Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan rippijuhlat ei kiinnosta ketään :(

Vierailija
13.07.2018 |

Pojalla elokuussa rippijuhlat, ja isovanhemmat (miehen vanhemmat siis, omani ovat kuolleet), miehen sisko perheineen ja pojan aikuinen isosisko kaikki ovat jo ilmoittaneet, etteivät aio tulla, koska haluavat olla mökillä. Kummeista yksi ei pääse, koska hänellä on oman lapsensa juhlat samaan aikaan. Toinen kummi onneksi pääsee.

Ymmärrän toki, että rippijuhlat eivät kaikille ole mikään jeejee, etenkin kun emme ole kuin tapauskovaisia, mutta luulisi silti, että edes isovanhemmat ja sisko voisivat asettaa pojalle tärkeät juhlat jonkun mökkireissun edelle. Kuitenkin ihan läheisiä ollaan ja tapana on toisten juhlissa käydä... eikä sieltä mökiltä aja kuin tunnin, että ei luulisi päiväseltään olevan niin hankalaa käydä.

En tiedä, on kyllä kurja olo pojan puolesta.

Kommentit (282)

Vierailija
161/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä äärettömän ikävää käytöstä sukulaisilta. Mutta hävettää eniten tuon rippinuoren siskon poisjäänti! Oman perheen juhliin kerta kaikkiaan vain mennään.

No juttelin hänen kanssaan juuri ja pohdiskeli, että jos vaan saa kyydin sieltä mökiltä pois (on menossa siis niiden isovanhempien kyydissä, hänellä ei vielä ole korttia) niin tulisi juhliin. Ja se on kuulemma ollut koko ajan syynä, miksi ei tulisi. Sanoin että isänsä kyllä hakee jos eivät muut suvaitse tulla. Ap

Kiva jos sisko edes tulee, se varmasti merkitsee paljon pojallesi.

Nojoo, kieltämättä se on jo yksi "voitto". Mietinkin mikä niin tärkeää tyttärelle tuolla mökillä on. Ap

Vierailija
162/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsukaa hei sunnuntaiehtoosti rääppiäisiin ne mökkeilijät.

Eivät halua lyödä lukkoon mitään, jos onkin kiva ilma ja haluavat tulla vasta yötä vasten. Tätä mies juuri koitti ehdottaa. Ap

Täh? Oikeasti? Miten juntteja ne sukulaiset oikein ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli jo otsikosta paha mieli sekä sinun että etenkin poikasi puolesta.

Mun oma isoveli pääsi ripille 1977. Veli tuli kirkolta yksin kotia bussilla, kertoi mulle, että oli ainoa, jolla ei ollut ketään siellä paikan päällä - ja ainoa, jolla ei ollut yhtään ruusua siihen valokuvaan. Onneksi yksi tyttö oli jotenkin tajunnut tilanteen ja antanut omistaan veljelle yhden, jotta silläkin oli rippikuvassa ruusu niin kuin muillakin.

Myöhemmin kuulin kun veli itki huoneessaan. Se olikin vika kerta kun kuulin sen itkevän.

En koskaan voinut käsittää, miten edes äiti ei tajunnut että veljeä ois voinut vähän juhlistaa ja antaa vaikka mullekin bussirahat ja kehottaa meneen paikalle.

Omilleni järkkäsin kyllä rippijuhlat, varmaan just tosta kokemuksesta viisastuneena.

Vierailija
164/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olkoon hyvä opetus pojalle. Maailma on julma paikka jossa miltei kaikki ajattelevat vain omaa etuaan.

Vierailija
165/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli jo otsikosta paha mieli sekä sinun että etenkin poikasi puolesta.

Mun oma isoveli pääsi ripille 1977. Veli tuli kirkolta yksin kotia bussilla, kertoi mulle, että oli ainoa, jolla ei ollut ketään siellä paikan päällä - ja ainoa, jolla ei ollut yhtään ruusua siihen valokuvaan. Onneksi yksi tyttö oli jotenkin tajunnut tilanteen ja antanut omistaan veljelle yhden, jotta silläkin oli rippikuvassa ruusu niin kuin muillakin.

Myöhemmin kuulin kun veli itki huoneessaan. Se olikin vika kerta kun kuulin sen itkevän.

En koskaan voinut käsittää, miten edes äiti ei tajunnut että veljeä ois voinut vähän juhlistaa ja antaa vaikka mullekin bussirahat ja kehottaa meneen paikalle.

Omilleni järkkäsin kyllä rippijuhlat, varmaan just tosta kokemuksesta viisastuneena.

Oi että, ihan tuli paha mieli veljesi takia myös. Ne ovat yllättävän isoja juttuja niille nuorille, vaikka ovat niin teiniuhoaan täynnä. Merkki siitä, että on se oma yhteisö, johon kuuluu. Ap

Vierailija
166/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsukaa hei sunnuntaiehtoosti rääppiäisiin ne mökkeilijät.

Eivät halua lyödä lukkoon mitään, jos onkin kiva ilma ja haluavat tulla vasta yötä vasten. Tätä mies juuri koitti ehdottaa. Ap

Täh? Oikeasti? Miten juntteja ne sukulaiset oikein ovat?

Normaalisti eivät yhtään. Siksi tätä onkin vaikea tajuta. Jos ei oltaisi läheisiä, ei se poisjäänti niin kurjalle tuntuisikaan. Ap

Vierailija
167/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta rippijuhlat on kyllä vieraiden kannalta yksi turhimmista ajan- ja rahankuluista. Tajuan jotkut yo-juhlat, siinä sentään on opiskeltu ja valmistuttu jostain, mutta ripillepääsy? Varsinkin jos on pelkkä tapauskovaisten rituaali ilman mitään sen kummempaa vakaumusta tai muuta. Vieraan kannalta äärettömän tylsää istua kirkossa tuijottamassa vieraiden teinien selkiä ja kuuntelemassa virrenveisuuta. Ja mitä se ripillepääsy näille teineille on? Ollaan viikko heiluttu jossain rippileirillä kavereiden kanssa läppää heittämässä, sitten vedetään vastentahtoisesti valkoinen kaapu päälle ja kökitään tunti rippikirkossa, ja ihan vain sen takia koska muutkin ja koska äiti käski. Ja koska siitä saa rahaa. Sitä vartenhan niitä vieraita sinne halutaan, eikö? Näyttäkää mulle joku 15-vuotias rippikoululainen, joka oikeasti menee uskonnon takia sinne leirille ja kirkkoon, ja haluaa vieraita mutta ei lahjoja tai rahaa. MOT.

Ei meidän teini sinne riparille mene uskonnon takia, en ole niin väittänytkään, vaan pitämään hauskaa kavereiden kanssa

Ja sen takia sukulaisten pitäisi pynttäytyä juhlavaatteisiin ja keskeyttää lomansa ja ajaa kuumassa kelissä kirkkoon istumaan ja lahjoja antamaan, että nuori on viikon leirillä pitänyt hauskaa kavereiden kanssa? En todellakaan halua kannustaa enkä ylläpitää uskonnollisia rituaaleja, joita ei edes oteta tosissaan. Annan aikaani ja rahaani ja kunnioitustani sellaisille juhlille, missä oikeasti on jotain saavutettu tai tehty, ei pelkästään hengailtu kavereiden kanssa tavan vuoksi. Tapauskovaisuudellakin pitäisi olla rajansa, ja tuollainen typerä rippihomma pitäisi jo oikeasti muuttaa sellaiseksi, että siihen osallistuu vain ne, jotka oikeasti uskoo ja tekee jotain sen uskonnon eteen.

