Virolaisten asiakaspalvelu törkeää
Olimme Tallinnassa kolmen päivän lomalla. Saimme hyvää palvelua vain ja ainoastaan hotellin respasta. Kaikkialla muualla, kauppojen kassoilla, ravintoloissa, eläintarhassa asiakaspalvelu täysin luokatonta, tylyä ja epäystävällistä. Olemmeko ainoat jotka kokeneet näin? Yritimme olla ystävällisiä ja hymyillä asioidessamme mutta naamat oli happamia kuin sitruunoilla.
Oli kiva tulla takaisin Suomeen!
Kommentit (104)
Itiksen Stockalla on näitä. Ainakin ollut. En enää edes käy siellä. Niin tympeää on se palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen esimiehenä asiakaspalvelualalla. Rekrytointitilanteessa virolaisten hakemukset lentävät nykyään suoraan roskiin. Työnsä kyllä hoitavat mutta asenne on aivan kamala ja asiakkaille näytetään norsun tavaralla olevaa naamaa. Joo tiedän törkeä yleistys mutta 12 vuoden ajalta kokemusta aika monesta ja aina samat ongelmat.
Hyvä niin. En halua livenä enkä puhelinpalveluuissa hoono soome-puhujia. Suomessa asiat pitää saada hoitaa suomen kielellä ja saamalla hyvää asiakaspalvelua samalla.
On kyllä todella paljon itsestäkin kiinni, millaista kohtelua saa. Jos mennään töykeästi kuin maailmanomistajat, niin saa sitä mitä ansaitseekin.
Toinen juttu. Kun joka paikka on turvoksissa turisteja, niin kaikilla on pinna kireällä.
Yksiselitteisesti kattavaa töykeyttä olen kohdannut vain Ranskassa. Muutamassa paikassa olen käynyt enkä mene enää.
Voi luoja, teitä pikkurouvia tai muuten rajoittuneita.
Onko pakko hymyillä, kun AAsiakasta palvelee??? Ei ole.
Kunhan palvelee ja aasiakaspalvelun suorittaa.
Näkyy olevan AASIAKKAITA pilvin mustin Suomessakin.
NOLOA.
Vierailija kirjoitti:
Virolaiset ovat ylimielisiä. Käyvät suomessa vain ryöstämässä ja kun heidät käännytetään niin kohta palaavat taas takaisin ryöstelemään.
Joo, ja suomalaiset varastavat yhtä paljon ollen vittumaisia, kylmiä, luokattoman naurettavia.
Mene itseesi.
Mieti, miten maailmoja syleilevän ihana itse olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virolaiset ovat ylimielisiä. Käyvät suomessa vain ryöstämässä ja kun heidät käännytetään niin kohta palaavat taas takaisin ryöstelemään.
Joo, ja suomalaiset varastavat yhtä paljon ollen vittumaisia, kylmiä, luokattoman naurettavia.
Mene itseesi.
Mieti, miten maailmoja syleilevän ihana itse olet.
No ei kyllä pidä paikkansa. Suomalaiset ryöstävät paljon vähemmän ja suomalaiset eivät ole yhtä ylimielisiä vaan eritt'in ystävällisiä verrattuna tuohon kansaan.
Suomalainen mies on komeempi kuin virolaiset tai venäläiset miehet.
Monessa maassa olen saanut tosi tympeää palvelua (Italia, Unkari, Viro...) Aina Suomea mollataan, mutta kyllä täällä yleensä palvelu on ystävällistä.
Kyllä, täälläkin osataan käyttäytyä surkeasti sillä eihän meillä muuten olisi valtakunnallista: https://www.aasiakas.net/ tai notkuttaisi turvatalojen asiakkaina, saati kiusaamis tilastojen kärjessä. Ei sillä, olen pyöritellyt silmiäni niin itä-eurooppalaisille pareille, mutta myös itseään täynnä oleville wt-/snobi pariskunnille.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei hirveästi pidetä tallinnassa. Mä saan hyvää palvelua puhumalla tallinnassa venäjää, mutta kun puhun suomea, on palvelu suorastaan törkeää.
Paikalliset ovat myös hylänneet suomalaisten suosimat ravintolat täysin.
Kannattais tykätä, maan talous on suomalaisten turistien varassa.
Oisko se virolaisilla taustalla vielä se venäläisen kulttuurin vaikutus, mikä jyllää. Tai sitten heillä on muuten vaan samanlainen ajatusmaailma. Venäjällähän hymyt on varattu vain kaikkein läheisimmille ja rakkaimmille ihmisille, eikä niitä jaella tuhlaillen ympäriinsä. Käsittämätöntä, mutta onneksi en asu siellä.
