Eiko lapsettomuushoidoissa kavijoita pelota noiden laakkeiden sivuvaikutukset, tai se miten ne vaurioittaa esim. maksaa... ???
Mua ainakin mietityttäis miten mahtaa kroppa reagoida kaikenlaisiin myrkkyihin, mitkä ei todellakaan ole normaaleja " omia hormoneja" niinku lekurit väittää..
" Tässä sulle sun omaa keltarauhashormonia.. Ihan kun se ois normaalisti sellasissa mittasuhteissa normaalisti.."
HUI
Kommentit (60)
Sanoin vaan, että tämän alotuksen alla ei ole nyt puhe niistä..
ja siten verhoavaa suvaitsemattomuutensa siihen, että on _niin kovin huolissaan_ lääkkeiden vaikutuksista...
Panepa nyt jotakin evidenssiä jo kehiin siitä, miten vaarallisia ne ovat.
nro 19, vastaukseni on EI! Jossain vaiheessa elämääsi tulet huomaamaan mitä tarkotan.
ja nro 20, huh huh sun painoindeksiäsi.. Pelottava lukema. Eikä oo mitään hormonihäiriötä.. Juu ei..
Mun painoindeksi on 25.
Kiitos kysymästä.
Minuakin arveluttaa hoitojen vaikutukset terveyteen. Tieteen alanahan lapsettomuushoidot ja keinohedelmöitykset ym. on lapsen kengissä. Tutkittua ja todettuahan on, että hormoonimäärät mitä hoidoissa naiseen laitetaan nnostaa jonkin verran syöpäriskiä. Tutkittua on myös, että poikalasten kiveksiin tulee häiriöitä.
Itse ajattelsin, että noin suuret hormoonimäärät voivat aiheuttaa psyykkisiä muutoksia osalle. (olen maallikko, mutta aiheesta kiinnostunut.)
sanojanne lainatakseni, *väärin arvattu*
En pidä lapsettomuushoitoja luonnottamana, JOS ne tehdään OMAAN KIERTOON, ilman lääkitystä !!! Ilman minkäänlaista lääkitystä..
Tämän ivf- lapseni syntymästä on pian 4 vuotta, enkä ole mitään omituista havainnut, joten kerro MITÄ on tulossa?
Tai etpä taida itsekään tietää, mistä oikein paasaat.
jolla hän vain todistaa, ettei tiedä mistään mitään...
on niiden vaikutus mielenterveyteen:/ Suru lapsettomuudesta, loputon klinikalla ramppaaminen, rahan meno ja erityisesti lopputuloksen epävarmuus vie hermot. Siinä ruljanssissa on joku tilapäinen vatsan turvotus pientä. Kerrottakoon vielä, että raskauden jälkeen olen kärsinyt pahemmista PMS-oireista ja turvotuksista kuin kertaakaan hoitojen aikana.
Vierailija:
ja nro 20, huh huh sun painoindeksiäsi.. Pelottava lukema. Eikä oo mitään hormonihäiriötä.. Juu ei..
Mun painoindeksi on 25.
Kiitos kysymästä.
Ihan olen kuule terve ja tuo painoindeksi on minulla ollut tuota luokkaa aina, ennen ja jälkeen ivf:n, josta on vuosia ja jonka jälkeen minulle on syntynyt luomulapsikin...
Lapsettomuushoidot lisäävät muutamalla prosentilla tiettyjen häiriöiden riskejä, mutta valtaosa esim. koeputkilapsista on täysin terveitä.
Vierailija:
Tutkittua ja todettuahan on, että hormoonimäärät mitä hoidoissa naiseen laitetaan nnostaa jonkin verran syöpäriskiä. Tutkittua on myös, että poikalasten kiveksiin tulee häiriöitä.
Mitä niihin psyykkisiin oireisiin tulee, niin joo: osa lapsettomuushoitojen aikaan hormoneja saaneista kertoo olleensa HOITOJEN AIKANA herkällä mielellä, ailahtelevainen. Mutta eivät kaikki.
Aiheuttahan tosiaan e-pillerikin monelle mielialavaihteluita ja esim. seksuaalista haluttomuutta.
Olet vielä sen ikäinen, että vielä kuule ehdit myöhemmällä iällä huomaamaan
puhuin pidemmällä aikavälillä (tuollaiset määrät hormoonia) voi tuottaa tulevaisuudessa ikäviä terveyshaittoja (fyysistä tai psyykkistä).
Tietenkin jokainen joka hoitohin lähtee hyväksyy riskit (vaikkakaan niistä ei mielestäni puhuta tarpeeksi eikä totta tosiaan ole kovin hyvin vielä tuktittu) eikä olla voitukaan, koska tieteenalana tuore.
Ei ne muutama prosenttia ole höpöhöpöä ja määrät ei vastaa esim. e-pillereitä suinkaan (joita minä en myöskään käytä).
Ei pelon kanssa voi tietenkään elää ja monelle lapsen saaminen on riskejenkin arvoista, mutta miten hyvin riseksitä puhutaan osana hoitoja?
Etkö nyt millään pääse kriisisi yli... ?!
jälkiseuraamus...
Vierailija:
Olet vielä sen ikäinen, että vielä kuule ehdit myöhemmällä iällä huomaamaan
että et _todellakaan_ tiedä mistään yhtikäs mitään.
T.30
minusta ne hormoonit ym. on todellakin keinotekoisia siinä mielessä että raskaus yritetään saada " väkisin" aikaan..
itse uskon että se on luonnonlaki jos lapsia ei tule niin sitten ei, meillä 7v yritystä takana eikä ole raskaus luonnollisesti alkanut ja kun ei ala niin olkoon alkamatta.
äitiyttä voi kokea muullakin tavoin, meillä adoptio/sijaisvanhemmuus.
Sori nyt. Mutta ostin päätteen ja aloin palstailla vasta, kun lapseni oli jo yli vuoden vanha ;=DDD
Vierailija:
Ja ton Xandriksen epätoivosia juttuja joutu kuulemaan jo tuolla lapsettomuuspuolellakin...
Etkö nyt millään pääse kriisisi yli... ?!
Kyse on silti harvinaisten komplikaatioiden lievästä esiintyvyyden noususta, ei mistään determinismistä.
Vierailija:
Ei ne muutama prosenttia ole höpöhöpöä ja määrät ei vastaa esim. e-pillereitä suinkaan (joita minä en myöskään käytä).Ei pelon kanssa voi tietenkään elää ja monelle lapsen saaminen on riskejenkin arvoista, mutta miten hyvin riseksitä puhutaan osana hoitoja?
Kerropa sinäkin nyt niistä riskeistä tietoa, kun väität tietäväsi? Tuntuu siltä, että tässä nyt lauma naisia mutuilee aika rankasti ennakkoluuloisuuttaan.
Miks on niin kauheeta käyttää lääkkeitä lapsen saamiseen, mutta sitten ehkäsyyn on ihan ok käyttää lääkkeitä? Menee vähän pohja tuolta " miettikää mitä kaikkee menee elimistön läpi" -jutulta...