Mä olen ateisti, en kuulu kirkkoon, omia lapsia ei ole kastettu eivätkä (todennäköisesti) mene rippileirille, mutta ei tulisi mieleenkään jättää menemättä kummilapsen, lapsenlapsen tai oman sisaruksen rippijuhliin, jos ko lapsi on rippikoulun käynyt läpi. En mä osaa ajatella että 15-vuotias opportunistisesti pyrkii hankkimaan rahaa ja lahjoja rippijuhlien avulla, vaan suurin osa kirkkoon kuuluvista käy sen koska se kuuluu asiaan ja kaveritkin käy (itse asiassa mua surettaa vähän omieni puolesta että eivät saa tuota kokemusta). Suomessa lapsikasteen ja luterilaisuuden historiallisen aseman takia rippikoulu on muodostunut normatiiviseksi kasvukokemukseksi eikä niinkään vakaumukselliseksi valinnaksi. Itsekin kävin sen koska kaikki silloin tekivät niin, enkä todellakaan ajatellut mitään lahjojen nyhtämistä sukulaisilta. Mielestäni on täysin ymmärrettävää, että 15v käy rippikoulun tavan vuoksi ja toivoo läheisiä sukulaisiaan juhliinsa ja pahoittaa mielensä jos eivät tule (ymmärrän hyvin että esim serkun tai välttämättä edes siskon/veljen lapsen juhliin ei mennä, mutta lapsenlapsi, kummilapsi tai oma sisarus - todellakin).

Eikä kenenkään tarvitse antaa lahjaa yli varojensa. Mielestäni kukkakin riittää hyvin. Mutta läsnäolo on tärkeää.

Vierailija
168/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan m*lkkua väkeä! Rippijuhliin mennään. On tosi ilkeää olla mwnemättä lapsenlapsen rippijuhliin.

Ymmärtäisin sellaisia syitä kuin esim viimeisillään raskaana oleminen (harvemmin isovanhemmilla tällasta syytä) tai muu tila, jossa tukala matkustaa tai esim jos olis päällekkäin jotkut ainutkertaiset juhlat kuten vaikka toisen lapsenlapsen häät tai ehkä jos teini ois joku kauhea kriminaali-kauhukakara. Silloinkin vois olla nuorelle kova paikka, halu tsempata ja tulla hyväkystyksi. Tai ylipäänsä paha terveystilanne. Mut että syynä mökkeily. Ihan k*sipääjuttu.

Kai he ymmärtää, että isovanhempien on syytä antaa lahja joka tapauksessa?

Mua itkettäis äitinä ja ehkä jopa teininä.

Vierailija
169/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku erotilanne? Että esimerkiks olisit just jättänyt miehesi jonkun toisen takia eli onko joku tilanne, mihin heillä vaikea tulla? Jos ei mitään tuollaista, niin tosi tylyä, todella väärin.

Vierailija
170/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös se pojan siskon läsnäolo olisi tärkeämpää kuin noiden muiden sukulaisten? Jos edes sisko ei halua tulla, miksi sitten muut sukulaiset? Paheksut muita sukulaisia, entä tytärtäsi?

Joo, kyllä tässä tulee vahva tunne, että ap jättää jotain kertomatta. Taustalla on riitaa, mökötystä, kostamista. Ei kukaan täysjärkinen jätä lähiomaisen ripillepääsyä väliin, jos ollaan normaalisti hyvissä väleissä.

Minä ainakin aion osan jättää täysin hyvällä omatunnolla. Kuten aiemmin sanoin, olisi näitä juhlia jokaiselle viikonlopulle ja osa vielä kaukana. Ei kiitos! Kyllä ne rajat täytyy voida johonkin vetää. Kaikilla on oikeus lomailla täysin hyvillä mielin. Jos ei tästä ymmärrystä heru, niin sitten ei heru.

Jos ihminen tajuaa varata ajoissa kaukomatkan, niin on hyvä syy kieltäytyä eikä ole töykeä. Ja taloudellisessa mielessä samat kustannukset, jotka menee pakkojuhliin, voivat kattaa pitkälti matkakustannukset, joten....

Vierailija
171/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös. Miehen vanhemmat kuolleet, eikä hänen puoleltaan muita sukulaisia ole kuvioissa. Mulla läheiset välit omaan pieneen sukuuni, mutta mun äitillä on iso selkäleikkaus, isällä ohitusleikkaus, veljeni perheineen matkoilla, jotka kummeja ja toisella veljelläni muutto. Meillä juhliin pääsee vain toinen kummi. Ei haittaa yhtään. Ihanan helpolla päästään ja seuraavana päivänä lähdetään mekin reissuun. Tämä myös ihan jees juhlakalulleen itselleen. Onnea on pieni suku.

Vierailija
172/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös. Miehen vanhemmat kuolleet, eikä hänen puoleltaan muita sukulaisia ole kuvioissa. Mulla läheiset välit omaan pieneen sukuuni, mutta mun äitillä on iso selkäleikkaus, isällä ohitusleikkaus, veljeni perheineen matkoilla, jotka kummeja ja toisella veljelläni muutto. Meillä juhliin pääsee vain toinen kummi. Ei haittaa yhtään. Ihanan helpolla päästään ja seuraavana päivänä lähdetään mekin reissuun. Tämä myös ihan jees juhlakalulleen itselleen. Onnea on pieni suku.

Tää ei olekaan yhtään niin paha, koska poissaoloon on syyt. Mökkeily ei ole syy. Mökkeily syynä on tosi tyly. Ihan kuin sanoisi lapsenlapselleen, että kuule, et ole tärkeä. Olen vihainen näille ap:n sukulaisille,

Vierailija
173/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei olekaan yhtään niin paha, koska poissaoloon on syyt. Mökkeily ei ole syy. Mökkeily syynä on tosi tyly. Ihan kuin sanoisi lapsenlapselleen, että kuule, et ole tärkeä. Olen vihainen näille ap:n sukulaisille,

Mistä tiedät millä matkalla tuo veli on? Entäs jos hänkin on mökillä?

Vierailija
174/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi ap, onhan tuo kurjaa.

Minusta kuitenkin rippijuhlat on nykyään menettäneet arvonsa. Sillä ei haeta mitään muuta kuin rahaa. Ripille mennään koska muutkin menee ja saa rahaa. Ei kukaan 15-kesäinen mene ripille uskonnon takia eikä heille merkitse mitään se miksi ripille oikeasti mennään. Poikkeuksena uskovaiset nuoret, mutta heitä on mahtuu juuri ja juuri yksi tusinaan. Tämän varjolla pidän aika tekopyhänä sitä kun sanotaan että nuorelle tärkeä juhla. Se on vain siksi tärkeä että saa rahaa. Mitään syytä ei ole juhlille itsessään. Kummitkin ovat pitkälti vain perinne nykyään, eivät hoida nykyään sitä tehtävää mihin se kummi on tarkoitettu.

Vierailija
175/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuitenkin rippijuhlat on nykyään menettäneet arvonsa. Sillä ei haeta mitään muuta kuin rahaa. Ripille mennään koska muutkin menee ja saa rahaa. Ei kukaan 15-kesäinen mene ripille uskonnon takia eikä heille merkitse mitään se miksi ripille oikeasti mennään. Poikkeuksena uskovaiset nuoret, mutta heitä on mahtuu juuri ja juuri yksi tusinaan. Tämän varjolla pidän aika tekopyhänä sitä kun sanotaan että nuorelle tärkeä juhla. Se on vain siksi tärkeä että saa rahaa. Mitään syytä ei ole juhlille itsessään. Kummitkin ovat pitkälti vain perinne nykyään, eivät hoida nykyään sitä tehtävää mihin se kummi on tarkoitettu.

