Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen itseni haavoittuvaiseksi ja epävarmaksi töissä. Työkaveri kommentoi eilen oudosti mun työmäärää.

Vierailija
11.07.2018 |

Että mulle annetaan vähemmän ja vähempiarvoisia töitä kuin muille samoissa tehtävissä oleville. Tai sanoi siis että mun kalenteri ei varmasti ole loman jälkeen täynnä. Että mulle ei anneta nopeita toimeksiantoja koska olen niin hidas. Tai ei sanonut "hidas" mutta ettei nopeita toimeksiantoja. Ja sanoi myös että käytä sitä oikolukuohjelmaa. Tää on vanhempi työkaveri, kolmekymppinen. Hän ja pari muuta pelkää mua koska olen FM. Ja heillä on vain AMK-tausta, vaikka ovat olleet alalla yli 15 vuotta, mulla on silti etukyöntiasema koska oon siis FM. Mulla on tälle viikolle kolme tehtävää. Mikä ei oo paljon. Meillä oli team meeting maanantaina heti mun loman jälkeen. Käytiin läpi viikon tehtävät ja mulle tuli siis kolme. Tälle yli kolmekymppiselle tuli yhdeksän. Kahdelle muulle kuusi ja seitsemän. Oon ollut täällä vasta 1,4 vuotta. Ja jotenkin koen että mua koko ajan arvostellaan ja vähätellään. En saa arvostusta työstä mitä teen. Mut en halua ottaa toimeksiantoja mitkä ei kuuluisi mulle. Kuten toisten töitä. Teen vain mitä mulle tulee ja tästä ei tiimi päätä. Olen tehnyt tämän selväksi kohteliaasti mutta tiukasti. Lisäksi mulla on kotona ongelmia ja vaikeuksia miehen kanssa. minusta he muut ei hoida töitään yhtä hyvin ja tarkasti kuin minä itse. Tämä tilanne ahdistaa eikä mulla ole ketään kaveria kelle avautua minun tilanteesta. Heitä ei kiinnosta ja en halua leimautua.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä puhuin tästä viimeksi HR:ssä enen lomaa. Et tunnen itseni haavoittuvaiseksi ja epävarmaksi mut se ei ole mun vika koska muut projisoi muhun vikoja koska onen nuori ja ne pelkää mua koska olen FM. Se sanoi et älä välitä ja jos tilanne jatkuu kokous team management -HR. Tää ei kyllä helpottanut mua yhtään koska tiimin vetäjä ei pidä musta ja on sen näyttänyt esim ei istunut samaan pöytään. Kelle vois puhua tarviin pisitiivista ja rakentavaa keskusteluilmapiiriä. Ap

Sinulle on yritetty antaa positiivisessa hengessä sitä rakentavaa palautetta, mutta sinä et ota sitä kuuleviin korviisi vaan tulet ajanvietteenä käytettävälle palstalle nillittämään kuinka sinä olet uhka vaikka itse koet erilaiset ihmiset, palautteet, jne uhkana.

Sinä olet niitä, joihin minä en ainakaan tuhlaa enää yhtään aikaani. Hyvää kesää!

Vierailija
22/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi työntekijä tekee paljon huolimattomuusvirheitä, ja sen takia hänelle annetaan nyt hieman vähemmän töitä kuin muille. Tuntuu kuin hän ei kunnolla keskity töihin. Tittelillä ei ole mitään väliä vaan työn laatu on se tärkein asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, kolmekymppinen työkaveri on ollut alalla yli 15 vuotta ja on kuitenkin amk-tutkinnon suorittanut?

Vierailija
24/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, kolmekymppinen työkaveri on ollut alalla yli 15 vuotta ja on kuitenkin amk-tutkinnon suorittanut?

Älä väitä vastaan, etkö jo tajunnut, että Ap on FM!

Vierailija
25/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä puhuin tästä viimeksi HR:ssä enen lomaa. Et tunnen itseni haavoittuvaiseksi ja epävarmaksi mut se ei ole mun vika koska muut projisoi muhun vikoja koska onen nuori ja ne pelkää mua koska olen FM. Se sanoi et älä välitä ja jos tilanne jatkuu kokous team management -HR. Tää ei kyllä helpottanut mua yhtään koska tiimin vetäjä ei pidä musta ja on sen näyttänyt esim ei istunut samaan pöytään. Kelle vois puhua tarviin pisitiivista ja rakentavaa keskusteluilmapiiriä. Ap

Mun on tosi vaikea uskoa, että sua pelätään koska olet FM. Miksi kukaan haluaisi tutkintoa joka aiheuttaa pelkoa?

