Pojan rippijuhlat ei kiinnosta ketään :(
Pojalla elokuussa rippijuhlat, ja isovanhemmat (miehen vanhemmat siis, omani ovat kuolleet), miehen sisko perheineen ja pojan aikuinen isosisko kaikki ovat jo ilmoittaneet, etteivät aio tulla, koska haluavat olla mökillä. Kummeista yksi ei pääse, koska hänellä on oman lapsensa juhlat samaan aikaan. Toinen kummi onneksi pääsee.
Ymmärrän toki, että rippijuhlat eivät kaikille ole mikään jeejee, etenkin kun emme ole kuin tapauskovaisia, mutta luulisi silti, että edes isovanhemmat ja sisko voisivat asettaa pojalle tärkeät juhlat jonkun mökkireissun edelle. Kuitenkin ihan läheisiä ollaan ja tapana on toisten juhlissa käydä... eikä sieltä mökiltä aja kuin tunnin, että ei luulisi päiväseltään olevan niin hankalaa käydä.
En tiedä, on kyllä kurja olo pojan puolesta.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Nohnykyään ei niitä sukulaisuussuhteita hoideta myös toisinpäin. Oletetaan vain tätien setien olevan jotain lahja automaatteja ilman edes kiitos vaivannäköä.
Että näin. Ei kiinnosta pimpulat ja heidän ns juhlat. Juhlikoon keskenään.
Nuori oppii, ettet ole kiinnostunut tuntemaan häntä, aikuisten maailman astuvaa lasta. Perhejuhlassa olisi mainio tilaisuus tutustua. Mutta näi ollen, mahtaaneeko tulla hautajaisiisikaan - nehän ne seuraavat suuret juhlasi ovat.
Muakaan ei kiinnosta puoliläheisten rippijuhlat, ellei kutsussa lue, että MITÄÄN lahjoja tai rahaa ei oteta vastaan. En enää jaksa sitä stressaamista lahjuksista jonkun itselleni yhdentekevän tilaisuuden vuoksi. Jos taas juhlakalu haluaa itse järjestää juhlat vieraita varten, niin se on mukavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointtisi ap, onhan tuo kurjaa.
Minusta kuitenkin rippijuhlat on nykyään menettäneet arvonsa. Sillä ei haeta mitään muuta kuin rahaa. Ripille mennään koska muutkin menee ja saa rahaa. Ei kukaan 15-kesäinen mene ripille uskonnon takia eikä heille merkitse mitään se miksi ripille oikeasti mennään. Poikkeuksena uskovaiset nuoret, mutta heitä on mahtuu juuri ja juuri yksi tusinaan. Tämän varjolla pidän aika tekopyhänä sitä kun sanotaan että nuorelle tärkeä juhla. Se on vain siksi tärkeä että saa rahaa. Mitään syytä ei ole juhlille itsessään. Kummitkin ovat pitkälti vain perinne nykyään, eivät hoida nykyään sitä tehtävää mihin se kummi on tarkoitettu.
Onpa kyyninen ja kylmä asenne.
Se, että sinulle ei merkkaa mitään, ei tarkoita etteikö muille merkkaisi. Moni miettii uskon ja filosofian asioita, ei välttämättä toitota niitä.
Se on teinille iso juhla, kaikkien muiden suvut tulee ja on ylpeinä ja ykkösissään ja sitten jonkun suku ei välitä. Mieti siltä kannalta, jos et muuta käsitä. Olla siinä uusien kavereiden edessä pitää pokkaa "joo mun suku ei välitä musta".
No ei teinit kylläkään kysele toisiltaan tuliko sun kummisedät ja -tädit sun rippijuhliin... Niitä kiinnostaa hivenen eri asiat tuossa iässä.
Älä viitsi, kyllä teinillekin se jotain viestii, jos läheiset tulevat paikalle onnittelemaan ja juhlimaan vrt eivät tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuitenkin rippijuhlat on nykyään menettäneet arvonsa. Sillä ei haeta mitään muuta kuin rahaa. Ripille mennään koska muutkin menee ja saa rahaa. Ei kukaan 15-kesäinen mene ripille uskonnon takia eikä heille merkitse mitään se miksi ripille oikeasti mennään. Poikkeuksena uskovaiset nuoret, mutta heitä on mahtuu juuri ja juuri yksi tusinaan. Tämän varjolla pidän aika tekopyhänä sitä kun sanotaan että nuorelle tärkeä juhla. Se on vain siksi tärkeä että saa rahaa. Mitään syytä ei ole juhlille itsessään. Kummitkin ovat pitkälti vain perinne nykyään, eivät hoida nykyään sitä tehtävää mihin se kummi on tarkoitettu.
