Miten saada mies osallistumaan perhe-elämään?
Meillä on pieni tyttö, vähän yli kaksi kuukautta vanha. Lapsi oli molempien halusta alulle saatettu, jouduimme käymään jonkin aikaa lapsettomuushoidoissakin, jotta raskaus onnistui. Koko raskausajan mieheni oli hyvin osallistuva ja innostunut tulevasta vauvasta ja raskaudesta, mutta pian synnytyksen jälkeen hän lopetti osallistumasta perhe-elämäämme. Synnytys oli vaikea, ja sain repeämiä, jotka eivät vielä ole täysin parantuneet, tai siis jonkun verran kipuja on vielä, ja tarvitsisin todella miehen tukea ihan arjessamme.
Imetän, joten herään yksin öisin imettämään vauvaa muutaman tunnin välein, mies ei ole kertaakaan herännyt yöllä, hän on kyllä ehdottanut että voisi nukkua työhuoneessamme yöt, jotta ei "häiritsisi" heräämisiäni. Minä taas olen pyytänyt häneltä, että hän voisi edes viikonloppuisin joskus herätä vauvan syötölle, voisin pumpata maitoa pulloon, jotta saisin nukkua edes joskus. Olen todella väsynyt kun joudun heräämään melkein tunnin välein öisin (vauva herää niin usein). Mies ei sano tähän mitään, joten häntä ei kai kiinnosta suostua heräämiseen. Hän ei edes pyynnöstäni vaihda vaippaa, nukuta tyttöä tai leiki hänen kanssaan, kaikki jää minulle. Mies viettää paljon aikaa harrastuksensa parissa poissa kotoa, siis saman verran kuin ennen lasta. En koskaan tiedä mihin aikaan hän sieltä palaa, se oli ok ennen lasta mutta ei enää. Kun mies on kotona niin hän viettää aikaa autotallissa nikkaroiden jotain. Jos menen sinne vauvan kanssa hän ärsyyntyy. Jos taas menen yksin niin hän ilahtuu, ja toivoo että autan jossain nikkaroinnissa. En tosin pysty, koska missä tyttö olisi sillä aikaa?
Miten saada mies osallistumaan perhe-elämään? Nyt tuntuu, että hän ei edes ole osa meidän perhettä.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku kommentoida tähän? Onko kellekään käynyt samoin?
Myös miehiltä olisi kiva saada kommentteja että mitä minun pitäisi tehdä. Ap.
Varmasti kaikille, jotka tekevevät lapset teini-ikäisenä. "Mä haluun vauvan"
Toisena sitten, joku tinderistä valittu "kumppani" ja 2 kk seurustelun jälkeen raskaaksi.
Sinun olisi pitänyt kasvaa ensin aikuiseksi ja valita "miehesi" hieman järkevämmin.
Mies vastaa ihan itse omasta käytöksestään,aina. Jos mies per*eilee tai käyttäytyy kuin kakara,se on täysin miehen omalla vastuulla.
Nainen ei tietenkään ole mitenkään vastuussa ITSE TEKEMÄSTÄÄN "kumppanin" VALINNASTA.
Miten minä olisin voinut ennalta arvata, että mies ei osallistu perhe-elämään? Hän on kuitenkin ennen lasta osallistunut paljonkin kotimme arkeen ja kotitöihin ja kantanut aina vastuunsa, ja hän oli hyvin innoissaan koko raskauden ajan jne. Ap.
No niin, sitten alkaa selittely. KOMMUNIKOI sen miehesi kanssa. Ei tämä asia kiinnosta minua hevon vit#tua oikeasti.
Kummastuttaa vaan AINA, miten naiset onnistuvat valitsemaan näitä vässyköitä kumppaneikseen ja lastensa "vanhemmaksi".
Lapsellesi tulee mielenterveysongelmia, koska isänsä on vässykkä. Mitä lie traumoja "miehelläsi" on, aika säälittävää käytöstä, josta lapsenne kärsii ennemmin tai myöhemmin.
Jännä juttu,ettei sulla tule mieleen ihmetellä miten ja miksi niin moni mies on vässykkä ja kyvytön isäksi. Jos ilmiö kerran on niin yleinen, että AINA siihen törmäät.
No, sitä se naisviha teettää.
Sä olet paranoidi, vai että ihan naisviha. En ole niin tyhmä, että kuvittelisin kaikkien naisten olevan narsistisia kus#ipäitä.
Bodypositiivisuutta vaan sun läskeillesi ja feminatsismillesi, sekä miesvihallesi.