Vierailija
26/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä tutkinnolla ole työpaikalla mitään merkitystä, paitsi sinulle itsellesi, koska toitotat sitä joka toisessa lauseessa. Korvaat huonoa itsetuntoa tyhjällä tittelillä. FM ei nyt muutenkaan ole mikään muiden arvostama huikea saavutus. Itse sahaat nyt omaa oksaasi, jos keskityt siihen tutkintoon ja muiden olemattomaan "kateellisuuteen" etkä työtehtäviesi osaamiseen ja niissä kehittymiseen. Jos saat jatkuvasti vähemmän ja helpompia tehtäviä kuin muut ja sinun tekemistäsi virheistä, oikolukuohjelman käytöstä ym. täytyy silti muistuttaa, on syytä nyt skarpata ja ottaa kritiikki opin kannalta. Jos kirjoitat töissä yhtä sekavaa ja virheellistä tekstiä kuin täällä, en ihmettele kritiikkiä yhtään. Tutkinnosta riippumatta sinä saat lähteä ekana seuraavissa yt-neuvotteluissa, jos ei hommat onnistu, kuten muilla onnistuu ja jos vielä jatkuvalla marinalla huononnat työpaikan ilmapiiriä.

Vierailija
27/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kirjoittamasi teksti on sekavaa ja täynnä kirjoitus- ja pilkkuvirheitä. Vaikea uskoa, että ponnistat yliopistopohjalta. Epäilen, että työpaikallasi saama palaute ei ole täysin vailla pohjaa. Minullakin on kokemusta työelämään saapuvista nuorista ja itsevarmoista nirppanokista, jotka kuvittelevat osaavansa kaiken ja ymmärtävänsä maailmasta enemmän kuin heitä kokeneemmat työntekijät. Nyt kannattaisi vaan ottaa nöyrästi ohjeet ja neuvot vastaan ja tsempata.

T. Pelokas amk-täti

Ps. Kännykkää ei käytetä työajalla.

Vierailija
28/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut eivät ole kateellisia eivätkä pelkää. He eivät jaksa sinua, koska olet tyhmempi, hidas ja outo.

Vierailija
29/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät ole kateellisia vaan heitä ärsyttää tutkinnollaan rehentelevä yläkoulutasoinen työntekijä, jonka takia muiden pitää tehdä enemmän töitä ja vielä seurata ja korjailla tämän yhden tekemiä virheitä.

Vierailija
30/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä työtehtävien määrää kannata laskea, joku voi saada 9 pienempää/nopeammin tehtävää ja toinen 3 isompaa/enemmän aikaa vaativaa. Mutta jos oikolukuohjelmasta on sanottu, sen ottaisin tosissani. Mulla oli yhdessä vaiheessa jotenkin semmoinen "ei se niin tarkkaa ole talon sisällä, kunhan viesti menee perille", mutta onneksi tajusin siinä skarpata, kun huomasin, miten huoliteltuja ja selvästi tarkasti mietittyjä viestejä muut, eli just vanhemmat työntekijät lähetti. Totesin, että se on talon tapa (edellisessä oli päinvastoin) ja siihen mun on tietenkin sopeuduttava.

Muutoinkin sanoisin, että menisin HRään valittamaan vain ja ainoastaan äärimmäisessä hädässä ynnä asiassa, jossa tietäisin olevani 100 % oikeassa. Näissä kun on semmoinen juttu, että he kuuntelee toisenkin puolen tarinasta ja sehän voi olla vallan toinen kuin minun - pahimmassa tapauksessa minulle tosi epäedullinen. Siis kannattaa aina yrittää sopia ensin omassa tiimissä.

Senkin vuoksi, että mikään tiimi ei halua joutua HR-kohteeksi tai saada semmoista mainetta. Silmätikuksi. Se ei ole sunkaan etusi, että kiinnität huomiota siihen, että tässäpä tiimi, jossa on ongelmia, se kyllä muistetaan, kun karsia aletaan.

Vierailija
31/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma on tämä pelkoa aiheuttava FM? En googlettamallakaan löytänyt mitään järkevää. Femtometri? Taajuusmodulaatio? Football Manager?

Kannattaa ottaa vinkeistä vaari, seuraavissa yt-neuvotteluissa olet äkkiä pihalla jos et vielä 1,5 vuoden jälkeenkään osaa hommia niin hyvin että pystyt tekemään yhtä paljon kuin muut. Kannattaa myös käyttää oikolukuohjelmaa tai alkaa lukemaan kirjoja ja harrastamaan kirjoittamista, koska tekstisi on kovin sekavaa.

Vierailija
32/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät ole kateellisia vaan heitä ärsyttää tutkinnollaan rehentelevä yläkoulutasoinen työntekijä, jonka takia muiden pitää tehdä enemmän töitä ja vielä seurata ja korjailla tämän yhden tekemiä virheitä.