Se, että sinulle ei merkkaa mitään, ei tarkoita etteikö muille merkkaisi. Moni miettii uskon ja filosofian asioita, ei välttämättä toitota niitä.
Se on teinille iso juhla, kaikkien muiden suvut tulee ja on ylpeinä ja ykkösissään ja sitten jonkun suku ei välitä. Mieti siltä kannalta, jos et muuta käsitä. Olla siinä uusien kavereiden edessä pitää pokkaa "joo mun suku ei välitä musta".
No ei teinit kylläkään kysele toisiltaan tuliko sun kummisedät ja -tädit sun rippijuhliin... Niitä kiinnostaa hivenen eri asiat tuossa iässä.
No ei kysele ei, mutta näkeehän sen, kun toisella ilakoiva suku lahjoineen ja. Ruusuineen siinä ja itse tönöttää yksin, äidn kanssa. Kyllä se varsin pahalta vois tuntua. Ei omakohtaista kokemusta, koska olin kummien ja mummien ja sisarusten iloisesti ympäröimänä, syli täys ruusuja, tuntui ihanalta epävarmasta teinistä olla ekaa kertaa suuren juhlan keskushenkilönä siinä kirkonpihalla, en olis etukäteen osannut arvata miten kivakta se tuntui kun olivat tulleet ja panostaneet. Jäi kivoja muistoja,
Vierailija kirjoitti:
Muakaan ei kiinnosta puoliläheisten rippijuhlat, ellei kutsussa lue, että MITÄÄN lahjoja tai rahaa ei oteta vastaan. En enää jaksa sitä stressaamista lahjuksista jonkun itselleni yhdentekevän tilaisuuden vuoksi. Jos taas juhlakalu haluaa itse järjestää juhlat vieraita varten, niin se on mukavaa...
Joo mutta sisko ja isovanhemmat eivät ole mitään puoliläheisiä. Siitähän tässö on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku erotilanne? Että esimerkiks olisit just jättänyt miehesi jonkun toisen takia eli onko joku tilanne, mihin heillä vaikea tulla? Jos ei mitään tuollaista, niin tosi tylyä, todella väärin.
No ihan yhdessä ollaan miehen kanssa eikä olla aikeissa erota.. Ap
Vierailija kirjoitti:
On kyllä äärettömän ikävää käytöstä sukulaisilta. Mutta hävettää eniten tuon rippinuoren siskon poisjäänti! Oman perheen juhliin kerta kaikkiaan vain mennään.
No ei välttämättä omankaan perheen juhliin "kerta kaikkiaan vain mennä" jos ei pääse paikalle. Itse asun ulkomailla enkä pääse tänä kesänä kummilapsen juhliin Suomeen kun ei ole lomaa. Toki mökkeily nyt on huonoin mahdollinen selitys ja muutenkin melko typerä harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta rippijuhlat on kyllä vieraiden kannalta yksi turhimmista ajan- ja rahankuluista. Tajuan jotkut yo-juhlat, siinä sentään on opiskeltu ja valmistuttu jostain, mutta ripillepääsy? Varsinkin jos on pelkkä tapauskovaisten rituaali ilman mitään sen kummempaa vakaumusta tai muuta. Vieraan kannalta äärettömän tylsää istua kirkossa tuijottamassa vieraiden teinien selkiä ja kuuntelemassa virrenveisuuta. Ja mitä se ripillepääsy näille teineille on? Ollaan viikko heiluttu jossain rippileirillä kavereiden kanssa läppää heittämässä, sitten vedetään vastentahtoisesti valkoinen kaapu päälle ja kökitään tunti rippikirkossa, ja ihan vain sen takia koska muutkin ja koska äiti käski. Ja koska siitä saa rahaa. Sitä vartenhan niitä vieraita sinne halutaan, eikö? Näyttäkää mulle joku 15-vuotias rippikoululainen, joka oikeasti menee uskonnon takia sinne leirille ja kirkkoon, ja haluaa vieraita mutta ei lahjoja tai rahaa. MOT.
