Te, joilla on erittäin runsaat menkat! Kuvailkaa vuodon määrää.
Siis täyttyykö esim. imukykyisin ja isoin side yli äyräiden muutamassa tunnissa? Tai imukykyisin tamponi, onko hetkessä yltäpäältä aivan veressä ja tulee läpi?
Kuinka monta vuorokautta tulee runsaasti? Kuinka kauan menkat kestävät alusta loppuun?
Onko ongelmia hemoglobiniarvojen kanssa?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Pahin hulahdus oli kun yöside petti 15 min vaihdon jälkeen...se tunne kun tajusin että nyt leviää reisille :( ja olin paikassa missä en juuri sillä minuutilla päässyt vessaan.
No mitä teit sitten siinä tilanteessa?
Runsasvuotoisen juuri kannattaa käyttää kuukuppia siteen lisäksi! En ikinä lähtisi itse pelkän siteen kanssa liikenteeseen pahimpina vuotopäivinä. Kuppi antaa ainakin itselle pari lisätuntia. Ja yöt on paljon mukavampia myös, kun on kupponen lisänä. Oma veri ei itseäni ällötä mitenkään.
Normaalia ja normaalia. Luonnon mukaan normaalia olisi kai olla joko koko ajan maha pystyssä tai niin nälkiintynyt, ettei kuukautisia ole. Evoluutio ei ole oikein pysynyt ihmiskunnan kehityksen kelkassa.
Tajusin juuri, mikä on syynä siteiden suunnitteluvirheisiin: niistä halutaan tehdä huomaamattomia. Että ne eivät näy, ihan kuin kuukautisissa olisi jotain hävettävää. Oikeasti niiden tosiaan pitäisi olla niin kuin vaippoja ja estää sotkeminen. Kyllä tähän kaivattaisiin oikeasti naisnäkökulmaa.
Runsaiden kuukautisten aikana käytän vauvojen teippivaippoja siteenä. Paljon parempia ja varmempia kuin siteet.
Itsellä päivisin töissä kaksi yösidettä lomittain/pitkittäin. Alle tunnin välein pitää vaihtaa. Joskus kuukuppia käytön ja max 2h kestää ja sit tulee yli äyrien. Oma työpaikka sellainen et vessaan ei meinaa päästä ja pesut jne vaikeita kuukupin kanssa touhuiluille. Lääkäri määräsi jo vuosia sitten omasta pyynnöstä verenvuotoon Caprilot tabletteja jotka vähentää vuotoa huomattavasti. Haittapuolena ripuli ja vatsanväänteitä mutta töissä pakko käyttää tai jos vessassa ei pääse asumaan ekat pari pvä. Minulla myös veren varastoarvot niin matalalla että olen saanut liuoksena rautaa ja käytän tae rautatabuja. Kaikkien naisten pitäisi syödä rautaa jos runsaat kuukautisen. Itsellän myös polyypit aiheuttaneet valtavaa vuotoa 13pvä ja lopulta jouduin kaavintaan.
Kysykää Capriloteja tai sitten moni saanut apua pillereistä/ Kierukasta.
Ainakin jotkut kotimaisetkin nettiputiikit myyvät jälkivuotositeitä, siis pestäviä. Ovat paljon isompia kuin kaupan yösiteet.
Olin ennen samanlainen, kunnes aloitin syömään estrogeenittömiä minipillereitä. (Pelkkää keltarauhashormoonia). Elämänlaatu parantunut huomattavasti! Ensimmäisten 4-6 kk aikana oli rintojen arkuutta ja jatkuvaa tiputteluvuotoa, mutta sen jälkeen helpotti. Nykyisin ei mitään ongelmia. Minipillerit pitää vain muistaa ottaa säännöllisesti.
Yösiteet + imevin supertamponi käytössä, ekat pari päivää saa silti vaihtaa puolentoista-kahden tunnin välein koska tamponi on niin täynnä että alkaa valumaan ulos omia aikojaan + siteeseen on jo hulahtanut reippaasti verta. Yöllä sama juttu. Syön buranaa, vaikkei satukaan, koska se auttaa hieman vuotomäärään.
Kohtua on ultrattu eikä sieltä oikein mitään koskaan löydy. Polyyppeja välillä, poistuvat itsekseen.
Pisin vuotoaikani oli vajaa kuukausi putkeen runsasta vuotoa. Hemoglobiini laski, muttei hälyttävän alas kuitenkaan. Vuodon syyksi arveltiin ylipainoa ja stressiä.
Tämä on minulle runsasta, mutta monella varmaan paljon runsaammat. Ekat kaksi päivää side täyttyy yön aikana niin, että kun herään aamulla vessaan, pikkupöksyt täytyy laskea pöntön päällä, koska vuoto valuu yli.
Päivällä side täytyy vaihtaa n. tunnin-puolentoista välein, pissalla täytyy muutenkin käydä jatkuvasti. Kolmannen päivän kohdalla helpottaa ja ovat kohtuullisenkin niukat.
Housuvaippasiteen saa laittamalla vauvojen vaipan sloggi maxeihin. Tällä minä nukun yön ja pääsen päivällä kodista ulos.
Moni täällä olisi ehdottomasti lääkärin tarpeessa.
