Festarit, elämäni kamalin kokemus. Mikä niissä on hienoa?
Olen 19-vuotias opiskelija ja osallistuin kaveriporukan kanssa ruissiin tänä kesänä. Sääkin oli Suomen festareille yllättävän hyvä. No ensin jonotettiin, jonotettiin ja vielä kerran jonotettiin. Jonossa oli jos jonkinlaista känniääliötä ja heidän juttujen taso aivan nolla. Yllätyin siitä, miten ns. aikuiset ihmiset arvostelivat toisia ja puhuivat ihan kamalia juttuja. Eipä mennyt kauaa, kun joku reilusti yli parikymppinen mies tuli tuijottamaan kaverini jalkoja "ei helvetti sulla on iso jalka. Tulkaa kattoo mikä vene tän muijan jalka on" ja huitoi kaveriporukkaansa lähemmäksi. Eräällä kaverillani on naiseksi melko lyhyt tukka ja sai kolme kertaa festareiden aikana kuulla, miten rumat hiukset hänellä on ja onko hän mies vai nainen. No oli kuitenkin keltainen mekko päällä ja tissitkin ihan selvästi, joten ei pitäisi olla epäselvää. Mun siskoa haukkui joku läskiksi ja mulle sanottiin mm, että mekkoni on hirvee hippirätti.
Vessassa kävin illan aikana kolme kertaa: yhdessä oksennusta, yhdessä kusta siellä täällä ja kolmannesta paperi loppu.
Humalaisia siellä ja täällä. Kerran joku kaatui kännissä syliini, mutta tajusi sentää pahoitella tilannetta. Lavojen edustat olivat täynnä ja jengi hyppi mihin sattuu. Muistona mulla on molemmissa jaloissa mustelmat siitä, kun porukka välillä hyppi päälle.
Enkä ole elämäni aikana kuullut ihmisten kiroilevan missään niin paljoa. Joka puolelta kuului vitt* ja saa*****.
Kommentit (58)
Olen varmaan ehkä tylsä, mutta mielstäni festarivideot somessa ovat todella noloja. Juuri instassa oli erään lähes nelikymppisen bloggaajan "hei mä jammaan ja oon festareilla" klippi räppi taustalla soiden ja apua mikä myötähäpeä mulle tuli.
Eikä toki ainut. Nuo festarihehkutukset somessa vain herättävät myötähäpeää.
Vierailija kirjoitti:
Hui, entäs Tikkurila Festivaali ? Olen menossa ensi lauantaina sinne ensimmäistä kertaa. Onko siellä fiksumpaa porukkaa?
Kun vain yhdessä paikassa esiinnytään kerrallaan, niin tyhmyys tiivistyy, kun kaikki ovat samaan aikaan samassa paikassa katsomassa samaa esiintyjää. Isommilla festareilla voi valita paremmin, ketä menee katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan ehkä tylsä, mutta mielstäni festarivideot somessa ovat todella noloja. Juuri instassa oli erään lähes nelikymppisen bloggaajan "hei mä jammaan ja oon festareilla" klippi räppi taustalla soiden ja apua mikä myötähäpeä mulle tuli.
Eikä toki ainut. Nuo festarihehkutukset somessa vain herättävät myötähäpeää.
Mä olen nyt sitten mokannut ja pahasti. Olin eilen festareilla, jaoin puolen minuutin videon bändistä ja olen 39 vuotta.
Mitä voisin tehdä että sinua ei ahdistaisi?
Mitenhän muuten se bändi kestää nolouden ja sinun myötähäpeäsi? He jakavat omia festarivideoitaan ja ovat jo seitsemänkymppisiä. Apua!
Ens kerralla pakkaat nenäliinapaketin laukkuun mukaan. Festarikävijän muistilistalla tulee heti lippujen jälkeen.
Itse olen käynyt monilla festareilla, eikä koskaan ole tullut kukaan aukomaan päätä ulkonäöstä tai muustakaan. Tykkään käydä nimenomaan musiikin takia, ja yleensä käyn sellaisilla festareilla, joissa on raskaampaa musiikkia, johtuneeko siitä sitten. Laajemmalle yleisölle suunnatuilla festareilla taitaa yleisesti olla levottomampi meno, ja silloin varmaan tulee enemmän noita ikäviä juttujakin.
Joo ei kyllä kiinnosta festarit..
Ole onnellinen. Olet päässy elässä hyvin helpolla, jos festarit ovat olleet elämäsi kamalin kokemus.
Vanha ketju, mutta nostan esiin kun taas festareita tulossa...
Onko jollakin kokemusta vip-puolesta festareilla? Saako rahille vastinetta et kannattako hankkia?
Festareilla muutaman kerran käyneenä parasta niissä on musiikki,tunnelma jos nätti sää. Ne huonot asiat : känniääliöt, pitkät jonot, pissaset vessat.
erityisherkkien ei kannata mennä festareille (tai minne tahansa muuallekaan missä on ihmisiä, eläimiä, kasveja, maata, ilmaa, vettä tai atomeja)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt ruississa, provinssissa, ilosaaressa, nummirickissa, rockcockissa ja sauna open airissa (nyk. South park) eikä missään ole ollut tuollaista. Paitsi vessat on hirveitä joka paikassa.
Tosin nuo olivat silloin hyvään aikaan kun festareilla oli vielä rokkia.
Nyt kun esiintyjinä on jotain iskelmä ja rappi tyyppejä en ole ollut mutta yhtään en ihmettele jos meno on esiintyjien myötä mennyt alaspäin.
Tuskassakaan ei raportoida yhtään rikoksia, kertoo siitä että paheksuttu hevijengi osaa käyttäytyä, tavispopparit eivät.
Näppituntumani on että hevifesteillä jengi osaa käyttäytyä asiallisemmin kuin poppi-iskelmä-räppifesteillä. Tietäis vaan mistä se johtuu?
Mitä etua vip-lipuista saa? Osaako joku kertoa, joka ollut festareilla vip-lipuilla?
Just tajusin, että muakin on ulkonäöstä/painosta tölvitty festareilla. Oon mielestäni ihan perus, tavallisen näköinen, ylimääräistä, mutta ei ylettömästi. Yksi sitten tunnustukin, että pisti vahingon kiertämään. Voi jessus mitä porukkaa. En taida enää mennä festareille. Ei jaksa jonottaa kallista kaljaa muovituopista ja se panttisysteemi on niin typerä. Nykysin oonkin keski-ikäinen, niin ei mua sinne kukaan ees kaipaa 😅
Opetelkaa sanomaan takaisin, yllättyvät kun sanoo takaisin. Elekee alistuko. Järjestysmiehet sitä varten, puuttuvat tuommoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa sanomaan takaisin, yllättyvät kun sanoo takaisin. Elekee alistuko. Järjestysmiehet sitä varten, puuttuvat tuommoisiin.
Hah, todellakin näille känniääliöille ym. mielenterveysongelmaisille tulee pistää takaisin!
Makeinta festareilla on istahtaa bajamajaan ja antaa kakkapötkyjen ulostua siihen vinon pinon päällimäisiksi.
Olihan se jännää alle kaksikymppisenä, kun sai ensimmäisiä kertoja ihan ilman aikuisten valvontaa tolskata. Silloin ne humalaiset, kähmijät ja bajamajat vielä olivat hienoja kokemuksia, uutta ja ihmeellistä. Nykyään pysyttelen kaukana festareista. No, kerran kesässä saatan käydä alueen ulkopuolella moikkaamassa kavereita.