Ei meidän teini sinne riparille mene uskonnon takia, en ole niin väittänytkään, vaan pitämään hauskaa kavereiden kanssa
Ja sen takia sukulaisten pitäisi pynttäytyä juhlavaatteisiin ja keskeyttää lomansa ja ajaa kuumassa kelissä kirkkoon istumaan ja lahjoja antamaan, että nuori on viikon leirillä pitänyt hauskaa kavereiden kanssa? En todellakaan halua kannustaa enkä ylläpitää uskonnollisia rituaaleja, joita ei edes oteta tosissaan. Annan aikaani ja rahaani ja kunnioitustani sellaisille juhlille, missä oikeasti on jotain saavutettu tai tehty, ei pelkästään hengailtu kavereiden kanssa tavan vuoksi. Tapauskovaisuudellakin pitäisi olla rajansa, ja tuollainen typerä rippihomma pitäisi jo oikeasti muuttaa sellaiseksi, että siihen osallistuu vain ne, jotka oikeasti uskoo ja tekee jotain sen uskonnon eteen.
Mä olen ateisti, en kuulu kirkkoon, omia lapsia ei ole kastettu eivätkä (todennäköisesti) mene rippileirille, mutta ei tulisi mieleenkään jättää menemättä kummilapsen, lapsenlapsen tai oman sisaruksen rippijuhliin, jos ko lapsi on rippikoulun käynyt läpi. En mä osaa ajatella että 15-vuotias opportunistisesti pyrkii hankkimaan rahaa ja lahjoja rippijuhlien avulla, vaan suurin osa kirkkoon kuuluvista käy sen koska se kuuluu asiaan ja kaveritkin käy (itse asiassa mua surettaa vähän omieni puolesta että eivät saa tuota kokemusta). Suomessa lapsikasteen ja luterilaisuuden historiallisen aseman takia rippikoulu on muodostunut normatiiviseksi kasvukokemukseksi eikä niinkään vakaumukselliseksi valinnaksi. Itsekin kävin sen koska kaikki silloin tekivät niin, enkä todellakaan ajatellut mitään lahjojen nyhtämistä sukulaisilta. Mielestäni on täysin ymmärrettävää, että 15v käy rippikoulun tavan vuoksi ja toivoo läheisiä sukulaisiaan juhliinsa ja pahoittaa mielensä jos eivät tule (ymmärrän hyvin että esim serkun tai välttämättä edes siskon/veljen lapsen juhliin ei mennä, mutta lapsenlapsi, kummilapsi tai oma sisarus - todellakin).
Eikä kenenkään tarvitse antaa lahjaa yli varojensa. Mielestäni kukkakin riittää hyvin. Mutta läsnäolo on tärkeää.
Kiitos, näin mekin ajattelemme. Rahaa poika ei odota, ainakaan tosiaan miehen puolen suvulta, koska ovat selvästi vähävaraisempia kuin me. Kukka tai kortti tai ylipäätään että tulee paikalle on aivan riittävästi. Me voimme itse pojalle kyllä rahaa antaa, en ymmärrä miksi se olisi hänellä motiivina. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, kyllä teinillekin se jotain viestii, jos läheiset tulevat paikalle onnittelemaan ja juhlimaan vrt eivät tule.
Tämäpä juuri. Olen tärkeä vs en ole tärkeä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan m*lkkua väkeä! Rippijuhliin mennään. On tosi ilkeää olla mwnemättä lapsenlapsen rippijuhliin.
Ymmärtäisin sellaisia syitä kuin esim viimeisillään raskaana oleminen (harvemmin isovanhemmilla tällasta syytä) tai muu tila, jossa tukala matkustaa tai esim jos olis päällekkäin jotkut ainutkertaiset juhlat kuten vaikka toisen lapsenlapsen häät tai ehkä jos teini ois joku kauhea kriminaali-kauhukakara. Silloinkin vois olla nuorelle kova paikka, halu tsempata ja tulla hyväkystyksi. Tai ylipäänsä paha terveystilanne. Mut että syynä mökkeily. Ihan k*sipääjuttu.
Kai he ymmärtää, että isovanhempien on syytä antaa lahja joka tapauksessa?
Mua itkettäis äitinä ja ehkä jopa teininä.
