Virolaisten asiakaspalvelu törkeää
Olimme Tallinnassa kolmen päivän lomalla. Saimme hyvää palvelua vain ja ainoastaan hotellin respasta. Kaikkialla muualla, kauppojen kassoilla, ravintoloissa, eläintarhassa asiakaspalvelu täysin luokatonta, tylyä ja epäystävällistä. Olemmeko ainoat jotka kokeneet näin? Yritimme olla ystävällisiä ja hymyillä asioidessamme mutta naamat oli happamia kuin sitruunoilla.
Oli kiva tulla takaisin Suomeen!
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen esimiehenä asiakaspalvelualalla. Rekrytointitilanteessa virolaisten hakemukset lentävät nykyään suoraan roskiin. Työnsä kyllä hoitavat mutta asenne on aivan kamala ja asiakkaille näytetään norsun tavaralla olevaa naamaa. Joo tiedän törkeä yleistys mutta 12 vuoden ajalta kokemusta aika monesta ja aina samat ongelmat.
Hyvä niin. En halua livenä enkä puhelinpalveluuissa hoono soome-puhujia. Suomessa asiat pitää saada hoitaa suomen kielellä ja saamalla hyvää asiakaspalvelua samalla.
Joo just tämä. Vaikka heillä olikin ok suomenkielen taito, niin asiakkaan asian ymmärtämisen se ei aina riitä. Esim minulla oli matkan varaamiseen liittyvä ongelma, niin virolainen aspa ei ymmärtänyt ongelmaani ja sain samat neuvot kun minkä pystyin itsekin lukemaan nettisivuilta, mutta kun se ei ollut monimutkaiseen tilanteeseeni ratkaisu ja juuri siksi olinkin soittanut palvelunumeroon. Saamani palvelu ei nyt suoranaisesti ollut epäystävällistä, mutta kyllä avuliastakaan. Ohjeet olivat lyhyet ja toteavat, että netissä on ohjeet ja voi-voi sille, että jos se ei niin mielestäni onnistu. Hän sitten teki varauksen ja oikeasti en ollut varma ymmärsiköhän hän koko ajan asian. Ja kun jouduin varmistamaan ja kysymään, että miten se nyt meni, niin saatoin äänensävystä oikein kuulla, miten aspa pyöritteli silmiään luurin toisessa päässä.
Jouduinkin sitten pian soittamaan uudelleen samasta asiasta ja vähän jo ärsytti etukäteen. Toisessa päässä vastasikin tällä kertaa suomalainen. Hän ymmärsi heti asiani ja hetkinen vain kuin hän naputellut homman valmiiksi ja kokopanomme tuli vielä halvempaan hintaan. Rupatteli iloisesti ja mikään ei tuntunut olevan vaivaksi, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, missä olette Virossa (Tallinnassa) liikkuneet, koska minua yksin lapseni kanssa ja myös yhdysvaltalaisen ystäväni kanssa on aina palveltu hyvin asiallisesti niin hotelleissa, ravintoloissa, pikkupuodeissa, markettien kassoilla, kirpputoreilla, R-kioskeilla, museoissa... aivan joka paikassa, missä olemmekin liikkuneet.
Minusta virolainen mentaliteetti on ihan ok: ei palvelijan tarvitse maailmoja syleillä joka aasiakkaan kohdalla.
Asiallisuus riittää.
Noudatan em. ajatusta itsekin asiakaspalveluammatissa työskentelevänä.
Varmaan puhutte keskenänne englantia, ettekä suomea.
Mulle lyötiin kaksi kertaa luuri korvaan kesken asian selvittämisen kun soitin Tallinnan junan löytötavarapalveluun. Kivaa säätämistä. Puhelimessa ollut ei osannut juurikaan englantia ja vastasi vaan yes ja no, samaan kysymykseen välillä yes ja välillä no. Kun sanoin että en ymmärrä, niin löi luurin korvaan. Soitin uudestaan ja yritin jatkaa asiaa ja taas sain luurin korvaan. :D
Minä olen käynyt pari kertaa Tallinnassa ja saanut ihan hyvää palvelua. Puhuin heille englantia enkä esiintynyt missään "suomalaisena", tiedä sitten vaikuttiko se asiaan jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Toinen ystäväni sanoi, että ei pidä ihmetellä virolaisten asiakaspalvelijoiden nyrpeää naamaa. Usein se johtuu siitä että työvuoroa on takana 10 h ja kuukausipalkka on 300-500 e.
Ei ole mikään selitys. Suomessa ihan samanlainen nyrpeily, vaikka liksa on ok tasoa ja töissä ei pääse liikaa rasittumaan kun tekevät just sen minimisuorituksen.
Ihme dissausta täällä. Käykää nyt edes kerran siellä maissa ennen kuin tuulle tänne palstalle saarnaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen esimiehenä asiakaspalvelualalla. Rekrytointitilanteessa virolaisten hakemukset lentävät nykyään suoraan roskiin. Työnsä kyllä hoitavat mutta asenne on aivan kamala ja asiakkaille näytetään norsun tavaralla olevaa naamaa. Joo tiedän törkeä yleistys mutta 12 vuoden ajalta kokemusta aika monesta ja aina samat ongelmat.
Hyvä niin. En halua livenä enkä puhelinpalveluuissa hoono soome-puhujia. Suomessa asiat pitää saada hoitaa suomen kielellä ja saamalla hyvää asiakaspalvelua samalla.
Joo just tämä. Vaikka heillä olikin ok suomenkielen taito, niin asiakkaan asian ymmärtämisen se ei aina riitä. Esim minulla oli matkan varaamiseen liittyvä ongelma, niin virolainen aspa ei ymmärtänyt ongelmaani ja sain samat neuvot kun minkä pystyin itsekin lukemaan nettisivuilta, mutta kun se ei ollut monimutkaiseen tilanteeseeni ratkaisu ja juuri siksi olinkin soittanut palvelunumeroon. Saamani palvelu ei nyt suoranaisesti ollut epäystävällistä, mutta kyllä avuliastakaan. Ohjeet olivat lyhyet ja toteavat, että netissä on ohjeet ja voi-voi sille, että jos se ei niin mielestäni onnistu. Hän sitten teki varauksen ja oikeasti en ollut varma ymmärsiköhän hän koko ajan asian. Ja kun jouduin varmistamaan ja kysymään, että miten se nyt meni, niin saatoin äänensävystä oikein kuulla, miten aspa pyöritteli silmiään luurin toisessa päässä.
Jouduinkin sitten pian soittamaan uudelleen samasta asiasta ja vähän jo ärsytti etukäteen. Toisessa päässä vastasikin tällä kertaa suomalainen. Hän ymmärsi heti asiani ja hetkinen vain kuin hän naputellut homman valmiiksi ja kokopanomme tuli vielä halvempaan hintaan. Rupatteli iloisesti ja mikään ei tuntunut olevan vaivaksi, päinvastoin.
Hobby Hall?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, missä olette Virossa (Tallinnassa) liikkuneet, koska minua yksin lapseni kanssa ja myös yhdysvaltalaisen ystäväni kanssa on aina palveltu hyvin asiallisesti niin hotelleissa, ravintoloissa, pikkupuodeissa, markettien kassoilla, kirpputoreilla, R-kioskeilla, museoissa... aivan joka paikassa, missä olemmekin liikkuneet.
Minusta virolainen mentaliteetti on ihan ok: ei palvelijan tarvitse maailmoja syleillä joka aasiakkaan kohdalla.
Asiallisuus riittää.
Varmaan puhutte keskenänne englantia, ettekä suomea.
Lapseni kanssa puhun suomea, ystäväni kanssa amerikkaa.
Ei ole palveltu eri tavalla puhuinpa kumpaa kieltä tahansa...
Itseäni korottamatta kysyn voisiko palveltavan asenteessa olla syy hyvään/huonoon kohteluun?
Vierailija kirjoitti:
Ihme dissausta täällä. Käykää nyt edes kerran siellä maissa ennen kuin tuulle tänne palstalle saarnaamaan.
Hauska. :D
Ja hyvä toteamus.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt pari kertaa Tallinnassa ja saanut ihan hyvää palvelua. Puhuin heille englantia enkä esiintynyt missään "suomalaisena", tiedä sitten vaikuttiko se asiaan jotenkin?
Mä olen käynyt viimeisten 15 vuoden ajan Virossa vähintään pari kertaa vuodessa. Aluksi puhuin suomea, koska virolaiset halusivat kartuttaa kielitaitoaan. Sitten väsyin siihen, että väärinkäsityksiä tuli paljon ja aina piti olla "ymmärtämässä" paikallisten käyttämiä sanoja. Palvelu oli vaihtelevan laatuista, mutta miinusmerkkistä enimmäkseen.
Aloin puhua englantia ja se toimi. Aina joskus kysyttiin olenko suomalainen (ilmeisesti aksentti), koska olen melko tumma. Sain hyvää palvelua melko usein. Huomasin, että virolaiset tsekkaavat tosi nopeasti vieraan kansalaisuuden ja siksi piilotin tiettyjä tunnusmerkkejä kansallisuudestani. Jos en sitä muistanut, niin palvelu huonontui. Aletaan ylimieliseksi ja tiedetään paremmin kaikki. Nyt on alettu narista, että pitää olla aika tilattuna kampaajalle. Kampaajia on todella paljon ja nyt pitää odotella että pääsee ihan tavalliseenkin parturiputkaan.
Ärsytti.
En ole käynyt nyt vuoteen siellä. Jotenkin meni maku, niin kuin monella muullakin suomalaisella. En siellä viinan takia juossut, vaan taiteen ja hoitojen vuoksi.
En muista nyt mitään erityistä palvelutilannetta, mutta enemmän ja enemmän virolainen katsoo suomalaista pitkin nenäänsä eikä alkeellisestakaan palveluasenteesta ole tietoa.
Lisäksi ärsyttää esim apteekeissa vartijat. Ymmärrän että niitä pitää olla, mutta pidän itseäni epätodennäköisenä varkaana. Olen jo mummoikäinen, hyvin hoidettu nainen. Vartijan kierteleminen loukkaa.
