Nyt meni lopullisesti hermot miehen itsekkyyteen
Meidän perheestä on tasa-arvoinen vanhemmuus kaukana, vaikka mies sitä korupuheissaan jaksaa toitottakin. Olen alkanut tehdä keikkahommia hoitovapaan ohessa ja esim. nyt olen menossa huomenna tekemään pitkän vuoron. Mies on lomalla.
Tällä viikolla olen joka aamu herännyt lapsen kanssa klo 6 ja antanut miehen nukkua. Mies on valvonut illat katsoen jalkapalloa ja pelaten pleikkaria. Itse olen mennyt nukkumaan ajoissa, että jaksan herätä.
Tänä aamuna jouduin hoitamaan työasiaa, ja mies joutui heräämään katsomaan lapsen perään. Kun olin saanut työasian hoidettua, mies tokaisi vihaisena: ENSI YÖNÄ MÄ SITTEN NUKUN!
Häntä ei kuulemma kiinnosta, että minulla on edessä pitkä työvuoro. Ei kuulemma suostu menemään aikaisemmin nukkumaan, koska ”tarvitsee illalla oman ajan”.
Miehen ollessa töissä hoidin AINA yöheräämiset ja heräsin lapsen kanssa, jos tämä heräsi ennen miehen herätyskellon soittoa.
Mies on myös ollut työvuorojeni jälkeen aivan loppu ja tiuskinut lapselle. Ollut siis korkeintaan kahtena peräkkäisenä päivänä työvuoroni ajan lapsen kanssa lomansa aikana (lapsen päivähoito on alkamassa)... kuitenkin mies on koko ajan painostanut minua töihin, koska ”ei aio elättää meitä”. Vaatii minua osallistumaan kaikkiin menoihin yhtä suurin panostuksin, vaikka tienaa 6000 € /kk (minä töissä ollessani n. 2500 €).
Sanomattakin lienee selvää, että minä hoidan kaikki kotityöt (myös remontit, auton huollot ym.), paitsi pyykit. Koska miehellä on tämä yksi vastuualue (joka toki lapsiperheessä on iso), hän on oikea arjen sankari.
Ei tarvitse kehottaa, että jätä se... taisin tajuta sen juuri itsekin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
ding dong kirjoitti:
Typerys pilaa oman elämänsä jonku yhteisen joulun takia.
Jouluesimerkin oli tarkoitus havainnollistaa totaalista yksinjäämistä, joka tuntuu kauhealta vuoden jokaisena päivänä.
-Ap
Yksikinolokin on parempi kuin huono seura. Ja sinulla on kuitenkin lapset, eli et ole totaalisen yksin. Olisivathan he sinulla vähintäänkin jokatoisen joulun.
Laita sen lapsellisen vauvaukkosi nimi tänne niin voin tulla antamaan hänelle ihan konkreettisen opetuksen siitä, miten tuollaisia mammanpoikia pitää kohdella. Ei hyvää päivää, miten sä olet tuollaisen kanssa yksiin lähtenyt?
Vaikka joka päivä mielummin yksin kuin paskassa suhteessa. Yksin + lapset niin on sentään vapaa aikuinen ihminen. Elämä on valintoja. Nykyään sentään saa apua ennen ja jälkeen eron kun sitä vaan tajuaa ja osaa hakea.
Yksineläjänä väittäisin, että en ole ikinä kokenut sellaista yksinäisyyttä yksin ollessa kuin sellaisessa seurassa missä ei ole hyvä olla. Älä anna yksinäisyydenpelon pilata mahdollisuuksia parempaan arkeen.
Vierailija kirjoitti:
G-sus kirjoitti:
Tienaa 6K/kk ja pelaa pleikkaria... siis mistä helevetistä te mammat näitä sankareita löydätte? 🤤
Ja onko tällä ikuisella lapsella iso heppikin, vai mikä teitä alunperin yhdisti? 🤔
Curious George
Itse yrittäjänä tienaan paljon enemmän ja pelaan pleikkaria. Mitä yritit sanoa sankarijutuillasi?
Sitä vaan, että "lapsi on terve, kun se leikkii, mutta..."
Ja nyt kysynkin sulta, että tiedätkö sattumoisin kuinka tuo lause jatkuu...?
Voi herrajumala kuinka iloinen olen kun luen näitä tarinoita että tajusin lähteä ajoissa. Tilanne ei edes ollut läheskään niin paha mitä apn ja monen muun täällä, mutta tarpeeksi epäreilu silti. Lähtöni myös herätti ex-miehen ja nyt hänellä on olemassa hyvä suhde lapseensa jota tuskin tunsi ensimmäiseen 3 vuoteen.
Odotamme nykyisen aviomieheni kanssa ensimmäistä yhteistä lasta, mutta hän on aivan eri maailmasta kuin ex-mieheni. Ei todella tarvi pyytää siivoamaan omia jälkiään, tai tekemään kotitöitä. Eikä tarvi pyytää tekemään enemmän jos itse olen raskauden takia väsynyt tmv. En tiennyt että tällaisia miehiä on edes olemassa, kaikki kunnioitus anopille joka on pääosin yksin kasvatustyön tehnyt.
Jss, ota lapset ja lähde. Nyt lupaat itsellesi, että ajat kynnysmattona ja mieslapsen huoltajana ovat ohi. Tee itsellesi palvelus ja eroa.
Vierailija kirjoitti:
hei ap, ei se oikeasti sitä lasta halua erossa. ei se jaksa hoitaa sitä nytkään! se vaan koittaa pelotella sua. tsemppiä sulle!
Tämä on totta. Miehet eivät yleensä koskaan oikeasti halua lapsia itselleen, koska yksinhuoltajuus on raskasta ja vaatii niin paljon työtä. He vain sanovat näin, koska haluavat uhkailla. Jos mies ei ole tähänkään asti lasta hoitanut, ei hän todellakaan tekisi sitä eronkaan jälkeen. Ystävien miehet ovat tehneet juuri näin ja kun on heidän viikkonsa, suurin osa on täysin avuttomia lasten kanssa, jotkut luistavat minkä pystyvät jopa tapaamista. Lapset odottavat isää takki päällä ja reppu selässä, isä ei tule, ei edes soittoa. Nämäkin miehet kaikki uhkailivat lasten pois otolla, joka ikinen.
G-sus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
G-sus kirjoitti:
Tienaa 6K/kk ja pelaa pleikkaria... siis mistä helevetistä te mammat näitä sankareita löydätte? 🤤
Ja onko tällä ikuisella lapsella iso heppikin, vai mikä teitä alunperin yhdisti? 🤔
Curious George
Itse yrittäjänä tienaan paljon enemmän ja pelaan pleikkaria. Mitä yritit sanoa sankarijutuillasi?
En ymmärrä. Tekee paljon/hyvin töitä ja vapaa-ajalla pelailee. Missä vika?
Hermot meni. Joo mutta mitään et tee ja tilanne jatkuu hamaan tulevaisuuteen. Otat paskaa niskaan ja raadat kotiorjana etkä pysty pitämään puoliasi koska jos pystyisit niin tähän jamaan ei olisi edes jouduttu.
Omat rajat, terve itsekkyys ja jämäkkyys parisuhteessa pitäisi naisillekin olla itsestäänselvyys sillä aitoa rakkautta, kunnioitusta ja arvostusta ei saa olemalla nössö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan surettaa aloittajan puolesta. Miksi suostut tekemään kaiken muun (paitsi sen pyykin)? Mitä jos pikku hiljaa vähentäisit ja pyytäisit miestä osallistumaan kotitöihin ja hieman perustelemaan hänelle syitä. Lisäksi olisi reilua, että hän maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja, sillä hänen tulonsa ovat reilusti suuremmat. Noin suuripalkkaisella on tietysti kyllä vaativa ja aikaa vievä työ, mutta tasa-arvoinen ei tämä tilanne ole missään nimessä. Tottunut liian hyvälle, eikä halua luopua siitä.
Kuinka monta kertaa olenkaan yrittänyt. Ja hyvinhyvin kauniisti ja ymmärtäväisellä otteella. Mies on kotoaan saanut mallin, että miehen ei tarvitse tehdä kotona mitään, nainen tulee vessakäynninkin jälkeen siivoamaan rannut pöntöstä. Häntä ei kuulemma kodin sotkuisuus haittaa, ja itse hän syö aina voileipiä sekä kaakaojauhoihin sekoitettuja kauraryynejä. Hänellä ei ole mitään käsitystä aikuisen elämän hoidosta, ja pitää minua kammottavana akkana (näin aina riidoissa sanoo), kun vaadin häneltä osallistumista.
Voi kunpa olisikin provo tai edes liioittelua..
-Ap
En halua vaikuttaa ilkeältä tai jälkiviisastelijalta, mutta eikö nuo piirteet tulleet esiin ennen lapsia...?
Ihan aiheellinen kysymys. Kyllä, mies ei ennen lapsiakaan ollut innokas kodinhoitaja, mutta laitoin sen aina sen piikkiin, ettei ollut saanut kotoaan mallia ja että ei ollut aiemmin asunut kenenkään kanssa, joka olisi opettanut. Lapsen hankinnan yhteydessä asioista puhuttiin ja sain vakuutuksen häneltä, että hän tekee kaikkensa. Mieheni iso ongelma on se (tämäkin kotoa perittyä), että puheet ovat suuret mutta teot ovat nolla. Silloin en vielä tajunnut asiaa. Menin lankaan tässä, syytän siitä itseäni.
Miksi luulet, että hänen teot olisi erotilanteessa yhtään nollaa isommat? Ei se vätys aio mitään huoltajuutta hakea, eikä mikään masennusdiagnoosi ole yksinään minkään arvoinen niissä kiistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä iloa tuosta miehestä sulle on?
Enpä ole tähän keksinyt vastausta enää vähään aikaan. Mutta mies on niin hankala, että uskon olevan helpompaa pysyä hänen kanssaan yhdessä kuin esim. alkaa tapella elatusasioista.
-Ap
Olkoot hankala. Vähemmän hankala se sulle on eri osoitteessa. Hankit kämpän ja muutat lapsen kanssa pois. Varaat ajan lastenvalvojalle, jonka luona sovitte elatusasioista. Jos mies ei suostu, viet asian oikeuteen.
Mies on nyt jo uhkaillut riidoissa, että aikoo käyttää terveysongelmiani minua vastaan, että saa lapsen huoltajuuden (en kuulemma ole kykenevä huolehtimaan lapsesta). Uhkailullaan hän on saanut minut ajettua nurkkaan, jossa en voi vaatia oikeuksiani. Hänen perheensä on samanlainen, itsekkäitä ihmisiä ja aina syyttämässä muita. Siksikään en eroriitoihin uskaltaisi lähteä, kun miehellä on perheensä takanaan ja minulla ei ketään.
-Ap
Nyt haloo ja herätys! Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan ole oikeasti noin tyhmä lattiarätti. Mars nyt siitä tulostamaan eropaperi ja soittamaan lakimiehelle. Pilaat elämäsi.
Tarkoituksesi on varmasti hyvä. Jos minulla olisi oma tukiverkko, jolta saisin apua ja tukea erotilanteessa, olisin lähtenyt jo ajat sitten. Kun mieleen tulee esim. kysymys, että kenen kanssa sitten jouluni vietän, sitä ihmeellisesti haluaa jäädä nykyiseen tilanteeseen.
-Ap
Joulu on 1-3 päivää vuodessa katsantokannasta riippuen, eiköhän olisi tärkeämpää elämänlaadun kannalta miettiä miten se elo maittaa ne loput 362-364 päivää vuodessa. Tuo on maailman typerin syy pilata elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
G-sus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
G-sus kirjoitti:
Curious George
En ymmärrä. Tekee paljon/hyvin töitä ja vapaa-ajalla pelailee. Missä vika?
Ei jatkoon. 👎
Mutta voit nyt jatkaa PS-urhelijan uraasi. 👍
age is just a number kirjoitti:
Mistä te löydätte noin helmiä miehiä?
Omani on nyt kesälomalla, mutta herää silti joka aamu mun kanssa kuudelta ja laittaa mulle aamiasta sillä välin kun olen suihkussa <3 Meillä ei ole lapsia (eikä tule), mutta mies haluaa omien sanojensa mukaan "aloittaa aamun yhdessä".
Minullakin oli tuollainen mies vielä raskausaikana. Lapsen synnyttyä se mies hävisi ja tilalle tuli ap:n miehen kaksoisolento. Monet miehe tuntuvat näyttävän todelliset kasvonsa vasta lapsen syntymän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
G-sus kirjoitti:
Curious George
Tuota pleikkaria jaksan ihmetellä, mutta niin vain pelaa hänen vielä menestyneemmät kaverinsakin. Alun perin meidät yhdisti samanlaiset tulevaisuudensuunnitelmat, jotka käytännössä eivät kuitenkaan ole toteutuneet.
-Ap
Etkö sinä katso telkkua, sarjoja, surffaile netissä, lue kirjoja? Miksi pleikkari olisi huonompi?
Jos asenne toisen harrastuksia kohtaan on tuo, niin vaikea siitä on hyvää parisuhdetta saada aikaiseksi sinunkaan osaltasi.
Omia valintoja......omia valintoja.....
Vierailija kirjoitti:
Omani on nyt kesälomalla, mutta herää silti joka aamu mun kanssa kuudelta ja laittaa mulle aamiasta sillä välin kun olen suihkussa <3 Meillä ei ole lapsia (eikä tule), mutta mies haluaa omien sanojensa mukaan "aloittaa aamun yhdessä".
Minullakin oli tuollainen mies vielä raskausaikana. Lapsen synnyttyä se mies hävisi ja tilalle tuli ap:n miehen kaksoisolento. Monet miehe tuntuvat näyttävän todelliset kasvonsa vasta lapsen syntymän jälkeen.
Tuo on syy miksi minä en halua lapsia.Koska yhden sijaan saankin sitten kaksi.Sen joka on kiinni tississa ja sen joka taantui teinivaiheeseen isyyden sijasta. No thanks-
ap voi alkaa nyt jo kirjata ylös menojaan lasten kanssa vaikka omaan kalenteriin. ja kannattaa kertoa ystäville tilanteesta. nämä auttavat myöhemmin, jos se mies väittää ettei ap ole hyvä äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä ei ole suunnitelmissa lapsia. (Ei varmaan enää onnistuisikaan, olen jo 40+)
Sulla on kaikki mahikset hakeutua ihmisen seuraan. Mut jos sun mielestä sun ihmisarvo riippuu vain ja ainoastaan parisuhdestatuksesta niin et ole vielä saanut tarpeeksi kärsiä. Kun mitta on täynnä, ei mieti yksinäisyyttä vaan niitä kaikkia mahdollisuuksia jotka avautuvat kun pääsee pois tuollaisen ihmisen luota. Yksin sä olet nytkin, mutta vaan eri tavalla.