Juuri näin! 

Vierailija
33/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tässä on kaksi puolta.

Ensinnäkin: en keksi miksi jotkut tehtävät "ei kuulu" sulle. Jos tiimi saa tehtäviä, tiimi tekee ne, eikä kenenkään pitäis samaan aikaan vältellä joitain töitä (ellei mene osaamisalueen ulkopuolelle) ja ihmetellä miksi itellä on vähemmän tehtäviä. Samaten kehotus käyttää oikolukuohjelmaa - käytä äläkä nurise.

Toisaalta: ihme touhua, että työkaverilla on aikaa ja intressiä laskeskella toisten hommia ja vieläpä tulla sulle niistä valittamaan. Teidän työnjakoasiat ja työilmapiiri kuulostaa huonoilta.

Voin myös kuvitella, että kateus koulutuksesta on totta. Olen samaa kokenut, vaikka en ole koskaan itse tehnyt numeroa omista tutkinnoista (FM, KTM). Kertonut kyllä jos joku on kysynyt, koska mitäpä sitä piilottelemaankaan. Amkit (mun työyhteisöissä insinöörejä & tradenomeja) monesti sortuu dissaamaan kuultuaan asiasta, mutta pidän sitä heidän omana häpeänään :)

Vierailija
34/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin myös tuota "teen vain omat hommat, en toisten" sillä ei mulla duunissa mitään omia hommia ole, kyllä ne on työnantajan hommia kaikki. Mistä johtuen jos mulla on aikaa ja työkaverilla on kiire, totta kai mä teen ne työt, jotka ennätän. Ja toisinkin päin tietty. Kyllä mä voin luottaa työkavereiden apuun, jos jostakin syystä joku homma kuseekin niin, että siihen menee enemmän aikaa.

Samalla on oppinut sen, että kerralla oikein on kaikkien etu, eli kysytään tarpeeksi ajoissa, jos on epävarma, miten tää oikein menikään. Monesti jonkun kysymyksestä tosin kumpuaa ihan hyvä keskustelu ja saatetaankin todeta, että homma kannattaa tehdä toisin. Mikä taas on kaikkien etu ja kaikki oppi jotain uutta.

Vierailija
35/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trololoo. Ap, ei titteleillä töitä tehdä vaan ammattitaidolla ja se tulee vain tekemällä ajan kanssa.Olet tällä hetkellä vasta raakile joka ei saa edes soveltaa omaksumaansa tietoa työelämään.

Kyllä sä varmaan 15 vuoden kuluttua jo  hanskaat homman, mutta sitä  hiljaista tietoa ei sulle siirretä  koska asenteesi muita kohtaan on noin syvältä.

Vierailija
36/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sä punainen liitu ja piirrä v*ttu punajuuri, minä heittelen Veetin kanssa palloa.

Vierailija
37/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämätön kysyy.  Onko se AMK tradenomi?  Lieneekö FM:llä ja tradenomilla välttämättä eroa osaamistasolla.

Tunnen tradenomin jolla on myös FM paperit kielistä.  Hän on erittäin fiksu. 

Tutkinnoista riippumatta osaamisessa ja älykkyydessä voi olla huomattaviakin eroja.

Kuvittelisin, että kannattaa tehdä nöyrästi kaikki työt mitä tarjotaan. 

Työkaverisi on tehnyt vastaavia töitä 15 vuotta, niin tottakai hän osaa työt tehokkaammin ja tuntee firman käytännöt paremmin kuin sinä riippumatta koulutuksesta.

Ymmärrän kyllä, että jos joutuu syrjityksi, niin siitä asemasta on vaikea päästä muutoin kuin vaihtamalla työpaikkaa.  Uudessakin työpaikassa on nöyrästi tehtävä kaikki mitä tehtäväksi tarjotaan.  Totta se on, että joillakin on tarve alentaa toista.  Luulen, että on paras itse alentaa itseään tälläisen henkilön edessä, jos suinkin mahdollista.  Tuntekoon hän ylemmyyttä vaikka olisikin tyhmä. 

Vierailija
38/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kirjoitin kommentin 33, pelkkää alanuolta pukkaa :D

Mikähän siinä niin ärsyttää, amk-koulutettujen pisteliäisyyden mainitseminen? Asian punnitseminen molemmilta puolilta? XD

Vierailija
39/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei kommentoinut, vaan antoi palautetta.

Vierailija
40/67 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, kirjoitin kommentin 33, pelkkää alanuolta pukkaa :D

Mikähän siinä niin ärsyttää, amk-koulutettujen pisteliäisyyden mainitseminen? Asian punnitseminen molemmilta puolilta? XD

Sana kateus mainittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi