Virolaisten asiakaspalvelu törkeää
Olimme Tallinnassa kolmen päivän lomalla. Saimme hyvää palvelua vain ja ainoastaan hotellin respasta. Kaikkialla muualla, kauppojen kassoilla, ravintoloissa, eläintarhassa asiakaspalvelu täysin luokatonta, tylyä ja epäystävällistä. Olemmeko ainoat jotka kokeneet näin? Yritimme olla ystävällisiä ja hymyillä asioidessamme mutta naamat oli happamia kuin sitruunoilla.
Oli kiva tulla takaisin Suomeen!
Kommentit (104)
Mä oon kyllä aina saanut Tallinnassa asiallista palvelua, puhuinpa suomea, venäjää tai englantia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse puliksi virolainen ja voin sanoa, että turistit pääsevät aika vähällä. Virossa on yleinen vitsi, että virolaisen lempiruoka on toinen virolainen. Virolainen ei ole pääsääntöisesti kovin herkkänahkainen ja kestää kyllä maanmiehiensa ilkeilyt. Jos ei kestä, niin voi joutua mielisairaalaan - juuri niin minun virolaiselle äidilleni kävi.
Mitä tarkoittaa ”tere tere vana kere” tarkoittaako jotain hyvää vai pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse puliksi virolainen ja voin sanoa, että turistit pääsevät aika vähällä. Virossa on yleinen vitsi, että virolaisen lempiruoka on toinen virolainen. Virolainen ei ole pääsääntöisesti kovin herkkänahkainen ja kestää kyllä maanmiehiensa ilkeilyt. Jos ei kestä, niin voi joutua mielisairaalaan - juuri niin minun virolaiselle äidilleni kävi.
Mitä tarkoittaa ”tere tere vana kere” tarkoittaako jotain hyvää vai pahaa?
Se tarkoittaa "terve, vanha vartalo" Ei tarkoita hyvää eikä pahaa, on sellainen sanonta vaan. Sanaleikki.
Naapureinani on useampi virolainen eri asunnoissa. Eivät tervehdi oma-aloitteisesti mutta eivät myöskään vastaa tervehdykseen, kulkevat vaan kuin eivät näkisikään kapealla käytävällä vastaantullessa. Olen päätellyt että ovat vain käytöstavattomia.
Vierailija kirjoitti:
Naapureinani on useampi virolainen eri asunnoissa. Eivät tervehdi oma-aloitteisesti mutta eivät myöskään vastaa tervehdykseen, kulkevat vaan kuin eivät näkisikään kapealla käytävällä vastaantullessa. Olen päätellyt että ovat vain käytöstavattomia.
Samanlainen eestin ilmestys töissä. Puhuu yleensä silloin kun hyötyy asiasta jotain.
Musta on hauska käydä näissä entisissä itäblokin maissa, asiakaspalvelu on ihan liian legendanomaista "asiakas häiritsee aikaani" - tyyliä :)
Viro on aika lailla kesyä kamaa, liettuassa eletään vielä perestroikan aikaa:)
Eikä nämä virolaiset käytä Suomessa maskia kaupoissakaan. Tympeitä ja välinpitämöttöniä. Saksalaisten entisiä maaorjia ja sitten neukkujen polkemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisissä Neuvostoliiton alusmaissa tuo on tavallista. Puolassakin akka istui kirkon lippukasasssa lukemassa kirjaa, ja kun asiakas tuli luukulle, käänsi kirjan mielenosoituksellisesti nurin pöydälle ja paiskasi lipun ja vaihtorahan tiskiin mitään puhumatta ja silmiin katsomatta.
Kai siellä paikalliset kohtaa yhtä tylyä palvelua. Rimin kassajonossa ainakaan ei tunnu olevan eroa.
Mä olen virolainen ja saan samalla tavalla tylyä palvelua, mutta ei tietysti joka paikassa. On ollut usein ravintoloissa erinomainen palvelu, mutta ruokakaupoissa on se kyllä aika surkea usein. Ja mä välillä Suomessa jopa kaipaan sitä aitoutta ja rehellistä vi.....huilua - sitten vihhuilen vastaan ja ei ole mitään teeskentelyä. Se tosi hieno asiakaspalvelu tuntuu usein myös tosi feikiltä. Suomalaiset ovat mukavia, mutta puhuvat pahaa selän takana. Virolainen sanoo suoraan. Toki selän takana puhujia löytyy myös virolaisissa, mutta kyllä Suomessa on teeskentelyä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eikä nämä virolaiset käytä Suomessa maskia kaupoissakaan. Tympeitä ja välinpitämöttöniä. Saksalaisten entisiä maaorjia ja sitten neukkujen polkemia.
Mitä sinun kommentti kertoo sinusta? Virolainen ei vaan ole lammas, joka luottaa sokeana auktoriteetteihin. Teillä on jopa se sanominenkin - mitäs nyt minä maallikko tiedän...puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli sä loukkaat toisia sen takia, että heille on tehty pahaa sodan aikana? Siitä saat ylemmyyden tunteen? Olet varmasti tosi mukava ihminen. <3.
Tuntuu että olen kokenut suomessa tuota sitruunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen eestin ilmestys töissä. Puhuu yleensä silloin kun hyötyy asiasta jotain.
Ja meilä töissä virolaiset joutuivat siivoamaan myös suomalaisten jäljeltä, koska suomalaiset ovat porsaita. Työ tippuu kädestä ja sotku jää ympärille.
Tullut paljon kierreltyä Virossa. Mutta ei enää, ei vain jaksa sitä "asiakaspalvelua"
Suomalainen kaupan kassalla Suomessa:
Myyjä (peittää vittuuntuneisuutensa ainaisiin iltavuoroihin reilu 10€-tuntipalkalla): Hei!! :)
Suomalainen: *vihainen mulkaisu ja örähdys*
Myyjä: 105,60€ kiitos!
Suomalainen: *Rämpyttää korttia päättömästi lukijassa, hermostuu* ”AINA TEIDÄN KAUPASSA KÄY NÄIN, TÄÄ EI KOSKAAN TOIMI TEILLÄ. EN ENÄÄ KOSKAAN TUU TÄNNE. (Tulee silti heti huomenna ja joka päivä tästä eteenpäin kuten joka päivä edellisinäkin päivinä.)
Korttitapahtuma onnistuu lopulta, kun myyjä ”vähän” auttaa. Myyjää vituttaa ja asiakasta vituttaa.
Myyjä (hymyilee, vaikka toivoo asiakkaan palavan h*lvetissä): Kiitos hei, mukavaa päivänjatkoa!
Suomalainen: .
Suomalainen maassa, jossa myyjä saa näyttää vitutuksen: Valittaa paskasta asiakaspalvelusta ja jatkaa Suomessa edellämainittua toimintatapaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kaupan kassalla Suomessa:
Myyjä (peittää vittuuntuneisuutensa ainaisiin iltavuoroihin reilu 10€-tuntipalkalla): Hei!! :)
Suomalainen: *vihainen mulkaisu ja örähdys*
Myyjä: 105,60€ kiitos!
Suomalainen: *Rämpyttää korttia päättömästi lukijassa, hermostuu* ”AINA TEIDÄN KAUPASSA KÄY NÄIN, TÄÄ EI KOSKAAN TOIMI TEILLÄ. EN ENÄÄ KOSKAAN TUU TÄNNE. (Tulee silti heti huomenna ja joka päivä tästä eteenpäin kuten joka päivä edellisinäkin päivinä.)
Korttitapahtuma onnistuu lopulta, kun myyjä ”vähän” auttaa. Myyjää vituttaa ja asiakasta vituttaa.
Myyjä (hymyilee, vaikka toivoo asiakkaan palavan h*lvetissä): Kiitos hei, mukavaa päivänjatkoa!
Suomalainen: .Suomalainen maassa, jossa myyjä saa näyttää vitutuksen: Valittaa paskasta asiakaspalvelusta ja jatkaa Suomessa edellämainittua toimintatapaa.
Tämä on aivan totta. Ja varsinkin noin 55+ ikäiset ovat kovia valittamaan. Lähikaupoissa monesti nähnyt sivusta, kun myyjäparkaa kurmutetaan jostain pienestä ongelmasta ihan estottomasti. Nuoret ovat huomattavasti mukavampia ja rennompia.
Mitä sen kassan/tarjoilijan olisi pitänyt tehdä? Tulla teille kylään vai? Ei hyvä luoja, kassan tädin tehtävä on vetää nopeasti tuotteet skannerin läpi, rahastaa ja palvella seuraavaa. Ei siinä kassalla tai ravintolassa tarvitse alkaa perheasioita puimaan. Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä että suomalainen asiakaspalvelija jaarittelee ja jaarittelee, ja työ jää sitten muilta osin tekemättä. Ei se hymykään pelasta kallista tuotetta tai palvelua, jos se on muuten sekundaa. Virolainen tekee työnsä hyvin ja nopeasti, ja puolet edullisemmin kuin suomalainen. Olen ostanut kaikenlaisia tuotteita ja palveluita, aina olen saanut viroksi hyvää palvelua, joka tarkoittaa sitä että tullaan ajallaan töihin ja hoidetaan homma. Suomessa "hyvää palvelua" on ollut se, että sähköposteihin ei vastata ikinä ja työt seisoo ikuisuuden. Ei viitsi ihan sellaisesta palvelusta maksaa itseään kipeäksi, jos sattuu edes pääsemään jonkun kukkoilevan yrittäjän palveltavaksi. Parhaimmillaan minut on haukuttu kun olen yrittänyt ostaa jotain.
realy?