Ei tuollaista tarvitse kestää. Hormonihoidoilla kuukautiset saadaan tasolle, jossa ne eivät kohtuuttomasti häiritse normaalielämää.
Mikäli lapsiluku on täynnä, voidaan myös leikkauksella lopettaa koko kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin juuri, mikä on syynä siteiden suunnitteluvirheisiin: niistä halutaan tehdä huomaamattomia. Että ne eivät näy, ihan kuin kuukautisissa olisi jotain hävettävää. Oikeasti niiden tosiaan pitäisi olla niin kuin vaippoja ja estää sotkeminen. Kyllä tähän kaivattaisiin oikeasti naisnäkökulmaa.
Siteiden suunnittelijatiimiin tarvitaan myös naisia, joilla itsellään on runsaat kuukautiset. Jos suunnittelutiimissä on vain miehiä tai niukkamenkkaisia naisia (tyyliin just kaks ruokalusikallista = menkat kokonaisuudessaan), ei siteidenkään lopputulos voi olla hääppöinen.
Siteitä pitäisi olla joka tarpeeseen. Ei vain niille, joilla mitään ei juurikaan edes tule.
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä olisi ehdottomasti lääkärin tarpeessa.
Ei tuollaista tarvitse kestää. Hormonihoidoilla kuukautiset saadaan tasolle, jossa ne eivät kohtuuttomasti häiritse normaalielämää.
Mikäli lapsiluku on täynnä, voidaan myös leikkauksella lopettaa koko kuukautiset.
Mieluummin kärsin runsaista kuukautisista kuin hormonihoitojen haittavaikutuksista.
Thinx, kuukautishousut on jo keksitty.
En oikeesti tiiä mitä mun pitäs tehä. Oon siis 14 vuotta ja menkat on ollu jo yli 1 vuoden. Eilen ne sitten alkoi taas kuulauden myöhässä ei siinä mitään mutta yleensä ekana päivänä vuoton aika niukkaa mutta eilen se oli huomattavasti runsaampaa mutta ei siinä vielä kaikki. Tänään lähdin kouluun laitoin tamponin ja siteen 3h päästä menin vessaan ja tamponi oli aivan täynnä niinkuin myös side, vaihdoin sitten tampponin ja siteen laitoin uudet tilalle ja pystyin oleen just ja just 2h ja piti vaihtaa taas aivan täydet suojat. Käytin siis normaali kokoista tamponia vaikka yleensä mini tampponikaan ei täyty 4h aikana. Sitten pystyin oleen 1h ja piti mennä vessaan ja aivan täynnä suojat taas. Koulu loppu oli ollu 2h suojat ja kun pääsin kotiin menin heti vessaan ja huomasin että veri oli tullut taas tampnista läpi ja tälläkertaa sitteestäki housuihin asti. Mitä teen jos tää nyt vaan jatkuu en pysty ravaamaan koulussa vessassa aivan koko ajan ja koko ajan saa vaan pelätä että joku näkee. Huomenna ois vielä liikuntaa ek tiiä mitä teen
Veri suihkuaa kuin elokuvassa Moottorisahamurhaaja.
Iso yöside pahimmillaan tulee likomäräksi puolessa tunnissa.
Huolestunut koululainen kirjoitti:
En oikeesti tiiä mitä mun pitäs tehä. Oon siis 14 vuotta ja menkat on ollu jo yli 1 vuoden. Eilen ne sitten alkoi taas kuulauden myöhässä ei siinä mitään mutta yleensä ekana päivänä vuoton aika niukkaa mutta eilen se oli huomattavasti runsaampaa mutta ei siinä vielä kaikki. Tänään lähdin kouluun laitoin tamponin ja siteen 3h päästä menin vessaan ja tamponi oli aivan täynnä niinkuin myös side, vaihdoin sitten tampponin ja siteen laitoin uudet tilalle ja pystyin oleen just ja just 2h ja piti vaihtaa taas aivan täydet suojat. Käytin siis normaali kokoista tamponia vaikka yleensä mini tampponikaan ei täyty 4h aikana. Sitten pystyin oleen 1h ja piti mennä vessaan ja aivan täynnä suojat taas. Koulu loppu oli ollu 2h suojat ja kun pääsin kotiin menin heti vessaan ja huomasin että veri oli tullut taas tampnista läpi ja tälläkertaa sitteestäki housuihin asti. Mitä teen jos tää nyt vaan jatkuu en pysty ravaamaan koulussa vessassa aivan koko ajan ja koko ajan saa vaan pelätä että joku näkee. Huomenna ois vielä liikuntaa ek tiiä mitä teen
Sellainen pitkä siivellinen yöside. Kahdet tiukat pöksyt päällekkäin niin pysyy napakasti paikallaan. Hätätilassa Tena vaippa.
Käyttäisin ehdottomasti öisin tällaisia yöhousuja, jos saisin vihdoinkin nukkua koko yön rauhassa käymättä vessassa vaihtamassa sidettä.
Nykyiset yösiteet ei todellakaan pidä koko yötä, vaikka mainoksissa väittävät. Lisäksi ohivuoto on todellista, koska yösiteet eivät ole tarpeeksi pitkiä eivätkä leveitä.