Ohiksena nyt sen verran, että sinä kuitenkin kerrot ajattelevasi, että 99 % naisista ei esim. osaa kommunikoida ja suurin osa naisista kerjää sitä että niitä lyödään. Jäähän siihen se 1 % naisista, joissa ei mielestäsi ole pahaa vikaa?
No mutta onneksi läskiksi haukkuminen sen sijaan on kypsää ja taitavaa kommunikointia :D .
t. eri
"Bodypositivity"
"Pluskokoinen"
= LÄSKI
Totuutta ei voi piilottaa korulauseiden taakse.
Narsisti=kus#ipää
Tiedätkö,saattaa yllättää mutta pluskokoiset jotka ovat ylipainoisia,tietävät olevansa ylipainoisia. Läskejä.
Bodypositivity taas on yhtäkuin kehopositiivisuus, ei läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ettehän te voi noin elää.
Asiasta on puhuttava miehen kanssa vakavasti tehden selväksi ettei ole muita vaihtoehtoja kuin, että mies kantaa vastuun omasta lapsestaan tai sittrn hän lähtee elämään ihan omaa elämäänsä.
Ja höpöhöpö. Nainen sanoo ukolle: "Kuule, nyt on silleen, että jos sä haluat, että mä vielä hoidan tätä sun lastas, alat itekin hoitaa. Jos sä et lastas hoida, mä lähden ja sitten lapsenhoito jää yksin sinulle.
OTTAKAA NAISET KUNNON ASENNETTA PELIIN!
Uhkailu ja kiristys, sen naiset osaa ilman sinun kehoitustakin.
Ei toi ollut kumpaakaan, vaan asiallinen toteamus. Turha inistä, latoo vaan faktat pöytään. Herää pahvi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa varastoon ja pidä parin päivän loma. Anna miehen hoitaa kaikki sillä aikaa
En kyllä jättäisi vauvaa sellaisen ihmisen hoitoon,joka ei ole koskaan häntä hoitanut eikä ole kiinnostunut hänen hoidostaan. Vastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ettehän te voi noin elää.
Asiasta on puhuttava miehen kanssa vakavasti tehden selväksi ettei ole muita vaihtoehtoja kuin, että mies kantaa vastuun omasta lapsestaan tai sittrn hän lähtee elämään ihan omaa elämäänsä.
Ja höpöhöpö. Nainen sanoo ukolle: "Kuule, nyt on silleen, että jos sä haluat, että mä vielä hoidan tätä sun lastas, alat itekin hoitaa. Jos sä et lastas hoida, mä lähden ja sitten lapsenhoito jää yksin sinulle.
OTTAKAA NAISET KUNNON ASENNETTA PELIIN!
Niin että kun isä on hylännyt lapsensa, äiti uhkailee myös lapsen hylkäämisellä? Lapsiparka. Eiköhän täyspäinen äiti sano pikemminkin että jos muutosta ei tule,lapsi ja äiti lähtevät yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa varastoon ja pidä parin päivän loma. Anna miehen hoitaa kaikki sillä aikaa
En kyllä jättäisi vauvaa sellaisen ihmisen hoitoon,joka ei ole koskaan häntä hoitanut eikä ole kiinnostunut hänen hoidostaan. Vastuutonta.
Tuskin tässä kyse on kiinnostuksen puutteesta vaan pienestä pelosta ja roolista mihin on jämähdetty. Vauvan kanssa om ihan helppoa. Kuka vain pystyy siihrn
Olen todella pahoillani tilanteesta johon olet joutunut. Mies ei kanna vastuutaan.
Oletan nyt että mies on mustasukkainen vauvalleen, itse olen tämän kokenut ensimmäisessä avioliitossani.
Sairasta se oli mutta ei ennalta arvattavaa.
Nyt miehesi tarvitsee ulkopuolista apua.
Selkeästi hän torjuu vauvan, ei ymmärtänyt että vauva sitoo äidin täysin alkuun jos vauvaa imetetään.
Lypsäminen olisi ratkaisu niin kuin olet ehdottanut ja isä hoitaisi osan syötöistä.
Ihmettelen joidenkin kommentteja. Lapsi on molempien ja hoitovastuu on molemmilla ei ainoastaan äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kaikille, jotka tekevevät lapset teini-ikäisenä. "Mä haluun vauvan"
Toisena sitten, joku tinderistä valittu "kumppani" ja 2 kk seurustelun jälkeen raskaaksi.
Sinun olisi pitänyt kasvaa ensin aikuiseksi ja valita "miehesi" hieman järkevämmin.
Mies vastaa ihan itse omasta käytöksestään,aina. Jos mies per*eilee tai käyttäytyy kuin kakara,se on täysin miehen omalla vastuulla.