En tiedä lahjoista eivätkä ne niin kiinnostakaan. Mutta läheisyys ja läsnäolo rakkaiden juhlissa on minulle niin tärkeää, että saa kyllä olla melko kuolemankielissä, että jätän väliin. Puolitutut toki eri juttu, mutta siitä nyt ei ollut kyse tässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fluuge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fluuge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta rippijuhlat on kyllä vieraiden kannalta yksi turhimmista ajan- ja rahankuluista. Tajuan jotkut yo-juhlat, siinä sentään on opiskeltu ja valmistuttu jostain, mutta ripillepääsy? Varsinkin jos on pelkkä tapauskovaisten rituaali ilman mitään sen kummempaa vakaumusta tai muuta. Vieraan kannalta äärettömän tylsää istua kirkossa tuijottamassa vieraiden teinien selkiä ja kuuntelemassa virrenveisuuta. Ja mitä se ripillepääsy näille teineille on? Ollaan viikko heiluttu jossain rippileirillä kavereiden kanssa läppää heittämässä, sitten vedetään vastentahtoisesti valkoinen kaapu päälle ja kökitään tunti rippikirkossa, ja ihan vain sen takia koska muutkin ja koska äiti käski. Ja koska siitä saa rahaa. Sitä vartenhan niitä vieraita sinne halutaan, eikö? Näyttäkää mulle joku 15-vuotias rippikoululainen, joka oikeasti menee uskonnon takia sinne leirille ja kirkkoon, ja haluaa vieraita mutta ei lahjoja tai rahaa. MOT.
Tämä. Todennäköisesti vielä eroavat kirkosta heti täysi-ikäistyttyään, kun ymmärtävät ettei koko jutussa ole mitään järkeä ja verojakin pitäisi maksaa. Onneksi nykynuoret eivät ole niin säälittäviä kuin aikaisemmat sukupolvet, joilla ei ole ollut selkärankaa erota kerhosta, jonka oppeihin eivät edes usko. "Kun niin on aina ollut tapana ja mummo haluaa nähdä Pirkko-Annastiinan kirkkohäät..."
Kai tiedät, että kirkkohäät voi pitää vaikkei kumpikaan kuuluisi kirkkoon?
No et kyllä saa kirkkoa hääpaikaksi jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon.
Saatiinpa hyvinkin, vaikka kumpikaan ei ole eläessään kirkkoon kuulunut. Pikku maksu piti tosin maksaa, mitä käsittääkseni kirkkoon kuuluvien ei tarvitse. Muistan jo rippikouluiästä kun riparille menevät pelotteli sillä ettei ikinä voi mennä naimisiin käymättä riparia. Vähänpä tiesivät, ja ilmeisesti vielä aikuiset ihmisetkin tänä päivänä.
Naimisiin pääsee ilman riparia ja kirkkoakin, mutta kirkollista vihkimistä ei saa jos ei jompikumpi kuulu kirkkoon. Ja tämä on fakta.
Mutta siunauksen saa. Kristityn velvollisuus on siunata jos joku siunausta pyytää riippumatta uskontokunnasta. Eli ensin käyvät maistraatissa vihillä ja sitten siunaus kirkossa.
Itse olen järjestänyt lapsilleni kasteen sijaan siunauksen. Kohta "minä kastan sinut" luettiin muodossa "minä siunaan sinut". Eka syntyi kuolleena ja siunattiin hautaan normiseremonialla vaikkei perheestä kukaan kuulunut kirkkoon.
Herää edelleen kysymys, miksi? Miksi kukaan kirkkoon kuulumaton haluaa nimenomaan kirkollisen siunauksen liitolleen? Tai siunaustilaisuuden kuollessa?
Nykyään halutaan vaan ilmeisesti rusinat pullasta. Nykyihminen on kyllä harvinaisen nolo ja naurettava.
Vierailija kirjoitti:
No meidän poikamme ei ole uskovainen, mutta elämänkatsomukselliset asiat häntä kovasti kiinnostavat ja kyllähän riparilla niitäkin kovasti pohditaan. Samoin kuin moraalikäsityksiä jne. Että kyllä se on sellainen yksi henkisen kasvun paikka, vaikkei se jeesus osuus niin nappaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa ap. Samaa käytöstä on havaittavissa omassa ja miehen suvussa, miehen vielä enemmän. Valitettavasti minä tulen tekemään sen ratkaisun etten mene juhliin sille puolelle, menkööt mies jos haluaa. Olen oikeasti loukkaantunut asiasta.
Myös kerran vuodessa vietettäville syntymäpäiville eivät ole vaivautuneet, niinpä emme mekään enää vaivaudu.
Onko kaikilla teistä saman suuruiset suvut? Me ainakin joudumme tekemään jotain valintaa, ei voida koko kesää käyttää vaan näihin jatkuviin juhlimisiin ympäri Suomea. Joidenkin on hirveän vaikea ymmärtää tätä, jos on itsellä pieni suku ja/tai ystäväpiiri.
Ja toivottavasti et kosta lapsille idioottimaisella käytöksellä mitään. Jätä menemättä aikuisten juhliin. Ja kerro miksi. Älä sitten jauha mitään bullshittiä. Muuten menee kostosi pilalle.
