Te, joilla on erittäin runsaat menkat! Kuvailkaa vuodon määrää.
Siis täyttyykö esim. imukykyisin ja isoin side yli äyräiden muutamassa tunnissa? Tai imukykyisin tamponi, onko hetkessä yltäpäältä aivan veressä ja tulee läpi?
Kuinka monta vuorokautta tulee runsaasti? Kuinka kauan menkat kestävät alusta loppuun?
Onko ongelmia hemoglobiniarvojen kanssa?
Kommentit (104)
Miksi ihmeessä näistä niagara kuukautisista kärsivät eivät hanki yhdistelmäehkäisypillereitä? Tyhjennysvuodon voi niillä pitää vaikka pari kertaa vuodessa!
Huolestunut koululainen kirjoitti:
En oikeesti tiiä mitä mun pitäs tehä. Oon siis 14 vuotta ja menkat on ollu jo yli 1 vuoden. Eilen ne sitten alkoi taas kuulauden myöhässä ei siinä mitään mutta yleensä ekana päivänä vuoton aika niukkaa mutta eilen se oli huomattavasti runsaampaa mutta ei siinä vielä kaikki. Tänään lähdin kouluun laitoin tamponin ja siteen 3h päästä menin vessaan ja tamponi oli aivan täynnä niinkuin myös side, vaihdoin sitten tampponin ja siteen laitoin uudet tilalle ja pystyin oleen just ja just 2h ja piti vaihtaa taas aivan täydet suojat. Käytin siis normaali kokoista tamponia vaikka yleensä mini tampponikaan ei täyty 4h aikana. Sitten pystyin oleen 1h ja piti mennä vessaan ja aivan täynnä suojat taas. Koulu loppu oli ollu 2h suojat ja kun pääsin kotiin menin heti vessaan ja huomasin että veri oli tullut taas tampnista läpi ja tälläkertaa sitteestäki housuihin asti. Mitä teen jos tää nyt vaan jatkuu en pysty ravaamaan koulussa vessassa aivan koko ajan ja koko ajan saa vaan pelätä että joku näkee. Huomenna ois vielä liikuntaa ek tiiä mitä teen
Ensinnäkin tuo oire on tosi tavallinen nuorena, samoin kuin sitten kk-kierron toisessa päässä ennen vaihdevuosia. Eli menkat oli myöhässä, koska sinulla ei tapahtunut ovulaatiota -tavallista nuoruudessa- ja niinpä kohdun limakalvo kasvoi ja kasvoi liian pitkän ajan. Nyt siis sitä ulos vuodettavaa on kohtuuton määrä ja siitä runsaat menkat. Vaaratonta, mutta ikävää. Ja ei tule kestämään loppuikääsi todennäköisesti, useimmiten tuota esiintyy teininä ja sitten taas 40 jälkeen, ei muulloin.
Tamponeissa kannattaisi suoraan vaan siirtyä isompiin. O.b. merkkiset jotka laajenee leveyssuuntaan pitävät runsasta vuotoa myös paljon paremmin kuin Tampax joka laajeneee pituussuuntaan. Tamponeja olisi hyvä olla paria kokoa: isoin mahdollinen noihin runsaisiin päiviin, sitten normaali / mini niukkoihin viimeisiin. Ja tosiaan side vielä varmistuksena alkupäivinä jos vuotaa paljon. Lisäksi kannattaa ottaa ibuprofeenia tai naprokseenia (molempia saa reseptittä) heti vuodon alkaessa varsinkin jos on tuollainen pitkittynyt kierto. Se vähentää vuotamista 20-30% kun otetaan ekana ja tokana päivänä maksimiannos (esim. ibuprofeenia kuten Buranaa 400 mg 3 kertaa päivässä).
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä näistä niagara kuukautisista kärsivät eivät hanki yhdistelmäehkäisypillereitä? Tyhjennysvuodon voi niillä pitää vaikka pari kertaa vuodessa!
Aurallinen migreeni, en voi käyttää. Monella muillakin on erilaisia syitä miksi ei sovi, jotkut niistä esim. masentuvat ja/tai seksihalut menee.
Eikä muuten toimi kaikilla tuo tyhjennysvuotojen siirtely. Osalla käy niin, että jos yrittää syödä pillereitä useita kiertoja putkeen ilman tyhjennysvuotoa, niin vuoto alkaa kesken laatan jo toisen laatan aikana. Epämiellyttävästi milloin sattuu, suunnittelemattomana aikana. Jopa yhdistelmäpillereillä on yksilöllistä paljonko kohtuu kasvaa limakalvoa ja missä vaiheessa se alkaa "väkisin" vuotaa pihalle.
Vuotoa runsaasti reilu viikko, välillä menkat kestäneet yli kuukauden putkeen. Rautalisää ottanut anemiaan. Käytän kolmea sidettä lomittain
Huolestunut koululainen kirjoitti:
En oikeesti tiiä mitä mun pitäs tehä. Oon siis 14 vuotta ja menkat on ollu jo yli 1 vuoden. Eilen ne sitten alkoi taas kuulauden myöhässä ei siinä mitään mutta yleensä ekana päivänä vuoton aika niukkaa mutta eilen se oli huomattavasti runsaampaa mutta ei siinä vielä kaikki. Tänään lähdin kouluun laitoin tamponin ja siteen 3h päästä menin vessaan ja tamponi oli aivan täynnä niinkuin myös side, vaihdoin sitten tampponin ja siteen laitoin uudet tilalle ja pystyin oleen just ja just 2h ja piti vaihtaa taas aivan täydet suojat. Käytin siis normaali kokoista tamponia vaikka yleensä mini tampponikaan ei täyty 4h aikana. Sitten pystyin oleen 1h ja piti mennä vessaan ja aivan täynnä suojat taas. Koulu loppu oli ollu 2h suojat ja kun pääsin kotiin menin heti vessaan ja huomasin että veri oli tullut taas tampnista läpi ja tälläkertaa sitteestäki housuihin asti. Mitä teen jos tää nyt vaan jatkuu en pysty ravaamaan koulussa vessassa aivan koko ajan ja koko ajan saa vaan pelätä että joku näkee. Huomenna ois vielä liikuntaa ek tiiä mitä teen
Johtuisiko tuo runsaus siitä, että oli kuukauden myöhässä? Kohdun limakalvo ehti paksuuntua kauan.
Jos tuo jatkuu huomenna, niin jää kotiin sairaslomalle. En kyllä liikuntatunnille itse menisi tuollaisella vuodolla.
Kestoa kolme päivää eikä mitään ongelmia
Mulla on 2. ja välillä myös 3. vuotopäivä runsasta. Parissa tunnissa täyttyy, ja yö menee usein (ei ihan joka kuukausi) niin että housut ja lakanat on veressä. Rautakuurin syön kerran vuodessa. Eka vuotopäivä on lähinnä ruskeanpunaista vuotoa ja 4. tavallinen vuotopäivä, 5. sitten hyvin niukka.
Tiedän että joillain on paljon runsaammat menkat, mutta ennen kuparikierukkaa pärjäsin pikkuhousunsuojalla runsaimmankin päivän joten kyllä tämä todella runsas on siihen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aina nuorempanakin mielestäni runsaat menkat, mikä tarkoitti että parina ekana päivänä Super Plus tamponin kanssa piti käyttää yösidettä varmistuksena ja tamponeja vaihtaa 3 h välein. Mutta nyt kun on esivaihdevuodet alkaneet, niin nyt vasta ymmärrän mitä on RUNSAS vuoto. Perimenopaussihan aiheuttaa sen, että estrogeenia kun edelleen on, niin kohdun limakalvo kyllä kasvaa, mutta kun ovulaatio ja sen myötä progesteroni puuttuu, niitä kuukautisia ei tahdo tulla ennen kuin kohtu on niin täynnä sisältöä ettei pysty enää pidättämään sitä.
Nyt viimeksi oli menkat pois noin 4 kk ja alkoi sitten maanantaina. OB:n Super Plus tamponit oli kuin vitsi pari ekaa päivää: laitoin sellaisen sisään, kävelin työpisteeseeni töissä, mutta epäilyttävä "pulputtava"tunne kävi alapäässä, ihan kuin jo vuotaisi yli. Kun menin vessaan, vuotoa tuli kunnon paineella ikään kuin pissaa pissatessa suoraan tamponinen läpi/ohi! Ja tamponi oli täynnä myös. Työpäivän jälkeen (josta selvisin 2 tamponia peräkkäin + yöside + vessapaperia virityksillä) menin markettiin ostamaan aikuisten virtsankarkailuun tarkoitettuja vaippahousuja. Sinne sopii sitten vuotaa kun tamponi menee läpi ja on toistaiseksi pitänyt vuodon sisällään. Toki joutuu käyttämään jotain tunikaa tms ettei pömpöttävä vaippahousu näy. Odotan jo niin kovin menopaussia, että tämä loppuisi. Gyne sanoikin että tosi monella naisella itse asiassa esivaihdevuodet, joita voi kestää jopa 10 vuotta, on paljon pahemmat kuin itse vaihdevuodet.
