Tunnen itseni haavoittuvaiseksi ja epävarmaksi töissä. Työkaveri kommentoi eilen oudosti mun työmäärää.
Että mulle annetaan vähemmän ja vähempiarvoisia töitä kuin muille samoissa tehtävissä oleville. Tai sanoi siis että mun kalenteri ei varmasti ole loman jälkeen täynnä. Että mulle ei anneta nopeita toimeksiantoja koska olen niin hidas. Tai ei sanonut "hidas" mutta ettei nopeita toimeksiantoja. Ja sanoi myös että käytä sitä oikolukuohjelmaa. Tää on vanhempi työkaveri, kolmekymppinen. Hän ja pari muuta pelkää mua koska olen FM. Ja heillä on vain AMK-tausta, vaikka ovat olleet alalla yli 15 vuotta, mulla on silti etukyöntiasema koska oon siis FM. Mulla on tälle viikolle kolme tehtävää. Mikä ei oo paljon. Meillä oli team meeting maanantaina heti mun loman jälkeen. Käytiin läpi viikon tehtävät ja mulle tuli siis kolme. Tälle yli kolmekymppiselle tuli yhdeksän. Kahdelle muulle kuusi ja seitsemän. Oon ollut täällä vasta 1,4 vuotta. Ja jotenkin koen että mua koko ajan arvostellaan ja vähätellään. En saa arvostusta työstä mitä teen. Mut en halua ottaa toimeksiantoja mitkä ei kuuluisi mulle. Kuten toisten töitä. Teen vain mitä mulle tulee ja tästä ei tiimi päätä. Olen tehnyt tämän selväksi kohteliaasti mutta tiukasti. Lisäksi mulla on kotona ongelmia ja vaikeuksia miehen kanssa. minusta he muut ei hoida töitään yhtä hyvin ja tarkasti kuin minä itse. Tämä tilanne ahdistaa eikä mulla ole ketään kaveria kelle avautua minun tilanteesta. Heitä ei kiinnosta ja en halua leimautua.
Kommentit (67)
En viitsi lukea teidän ilkeämielisiä ja kateellisia kommentteja. Totuus on et mua ja kaltaisiani nuoria menestyneitä naisia vihataan. Oon vasta 25 ja jo FM HYVIN PAPEREIN. Vitosta ja nelosta mm. Ja me 25 ja alle vuotiaat ollaan ensimmäinen kansainvälinen sukupolvi Suomessa. Kukaan muu ei ole tottunut ajattelemaan kansainvälisesti. Ja tää johtuu siitä että me ollaan matkusteltu ja osataan englantia toisin kuin vanhemmat. Jotka siis on usein vähän juntteja. Tai ei-kv ainakaann. Mut me ollaan kun osataan englantia ja ollaan diginativeja. Et siitä tää jateus ja viha nuoria naisia kohtaan. Me ei olla suomalaisia vaan kv:tä. Oon ollutt vaihdossa Hollannissa 5kk ja nähnyt muutaki. Kun suomea. Et sori vaan. Ja tää koskee myös mum Työkavereita jotka ei esim osaa enkkua eikä oo matkustellut kuten mä Ap
Vierailija kirjoitti:
En viitsi lukea teidän ilkeämielisiä ja kateellisia kommentteja. Totuus on et mua ja kaltaisiani nuoria menestyneitä naisia vihataan. Oon vasta 25 ja jo FM HYVIN PAPEREIN. Vitosta ja nelosta mm. Ja me 25 ja alle vuotiaat ollaan ensimmäinen kansainvälinen sukupolvi Suomessa. Kukaan muu ei ole tottunut ajattelemaan kansainvälisesti. Ja tää johtuu siitä että me ollaan matkusteltu ja osataan englantia toisin kuin vanhemmat. Jotka siis on usein vähän juntteja. Tai ei-kv ainakaann. Mut me ollaan kun osataan englantia ja ollaan diginativeja. Et siitä tää jateus ja viha nuoria naisia kohtaan. Me ei olla suomalaisia vaan kv:tä. Oon ollutt vaihdossa Hollannissa 5kk ja nähnyt muutaki. Kun suomea. Et sori vaan. Ja tää koskee myös mum Työkavereita jotka ei esim osaa enkkua eikä oo matkustellut kuten mä Ap
Huoh en jaksanut edes lukea tätä pidemmälle ku oon 25 ja jo fm...
