POLIISI TUTKII: Vanhus paloi saunaan hoitokodissa
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/188287-yl…
Miten hemmetissä tuo on mahdollista?? Liikuntakyvytön vanhus on siis jätetty saunaan, eli unohdettu. On palanut tunnistamattomaksi.
JÄRKYTTÄVÄÄ!
Kommentit (193)
Voiko nestehukka vaikuttaa? Jos on vanhus on kärsinyt nestehukasta ja hänet on unohdettu pitkäksi aikaa saunaan, ei hän ole enää kyennyt viilentämään itseään itseään hikoilemalla. Monet vanhukset unohtevat juoda. Samasta syystähän koirat kuolevat kuumaan autoon, koska koirat eivät kykene hikoilemaan.
Jos vainaja on palanut pahoin karrelle ylälauteelle niin mikälie itsestäänsyttyminen sitten.
https://www.researchgate.net/profile/Virve_Koljonen/publication/2673981…
Tuon raportin perusteella voi olla niinkin, että vanhus on ollut silmämääräisesti normaalin näköinen, joskin huonokuntoinen, löydettäessä, ja että siinä vaiheessa kun omaiset ovat hänet nähneet, ovat palovammat ehtineet muuttua pahan näköiseksi. Onhan siis voinut jopa olla valvottuna saunomassa mutta ei ole vaan ulkoisesti huomattu että on palanut. Jos käytössä on lääkkeitä, tai jos on jo nestehukkaa, ei vanhus välttämättä ole hikoillut edes ulospäin vaan on käynyt kuten vauvoille joiden lämmönsäätely ei toimi. Se tässä on kummallista, että miten on sitten edes viety saunaan... kyllähän se nautittu nesteen määrä on jossain ylhäällä, ei kuivumaan taipuvaista vanhusta kyllä saunoteta...Joku on mokannut ja pahasti.
Raportista lainattua:
"Kuva 1. Kuuman saunailman aiheuttamat palovammat ovat alkuvaiheessa varsin viattoman näköisiä, ja siksi ne saattavat hämätä tottumattomia. A) Sairaalaantulovaiheessa todetaan hentoa punoitusta. B) Kaksi tuntia myöhemmin kuumalle altistuneet ihoalueet alkavat muuttua tarkkarajaisemmiksi. C) Traumapäivän punoi- tusta. D) Viisi päivää myöhemmin todetaan tarkkarajaisia kolmannen asteen palovammoja, joita on kaikissa
1408 ihokerroksissa. Kaikki kuvat ovat samasta potilaasta."
Olen aina inhonnut saunaa ja syystäkin, huomaan. Voi teitä saunahulluja suomalaisia!
Kiukkuinen kirjoitti:
Ihan oikein. Raihnainen mikä raihnainen.
Sinäkään et ansaitse arvokasta hoitoa. Kiukkuinen mikä kiukkuinen.
Onneks mun mummu unohdettiin vaan suihkuun jäätymään.
Muistuttaisin tyttären kertomusta vainajan tunnistamattomuudesta eli palanut karrelle. Jos vainaja on löydettäessä ollut ylälauteilla eikä kiukaan päällä niin ihmettelen.
Tämän vuoksi toivoisin eutanasiaa suomeen. Voisi itse päättää kuinka lähtee, eikä jäädä sattuman ja huonon hoidon armoille.
Vierailija kirjoitti:
Onneks mun mummu unohdettiin vaan suihkuun jäätymään.
Kotihoito oli löytänyt mun mummon aamulla vessasta tajuttomana ja herätellyt, silmäkulmasta oli suihkunnut verta ja naama ollut mustelmilla. Ei ollut sitten edes desinfioinut haavaa koska mummo oli sanonut, että ei tarvitse mitään lääkäriä. Ihan ilman hoiva-alan koulutustakin näin iltapäivällä, että silmäkulma olisi vaatinut tikit. Vein mummon lääkäriin kun verta tihkutti vielä iltapäivällä mutta oli liian myöhäistä tikata. Nahka repsotti sitten silmäkulmasta. Tehtiin tästä valitus niin hoitaja intti, että hän kyllä olisi soittanut apua, mutta mummo oli sanonut että pärjää. Mutta ei edes pessyt haavaa tai laittanut mitään viestiä meille, oli jättänyt päiväksi sinne verta valumaan?!
pahinta oli hoitajan välinpitämätön asenne, että ei ole hänen syytään että mummo kaatui. No ei kai kukaan syyttänytkään siitä vaan heitteillejätöstä. Ilman muuta olisi pitänyt soittaa omaisille että itsepäinen mummonne ei suostu tikattavaksi niin olisi menty viemään se änkyrä lekuriin.
Joskus tuntuu että hoitoalalle hakeutuu ihan vääriä ihmisiä, välinpitämättömiä.
Kaatui kiukaan päälle vai paloi karrelle ylälauteella? Siinä on vissi ero.
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Ihmisen ei kuulu olla taakka. Jos ei itse pysty huolehtimaan itsestään eikä ole omaisia tai ne eivät huolehdi niin asap hautaan vaan
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin tyttären kertomusta vainajan tunnistamattomuudesta eli palanut karrelle. Jos vainaja on löydettäessä ollut ylälauteilla eikä kiukaan päällä niin ihmettelen.
Iho voi muuttua mustaksi vasta useita päiviä palamisen jälkeen. Saunassa tapahtuneet palovammat eivät synny hetkessä aina, vaan päivien kuluttua. Omaisethan eivät edes päässeet näkemään vanhusta kun vasta pitkä aika tapahtuman jälkeen kun iho oli jo peitetty harsoilla. Jos olisi ollut palanut karrelle kiukaalla ei olisi tosiaankaan ollut tajuissaan saunasta löydettäessä. Ja lisäksi hänet vietiin ensin keskussairaalaan ja vasta sitten palovammojen hoitoon erikoistuneeseen yksikköön Espooseen. Eli löydettäessä ei ole ollut näkyviä pahoja palovammoja, muuten olisi viety suoraan Espooseen.
Kiukkuinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Ihmisen ei kuulu olla taakka. Jos ei itse pysty huolehtimaan itsestään eikä ole omaisia tai ne eivät huolehdi niin asap hautaan vaan
Oletpa ristiriitainen, kenenkäänhän ei aiempien puheidesi mukaan pitänyt huolehtia kenestäkään muusta kuin itsestään.
Kiukkuinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Miksi sinä sitten olet täällä kaikkien meidän muiden taakkaana? Valitat myös siitä että ihmisten pitäisi olla ahkeria ja työteliäitä, vaikka itse olet laiska. Eläisit niin kuin saarnaat, ehkä sitten olisit vähän uskottavampi.
Kiukkuinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Sä olet todella sairas ja ällöttävä tapaus. Olet taakka tälle palstalle, eli tiedät mitä tehdä.
Omaiset näkivät vainajan vasta arkussa parin viikon päästä tapahtuneesta ja kuvittelivat mustuneen ihon värin johtuvan palamisesta? Vainaja löytynyt saunasta, ei ulkoisia vammoja, elimistö palanut sisältä? Weird.
Vierailija kirjoitti:
Omaiset näkivät vainajan vasta arkussa parin viikon päästä tapahtuneesta ja kuvittelivat mustuneen ihon värin johtuvan palamisesta? Vainaja löytynyt saunasta, ei ulkoisia vammoja, elimistö palanut sisältä? Weird.
Miehen sukulaiset ei ollu mustuneita, vaikka käytiin katsomassa lähes kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. Toisella oli kylläkin turvotusta.
Ruumishuoneella sanoivat, että ei vainaja Juri muutu, jos säilytetään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ei mustuneita vainajia näytetä arkussa omaisilla.
Kiukkuinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Tällaisten tyyppien takia moni ei uskalla kannattaa eutanasiaa.
Vanhuksella lämmönsäätelykyky voi olla heikompi, minkä takia on hän on saanut helpommin palovammat. Terve ihminen myös mukauttaa esimerkiksi hengityksensä kuumuuteen, mitä muistisairas ihminen ei ehkä ole tehnyt.