Kamalaa! En halua vaihdevuosia ikinä. Miten sitä työssäkäynti tai muu elämä onnistuu!?!
On tämä naisen elämä helpoksi tehty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aina nuorempanakin mielestäni runsaat menkat, mikä tarkoitti että parina ekana päivänä Super Plus tamponin kanssa piti käyttää yösidettä varmistuksena ja tamponeja vaihtaa 3 h välein. Mutta nyt kun on esivaihdevuodet alkaneet, niin nyt vasta ymmärrän mitä on RUNSAS vuoto. Perimenopaussihan aiheuttaa sen, että estrogeenia kun edelleen on, niin kohdun limakalvo kyllä kasvaa, mutta kun ovulaatio ja sen myötä progesteroni puuttuu, niitä kuukautisia ei tahdo tulla ennen kuin kohtu on niin täynnä sisältöä ettei pysty enää pidättämään sitä.
Nyt viimeksi oli menkat pois noin 4 kk ja alkoi sitten maanantaina. OB:n Super Plus tamponit oli kuin vitsi pari ekaa päivää: laitoin sellaisen sisään, kävelin työpisteeseeni töissä, mutta epäilyttävä "pulputtava"tunne kävi alapäässä, ihan kuin jo vuotaisi yli. Kun menin vessaan, vuotoa tuli kunnon paineella ikään kuin pissaa pissatessa suoraan tamponinen läpi/ohi! Ja tamponi oli täynnä myös. Työpäivän jälkeen (josta selvisin 2 tamponia peräkkäin + yöside + vessapaperia virityksillä) menin markettiin ostamaan aikuisten virtsankarkailuun tarkoitettuja vaippahousuja. Sinne sopii sitten vuotaa kun tamponi menee läpi ja on toistaiseksi pitänyt vuodon sisällään. Toki joutuu käyttämään jotain tunikaa tms ettei pömpöttävä vaippahousu näy. Odotan jo niin kovin menopaussia, että tämä loppuisi. Gyne sanoikin että tosi monella naisella itse asiassa esivaihdevuodet, joita voi kestää jopa 10 vuotta, on paljon pahemmat kuin itse vaihdevuodet.
Kamalaa! En halua vaihdevuosia ikinä. Miten sitä työssäkäynti tai muu elämä onnistuu!?!
On tämä naisen elämä helpoksi tehty...
Onneksi tässä vaiheessa kun on noita äärirunsaita vuotoja, ne tulevat harvoin sentään eli eivät ole joka kk pilaamassa elämää. Silloin kun tulee vuoto normaalin kiertoajan jälkeen se ei oel kovin runsasta, koska kohdun limakalvo ei ole kasvanut liian kauaa. Mutta itku pitkästä ilosta, 4 kk ilman minkään sortin menkkoja ja nyt sitten täytyy kestää neljien menkkojen vuoto kerralla...
Jos haluaa, niin on olemassa lääketieteellistä hoitoa tällaiseen. Esim. minun tilanteessani, jossa estrogeeniä on vielä jopa tavallista enemmän, niin keltarauhashormonivalmiste sykleittäin tekisi sen, että saisi normaalit vuodot useammin, sen sijaan että tulee meganiagarat harvoin. Yhdistelmäehkäisypillerit ja hormonikierukatkin on monelle mahdollisia. Itse olen vaan päättänyt että sinnittelen luomuna läpi jos mitenkään mahdollista. Jos olisin ruumiiillisessä työssä, olisi tosin jo tarvinnut hakea joku lääkitys varmasti, mutta konttorirottana käy sekin että silloin tällöin täytyy ravata tunnin välein vessassa ja käyttää vaippoja.
Oletteko huomanneet, pitääkö kestositeet paremmin kuin kertakäyttöiset? Oma kokemukseni on, että kestositeet imee paljon paremmin, kertakäyttöisissä veri ja varsinkin hyytymät jää siihen pinnalle ja holahtaa siksi helposti ohi. Itselläni ei ole mitkään superrunsaat menkat, isommalla kuukupilla pärjää kyllä.
Ei välttämättä tarvii mitää pillereitä tai kierukoita vuodon vähentämiseen. Hankkikaa cyklokapronia! itsellä kuukautisvuoto on ton avulla vähentynyt huomattavasti. Itse en saanut kunnalliselta mutta yksityiseltä sain tosin nyt se on ollut apteekeista loppu puoli vuotta(niin kuin moni muukin lääke) mutta viimeksi luvattiin että lisää tulisi elokuun lopussa eli ensi viikolla.
Olenkin vastannut tähän ketjuun ensimmäisten joukossa vuosi sitten.
Pian tuon jälkeen menin lääkäriin ja minulla todettiin hyvin vakava raudanpuute ja rautakuurilla olen yhä. Nyt vasta on saatu rautavarastot normaalin puolelle (ferritiini 40).
Eli raudanpuutteeni johtui näistä runsaista menkoista.
Niin ja lääkäri määräsi myös Caprilonia, joka vähentää vuotoa.
Viiden tai kuuden pisaran tamponi + side-kombolla pärjää ekoina päivinä puolitoista tuntia, ehkä kaksi. Sen jälkeen tamponi on täynnä ja ohivuotaa, side tulee parista hulahduksesta täyteen helposti. Kun käy suihkussa, verta valuu näkyvästi lattialle koko sen ajan.
Hemoglobiini on kyllä hyvä, vaan sepä ei kerro mitään kokonaistilanteesta. :) Ferritiiniarvo oli viimeksi 43, joka on alle suositusten (tätä ennen 13, söin rautakuurin).
Runsaista vuodoista kärsiville tiedoksi, että ob-mallinen superplus imee enemmän kuin asettimelliset (tampax tms) superplussat.
Kuukupilla mitattuna menkkavuoto n.4-5dl, kupin tyhjennystä tunnin välein, minnekään ei päässyt jos vessaa ei ollut lähellä. Koko ikäni aneeminen, hemoglobiini hetkessä alle 90, kun sen oli saanut pitkällä rautakuurilla 120:een.
35 vuotiaana tajusin ferritiinin merkityksen ja selvisi että se on aina ollut 1-5. Sain rautatiputuksia ja poistui se saatanallinen väsymys!
Vuodon hillitsemiseksi määrätyn kierukkakokeilun aikana vuosin 3 viikkoa järkyttävät määrät (pahimman viikon aikana mittasin yli litran vuodon). Ja kierukkakin tuli sen vuodon mukana ulos.
Sain kohdunpoiston ja elämä alkoi siitä!!!
Vierailija kirjoitti:
PItäisiköhän tampaxille vihjata, että superplussasta pitäisi olla vielä yksi imukykyisempi. Supersuper tai Megaplus.
Thigh mega tampon =D
Tietäjät tietää =)
Itse vuodan ekat kaksi päivää kuin seula. Tilaan siteeni netistä. Japanissa ja Koreassa siteet on kunnollisia. Kotex white, whisper koala ja Laurier on merkkejä joilta kaikilta löytyy 10cm pidempiä ja sekä edestä että takaa leveämpiä yösiteitä. Paksummissa Laurierin siteissä on vielä tosi hyvät sivuvuotosuojat. Ei ole lakanoita tarvinnut vaihtaa sen jälkeen kun nämä löysin. Kaikilla merkeillä on myös housumaisesti päälle puettavat mallit, mutta ne ei mielestäni istu tarpeeksi napakasti.
Kannatti hakea keskustelu runsaista menkoista, kun itse vuodan tällä hetkellä kuin häränkurkku! Anteeksi naiset, mutta nuo mahtavat kuvailut vuodon määrästä sai mut nauramaan, vaikka ei pitäis.
Mä luulin että mulla on ongelma, kun yöksi pitää laittaa superplustamponi ja yöside.... Päivisin etätöissä en edes viitsi enää tuhlata tamponeja, vaan kuljen yösiteissä päivälläkin. Aina kun nousee tuolilta käy vain sellainen lämmin tulvahdus, ja side tuntuu taas vähän painavammalta. Superplustamponia pitäisi vaihtaa parin tunnin välein, mut kotona annan tuon yösiteen vetää itsensä ihan täyteen ennenku vaihdan uuden. Nelisen tuntia siihen menee.
Joku ylempänä mainitsi perimenopaussin ja se taitaa muakin vaivata. Ikää 44 ja menkat olleet tämmöiset vasta parisen vuotta. Ennen yhdellä tamponilla selvisi työpäivän ja yön.
Lisää järkkymenkkatarinoita!!