Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

POLIISI TUTKII: Vanhus paloi saunaan hoitokodissa

Vierailija
11.07.2018 |

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/188287-yl…

Miten hemmetissä tuo on mahdollista?? Liikuntakyvytön vanhus on siis jätetty saunaan, eli unohdettu. On palanut tunnistamattomaksi.
JÄRKYTTÄVÄÄ!

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Ihan oikein. Raihnainen mikä raihnainen.

Sinäkään et ansaitse arvokasta hoitoa. Kiukkuinen mikä kiukkuinen.

Ihmisen ei kuulu olla taakka. Jos ei itse pysty huolehtimaan itsestään eikä ole omaisia tai ne eivät huolehdi niin asap hautaan vaan

Punikkeja kuitenkin.

Vierailija
82/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaiset näkivät vainajan vasta arkussa parin viikon päästä tapahtuneesta ja kuvittelivat mustuneen ihon värin johtuvan palamisesta? Vainaja löytynyt saunasta, ei ulkoisia vammoja, elimistö palanut sisältä? Weird. 

Miehen sukulaiset ei ollu mustuneita, vaikka käytiin katsomassa lähes kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. Toisella oli kylläkin turvotusta.

Ruumishuoneella sanoivat, että ei vainaja Juri muutu, jos säilytetään oikein.

Melko harvinainen nimi kyseessä. Liisa voi muuttua ehkä säilytyksestä riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sh ja samaa mieltä kuin tuolla aiemmin tuo toinen sh. Hoitoalalla resurssit ovat vitsi, kiire järkyttävä, liian vähän työntekijöitä ja virheiden mahdollisuus suuri. Mutta en minäkään tätä edes virheeksi luokittele vaan törkeäksi huolimattomuudeksi mikä on suomen laissa rangaistavaa. Tälläiseen tapahtumaan yksinkertaisesti ei saa tilanne päätyä. Jos on liikaa potilaita ja liian vähän hoitajia, ei mummoja lähdetä saunottamaan. Siihen täytyy olla oma aika ja valvonta jatkuvasti. Ymmärrän kyllä ja voin kuvitella MITEN tuohon pisteeseen on ajauduttu mutta tuohon ei saa joutua. On kiirettä, painetta, stressiä, yllättäviä tilanteita mutta ei, tuota ei voi perustella mitenkään "riittävän hyvin".

Vierailija
84/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Ihmisen ei kuulu olla taakka. Jos ei itse pysty huolehtimaan itsestään eikä ole omaisia tai ne eivät huolehdi niin asap hautaan vaan

Miksi sinä sitten olet täällä kaikkien meidän muiden taakkaana? Valitat myös siitä että ihmisten pitäisi olla ahkeria ja työteliäitä, vaikka itse olet laiska. Eläisit niin kuin saarnaat, ehkä sitten olisit vähän uskottavampi.

Elän niinkuin sanon. Nytkin on työn alla pari ammattitaitoa tukevaa kurssia.

Vierailija
85/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Tällaisten tyyppien takia moni ei uskalla kannattaa eutanasiaa.

Eutanasian vastustus on tyhmää. Jos olisin osannut olisin tunkenut siskoni viimeisinä elinpäivinään täyteen morfiinia olisi ollut taakka vähemmän aikaa

Vierailija
86/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Miksi sinä sitten olet täällä kaikkien meidän muiden taakkaana? Valitat myös siitä että ihmisten pitäisi olla ahkeria ja työteliäitä, vaikka itse olet laiska. Eläisit niin kuin saarnaat, ehkä sitten olisit vähän uskottavampi.

Elän niinkuin sanon. Nytkin on työn alla pari ammattitaitoa tukevaa kurssia.

Onneksi sulla on tuo nimimerkki, niin pääsee helposti lukemaan aina sun päivän aivopierut. Saa aina päivän naurut kun lukee, mitä sinä olet vinkunut ja valehdellut.

Vierailija
87/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hoitokodin saunotuksessa on minimissään kaksi hoitajaa, toinen saunan puolella ja toinen pesutuvassa. Millaisesta saunasta lie kyse. 

Nojaa. Meillä kyllä töissä hyvin monesti yksi hoitaja käyttää saunassa.

Mutta mukana omatoimisia asukkaita jos useampi yhtäaikaa.

Ihmetyttää kyllä miten voinut jäädä saumaan ettei kukaan huomaa.

