Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan rippijuhlat ei kiinnosta ketään :(

Vierailija
13.07.2018 |

Pojalla elokuussa rippijuhlat, ja isovanhemmat (miehen vanhemmat siis, omani ovat kuolleet), miehen sisko perheineen ja pojan aikuinen isosisko kaikki ovat jo ilmoittaneet, etteivät aio tulla, koska haluavat olla mökillä. Kummeista yksi ei pääse, koska hänellä on oman lapsensa juhlat samaan aikaan. Toinen kummi onneksi pääsee.

Ymmärrän toki, että rippijuhlat eivät kaikille ole mikään jeejee, etenkin kun emme ole kuin tapauskovaisia, mutta luulisi silti, että edes isovanhemmat ja sisko voisivat asettaa pojalle tärkeät juhlat jonkun mökkireissun edelle. Kuitenkin ihan läheisiä ollaan ja tapana on toisten juhlissa käydä... eikä sieltä mökiltä aja kuin tunnin, että ei luulisi päiväseltään olevan niin hankalaa käydä.

En tiedä, on kyllä kurja olo pojan puolesta.

Kommentit (282)

Vierailija
121/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta rippijuhlat on kyllä vieraiden kannalta yksi turhimmista ajan- ja rahankuluista. Tajuan jotkut yo-juhlat, siinä sentään on opiskeltu ja valmistuttu jostain, mutta ripillepääsy? Varsinkin jos on pelkkä tapauskovaisten rituaali ilman mitään sen kummempaa vakaumusta tai muuta. Vieraan kannalta äärettömän tylsää istua kirkossa tuijottamassa vieraiden teinien selkiä ja kuuntelemassa virrenveisuuta. Ja mitä se ripillepääsy näille teineille on? Ollaan viikko heiluttu jossain rippileirillä kavereiden kanssa läppää heittämässä, sitten vedetään vastentahtoisesti valkoinen kaapu päälle ja kökitään tunti rippikirkossa, ja ihan vain sen takia koska muutkin ja koska äiti käski. Ja koska siitä saa rahaa. Sitä vartenhan niitä vieraita sinne halutaan, eikö? Näyttäkää mulle joku 15-vuotias rippikoululainen, joka oikeasti menee uskonnon takia sinne leirille ja kirkkoon, ja haluaa vieraita mutta ei lahjoja tai rahaa. MOT.

Ei meidän teini sinne riparille mene uskonnon takia, en ole niin väittänytkään, vaan pitämään hauskaa kavereiden kanssa

Ja sen takia sukulaisten pitäisi pynttäytyä juhlavaatteisiin ja keskeyttää lomansa ja ajaa kuumassa kelissä kirkkoon istumaan ja lahjoja antamaan, että nuori on viikon leirillä pitänyt hauskaa kavereiden kanssa? En todellakaan halua kannustaa enkä ylläpitää uskonnollisia rituaaleja, joita ei edes oteta tosissaan. Annan aikaani ja rahaani ja kunnioitustani sellaisille juhlille, missä oikeasti on jotain saavutettu tai tehty, ei pelkästään hengailtu kavereiden kanssa tavan vuoksi. Tapauskovaisuudellakin pitäisi olla rajansa, ja tuollainen typerä rippihomma pitäisi jo oikeasti muuttaa sellaiseksi, että siihen osallistuu vain ne, jotka oikeasti uskoo ja tekee jotain sen uskonnon eteen.

Kyllähän rippikoulu on muutakin kuin pelkkä leiri. Ilmoittautuminen on edellisen vuoden syksyllä yleensä. Ennen leiriä pitää käydä tietty määrä kirkossa, nuorten tapahtumissa, uskonnollisissa tilaisuuksissa yms. Eikä leiri ole pelkkää hengailua, on oppitunteja ja ulkoläksyjä. Rippikoulu on paljon laajempi kuin esim Prometheus-leiri jossa vain ollaan viikko juttelemassa. Ja rippikoulu huipentuu konfirmaatioon. Jokainen rippikoulun käynyt on juhlan ansainnut.

Ja mitä tiedät Prometheus-leirin sisällöstä? Oletko ollut itse ko. leirillä? Siellä pohditaan elämän asioita eikä vain opetella litanioita ulkoa kuten riparilla. 

Sen verran tiedän että prometheusleiriin ei sisälly melkein vuoden mittaista ennakkovalmistautumista kirkkokäynteineen yms.

No mikä merkitys niillä on? Mennään kirkkoon istumaan, pelataan kännykällä jotain peliä, haetaan korttiin leima, jotta paikalla on oltu. Tai odotetaan kirkon pihalla seremonian loppua ja mennään hakemaan leima. Eivät ne tuo rippikouluun mitään sisältöä. Itsekin olen aikoinaan rippikouluun pakotettuna joutunut osallistumaan körttiseuroihin saadakseni leiman. Vieläkin puistattaa. En "oppinut" siellä mitään. 

Eli ne valmistautumiset ovat yhtä tyhjän kanssa kuten koko leirin sisältö. Tärkeintä on oppia ulkoa Isä Meidän ja uskontunnustus, jotta osaat ne myöhemmin kirkossa lukea, kun kerran elämässäsi joudut  sinne pakon edessä menemään. 

Rippokoulua ei ole pakko käydä, jos se on noin vastenmielistä. Eikä kirkkoon ole pakko mennä. Sieltä voi erota. Jos menee kirkkoon, ei ole pakko lausua uskontunnustusta. Esim. hautajaisissa voi olla hiljaa.

Vierailija
122/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei enää kirjoitti:

Kyllä silloin kun vielä perhe-elämää vietin ja lapsia oli itsellä ja sukulaisilla, niin kauheimpia juhlia olivat nuo pakolliset riipi- ja ylioppilasjuhlat. Voi jösses mitä virkaa moisilla on ja suurin nuorisosta odottaa niitä vaan lahjojen toivossa. Ihmisiä voi nähdä muutenkin ja järjestää erilaisia kutsuja, mutta nuo traditionaalisuuteensa käpertyvät tapapippalot ovat vaan niin rasittavaa pönötystä ja hikisiä hetkiä pienissä asunnoissa.

Olen täysin eri mieltä. Jotkut perheet eivät järjestä kuin ne "pakolliset" juhlat ja ne liittyvät juuri noihin elämän virstapylväisiin: rippijuhlat, yö-juhlat, häät, kastajaiset. Syntymäpäivät ymmärtäisin, jos joku haluaa jättää ne joku vuosi väliin koska ne tulevat joka vuosi. Muut juhlat ovat useinmiten yhden kerran elämässä ja minun mielestä on harmillista että osa suvusta kieltäytyy noin huonolla syyllä kuin että on mökillä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tämä kohtelu kun appivanhemmat täyttää vuosia..tai se sisko.

Vierailija
124/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulussa / konfirmaatiossa on satojen vuosien perinnettä ja arvokkuutta. Ensimmäinen prometheusleiri oli vuonna 1989

Vierailija
125/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että saitte kuitenkin konfirmaatiotilaisuuteen siunaajan. Meillä ei sekään varmaa. Noloa jos äiti menee..vai onko?

Vierailija
126/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää rippi väliin ja pitäkää rapujuhlat. Hihhulismi ei kiinnosta ketään enää. Tai kirkkohäät.

Vierailija
127/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että saitte kuitenkin konfirmaatiotilaisuuteen siunaajan. Meillä ei sekään varmaa. Noloa jos äiti menee..vai onko?

Minkä ihmeen siunaajan?

Vierailija
128/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneet semmosiksi rahankeruu hommiksi, että okso tulee kun kuulee. 

Vierailija
129/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rippijuhlat on lapselle iso juttu. Ei välttämättä kaikille, mutta itselleni ja suurimmalle osalle lähipiirini nuorista kyllä.

Aikanaan kun itse kävin rippikoulua, olin ihan aidosti utelias ja kiinnostunut, vaikka vain tapauskovainen olenkin. Kyllä se koulu ja varsinkin leiri avarsi omaa näkemystäni monesta asiasta, myös muusta kuin uskontoon liittyvistä. Mäheisten huomioiminen, yhdessäolon tärkeys, kiusaaminen... kävimme läpi monenlaisia asioita.

Jos joku omista läheisistäni olisi jättänyt tuollaisella verukkeella tulematta juhliini, olisin varmasti tuntenut oloni loukatuksi. Ihan kuin en olisikaan isovanhemmilleni, sisaruksille tai kummilleni tärkeä.

Vierailija
130/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä rippijuhlat on lapselle iso juttu. Ei välttämättä kaikille, mutta itselleni ja suurimmalle osalle lähipiirini nuorista kyllä.

Aikanaan kun itse kävin rippikoulua, olin ihan aidosti utelias ja kiinnostunut, vaikka vain tapauskovainen olenkin. Kyllä se koulu ja varsinkin leiri avarsi omaa näkemystäni monesta asiasta, myös muusta kuin uskontoon liittyvistä. Mäheisten huomioiminen, yhdessäolon tärkeys, kiusaaminen... kävimme läpi monenlaisia asioita.

Jos joku omista läheisistäni olisi jättänyt tuollaisella verukkeella tulematta juhliini, olisin varmasti tuntenut oloni loukatuksi. Ihan kuin en olisikaan isovanhemmilleni, sisaruksille tai kummilleni tärkeä.

No juuri tuo viimeinen lause. Kummin ymmärtää kun heillä tosiaan samaan aikaan omat juhlat, mutta nämä mökkeilijät tosiaan pistävät miettimään onko teini aivan yhdentekevä. Ap

Vierailija
131/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mene sukulaispojan rippijuhliin, koska vanhemmat ovat epärehellisiä ja nuori on opetettu rahanahneeksi. Vanhemmat kristävät kaiken aikaa isovanhempia ja maksattavat laskujaan heillä. Valehtelua, kiristystä, uhkailua ollut jo monta vuotta. Isovanhemmat eivät haluaisi mennä paikalle, mutta velvollisuudentunnosta ilmeisesti kuitenkin menevät.

Ap, kerrotko nyt aivan kaikkea?

No me olemme mielestäni ihan tavallinen perhe ja mitään uhkailuja tms ei todellakaan ole. Kyläillään, juhlitaan ja autetaan kyllä sujuvasti kaikki tasapuolisesti. Teini on läheinen siskonsa ja isovanhempien kanssa ja myös serkuistaan pitää kovasti. Ap

Vierailija
132/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menneet semmosiksi rahankeruu hommiksi, että okso tulee kun kuulee. 

Poika itse sanoi, että hänelle riittää aivan hyvin vaikkapa kortti. Tietää, ettei etenkään miehen siskon perhe ole taloudellisesti kovinkaan hyvin toimeentuleva. Ap

Vierailija
133/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en mene sukulaispojan rippijuhliin, koska vanhemmat ovat epärehellisiä ja nuori on opetettu rahanahneeksi. Vanhemmat kristävät kaiken aikaa isovanhempia ja maksattavat laskujaan heillä. Valehtelua, kiristystä, uhkailua ollut jo monta vuotta. Isovanhemmat eivät haluaisi mennä paikalle, mutta velvollisuudentunnosta ilmeisesti kuitenkin menevät.

Ap, kerrotko nyt aivan kaikkea?

No me olemme mielestäni ihan tavallinen perhe ja mitään uhkailuja tms ei todellakaan ole. Kyläillään, juhlitaan ja autetaan kyllä sujuvasti kaikki tasapuolisesti. Teini on läheinen siskonsa ja isovanhempien kanssa ja myös serkuistaan pitää kovasti. Ap

Oletko jutellut näiden läheistesi kanssa siitä, kuinka tärkeät nämä juhlat on lapsellesi? Aika outoa, jos noin läheiset ihmiset ei ymmärrä sun lapsen mielen pahoitusta. Ehkä ne kuvittelevat että lapsesi meni leirille vain pitämään hauskaa kavereiden kanssa, ja toivoo lahjoja. Ehkei ne tajua että lapsesi pitää tätä tärkeänä aikuistumisriittinä, ja toivoo pelkästään läheisten ihmisten lämmintä läsnäoloa suurena päivänään. Kerro se heille.

Vierailija
134/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan uskomattoman hävyttömän törkeää! Tuollaiset sukulaiset olis meillä entisiä sukulaisia!

Oman pojan rippijuhlat oli viime kesänä ja yhdet sukulaiset tuli venematkan takaa saaresta+ siihen päälle 100 km ajomatkaa, toiset 150 km päästä, kaveriperhe Ahvenanmaalta lomanvietosta...

Jos minut kutsutaan rippijuhliin/ristiäisiin/häihin/hautajaisiin niin todellakin menen. Ainoastaan jos sattuisin makaamaan sairaalassa kuoleman kielissä niin ehkä siinä tapauksessa jäisi väliin. Nuo ovat kuitenkin ne ihmisen elämän korkea-arvoisimmat juhlat.

Todella huonoa käytöstä sukulaisilta!

Vierailija
135/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kolmesta lapsestani ei yksikään halunnut riparille. Ei niissä leireissä mitään pahaa ole, mutta vähän muinaisjäänne. Minä olen puoliuskovainen tai agnostikko, ja rukoilenkin joskus, muttei haittaa lasten valinnat olla käymättä riparia.

Kurjaa kyllä poikasi kannalta, toivottavasti sukulaiset tulevat järkiinsä ja tulevat juhlimaan. Onnea nuorelle!

Vierailija
136/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat jättivät tulematta kummankaan tyttäreni rippijuhliin. Tai siis esikoisen juhliin eivät halunneet tulla, keskimmäisen juhliin en enää kutsunut. Ovat hyväkuntoisia alle 70-vuotiaita ja harrastavat monenlaista. Jotain epämääräistä selitystä sain kieltäytymiselle. Olin ja olen edelleen tosi loukkaantunut. Olenkin kutsunut juhliin ystäväperheitämme, sellaisia jotka ovat olleet lastemme elämässä pidempään mukana. Molemmat juhlat olivat todella kivat ja lämminhenkiset. Kukaan muu ei kaivannut isovanhempia (eikä muakaan siinä muuten harmittanut, mut se ajatus, et mun lapset eivät merkitse niin paljon, et niihin uhrattais aikaa).

Vierailija
137/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei kiinnosta.

Rippijuhlat on aikansa eläneet.

Kirkkohäätkään ei kelpaa nykyään selitykseksi, soitto papille että ei ole rippikoulua käyty, haluan kirkkohäät, onnistuu kun sanoo muuten olevansa menossa maistraatin kautta.

Vierailija
138/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä on just sitä minäminä-elämää heidän osaltaan ja itsekeskeisyyttä. Minä en jaksa, minä haluan, minun ei tarvitse, minä tarvitsen. Olisi kyllä viimeinen kerta, kun yhtään mitenkään muistaisin näitä sukulaisia, jotka valitsevat mökille jäämisen pojan juhliin saapumisen sijaan, varsinkin, kun on noin lyhyt matkakin.

Vierailija
139/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää käytöstä isovanhemmilta.Sairauden ymmärtäisin , mutta että mökillä olo voittaa lapsenlapsen ripille pääsyn.Tuon jälkeen en menisi yhteenkään heidän juhliin ja sanoisin selvästi että nyt on sitten teidän juhlat juhlittu meidän puolesta loppuiäksi.Sisaren kyllä vaatisin paikalle, vaikka kuinka olisi itsenäistymiisprosessi menossa.Jotain käytöstapoja pitää vielä olla ihmisillä.

Käytöstapoja pitää olla? Se on hyvää käytöstä että edellytetään toisten osallistuvan kaiken maailman kissanristiäisiin eikä sallita toiselle oikeutta kieltäytyä? Tämä on malliesimerkki siitä ihmisten ajattelusta että se, joka ei tee kuten MINÄMINÄMINÄ haluan, on ITSEKÄS. Itse olen kohdannut tätä usein veljeni lasten kohdalla: veljen vaimon mielestä MINÄ olen itsekäs kun en tule heidän lastensa juhliin 200 km päähän rääkymistä kuuntelemaan -hän, joka minua sinne vaatii, ei tokikaan ole yhtään.

Juhlakutsu on kustu. Ei määräys. Siitä voi ihan hyvin kieltäytyä ihan ilman syytäkin.

Ymmärtäisin jos teini olisi uskonnollinen, että juhla olisi hänelle tärkeä, mutta yksikään tavallinen teinipoika ei välitä rippijuhlistaan muuta kuin rahan takia.

Noin muuten jos juhliin ei ole tulijoita, kannattaa emännän katsoa peiliin.

Vierailija
140/282 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan uskomattoman hävyttömän törkeää! Tuollaiset sukulaiset olis meillä entisiä sukulaisia!

Oman pojan rippijuhlat oli viime kesänä ja yhdet sukulaiset tuli venematkan takaa saaresta+ siihen päälle 100 km ajomatkaa, toiset 150 km päästä, kaveriperhe Ahvenanmaalta lomanvietosta...

Jos minut kutsutaan rippijuhliin/ristiäisiin/häihin/hautajaisiin niin todellakin menen. Ainoastaan jos sattuisin makaamaan sairaalassa kuoleman kielissä niin ehkä siinä tapauksessa jäisi väliin. Nuo ovat kuitenkin ne ihmisen elämän korkea-arvoisimmat juhlat.

Todella huonoa käytöstä sukulaisilta!

Koska juhlat ovat sinulle tärkeitä, niiden täytyy olla kaikille muillekin?

Minä en käy missään juhlissa enkä järjestä itselleni juhlia. Tapaan ihmisiä paljon mieluummin pienellä porukalla niin että ehtii keskustelemaankin. Juhlissahan siihen ei oikein ole mahdollisuutta.

Juhlat ovat minulle täysin yhdentekeviä tai vastenmielisiä tilaisuuksia. Olisi aika älytöntä että minun pitäisi sitten sellaisiin raahautua ettei juhlakalu pahoita mieltään. Kukaan ei ole kyllä vielä pahoittanut, koska oikeasti läheiset tietävät millainen olen ja ymmärtävät ja vähemmän läheiset ei välitä jos en tule.