Olen hätäkeskuspäivystäjä, haluatko kysyä jotain?
Mietityttääkö jokin ammatissa? Nyt olisi mahdollisuus kysyä.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostan puhelimessa 15v pikkutytöltä enkä varmaan olisi luotettavimman kuuloinen puhelimessa hädän hetkellä.
Ihan kuin minä ja olen 28. On jopa kysytty onko äiti kotona 😂 muutin kotoa jo 10 vuotta sitten
AP älä jaa vanhentunutta tietoa
Onko uusi Erica-järjestelmä toiminut hyvin?
Ei ole varmaan enää hätäkeskusvastailijoita paikalla mutta kysyn kuitenkin: miten pitäisi toimia kun epäilee infarktioireita mutta puhe ei luonnistu ja on aivan yksin?
Itselläni oli tällainen tilanne, en ymmärtänyt enää kirjoitusta, en osannut kirjoittaa, puoli naamaa ja toinen käsi puutui sekunnissa ja sanavarastosta katosi yli puolet, mm. kaikki puutumista ja tunnottomuutta kuvailevat sanat. Numeroitakaan en enää ymmärtänyt ja vaikka olisin saanut soitettua hätäkeskukseen en olisi mitenkään pystynyt kuvailemaan oireita.
Olen katsellut 112-sarjaa ja ihmetellyt monta kertaa hätäkeskuspäivystäjien tapaa hoitaa puheluita. Tosi moni antaa itsestään ylimielisen kuvan. Jokainen ymmärtää, että tietyllä viileydellä hommat on hoidettava, mutta kyseessä on työ, joka vaatii sydäntä.
Huvitti, kun just katsoin osaa, jossa tiukka hätäkeskustäti selittää, että puhelut pitää hoitaa vikamiesmäisesti. Just tämä. Virkamiehiä, ei ihmisiä.
Asia korostui, kun katselen samalla aikaa brittiläistä vastaavaa sarjaa Ambulanssi. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Millä empatialla ja ammattitaidolla britit hoitavat puhelut! Nämä ihmiset todella haluavat antaa kaikkensa, että potilas tulee hoidetuksi. Heillä saattaa olla useita kymmeniä vakavia tapauksia jonossa, mutta se ei kuulu äänessä eikä toimintatavoissa. Enpä haluaisi nähdä tilannetta, jossa suomalainen virkamies hätäkeskuksessa hoitaa synnytyksen.
Briteissä on tasan yhtä paljon pilasoittoja tai ärsyttäviä kännisiä jankkaajia kuin meilläkin, mutta asenteissa näyttää olevan iso ero.
Hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen pitäisi ehdottomasti kuulua koko Ambulanssi-sarjan katsominen. Ihmetellä voi, millä kriteereillä Suomessa ko koulutukseen pääsee. Ylimielisyys näyttäisi olevan yksi valintaperuste.
Ambulanssi tulee kolmoselta.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut 112-sarjaa ja ihmetellyt monta kertaa hätäkeskuspäivystäjien tapaa hoitaa puheluita. Tosi moni antaa itsestään ylimielisen kuvan. Jokainen ymmärtää, että tietyllä viileydellä hommat on hoidettava, mutta kyseessä on työ, joka vaatii sydäntä.
Huvitti, kun just katsoin osaa, jossa tiukka hätäkeskustäti selittää, että puhelut pitää hoitaa vikamiesmäisesti. Just tämä. Virkamiehiä, ei ihmisiä.
Asia korostui, kun katselen samalla aikaa brittiläistä vastaavaa sarjaa Ambulanssi. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Millä empatialla ja ammattitaidolla britit hoitavat puhelut! Nämä ihmiset todella haluavat antaa kaikkensa, että potilas tulee hoidetuksi. Heillä saattaa olla useita kymmeniä vakavia tapauksia jonossa, mutta se ei kuulu äänessä eikä toimintatavoissa. Enpä haluaisi nähdä tilannetta, jossa suomalainen virkamies hätäkeskuksessa hoitaa synnytyksen.
Briteissä on tasan yhtä paljon pilasoittoja tai ärsyttäviä kännisiä jankkaajia kuin meilläkin, mutta asenteissa näyttää olevan iso ero.
Hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen pitäisi ehdottomasti kuulua koko Ambulanssi-sarjan katsominen. Ihmetellä voi, millä kriteereillä Suomessa ko koulutukseen pääsee. Ylimielisyys näyttäisi olevan yksi valintaperuste.
Ambulanssi tulee kolmoselta.
Suomessa tärkeysjärjestyksessä huipulla tuntuu olevan priorisointi ja varsinkin niin päin ettei nyt vaan mitenkään vahingossa lähetetä turhaa autoa paikalle. Tämä ei siis ole yksittäisen päivystäjän vika vaan systeemiä johdetaan noin. Sama asenne sitten levitetään ohjeistuksella kuskeihin ja päivystäjiin ja hoitajiin.
Moikka,
mahtaakohan täällä olla enää ketään linjoilla?
Esitän kysymykseni silti ja toivon parasta.
Olen kolunnut koko netin läpi enkä löytänyt vastausta.
Epäilen mahdollisuuksiani päästä edes valintakokeeseen päättötodistukseni keskiarvon ollessa niin onnettoman huono, että saan vain yhden pisteen.
Onko ketään, joka olisi päässyt valintakokeeseen samassa tilanteessa vai luovutanko suosiolla ennen kuin aloitankaan :D
Ihmettelen suuresti jos ihmisellä on mielenterveongrlmia niin tuskin poliiseja lähetetään paikalle ja tämähän olisi laitonta.
Sule, joka kyselit pääsykokeiden pisteasioista. Veikkaan, ettei koskaan pääse valintakokeisiin yhdellä todistuspisteellä. Olen hakenut moneen kertaan, saan todistuksellani 5 pistettä (maksimi 7) ja neljästi on tullut hylsy. Viidennellä kerralla sain vihdoin kutsun vaintakokeisiin. Eli todella kovaa porukkaa hakee koulutukseen, ja yli 8:n keskiarvo lukion päättötokarissa ei meinannut saada ovea avautumaan.
Voiko vielä selvittää yli 5v vanhaa hätäpuhelua? Lapseni kuoli ja haluaisin vielä käydä läpi tilanteen. Paikalle saapuneet ensihoitajat eivät tienneet että kyseessä lapsi. Olin varmasti sen sanonut ja hekin myönsivät että olisivat olleet ehkä minuuttia aiemmin paikalla jos olisivat tienneet että kyse lapsesta. Tämä on vaan tätä minun jossittelua.
Vierailija kirjoitti:
Voiko vielä selvittää yli 5v vanhaa hätäpuhelua? Lapseni kuoli ja haluaisin vielä käydä läpi tilanteen. Paikalle saapuneet ensihoitajat eivät tienneet että kyseessä lapsi. Olin varmasti sen sanonut ja hekin myönsivät että olisivat olleet ehkä minuuttia aiemmin paikalla jos olisivat tienneet että kyse lapsesta. Tämä on vaan tätä minun jossittelua.
Ainahan voit ottaa yhteyttä hätäkeskuslaitokseen ja kysellä, mitä mahdollisuuksia on, mutta henkilötiedot poistetaan hätäkeskustietojärjestelmästä viiden vuoden kuluttua hätäilmoituksen tekemisestä, joten en osaa sanoa, onko puhelusi enää jäljitettävissä.
Voinko soittaa niin rupatellaan?
Jos jollakulla on kysymyksiä koulutukseen hakeutumisesta tms. niin vastaan mielelläni.
Onko asuminen opiskeluasuntolassa pakollista? Haluan kovasti hakeutua alalle, mutta olen yh ja minulla on iso koira.
vastaaja kirjoitti:
Sule, joka kyselit pääsykokeiden pisteasioista. Veikkaan, ettei koskaan pääse valintakokeisiin yhdellä todistuspisteellä. Olen hakenut moneen kertaan, saan todistuksellani 5 pistettä (maksimi 7) ja neljästi on tullut hylsy. Viidennellä kerralla sain vihdoin kutsun vaintakokeisiin. Eli todella kovaa porukkaa hakee koulutukseen, ja yli 8:n keskiarvo lukion päättötokarissa ei meinannut saada ovea avautumaan.
En päässyt pääsykokeeseen, kun lukion keskiarvo on himpun alle 8. Olen kirjoittanut useamman laudaturin ja suorittanut yliopistotutkinnon.
Aina ei voi voittaa.
Oletko katsonut Netflixistä sen hätäkeskuspäivystäjä-leffan? Mitä tykkäsit?
Teettekö usein virhearvioita?
Mieleeni on jäänyt tilanne kun ystäväni sairastui hyvin vakavasti eikä päässyt sängystä ylös. Soitin 112 ja sieltä sanottiin tylysti että ambulanssia ei lähetetä, ottakoot taksin sairaalaan. Yritin kammeta kaveria sängystä ja siitä ei tullut mitään, soitin uudestaan ja sama vihainen ihminen vttuili sieltä. Lopulta kaveri menetti tajuntansa täysin ja soitin kolmatta kertaa 112 ja sanoin että nyt sitä apua tänne. Vihdoinkin tuo koppava ihminen tajusi lähettää ambulanssin. Tuli kyllä sellainen olo, että nuorta ihmistä ei oteta vakavasti ja voiko koko hätäkeskukseen edes luottaa...
Kaverini henki oli vaarassa ja kuulemma jos puoli tuntia myöhemmin olisi tullut sairaalaan niin ei olisi selvinnyt.
Hei, ei ole pakollista. Asuntolaan saa tulla asumaan, mutta voit myös järjestää itse asumisesi.
Up we go