Nainen ei tietenkään ole mitenkään vastuussa ITSE TEKEMÄSTÄÄN "kumppanin" VALINNASTA.
Miten minä olisin voinut ennalta arvata, että mies ei osallistu perhe-elämään? Hän on kuitenkin ennen lasta osallistunut paljonkin kotimme arkeen ja kotitöihin ja kantanut aina vastuunsa, ja hän oli hyvin innoissaan koko raskauden ajan jne. Ap.
No niin, sitten alkaa selittely. KOMMUNIKOI sen miehesi kanssa. Ei tämä asia kiinnosta minua hevon vit#tua oikeasti.
Kummastuttaa vaan AINA, miten naiset onnistuvat valitsemaan näitä vässyköitä kumppaneikseen ja lastensa "vanhemmaksi".
Lapsellesi tulee mielenterveysongelmia, koska isänsä on vässykkä. Mitä lie traumoja "miehelläsi" on, aika säälittävää käytöstä, josta lapsenne kärsii ennemmin tai myöhemmin.
Oletko se sama, joka tuossa edellä kirjoitti, että suurin osa naisista vain kerjää turpiin#sa?
Jos luit aloitukseni, niin jo siinä kirjoitin, että olen yrittänyt kommunikoida mieheni kanssa, mutta en saa häneltä mitään vastausta yleensä, vain hiljaisuutta. Miten kommunikoidaan onnistuneesti, jos toinen ei kommunikoi takaisin?
Ap.
Ihanko "from the bushes" ja ihan "suddenly" "miehestäsi" paljastui keskusteluun kykenemätön mykkäkoululainen.
Itse olet valintasi tehnyt, koita nyt elää sen pinppiriippuvaisen vässykän kanssa. Hah hah, LOL.
Minä savustin eilen muikkuja. Sotkin muikunlihat sipulin, chilin ja tillin kanssa smetanaan, arvaa vaan onko hyvää. Niin ikävää, että en voi jakaa tätä kenenkään kanssa.
Mutta minkäs sille voi, kun naisia kiinnostaa vässykät ja ei ole hyvä mies sellainen hedonisti/kulinaristi/eskapistihippi. Oluen juonti pilaa miehen, huono mies, kun olutta juo. :D hah hah hahah hahahahahahaaaa
Kyllä se on nuo mielenterveysongelmat ja naisvihasi joka sen kumppanin löytämisen estää.
Hä? Ai että mikä huumorintajuton tosikko. :D
Oiskohan mies mustasukkainen vauvalle sun huomiosta? Ei vain kehtaa tunnustaa.
- mies on mustasukkainen omalle lapselleen
- mies on pettynyt vauvan sukupuoleen, olisi toivonut remppakaveria
- mies on vain idiootti
Jätä se mies, ei tuollaisella mitään tee. Ero ja yksinhuoltajuus, miehelle ei tapaamisoikeutta koska ei osaa hoitaa lastaan.
Miehilläkin voi olla synnytyksen jälkeinen masennus, tutkittu asia. Mutta sehän ei mene teille "maailman pitää pyöriä niin kuin haluan"-kotonamakaajille jakeluun.
Minulle tuli sellainen ajatus, että löytyykö miehen sukulaisista tai kaveripiiristä isää? Jos, niin voisi olla tarpeen saattaa nämä kaksi henkilöä samaan saunailtaan. Tai jos isä-miehiä on useampi, niin sen parempi. Miehesi ei tunnu löytävän paikkaansa eikä uskalla kokeillakaan "learn by doing" -tyyliin ja on päätynyt välttelemään. Saunailta (ilman otsaketta isien kesken) voisi hyvinkin kirvoittaa puhetta aiheesta miesten omaan tapaan. Sen voisi jopa verhoilla niin, että pyydät omia naisystäviäsi itsellesi kaveriksi/avuksi/seuraksi ja vauvaan tutustumaan. Siihen ajankohtaan junailet hienovaraisesti miehellesi tuon saunaillan.
Olisiko ajatusta?
Vierailija kirjoitti:
Miehilläkin voi olla synnytyksen jälkeinen masennus, tutkittu asia. Mutta sehän ei mene teille "maailman pitää pyöriä niin kuin haluan"-kotonamakaajille jakeluun.
Sille masennukselle pitää sitten tehdä jotain. Miehen pitää mennä puhumaan asiasta jollekin alan ammattilaiselle. Raskaampaa sillä pienen vauvan äidillä on kuitenkin mitä isällä.
Vierailija kirjoitti:
Pieni tyttömme on terve ja todella suloinen vauva. Miksi mies ei ole kiinnostunut hänestä? Lähetin miehelle heti viestin, kun tyttö hymyili ekan kerran (mies ei ollut silloin kotona), mutta en saanut mitään vastausta siihen viestiin, en edes yhtä hymiötä. Kun lähetän miehelle jotain muita viestejä kesken päivän, jotka ei koske tyttöämme, niin hän vastaa niihin heti aina. Olemme olleen kuitenkin useamman vuoden naimisissakin ennen lapsen saamista, enkä osannut ollenkaan aavistaa, että tässä kävisi näin. Ap.
Ehkä hän salaa toivoi poikaa ja oli pettynyt, kun tuli tyttö?
Omalla kohdallani kävi näin. Julkesin syntyä tyttönä ja isää ei kiinnostanut tippaakaan, koska olisi pitänyt olla poika. Tytöthän ovat ihan hyödyttömiä, pamahtelevat paksuiksi ja niitä saa vahtia, kun niillä ei ole älliä - näin siis isäni mielestä.
Tämä ajatusmalli tuntuu olevan vahvoilla vielä maaseudulla, jossa eletään ns. "perinteen" mukaisesti. Että poika vaimoineen perii sitten talon ja tilan jne.
Eron jälkeen isä haluaisi kovastikin olla hyvää pataa kanssani, varsinkin kun alkaa olla jo ikää ja kuolema lähempänä vuosi vuodelta. Ei kiinnosta pilatun lapsuuden ja nuoruuden jälkeen.
Meillä mies on sanonut että vasta kun lapsen kanssa pystyi kommunikoimaan ja esim leikkimään, alkoi vauvan kanssa oleminen tuntua luontevammalta. Hänelle vastasyntunyt ei herättänyt samanlaista hoivaviettiä mitä minulle tuli, mutta ihan alusta asti lykkäsin vauvan isälleen hoidettavaksi. Vaihtoi enemmän vaippoja kuin minä ja vähintään yhden yön viikosta sain nukkua ilman heräämisiä kun pumppasin maitoa pulloon. Annat vain vauvan isänsä syöiin ja menet itse pois vaikka suihkuun aluksi. Sitten kehut miestä kun palaat miten hyvin meni ja miten ihanalta näyttää kun hänellä on vauva sylissä. Myöhemminkin kannustat kun näet vauvan vaikka hymyileväb isälleen että huomaatko miten vauva sulle hymyilee, taitaa tulla hänestä iskän tyttö ym.
Mullekin tuli mieleen jo ekalla sivulla, että taisi mies toivoa poikaa ja pettyi, kun onkin nyt nalkissa kahden naisen kanssa. Oletko ap kysynyt tätä suoraan mieheltäsi?
Eikö se nyt ole selvää että mies olisi halunnut pojan ja tyttö on kauhea pettymys, mutta mitä mies voi enää tehdä...
Kaksi kuukautta.
Kysy neuvolasta apua pariterapiaan.
Osallistumaan -verbi saa jo karvat pystyyn. Teillä on yhteinen perhe, joten mies on 100 %:sesti vastuussa perheestään kuten sinäkin. Minun huushollissani noin ei kävisi, koska olen jo seurusteluajoista alkaen pitänyt huolen, että molemmat teemme kotiöitä (mies on kehittynyt vallan hyväksi ruoanlaittajaksi) yhdessä. Tyttäremme annoin heti laitokselta hänen kannettavakseen ja hänen vatsalleen makaamaan kotiin tultuamme. Siitä se isä-tytär-suhde alkoi. Heillä on omia Legon rakennusjuttuja ja shakinpeluuta tms, joihin minua ei edes huolittu. Myös urheilussa ja koulutöissäkin isän tuki ja apu ovat olleet korvaamattoman tärkeitä. Puhumattakaan tyttären itsetunnon kehittymisessä.
Sanotaan, että ns. isän tyttäret pärjäävät paremmin elämässään, koska heillä on luonteva suhtautuminen miehiin, isä kannustaa paremmin kuin äiti, koska hän tietää, että tyttäret ovat usein fiksumpia kuin pojat, ainakin koulussa. Äidin kanssa on sitten muita yhteisiä harrastuksia ja yhdessäoloa.
Meillä sama, mutta vauva 5kk. Leikkii kyllä lapsen kanssa, mutta lopulta kaikki muu jää mulle. Oon niin uupunut etten jaksa edes iltaisin välttämättä hampaita pestä. Joskus käy synkkiä ajatuksia mielessä. Tilanne on nyt siinä pisteessä että harkitsen vakavasti eroa. Nukutan juuri vauvaa mutta toivon jaksamista sinulle.