Vierailija
88/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Sä olet todella sairas ja ällöttävä tapaus. Olet taakka tälle palstalle, eli tiedät mitä tehdä.

Hehehe

Vierailija
89/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vain unohdettu saunaan.Onhan näitä ollut ennenkin, lähinnä kun kuviossa alkoholi ja sähkösaunaan sammuminen. Rumasti muistutan että joulukinkku kypsyy 90c kuusituntia että ei siihen tarvita kun pitkä kypsymisaika. Nahka noilla on yleensä halkeillut kun liha on kypsynyt, puusauna on turvallinen kun pesä sammuu jos ei heitä puita

Vierailija
90/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Sä olet todella sairas ja ällöttävä tapaus. Olet taakka tälle palstalle, eli tiedät mitä tehdä.

Hehehe

Noniin, elä niinkuin opetat. Olet taakkas, siis "asap hautaan vaan".

Vierailija
91/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettisivujen mukaan tuolla on KAKSI hoitajaa töissä, toinen heistä on vaan lähihoitaja ja toinen hoitaja.

Se on varmaan totta, että liian vähän porukkaa ollut töissä. MUTTA. Minun mummoni jätettiin saunottamatta kun oli poissa hoitajia vuorosta, eli meille soitettiin hoitokodista ja kerrottiin, että anteeksi ei voida tänään saunottaa mummianne kun ei ole tarpeeksi porukkaa töissä.

Ei se ole mikään SELITYS kuolemalle että ei ole tarpeeksi hoitajia, silloin sinne saunaan EI VIEDÄ niitä vanhuksia! 

No hei hienoa että mummos on saanut olla paikassa jossa on hoitajia ollut enemmän kuin kaksi ja homma pelaa. Valtaosassa laitoksia taitaa olla ihan normaalia että hoitajia on 2, joskus jopa 1 ja kun se yksi on saunalla, muut vanhukset on keskenään. Miten meinasit että hoitsut kieltäytyy saunottamasta, ei noita tilanteita mikään laki kiellä. Jätetäänkö aina saunottamatta kaikki kun koskaan ei ole hlökuntaa enempää?

Asukkailla on itsemääräämisoikeus.

Mikäli hän haluaa saunaan sinne on myös päästävä. On henkilökunnan huonoutta jos ei asiaa pystytä järjestämään.

Näin ainakin esimiehet antaa ymmärtää.

Ja omaiset vaatii että jos asukas on tykännyt saunoa niin hänelle on sauna järjestettävä.

Vierailija
92/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitokodeissa on 2 hoitajaa per 16 dementikkoa.

Että näin.

Suurin osa hoitajista on hoono soomi.

Vanhukset on heitteillä.

Heidät lääkitään tokkuraan. Vessaan ei pääse, pannaan vaipat, helpompaa.

Kuka haluaa elää vanhaksi?

Miten olisi eteläisemmän Euroopan malli? Ts. kuten ennenkin tehtiin? Eli vanhukset omaisten luo asumaan kuolemaansa asti. Lähinnä omien jälkeläisten tai sisarusten jälkeläisten?

Perheiden pienet lapset ainakin hyötyisivät ja todennäköisesti tykkäisivätkin, jos mummo tai pappa olisi kotona aina. Varsinkin kun vanhemmat nykyisin ovat niin kiireisiä, että lapset ovat usein omillaan.

Vähemmän sattuisi näitä kiireen aiheuttamia onnettomuuksiakin todennäköisesti. Nykyinen malli ei ainakaan toimi. Eikä ainakaan Suomella kai ole varaa parempaan kun vanhusten määrä koko ajan kasvaa suhteessa työtätekeviin veronmaksajiin.

Vierailija
93/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukkuinen kirjoitti:

Hehehe

Noniin, elä niinkuin opetat. Olet taakkas, siis "asap hautaan vaan".

Paitsi etten ole taakka

Vierailija
94/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks mun mummu unohdettiin vaan suihkuun jäätymään.

Kotihoito oli löytänyt mun mummon aamulla vessasta tajuttomana ja herätellyt, silmäkulmasta oli suihkunnut verta ja naama ollut mustelmilla. Ei ollut sitten edes desinfioinut haavaa koska mummo oli sanonut, että ei tarvitse mitään lääkäriä. Ihan ilman hoiva-alan koulutustakin näin iltapäivällä, että silmäkulma olisi vaatinut tikit. Vein mummon lääkäriin kun verta tihkutti vielä iltapäivällä mutta oli liian myöhäistä tikata. Nahka repsotti sitten silmäkulmasta. Tehtiin tästä valitus niin hoitaja intti, että hän kyllä olisi soittanut apua, mutta mummo oli sanonut että pärjää. Mutta ei edes pessyt haavaa tai laittanut mitään viestiä meille, oli jättänyt päiväksi sinne verta valumaan?!

pahinta oli hoitajan välinpitämätön asenne, että ei ole hänen syytään että mummo kaatui. No ei kai kukaan syyttänytkään siitä vaan heitteillejätöstä. Ilman muuta olisi pitänyt soittaa omaisille että itsepäinen mummonne ei suostu tikattavaksi niin olisi menty viemään se änkyrä lekuriin.

Joskus tuntuu että hoitoalalle hakeutuu ihan vääriä ihmisiä, välinpitämättömiä.

Meillä on koulussa ja työharjoitteluissa nimenomaan painotettu, että vanhuksen omaa tahtoa on pakko kunnioittaa, vaikka se ei olisi hänelle hyväksi. Esim. jos vanhus kieltäytyy syömästä, häntä ei saa pakkosyöttää. Ruokaa hänelle voi kehua ja tarjota myöhemmin uudelleen, mutta vanhuksen itsemääräämisoikeus on ehdoton. Kotihoidolla ei olisi ollut mitään oikeutta raahata mummoasi väkipakolla mihinkään, eikä omaisille välttämättä edes saa ilmoittaa ns. pikkuasioista. 

Minun omallakin isoäidillä kävi aikoinaan kotihoito muutaman kerran päivässä ja voin kertoa, että hän oli niin itsepäinen ja kovatahtoinen, että hoitajat olivat joskus aivan helisemässä hänen kanssaan.

Vierailija
95/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta miksi puhutte vanhuksesta tässä jutussa, kun kyse oli ALLE 70-vuotiaasta. He ei todellakaan ole mitään vanhuksia.

Vierailija
96/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaiset näkivät vainajan vasta arkussa parin viikon päästä tapahtuneesta ja kuvittelivat mustuneen ihon värin johtuvan palamisesta? Vainaja löytynyt saunasta, ei ulkoisia vammoja, elimistö palanut sisältä? Weird. 

Miehen sukulaiset ei ollu mustuneita, vaikka käytiin katsomassa lähes kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. Toisella oli kylläkin turvotusta.

Ruumishuoneella sanoivat, että ei vainaja Juri muutu, jos säilytetään oikein.

Melko harvinainen nimi kyseessä. Liisa voi muuttua ehkä säilytyksestä riippumatta.

Pyydän anteeksi, mutta tuli päivän naurut tästä.

Vierailija
97/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että näin.

Vanhukset on heitteillä.

Miten olisi eteläisemmän Euroopan malli? Ts. kuten ennenkin tehtiin? Eli vanhukset omaisten luo asumaan kuolemaansa asti. Lähinnä omien jälkeläisten tai sisarusten jälkeläisten?

Perheiden pienet lapset ainakin hyötyisivät ja todennäköisesti tykkäisivätkin, jos mummo tai pappa olisi kotona aina. Varsinkin kun vanhemmat nykyisin ovat niin kiireisiä, että lapset ovat usein omillaan.

Vähemmän sattuisi näitä kiireen aiheuttamia onnettomuuksiakin todennäköisesti. Nykyinen malli ei ainakaan toimi. Eikä ainakaan Suomella kai ole varaa parempaan kun vanhusten määrä koko ajan kasvaa suhteessa työtätekeviin veronmaksajiin.

Olen osittain samaa mieltä. Minusta on käsittämätöntä, että ihmiset vinkuvat vanhusten "makaavan vaan paskavaipoissaan", mutta hoitajien kiusaamisten lisäksi eivät ole valmiita tekemään asialle yhtään mitään. Minusta yhteiskunnan pitäisi tukea järjestelyä, jossa (vaaraton) vanhus voisi asua perheensä luona tai naapurissa. Minä olen tehnyt oman äidinäitini kanssa sopimuksen, että hän muuttaa meille sitten kun ei enää pärjää yksin. 

Vierailija
98/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia ei kannata syyttää hoitajia siitä, jos vanhuksia ei ole saunotettu, jos on liian vähän hoitajia vuorossa. Turvallisuus on aina tärkein. Mutta omaiset saattavat valittaa koska eivät tiedä millaista työ käyttännössä on.

Vierailija
99/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että näin.

Vanhukset on heitteillä.

Olen osittain samaa mieltä. Minusta on käsittämätöntä, että ihmiset vinkuvat vanhusten "makaavan vaan paskavaipoissaan", mutta hoitajien kiusaamisten lisäksi eivät ole valmiita tekemään asialle yhtään mitään. Minusta yhteiskunnan pitäisi tukea järjestelyä, jossa (vaaraton) vanhus voisi asua perheensä luona tai naapurissa. Minä olen tehnyt oman äidinäitini kanssa sopimuksen, että hän muuttaa meille sitten kun ei enää pärjää yksin. 

Tarvittaisiinko edes yhteiskunnan tukea? Vanhus saa kuitenkin jotain eläkettä, niin osallistuisi eläkkeellään perheen yhteisiin menoihin. Koska olisi yksi ruokakunnan jäsenistä, maksaisi osuutensa asumisesta, ruoasta ja hygieniatarvikkeista eläketuloillaan.

Vierailija
100/193 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks mun mummu unohdettiin vaan suihkuun jäätymään.

Kotihoito oli löytänyt mun mummon aamulla vessasta tajuttomana ja herätellyt, silmäkulmasta oli suihkunnut verta ja naama ollut mustelmilla. Ei ollut sitten edes desinfioinut haavaa koska mummo oli sanonut, että ei tarvitse mitään lääkäriä. Ihan ilman hoiva-alan koulutustakin näin iltapäivällä, että silmäkulma olisi vaatinut tikit. Vein mummon lääkäriin kun verta tihkutti vielä iltapäivällä mutta oli liian myöhäistä tikata. Nahka repsotti sitten silmäkulmasta. Tehtiin tästä valitus niin hoitaja intti, että hän kyllä olisi soittanut apua, mutta mummo oli sanonut että pärjää. Mutta ei edes pessyt haavaa tai laittanut mitään viestiä meille, oli jättänyt päiväksi sinne verta valumaan?!

pahinta oli hoitajan välinpitämätön asenne, että ei ole hänen syytään että mummo kaatui. No ei kai kukaan syyttänytkään siitä vaan heitteillejätöstä. Ilman muuta olisi pitänyt soittaa omaisille että itsepäinen mummonne ei suostu tikattavaksi niin olisi menty viemään se änkyrä lekuriin.

Joskus tuntuu että hoitoalalle hakeutuu ihan vääriä ihmisiä, välinpitämättömiä.

Meillä on koulussa ja työharjoitteluissa nimenomaan painotettu, että vanhuksen omaa tahtoa on pakko kunnioittaa, vaikka se ei olisi hänelle hyväksi. Esim. jos vanhus kieltäytyy syömästä, häntä ei saa pakkosyöttää. Ruokaa hänelle voi kehua ja tarjota myöhemmin uudelleen, mutta vanhuksen itsemääräämisoikeus on ehdoton. Kotihoidolla ei olisi ollut mitään oikeutta raahata mummoasi väkipakolla mihinkään, eikä omaisille välttämättä edes saa ilmoittaa ns. pikkuasioista. 

Minun omallakin isoäidillä kävi aikoinaan kotihoito muutaman kerran päivässä ja voin kertoa, että hän oli niin itsepäinen ja kovatahtoinen, että hoitajat olivat joskus aivan helisemässä hänen kanssaan.

Opetettiinko siellä koulussa lukemaan? Koska tuossa sanottiin, että jos vanhus jätetään sinne verta valuvana niin omaisille pitää soittaa jos on syytä olettaa, että vanhuksen päätös ei ole rationaalinen. Jos silmäkulma repsottaa auki ja valuu verta siinä on akuutti verenmyrkytyksen riski. VÄHINTÄÄN omaisille pitää soittaa, niinhän tuossa sanottiin. Se on myös ohjeistus kotihoidon henkilökunnalle, että tilanne täytyy arvioida ja ehdottomasti raportoida eteenpäin jos vanhus on kaatunut ja satuttanut itsensä. 

Olen järkyttynyt, että teitä on on noin paljon... sinä siis kunnioitat vanhuksen itsemääräämisoikeutta ja jätät sen oman onnensa nojaan valumaan verta etkä ilmoita asiasta eteenpäin esimiehellesi tai omaisille? en ihmettele enää, että ihmisiä kuolee saunaan, jos hoitoalalla on yleistäkin tuo heitteillejättö.