Pienet suvut molemmilla, tiedän ettei saamaan aikaan ole mitään juhlia. Ne jotka tulevat niin heillä osalla on useita juhlia mutta niin vaan tulevat meillekin. Lapselle en kosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan m*lkkua väkeä! Rippijuhliin mennään. On tosi ilkeää olla mwnemättä lapsenlapsen rippijuhliin.
Ymmärtäisin sellaisia syitä kuin esim viimeisillään raskaana oleminen (harvemmin isovanhemmilla tällasta syytä) tai muu tila, jossa tukala matkustaa tai esim jos olis päällekkäin jotkut ainutkertaiset juhlat kuten vaikka toisen lapsenlapsen häät tai ehkä jos teini ois joku kauhea kriminaali-kauhukakara. Silloinkin vois olla nuorelle kova paikka, halu tsempata ja tulla hyväkystyksi. Tai ylipäänsä paha terveystilanne. Mut että syynä mökkeily. Ihan k*sipääjuttu.
Kai he ymmärtää, että isovanhempien on syytä antaa lahja joka tapauksessa?
Mua itkettäis äitinä ja ehkä jopa teininä.
En tiedä lahjoista eivätkä ne niin kiinnostakaan. Mutta läheisyys ja läsnäolo rakkaiden juhlissa on minulle niin tärkeää, että saa kyllä olla melko kuolemankielissä, että jätän väliin. Puolitutut toki eri juttu, mutta siitä nyt ei ollut kyse tässä. Ap
Joo, enemmän kuin lahjaa, tarkoitin, että on muistettava jotenkin, jos ei paikalle tule. Mikä sutten suvussa onkaan tapana ja mihin itsellä varaa, niin sellaista löhettää. Kortti ja lahja olisi minusta aiheellinen. Toi läsnäolo olis tärkeä. Kunpa he muuttaisivat mielensä. Tulen surulliseksi teidän puolesta,
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tismalleen miltä ap:sta tuntuu, sillä olen kokenut saman asian. Lapsen isovanhemmat jättivät tulematta rippijuhliin.
Totesin silloin, että jos ei kiinnosta tulla näihin juhliin, minäkin jätän tulematta kaikkiin heidän juhliinsa jatkossa. Niin on jäänyt väliin kaksikymppiset, joulut ja muut kahvittelut. En tarjoa apua apuani tällaisille ihmisille, jotka tahallaan pahoittavat lapsenlapsen ja miniänsä mielen.
Juu ei ole itselläkään kovin korkealla prioriteetilla jatkossa näiden aikuisten kekkerit. Nuoria aion kunnioittaa, jos suinkin kutsuvat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri. Olen tärkeä vs en ole tärkeä. Ap
No en silti ihan noin suoraviivaisesti toivoisi kenenkään vetävän johtopäätöksiä. Juhlat voivat oikeesti olla stressaavia tai ette välttämättä tiedä kaikkea. Kuten itsekin sanoit, tämä on nyt jotenkin poikkeuksellista käytöstä sukulaisiltanne. Oletko pyrkinyt viemään keskustelua pidemmälle? Sanomalla suoraan, että poika voi kokea/kokee tämän välittämisen puutteena? Tai että juuri kukaan ei ole tulossa? Mikä on reaktio? Pirullinen kostaminen ja kyräily eivät johda mihinkään. Suora puhe voi toimiakin.
Mulle sattui jotain sellaista traumaatista, joka vei elämältä pohjan. En ole kunnossa nyt. En osallistu juhliin enkä aio ainakaan tässä vaiheessa selitellä kenellekään. En ainakaan muuta selitystä voi tässä vaiheessa tarjota kuin jotain epämääräistä. Olen kuitenkin vuosikaudet osoittanut välittämistä. Jos joku tästä siinä määrin loukkaantuu vetämällä hätäisiä johtopäätöksiä ja katkaisee tämän takia välit, niin menköön. Itse olen armollisempi. Minulle merkitsee kokonaiskuva ihmisestä.
Kertoisin pojalle tilanteesta niin lempeästi kuin osaan, ilman että hänelle tulee olo että juuri HÄNESTÄ ei välitetä. Siis että kesällä kaikki ovat niin kiireisiä... tms. Sitten lähtisin pojan kanssa ideoimaan jotain tosi kivaa päivää perheen kesken. Ja nimenomaan niin, että poika saisi antaa mielikuvituksensa lentää. Jos hän haluaa carting-radalle niin sitten juhlitaan riparia siellä :)
Turha alapeukuttaa. Tottahan se on: ei tuo matka kerro vielä yhtään mitään.