POLIISI TUTKII: Vanhus paloi saunaan hoitokodissa
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/188287-yl…
Miten hemmetissä tuo on mahdollista?? Liikuntakyvytön vanhus on siis jätetty saunaan, eli unohdettu. On palanut tunnistamattomaksi.
JÄRKYTTÄVÄÄ!
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Onko muuta mahdollisuutta tuollaisten vammojen syntymiseen kuin että on kaatunut kiukaan päälle eikä ole heti huomattu?
Vaikea kuvitella mitään muuta syytä. Valvonta laiminlyöty joka tapauksessa.
Nyt mummo saunoo, se heittää vaan löylyä lissää, ei tunnu missää ja venäläinen on kuollut löylyyn..
Myöntäkää pois, että kyllä teilläkin on joskus unohtunut ruoka levylle tai uuniin liian pitkäksi ajaksi. Vahinko käy ammattilaisellekin, kun tarpeeksi monta tuhatta vanhusta saunottaa vuosikymmenien saatossa.
Ärsyttää, että ollaan heti kivittämässä.
Toiset vanhukset vielä tuossa iässä työelämässä?
Jostain luin...oisko minfon sivuilta että valvojana keski ikäinen mieshenkilö...siis saunassa.En tiiä sitten mikä totuus on...peräänkuulutan kyllä huolellisuutta vanhustyössä,olen itsekin ollut hoitajana ja kyllä kamalaa on kun suihkun jälkeen vanhus tulee kylmään huoneeseen missä ikkuna auki..pitäisi AJATELLA kun tätä työtä tekee et miltä se sinusta itsestään tuntuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuuma kiuas korventaa nahkan läpi todella nopeasti. Ei siinä tarvitse montaa minuuttia maata palaessaan karrelle. Se selittäisi massiiviset palovammat.
Outo selitys kiukaan päälle kaatuneesta. Luulisi, että olisi sanottu, että on itse liikkunut ja kaatunut kiukaan päälle. Tuskin hoitajat normaalisti seisoo vieressä siellä saunassa. Sellaisia kauheita vahinkoja voisi sattua. Se olisi selvempi vahinko, kuin se, että asukas ja sauna on unohdettu pitkäksi aikaa. Aika kuumaksi se sauna tulee jos on pitkään päällä. No kauheaa kaiken kaikkiaan. En tiedä miten tuosta omaiset pääsee yli.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hanurista tuo tuollainen automaattinen löylynheitto, kun pahimmillaan kylvettäjällä ei ole mitään käsitystä lämpötilasta kun ei itse siellä saunan puolella käy.[/quote
En tiedä tästä tapauksesta, mutta tuli mieleeni yksi mies urani alkuajoista, jonka meinasin tukehduttaa.. Menin syöttämään avuksi potilasta (en tuntenut juuri ollenkaan), mies auki suutaan ja nieli, sanoi koko ajan väliin että anna. Minä lapoin ruokaa, mies vain availi suutaan ja hoki että anna, kunnes oikeasti meinasi tukehtua ruokaan..Sen jälkeen vasta selvisi että miehellä oli afasiaa eikä se anna tosiaan tarkoittanut sitä mitä luulin. Sillä tuli mieleen tää juttu kun yhen lehtijutun mukaan tällä palaneella naisella oli samanlainen dementia kuin tällä miehelläkin, entä jos nainen on sanonut että vettä lisää, vettä lisää, eikä ole osannut sanoa muuta ja hoitaja on painanut nappia ja painanut nappia... No en tiedä voiko hoitokodissa olla niin vieraita potilaita, oma tapauksen sattui sairaalassa.
Eikö kenelläkään ole mitään lisätietoa tästä karmeasta tapauksesta?
Eikö kukaan työntekijä ole vuotanut tietoa että mitä todella tapahtui?
Tänään luettu syytteet.
Maksimissaan ehdonalaista toiselle ja toiselle sakot, vähällä pääsevät
Onko mistään tihkunut tietoa kuinka pitkäksi aikaa vanhus oikeasti unohdettiin saunaan? Tunti? Kaksi?
Vierailija kirjoitti:
Tänään luettu syytteet.
Maksimissaan ehdonalaista toiselle ja toiselle sakot, vähällä pääsevät
Onko mistään tihkunut tietoa kuinka pitkäksi aikaa vanhus oikeasti unohdettiin saunaan? Tunti? Kaksi?
Todellisesta ajasta ja lämpötilasta ei ole vielä ainakaan julkaistu tietoa. Vielä pysytään väitteessä +77 astetta ja kymmenen minuuttia.
Vaikka kyseessä vanhus onkin, ei mun isovanhemmat vielä edes vaivautuneet lauteille noin matalaan lämpötilaan.
Lisää palkkaa hoitajille, tekevät arvokasta ja laadukasta työtä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/feea4a08-c990-4a50-bebf-794054af1428
"Syytteen mukaan oppisopimuksella palvelutalossa työskennellyt mies--
Kuolemantuottamuksesta syytetään myös palvelutalossa esimiesasemassa toiminutta naista. Lisäksi naista syytetään tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Syytteen mukaan nainen jätti huolehtimatta, että palvelutaloon oppisopimuksella palkattu mies perehdytään riittävällä tavalla siihen, miten asiakkaiden saunottaminen toteutetaan turvallisesti ja että hänen työsuoritustaan valvotaan riittävästi hänen saunottaessaan asiakkaita.
Lisäksi nainen jätti syytteen mukaan huolehtimatta siitä, että että sairauslomalle jääneelle, oppisopimuksella palkatun miehen ohjaajalle nimetään sijainen."
Oppisopimuksella työskennellyt on siis työskennellyt myös yksin ilman ohjaajaa.
Ihan hanurista tuo tuollainen automaattinen löylynheitto, kun pahimmillaan kylvettäjällä ei ole mitään käsitystä lämpötilasta kun ei itse siellä saunan puolella käy.