Vierailija

Tampereen Hämeenkatukin muka mukulakivikatu.

• ylös 1
  • alas 16

Kommentit (18)

Vierailija

En ole kuullutkaan nupu- tai noppakivikaduista. Mukulakivikatuja on kyllä tullut kuljettua. T. Hämäläinen

• ylös 27
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Varmaan siksi, että ei se oon ihan justiinsa. Että niinko ei oo asvalttitie.

Oikeita mukulakivikatuja on aika harvassa paikassa ja autolla todella ikävä ajaa.

Vierailija

Mukulakivikatuja ne on. Nupu- tai noppakivikatua ei käytetä. En ole kuullut koskaan.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mukulakivikatuja ne on. Nupu- tai noppakivikatua ei käytetä. En ole kuullut koskaan.

Esim. Helsingissä on mukulakivikatuja tietääkseni vain Suomenlinnassa. Muualla on nupukiviä eli nelisnurkkaisia, esim. Esplanadi ja Pohjoisranta.

Vierailija

Mukula- ja nupukivi olen kuullut, noppakiveä en ikinä. Itse kutsun ***vetin kärrypoluksi jos sellaista joudun ajamaan, ne pitäisi todella pistää sileäksi olivat nimeltään mitä tahansa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mukulakivet on pyöreämuotoisia luonnonkiviä. Nupu- ja noppakivet on suorakulmaisia. Noppakivet kuutioita ja nupukivet pitkulaisempia.

Vierailija

Eihän sano, olen ollut tamperelaisten kanssa kivettämässä. Mukula on seulanpääkivi muualla kuin tampereella. Noppa on neliskulmainen ja nupu suorakaiteen muotoinen. Jokainen tämän tietää eikä kukaan niin sano ellei hän ole itse sekoittanut asioita. Noin ei sanota yleisesti. Ap on itse sekaisin termeissä.

Vierailija

Mukulakiviähän ne on. Mut eihän niitä nyt taida Hämeenkadulla enää pahemmin olla ratikan takia. 

Vierailija

Helsingissä todella mukulakiveä taitaa olla vain siellä Suomenlinnassa, säilytetty siellä.

Keskustassa vanhimmat kadut (tai osat katua) ovat Helsingin yliopiston kulmilla eivätkä ole mukulaa, noppaa tai nupua vaan isoa graniittilaattaa. Minusta hienot, vaikka saa varoa kävellessään. Uudempaa nupua sitten vedetty viereen.

Torikortteleissa on sitten vanhaa kiveystä, joka on erilaista, eli mukulakiven ja nupukiven välimuotoa kenties.

Muualla keskustassa on joskus sellaista pitkää ja kapeaa suorakiteen muotoista graniittia.

Keskuskadun uusi laatoitus on huippuhieno. Viittaan matemaattiseen Penrose-kuvioon (vaikkei ihan oikeaoppisesti toteutettu olekaan).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mukulakivi on kuin lapsen pää, siitä sen nimikin tulee.

Voi tulla perunaa muistuttavasta muodostakin. Tai lapsen nimitys tulee perunasta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat