Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Milloin koepaikat viimeistään julkaistaan? Ainakin Jyväskylästä ja Turusta näyttää vielä puuttuvan kokonaan :/
oon laskenu 2008 asti, valmennuskurssilta (eximian itseopiskelu) sain nää. On ollut kyllä tosi paljon hyötyä :)
Viimeistään edellisenä päivänä ilmoittavat koepaikat. Aika tyhmää jättää viime tinkaan näin jättikokeessa, jossa pienempi yliopisto joutuu ottamaan puolet saleistaan käyttöön...
Mä kävin pari päivää ennen pääsykoetta hierojalla, ja suosittelen jotain vastaavaa teille kaikille! Mulla oli niskat niin pahasti jumissa, ettei ajatuskaan enää tahtonut kulkea. Pieni hengenveto kaikkeen pänttäykseen.
Oispa koe ollut jo tänään, ei millään jaksaisi odottaa viikkoa. Kivaa vappua kaikille ja muistakaahan levätä välillä :)
Vierailija kirjoitti:
Oispa koe ollut jo tänään, ei millään jaksaisi odottaa viikkoa. Kivaa vappua kaikille ja muistakaahan levätä välillä :)
Onneks ei ollut tänään, tää yks viikko on erittäin tarpeellinen osaamiselle.
Mä toisaalta odotan koetta, et voisin alkaa voida paremmin sen jälkeen. Toisaalta taas tarviin kyllä kaikki jäljellä olevat opiskelupäivät. Kunpa vaan saisin ne myös käytettyä niin, että opin vielä jotain. Kaikki on yhä ihan vaiheessa, mutta ei vaan jaksais enää. Eka lukuviikko oli ihan kiva mutta sen jälkeen tää on kyllä tuntunut tosi raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä toisaalta odotan koetta, et voisin alkaa voida paremmin sen jälkeen. Toisaalta taas tarviin kyllä kaikki jäljellä olevat opiskelupäivät. Kunpa vaan saisin ne myös käytettyä niin, että opin vielä jotain. Kaikki on yhä ihan vaiheessa, mutta ei vaan jaksais enää. Eka lukuviikko oli ihan kiva mutta sen jälkeen tää on kyllä tuntunut tosi raskaalta.
Mulla on ihan samat fiilikset. Eka viikko meni hyvin ja ihmettelinkin sitä, mutta sieltä pudottiin kovaa alas ja pääsiäisestä lähtien onkin ollut rankkaa.
Mä taas oon ihan super yllättyny, miten hyvällä tahdilla ja fiiliksellä koko luku-urakka on mennyt! Aloitin tammikuussa tilaston, niin se oli tosi hyvin hallussa ennen materiaaleja, siksi uudet regressiot sain haltuun jo ekalla viikolla. Ekat 17 päivää opettelin artikkeleita, nyt lopettelen ekaa kertaussykliä ja huomenna alkaa viimeinen kertaussykli + käyn vanhat pääsykokeet viimeisen kerran läpi. Koen, että olisin nyt valmis kokeeseen, kaikki loppu on vaan plussaa. Jos koulupaikka ei näillä aukea, niin sitten joku on ansaitusti kovempi, itse olen tehnyt kaikkeni enkä enempää olisi voinut, toivotaan että tämä riittää 🙏🏽
Ja kun pääsee pääsykoestressistä, alkaa tulostenodottelustressi. Vaikka kuinka tietäisi, että ne julkistetaan vasta juhannuksen tietämillä.
Elämä on yhtä odottamista. Sitten osa jää varasijastressiin.
Sitten toivottavasti mahdollisimman moni odottaa syyskuuta ja koulun alkua.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun pääsee pääsykoestressistä, alkaa tulostenodottelustressi. Vaikka kuinka tietäisi, että ne julkistetaan vasta juhannuksen tietämillä.
Ja sitten kun valmistutte ja pääsette töihin, alkaa loman tai eläkkeelle pääsyn odotus.