Sitruunannäköistä kirjoitti:
Olimme Tallinnassa kolmen päivän lomalla. Saimme hyvää palvelua vain ja ainoastaan hotellin respasta. Kaikkialla muualla, kauppojen kassoilla, ravintoloissa, eläintarhassa asiakaspalvelu täysin luokatonta, tylyä ja epäystävällistä. Olemmeko ainoat jotka kokeneet näin? Yritimme olla ystävällisiä ja hymyillä asioidessamme mutta naamat oli happamia kuin sitruunoilla.
Oli kiva tulla takaisin Suomeen!
Virolaiset vain kuvittelevat olevansa parempia...
Vierailija kirjoitti:
Entisissä Neuvostoliiton alusmaissa tuo on tavallista. Puolassakin akka istui kirkon lippukasasssa lukemassa kirjaa, ja kun asiakas tuli luukulle, käänsi kirjan mielenosoituksellisesti nurin pöydälle ja paiskasi lipun ja vaihtorahan tiskiin mitään puhumatta ja silmiin katsomatta.
Mikä tuossa on onngelma? Ihan yhtä paljon se lippu maksaa vaikka akka olisi kuinka hymyillyt.
samaan ilmiöön törmäsin myös Berliinin itäosissa. Todella tylyä ja ankeaa DDR-meininkiä, lännessä esim. Potsdamer Platzilla palveltiin ystävällisesti.
Saan aina hyvää palvelua kun hymyilen ja puhun eestiä. Kakkosasunto ollut Pärnussa jo 10 vuotta. Samanlaisia kuin suomalaiset, vaikea ystävystyä, mutta hyviä ystäviä autetaan aina. Yhteisöllisempää porukkaa, sitä arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista ei hirveästi pidetä tallinnassa. Mä saan hyvää palvelua puhumalla tallinnassa venäjää, mutta kun puhun suomea, on palvelu suorastaan törkeää.
Paikalliset ovat myös hylänneet suomalaisten suosimat ravintolat täysin.
Eh, oletko vähän yksinkertainen? Paikalliset eivät ole pitkään aikaan käyneet vanhan kaupungin ravintoloissa, kun hinnat ovat heille aivan liian korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Saan aina hyvää palvelua kun hymyilen ja puhun eestiä. Kakkosasunto ollut Pärnussa jo 10 vuotta. Samanlaisia kuin suomalaiset, vaikea ystävystyä, mutta hyviä ystäviä autetaan aina. Yhteisöllisempää porukkaa, sitä arvostan.
Kyllä. Me ja te -asenne on vahva. Virolaisten ystävien kanssa kulkiessa palvelu on hyvää, mutta yksin ei.
Kävin Tallinnassa kesäkuussa-viime käynnistä kymmenen vuotta. Ikäväkseni totesin että palvelukulttuuri on yhtä töykeää kuin aiemmilla kerroillakin v. 1993 lähtien.
Ei tulisi mieleenkään mennä virolaiseen kylpylään- ne pahanmakuiset ruuat ja töykeä palvelu.
Huh. Hyvää palvelua saan Suomessa ja Turkissa ja Amerikassa.
Itse pidän vähäeleisestä asiakaspalvelusta. Small-talk ja pakkohymyily eivät kiinnosta, kunhan itse asia hoituu. En ylipäänsä ymmärrä, miksi asiakaspalvelun pitäisi olla samanlaista kaikissa maissa. Jos Viron tyyli ei miellytä, menkää muualle.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kohdannut ystävällisyyttä. En tiedä johtuuko siitä, että puhun hieman viroa.
En ole kyllä käynyt siellä moneen vuoteen.
Mä olen myös aina saanut Virossa asiallista asiakaspalvelua. En tiedä johtuuko siitä, että puhun aina englantia. En koskaan oleta vastapuolen osaavan suomea.
Arvostan virolaisia ja heidän historiaansa.
Työskentelen esimiehenä asiakaspalvelualalla. Rekrytointitilanteessa virolaisten hakemukset lentävät nykyään suoraan roskiin. Työnsä kyllä hoitavat mutta asenne on aivan kamala ja asiakkaille näytetään norsun tavaralla olevaa naamaa. Joo tiedän törkeä yleistys mutta 12 vuoden ajalta kokemusta aika monesta ja aina samat ongelmat.