Kerran Tallinnan Stockalla minut jumitettiin hälyjen vuoksi. Ei löytynyt mitään mutta tunsin itseni häpäistyksi. Jätti pahan maun. Syy oli kai se, että viivyin liian pitkään talossa, koska katselin kaikenlaista. Pitäisi marssia nopeasti kauppaan, napata tuote ja mennä kassan kautta rivakasti ulos. Ei mitään haahuilua.
Höpö höpö juttuja. Ok palvelua saa sekä laivoilla että maissa.
Tyttö totesi Kaubamajassa että toi kassa on ihan masentunut ja ei tykkää työstään
Vierailija kirjoitti:
Olen itse puliksi virolainen ja voin sanoa, että turistit pääsevät aika vähällä. Virossa on yleinen vitsi, että virolaisen lempiruoka on toinen virolainen. Virolainen ei ole pääsääntöisesti kovin herkkänahkainen ja kestää kyllä maanmiehiensa ilkeilyt. Jos ei kestä, niin voi joutua mielisairaalaan - juuri niin minun virolaiselle äidilleni kävi.
Niinpä, virolaisen lempiruoka ei ole suomalainen turisti, vaan toinen virolainen. Virolaiset ovat kyllä aika itseironisiakin - eräässä ravintolassa oli vuosia sitten annos nimeltä "toinen virolainen"
Ovat muuten myös asiakkaina töksähteleviä.
Tosin en tiedä, ovatko virolaisia vai vironvenäläisiä.
Olen tavannut ihan kivojakin virolaisia, mutta he ovat asuneet Suomessa kauan.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän vähäeleisestä asiakaspalvelusta. Small-talk ja pakkohymyily eivät kiinnosta, kunhan itse asia hoituu. En ylipäänsä ymmärrä, miksi asiakaspalvelun pitäisi olla samanlaista kaikissa maissa. Jos Viron tyyli ei miellytä, menkää muualle.
Mä tykkään jutella asiakkaiden kanssa ja hymyilen paljon ihan luonnostaan. Ei ole pakkopullaa mulle. Mutta yritän olla nopea ja vältellä turhia fraaseja, kun on kiire. Tiedostan että saatan vaikuttaa kiireessä tylyltä, mutta hommat ei hoituisi ruuhkassa, jos ei olisi vauhti päällä.
Eniten ottaa päähän, jos kohtaan itse sellaisen hitaan ja vetelän asiakaspalvelijan, joka on vielä tyly ja ylimielinen. Sitä en vaan ymmärrä. Myöskään ulkoaopeteltuja lässytyksiä, joita ei selvästikään tarkoiteta, en jaksa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni suomalainen puhuu Virossa oletusarvoisesti suomea? Harvemmin täällä kuulee, että joku puhuisi asiakaspalvelijoille eestin kieltä.
Kyllä mulle puhutaan Suomessa eestiä ihan viikottain. Mutta hyvin ymmärrämme toisiamme. Ei tuo kaupanteko niin vaikeaa ole sukulaiskielillä.
Puhun myös venäläisten kanssa niin, että he puhuvat venäjää ja minä englantia heille. Ymmärrän heidän puheensa vain eleistä ja ajoituksesta. Mutta auta armias, jos rupeavat lausumaan englantia, esim. tupkoiden nimiä. En ymmärrä heidän englantia pätkääkään, korostus on niin outo.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella paljon itsestäkin kiinni, millaista kohtelua saa. Jos mennään töykeästi kuin maailmanomistajat, niin saa sitä mitä ansaitseekin.
Toinen juttu. Kun joka paikka on turvoksissa turisteja, niin kaikilla on pinna kireällä.
Yksiselitteisesti kattavaa töykeyttä olen kohdannut vain Ranskassa. Muutamassa paikassa olen käynyt enkä mene enää.
Mä saan Ranskassa hyvää palvelua. Kun osaan muutaman sanan ranskaa. Mutta niin huonosti, että ranskalaiset itse alkavat puhua minulle englantia.
Yrittämisestä kuitenkin palkitaan.
Minulla ei ole juurikaan kokemusta virolaisesta asiakaspalvelusta heidän omalla maallaan (en ole itse asiassa käynyt vielä edes Tallinnassa) mutta täällä Suomessa minulla on heistä positiivisia kokemuksia erityisesti lääkäreinä. Jämptejä, perusteellisia, potilaslähtöisiä ja hyviä kuuntelijoita, eivätkä tiuski ja naureskele potilaille samoilla tavoin kuin ikävän monella suomalaisella lääkärillä on tapana. Virossa voi toki vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun pitkä menneisyys kommunismin varjossa sekä muutenkin suomalaisia suorempi mentaliteetti. Ihan ymmärrettävää kuitenkin, että tökerö asiakaspalvelu karkottaa matkailijat ja luulisi, että paikalliset turismin alalla toimivat kiinnittäisivät asiaan enemmän huomiota.
Asiallisuus riittää.