Virhet johtuu siitä et kirjoitan tätä puistossa nurmikolla. Olen picnicillä hahaa! Ettepä ookaan olleet!!! Ap
Teet mitä työnantaja käskee, älä välitä työkavereistasi, pääasia että palkka juoksee. Olisin itse onnellinen työpaikasta.
Kouluttamattomilla menee aina kovasti hampaankoloon aina se kun joku hänen mielestään huonompi on lukenut paperit. Ei siinä mistään muusta ole kyse.
Anna kouluttautumattoman tontun hyppiä vaikka tasajalkaa kiukkupuuskassaan, et ole syypää hänen huonouteen ja ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Olen nelikymppinen ja matkustellut sekä asunut ulkomailla jo 90-luvulla. Olen opiskellut englanninkielisen tutkinnon ja ollut ulkomailla töissä. Puhun erinomaista englantia ha ihmettelen kun välillä törmään nuoriin joilla luokattoman huono englannin kielen taito. Eivät uskalla keskustella saati pitää esityksiä englanniksi. Pitää suorastaan tulkata välillä. Ja silti nämä parikymppiset vievät työpaikat nenän edessä kielitaidollaan (opiskelleet usein Suomessa suomenkielisen tutkinnon).
No nyt voisit osoittaa taitosi ja vaikka seuraavan kommenttisi kirjoittaa englanniksi. Olis kiva lukea oikein kansainvälisen tason englantia.
Joko tämä on provo tai olet ihminen josta voisi käyttä määritelmää "yksinkertainen"....
Vierailija kirjoitti:
No nyt voisit osoittaa taitosi ja vaikka seuraavan kommenttisi kirjoittaa englanniksi. Olis kiva lukea oikein kansainvälisen tason englantia.
No en nyt kuiteskaan rupee tänne enkuksi kirjoittaan. Mut osaan hyvin enkkua ja olen mm opiskellut Hollannissa ja mulla oli englantilainen poikaystävä. Se on meille
20:sille ihan luontevaa toisin kuin vanhemmille jotka ei esim ole lukenut enkkua koulussa. Ja matkustellut. Ennen 2000-lukua suomesta vain harvat kävi ulkomailla kun ei oltu Eu:ssa jne. Mun vanhempien sukupolvi esim ei matkustellut ollenkaan paitsi ehkä Tallinnassa. Tää kateus on hirveetä ja kukaan ei ymmärrä miltä tuntuu kohdata se joka päivä. Mulla ja mun ikäisillä on maailma auki, etenkin niillä
Kellä on korkeakoulututkinto kuten FM. Edes mun mies ei ymmärrä. Hän on jotenkin sivistymätön juntti katsoo vaan futista. Eikä hänen kanssa pysty keskustella sivistyneesti kuten esim englantilaisten tai hollantilaisten kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
No olisikohan neiti 25v FM:lla vähän turhan suuret luulot itsestään ?! Usko huviksesi että tuollaisella asenteella et saa kunnioitusta työpaikalla. Mä nyt satun olemaan 44v jolla on vain AMK ja YAMK -tutkinto taskussa, mutta toisaalta 18 v työkokemusta ja kielitaitoa sekä kyky käyttää useampia ohjelmistoja. Erona se että mulla teot puhuu puolestaan eikä tutkintopaperit ja mahtavat 5 kuukauden ulkomaanjaksot. Työssä kun painaa vähän muutkin asiat, tulet vielä huomaamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt kuiteskaan rupee tänne enkuksi kirjoittaan. Mut osaan hyvin enkkua ja olen mm opiskellut Hollannissa ja mulla oli englantilainen poikaystävä. Se on meille
20:sille ihan luontevaa toisin kuin vanhemmille jotka ei esim ole lukenut enkkua koulussa. Ja matkustellut. Ennen 2000-lukua suomesta vain harvat kävi ulkomailla kun ei oltu Eu:ssa jne. Mun vanhempien sukupolvi esim ei matkustellut ollenkaan paitsi ehkä Tallinnassa. Tää kateus on hirveetä ja kukaan ei ymmärrä miltä tuntuu kohdata se joka päivä. Mulla ja mun ikäisillä on maailma auki, etenkin niillä
Kellä on korkeakoulututkinto kuten FM. Edes mun mies ei ymmärrä. Hän on jotenkin sivistymätön juntti katsoo vaan futista. Eikä hänen kanssa pysty keskustella sivistyneesti kuten esim englantilaisten tai hollantilaisten kanssa. Ap
Olen nelikymppinen nainen ja olen opiskellut englantia useamman vuoden, väittäisin että jopa enemmän kuin monet nuoremmat. Minkä ikäiset ovat mielestäsi vanhoja? Mieheni ei osaa suomea joten puhumme keskenämme englantia. Olen käyttänyt englantia työkielenä useammassa paikassa ja useat ystäväni ovat ulkomaalaisia. Ei englannin osaaminen ole mikään juttu nykyaikana eikä merkki kansainvälisyydestä.
Olen asunut englannissa yli 5 kk, en kutsuisi vaihtoa ulkomailla asumiseksi. En muuten tiennytkään että Hollannin virallinen kieli on englanti.
Alan olla kohta ikiksen kanssa samaa mieltä nuorista naisista.
Tässä pitää kyllä ap:lle antaa tunnustusta, että on jaksanut pitää linjassa trollailussaan! Onneksi kuitenkaan nuoret naiset eivät oikeasti ole tämmöisiä tyhjäpäitä noin yleisesti ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei 5 kk vaihto Hollannissa ole mitenkään eksoottista tai erikoista nykyaikana. Vaihto-opiskelu on vähän eri asia kuin koko tutkinnon suorittaminen. Olen asunut jenkeissä ja Arabiemiraateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomea kuitenkin kirjoitat huonosti, joten oikoluku lienee hyvä neuvo!
No se oikolukohjelma on selvästi tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa jauhaa, trolli. Me sinua vanhemmat matkustelimme, opiskelimme ja asuimme ulkomailla jo silloin kun sinä olit vasta voikukanlehdellä. Mitä luultavammin meidän kielitaitomme on laajempi eikä jää pelkkään englantiin.Itse vietin osan nuoruuttani ihan jossain muulla kuin Suomessa ja vielä ennen EU-aikaa. Keskustelen sujuvasti viidellä kielellä vaikken olekaan FM.
Työt oppii tekemällä, tutkinto on vasta kynnys josta ponnistetaan. Sinä et vielä osaa. Opettele.
Meillä päivitettiin työsopimukset ja kollega halusi ehdottomasti rajata toimenkuvansa ja julisti että kaikesta ylimääräisestä pitää saada lisää liksaa. Ajattelin silloin vähän, että olinko ihan tyhmä kun olin vaan sanonut että pistä sinne "kaikki työnantajan määräämät tehtävät".
Sitten tuli yt-neuvottelut.
Tietysti tässä on se puoli, että jos tiimi ei pysty työtehtävistään suoriutumaan, niin turha yliyrittää vaan palkataan lisää väkeä. Se ei ole reilua että jätetään joku työttömäksi vaan siksi, että toiset saisivat tappaa itsensä rehkimällä.
Mutta. Työpäivään ja palkan vastineeksi oletetaan tiettyä tulosta. FM voisi ottaa ihan nopean "markkinatalous for dummies" oppitunnin.