T. Yksi keski-ikäinen psykologi, joka nyt valitsisi ihan muun alan. Hyvä että ainakin hakijoilla on intoa. Töissä näkee työkavereilla vaan stressiä, uupumusta ja kiukkua. Tämä on järkyttävän raskasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun valmistutte ja pääsette töihin, alkaa loman tai eläkkeelle pääsyn odotus.
T. Yksi keski-ikäinen psykologi, joka nyt valitsisi ihan muun alan. Hyvä että ainakin hakijoilla on intoa. Töissä näkee työkavereilla vaan stressiä, uupumusta ja kiukkua. Tämä on järkyttävän raskasta työtä.
Näin olen itsekin tulkinnut, mutta harmillisesti kognitiotieteen sisäänotto on nyt muutaman vuoden tauolla niin psykologin tutkinto on ainoa vaihtoehto omalle tämänhetkiselle unelma-alalle Suomessa - eli en haluakaan noihin hommiin. Onneksi varalla on ulkomailla paikka vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi psykologit voi tehdä muutakin työkseen kuin kuunnella ihmisten ongelmia, niin halutessaan.
Jaksaisikohan joku auttaa t-jakauman kriittisten arvojen kanssa. Jos vapausasteet on yli 100 tai esim. 85 ja kyseistä lukua ei taulukossa ole, niin mikä kriittinen arvo valitaan? Valitaanko lähin vai mitä ihmettä?
Tyhmä kirjoitti:
Jaksaisikohan joku auttaa t-jakauman kriittisten arvojen kanssa. Jos vapausasteet on yli 100 tai esim. 85 ja kyseistä lukua ei taulukossa ole, niin mikä kriittinen arvo valitaan? Valitaanko lähin vai mitä ihmettä?
Eiköhän siellä tulee olemaan taulukko, jonka vapausasteet jatkuu yli sadan. Ennen on ollut ainakin. Jos ei, niin sitten valitset lähimmän.
Todella ajoissa jo mietin, että lukeeko jo siinä opintopolusta tulevassa sähköpostissa, että onko tullut valituksi :D Vai pitääkö kirjautua opintopolkuun sisälle ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas oon ihan super yllättyny, miten hyvällä tahdilla ja fiiliksellä koko luku-urakka on mennyt! Aloitin tammikuussa tilaston, niin se oli tosi hyvin hallussa ennen materiaaleja, siksi uudet regressiot sain haltuun jo ekalla viikolla. Ekat 17 päivää opettelin artikkeleita, nyt lopettelen ekaa kertaussykliä ja huomenna alkaa viimeinen kertaussykli + käyn vanhat pääsykokeet viimeisen kerran läpi. Koen, että olisin nyt valmis kokeeseen, kaikki loppu on vaan plussaa. Jos koulupaikka ei näillä aukea, niin sitten joku on ansaitusti kovempi, itse olen tehnyt kaikkeni enkä enempää olisi voinut, toivotaan että tämä riittää 🙏🏽
Osaispa itekin ottaa noin rennosti ja uskoen itseensä. Ei siltikään onnistu vaikka tilasto hallussa jo viime vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi psykologit voi tehdä muutakin työkseen kuin kuunnella ihmisten ongelmia, niin halutessaan.
Millaista työtä muuten unelmoitte joskus tekevänne psykologeina?
itseä kiinnostaa työ ja organisaatio psyka :) Myös esim. Ammatinvalinta psykologintyö tai henkilöarvoinnit, varsinainen kliininen psyka ei taas näinkään :p
Vierailija kirjoitti:
itseä kiinnostaa työ ja organisaatio psyka :) Myös esim. Ammatinvalinta psykologintyö tai henkilöarvoinnit, varsinainen kliininen psyka ei taas näinkään :p
Toivottavasti haet Joensuuhun! Ja vaikka et hakisi, niin Joensuun avoimessa on työ- ja organisaatiopsykan sivuainekokonaisuus. Sen suoritat ehdottomasti!
Myös yleisessä ja aikuiskasvatustieteessä on kursseja työstä ja organisaatioista.
Valmennuskurssilta saa aikaisempien vuosien kokeet.