Onpa kyyninen ja kylmä asenne.

Se, että sinulle ei merkkaa mitään, ei tarkoita etteikö muille merkkaisi. Moni miettii uskon ja filosofian asioita, ei välttämättä toitota niitä.

Se on teinille iso juhla, kaikkien muiden suvut tulee ja on ylpeinä ja ykkösissään ja sitten jonkun suku ei välitä. Mieti siltä kannalta, jos et muuta käsitä. Olla siinä uusien kavereiden edessä pitää pokkaa "joo mun suku ei välitä musta".

Vierailija
176/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tismalleen miltä ap:sta tuntuu, sillä olen kokenut saman asian. Lapsen isovanhemmat jättivät tulematta rippijuhliin.

Totesin silloin, että jos ei kiinnosta tulla näihin juhliin, minäkin jätän tulematta kaikkiin heidän juhliinsa jatkossa. Niin on jäänyt väliin kaksikymppiset, joulut ja muut kahvittelut. En tarjoa apua apuani tällaisille ihmisille, jotka tahallaan pahoittavat lapsenlapsen ja miniänsä mielen.

Vierailija
177/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kasikymppuiset 😀

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tismalleen miltä ap:sta tuntuu, sillä olen kokenut saman asian. Lapsen isovanhemmat jättivät tulematta rippijuhliin.

Totesin silloin, että jos ei kiinnosta tulla näihin juhliin, minäkin jätän tulematta kaikkiin heidän juhliinsa jatkossa. Niin on jäänyt väliin kaksikymppiset, joulut ja muut kahvittelut. En tarjoa apua apuani tällaisille ihmisille, jotka tahallaan pahoittavat lapsenlapsen ja miniänsä mielen.

Vierailija
178/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä tästä ajan saatossa tapahtuneesta muutoksesta, kun niin olet tietävinäsi. Miten kummit ennen hoitivat tarkoituksenmukaisesti tehtäväänsä? Ja kuinka moni prosentti ennen sitten uskoi kaiken uskonnollisen opetuksen tuosta noin vaan? Ja onko sekään edes järkevää?

Käsitykseni mukaan rippikoulussa käydään paljon järkeviä teemoja lähimmäisenrakkaudesta ja eettisyydestä ym. Se, mitä itse kullekin jää käteen, on hyvin henkilökohtainen asia.

Ja mikä siinäkin on niin kamalaa, että itsenäistyvien nuorten mielessä pyörii se vertaisseura ja myös oma raha, jota nuori ei välttämättä kovin monesta lähteestä muuten itsenäisesti saa? Muistelepa vaan itse omia nuoruisvuosiasi! Kyse on täysin luonnollisesta asiasta kehityksessä.

Vierailija
179/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten ihmisten juttuja lukiessa tulee väistämättä mieleen, ettei kukaan tuossa sotkussa varmaan edes tiedä mikä osapuoli kierteen aloitti.

Kai sanoit edes suoraan, että "en tule jouluna, koska tekään ette tulleet rippijuhliin". Myrkytitkö myös lapsen mielen? Vai saiko lapsi säilyttää tavanomaiset suhteensa isovanhempiinsa?

Vierailija
180/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyyninen ja kylmä asenne.

Se, että sinulle ei merkkaa mitään, ei tarkoita etteikö muille merkkaisi. Moni miettii uskon ja filosofian asioita, ei välttämättä toitota niitä.

Se on teinille iso juhla, kaikkien muiden suvut tulee ja on ylpeinä ja ykkösissään ja sitten jonkun suku ei välitä. Mieti siltä kannalta, jos et muuta käsitä. Olla siinä uusien kavereiden edessä pitää pokkaa "joo mun suku ei välitä musta".

No ei teinit kylläkään kysele toisiltaan tuliko sun kummisedät ja -tädit sun rippijuhliin... Niitä kiinnostaa hivenen eri asiat tuossa iässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi