Välivuodella tein perusopinnot avoimessa, jotka vahvisti tunnetta siitä että tää on oikea ala. Nyt oon ainakin opiskellut enemmän kuin viime vuonna, haen järjestyksessä HKI TKU TRE JKL Joensuu. Matikka ainakin viime vuonna kuului omaan vahvuusalueeseen. Jos sitä nyt nappais :) En tee enää nyt viimeisinä päivinä mitään, kun panikoidun vaan enkä saa mitään järkevää aikaiseksi. 

Vierailija
2413/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kaveri valitaan mihin vaan, jonka jälkeen paikkoja jäljellä 7. Näistä 3 on kaverin kanssa samassa ryhmässä.

Vierailija
2414/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kaveri valitaan mihin vaan, jonka jälkeen paikkoja jäljellä 7. Näistä 3 on kaverin kanssa samassa ryhmässä.

Sehän kävi helposti, kiitos. Joku näissä hiton todennäköisyyksissä on etten vaan tajua. Perhanan pääsykoestressi :D

Vierailija
2415/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vielä ainakin tnä jotain kertailla ja varmaan vähän huomennakin. Tuntuu vaan, että aivot lyö ihan tyhjää, eikä mitään uutta enää mene päähän ja ne jo opitutkin tiedot tyhjenee. Ahdistunut ja apea olotila, onneksi kohta pääsee kesälomalle.

Vierailija
2416/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vielä kerrata artikkeleita täyttä vauhtia.

Vierailija
2417/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen kolmatta kertaa. Ekan kerran hain vuonna 2016 päästyäni lukiosta, mut silloin kävin lähinnä vain katsomassa kokeen. Välissä olin noin vuoden töissä ja hain uudelleen vuonna 2018, tosissani - mutta en päässyt. Varasijalle kyllä jäin, mutta niin kauas, että ei ois ollut mitään mahdollisuuksia päästä sisään. Matikkaa oon lukenut kyllä syksystä asti, mut silti nuo uudet kaavat yms tuottaa ahdistusta ja päänvaivaa ja pelkään, etten vaan osaa soveltaa tai laskea kokeessa mitään. Samoin pelottaa se, jos/kun tulee joku samantyyppinen päättelytehtävä, kun Helsingin viime vuoden kokeessa, niin miten osaan ratkaista sen ajan puitteissa... Välillä oma osaaminen artikkelien suhteen tuntuu riittävältä ja välillä taas ei. Nää epävarmuuden tunteet vaan voimistuu koko ajan, koska viime vuoden epäonnistuminen luultavasti vielä painaa taustalla ja jyskyttää takaraivossa. Uskon omiin mahdollisuuksiini, mutta samaan aikaan pelkään sitä, että entä jos menen kokeessa lukkoon ja en vaan pysty toimimaan. Äh, en tiedä. Aivot tuntuu olevan ihan mössöä tässä vaiheessa jo. Oon koettanut pitää pään kasassa ja romahtanutkin vaan kaksi kertaa tän koko kuukauden aikana :D

varasija "mahdoton"

Vierailija
2418/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kertaa menossa kokeeseen, mutta eka oli sata vuotta sitten, jäin muistaakseni ekalle varasijalle Jyväskylään silloin 🙄. Olen siis luultavasti teitä kaikkia vanhempi..

Valmistauduin Jkl ja Joensuu kokeeseen muutama vuosi sitten ja luinkin aika paljon, mutta tuli iso, yllättävä elämänmuutos, enkä päässyt silloin kokeeseen.

Nyt aloitin tilaston opiskelun lokakuussa ja olen opiskellut aika paljon, koska talvi on minulle töiden suhteen hiljaista. Arvioisin että 40-50h/vko olen tahkonut tilastoja koko ajan ihan muutamia taukopäiviä lukuunottamatta.

Periaatteessa tilaston asiat on luultavasti hyvin hallussa, mutta soveltavat tehtävät ja tässä matskussa olevat regressioasiat hiukan pelottaa. Jänskättää, että mitä jos joku tehtävä ei hahmotu lainkaan. Laskea sinänsä osaan aika ok. Logiikan tehtävät sujuu osa tosi hyvin, jotkut ei aukea lainkaan eli vähän tuurista kiinni mitä kokeeseen tulee jos tulee..Ne lähivuosina Htt-kokeessa olleet ihme kuvioyhdistämishommat menee kyllä vähän yli, samoin se 2017 ollut hurja ionihommakaava. Itse toivon enkunkielistä matskua kokeeseen, koska olen tottunut lukemaan tieteellistä tekstiä englanniksi.

Artikkeleiden suhteen olen melko luottavainen. Luin kaikki artikkelit nauhalle, ja olen kuunnellut niitä plus opetellut tutkimusartikkeleista tuloksia, tehnyt flashcardeja jne. Tuntuu, että osaan artikkeleista paljon ihan ulkoa, kunhan en kokeessa kompastu kompiin ja tee huolimattomuusvirheitä. Laskuissakin huolimattomuus-ja näppäilyvirheet pelottaa.

Haen nyt vaan Tampereelle, koska perhe ja lapset täällä.

Nuo regressiojutut vähän syö optimismia, mutta ajattelen niin, että jos tämä valmistautuminen ei riitä, niin sitten se on tarkoitettu niin. Parhaani olen tehnyt, eli ei jää kokeen jälkeen oma panostus harmittamaan, kävi niin tai näin.

Omaa pääsemistäni jarruttaa se, että multa huomioidaan yksi aine vähemmän lähtöpisteisiin kuin nuoremmilta. Kävin kyllä nostamassa nyt keväällä enkun arvosanan ja kirjoittamassa psykan (e tai l tulossa), mutta en tiedä riittääkö nekään, kun huomioidaan yksi aine vähemmän kuin muilla. Epäreilua, mutta minkäs teet.

Näillä mennään ja elämä jatkuu kävi miten kävi. Pelottaa, ahdistaa ja huolettaa jo etukäteen se pettymys mikä tulee jos en pääse. Mutta kyllä siitä(kin) suosta (taas) noustaan.

Muistakaa, että teistä monet ehtii tehdä vaikka 2 maisterintutkintoa ja silti tehdä töitäkin kyllästymiseen asti vaikka nyt tulisikin välivuosi. Yliopistoon ei ole ikärajaa. Sinne ehtii ja sopii sekaan aina 😊

Tuike

Vierailija
2419/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää todareita.

Perheessä on viisi eri-ikäistä lasta. Millä todennäköisyydellä

A) kaikki ovat syntyneet eri viikonpäivinä

B) ainakin kaksi on syntynyt samana viikonpäivänä?

Tän ei pitäs olls vaikea, mut nyt tökkii ja olen kirjan vastauksesta eri mieltä 🤨

Oikeat vastaukset kirjan mukaan siis a) kohdassa 0,15 ja b) 0,85

Vierailija
2420/5687 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää todareita.

Perheessä on viisi eri-ikäistä lasta. Millä todennäköisyydellä

A) kaikki ovat syntyneet eri viikonpäivinä

B) ainakin kaksi on syntynyt samana viikonpäivänä?

Tän ei pitäs olls vaikea, mut nyt tökkii ja olen kirjan vastauksesta eri mieltä 🤨Oikeat vastaukset kirjan mukaan siis a) kohdassa 0,15 ja b) 0,85

Molemmat oikein kirjassa koska 1*(6/7)*(5/7)*(4/7)*(3/7) on pyöristettynä 0,15 ja 1-0,15=0,85

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä